Toon posts:

Moederbord dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specificaties van pc:

Amd athlon XP 1800+ 1526,9 mhz
Maxtor 120 GB
512 MB DDR (2x 256 mb)
ATI Radeon 9200 Atlantis 256 mb
Moederbord ECS k7s5a
Chipset Sis 735+85c503/5513/961
Netwerkkaart: Realtek Rtl8139
Windows XP SP 2 met alle nieuwe updates
Drivers : allemaal nieuw

Het begon allemaal met paarse strepen, bij het gamen, op het beeld. Dat vond ik nog niet eens zo erg dus heb ik er niets aan gedaan. Ik heb een paar maanden met paarse strepen gegamed. Nou game ik niet zovaak dus maakte het niet zoveel uit. Maar de laatste 2 weken begonnen de paarse strepen ook mijn bureaublad over te nemen. Nou gebeurde dat niet elke keer dus heb ik daar ook niets aan gedaan. Na een tijdje begon de pc ook steeds opnieuw op te starten en vast te lopen (freeze). Dus ik dacht het ligt aan de videokaart ik heb er een andere videokaart in gedaan. Maar hij liep nog steeds vast en startte nog steeds opnieuw op. Nou gebeurde dit alleen als ik veel sites open had staan dus ik d8: het is de netwerkkaart. Dus kocht ik een nieuwe netwerkkaart. Hij deed het een tijdje goed. Maar na een tijdje begon al dat ongein weer.
Nou heb ik op Gathering gezocht en kwam ik op het volgende:

- Artifacts testen ( gedaan er stond overlock some)
- MBM 5 (gedaan CPU blijft rond de 47 graden. Volgens mij is dat wel goed voor een AMD)

Er werd ook ergens gezegd of de bios ook raar deed (strepen en dergelijke ) Nou was dit bij mij het geval. Dus heb ik een biosupdate gedownload en ik was bezig met flashen toen hij opnieuw opstartte :S Nou weet ik nog steeds niet waar het aan lag. Weet iemand dat?
De pc start nu niet meer op. Dat zal wel aan de halve biosflash liggen. Ik ga een nieuwe moederbord kopen. Mijn budget is 100 euro wat is het beste dat ik kan krijgen?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarmee heb je op artifacts getest? AtiTool is niet altijd even betrouwbaar. Het zou kunnen dat je videokaart te warm wordt. Kijk eens of je fan nog goed draait oid.

Verwijderd

1. je strepen kunnen ook veroorzaakt zijn door een gare voeding: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
2. het vastlopen bij veel sites kan aan zoveel liggen, zie bijv. je windows logs
3. een mislukte flash kun je altijd nog oplossen: PMG Faq: mislukte flash
4. wat het beste is om te kopen ligt er maar aan wat je eisen zijn, er is iig genoeg binnen je budget te vinden. Het ligt er bijv. maar aan of je 184-pin DDR SDRAM of 168-pin SDR SDRAM hebt en wilt behouden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hiermee getest : http://www.majorgeeks.com/download.php?det=201

En de fan draaide nog goed. Ik had de fan zelfs wat harder gezet (van de cpu). De videokaart heeft geen fan

Verwijderd

Dus de strepen bleven NA de videokaart omwissel?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

RoD schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:10:
Waarmee heb je op artifacts getest? AtiTool is niet altijd even betrouwbaar. Het zou kunnen dat je videokaart te warm wordt. Kijk eens of je fan nog goed draait oid.
Dat testen gaat lastig worden, lees maar :
Dus heb ik een biosupdate gedownload en ik was bezig met flashen toen hij opnieuw opstartte :S Nou weet ik nog steeds niet waar het aan lag. Weet iemand dat?
De pc start nu niet meer op. Dat zal wel aan de halve biosflash liggen. Ik ga een nieuwe moederbord kopen
Wat hier interessant kan zijn :
PMG FAQ : Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

Als je een nieuw moederbord wilt kopen dien je de Tweakers.net Pricewatch even raad te plegen. Zoek een bord uit wat binnen jouw budget past en goede features biedt.
Gezien je eerst een K7S5A had (met weinig onboard features) zal een ASRock K7S8XE Rev3.0 (of een willekeurig ander budget bord) een prima keus zijn.
€ 100,- investeren in een oud Socket A moederbord is misschien jammer van het geld ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:11:
1. je strepen kunnen ook veroorzaakt zijn door een gare voeding

Dit heb ik nog niet gestest.
2. het vastlopen bij veel sites kan aan zoveel liggen, zie bijv. je windows logs

Windows logs stond niets in over het bevriezen.

3. een mislukte flash kun je altijd nog oplossen: PMG Faq: mislukte flash

Hm maar bij mij start ie niet meer op. Dan moet het iets anders zijn.

4. wat het beste is om te kopen ligt er maar aan wat je eisen zijn, er is iig genoeg binnen je budget te vinden.
Ik wil gewoon mijn bovenstaande specificaties goed kunnen laten draaien. En een makkelijk instelbare moederbord hebben. (niet zo'n met jumpers instelbare ding)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:15:
Dus de strepen bleven NA de videokaart omwissel?
De problemen wel, maar de strepen waren niet meer op het buroblad te zien. Ik heb het toen niet in een game getest (slecht!)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:17:
[...]

De problemen wel, maar de strepen waren niet meer op het buroblad te zien. Ik heb het toen niet in een game getest (slecht!)
De PC liep dus nog steeds vast, zonder strepen op het beeld te hebben.

Zie eerst dat je dat BIOS opnieuw kunt flashen en zorg dat het huidige systeem weer draaiende is. De crashes kunnen namelijk ook liggen aan andere factoren. (Voeding, lekkende condensatoren, slechte geleiding tussen CPU en Heatsink, etc.)
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:16:
[...]

Ik wil gewoon mijn bovenstaande specificaties goed kunnen laten draaien. En een makkelijk instelbare moederbord hebben. (niet zo'n met jumpers instelbare ding)
De ASRock K7S8XE Rev3.0 heeft slechts een paar jumpers voor het instellen van de FSB. Na die tijd kun je de FSB traploos instellen in het BIOS.
De jumpers op het moederbord stellen de dividers in.

[ Voor 32% gewijzigd door Thandor op 28-12-2005 13:20 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:15:
[...]

Dat testen gaat lastig worden, lees maar :
[...]

Wat hier interessant kan zijn :
PMG FAQ : Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

Als je een nieuw moederbord wilt kopen dien je de Tweakers.net Pricewatch even raad te plegen. Zoek een bord uit wat binnen jouw budget past en goede features biedt.
Gezien je eerst een K7S5A had (met weinig onboard features) zal een ASRock K7S8XE Rev3.0 (of een willekeurig ander budget bord) een prima keus zijn.
€ 100,- investeren in een oud Socket A moederbord is misschien jammer van het geld ;)
ah dankjewel. Ik ga er zo 1 halen. Als er dan nog problemen zijn dan zal ik er een andere voeding in gooien. Ik zal het resultaat hier posten.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:19:
[...]

De PC liep dus nog steeds vast, zonder strepen op het beeld te hebben.

Zie eerst dat je dat BIOS opnieuw kunt flashen en zorg dat het huidige systeem weer draaiende is. De crashes kunnen namelijk ook liggen aan andere factoren. (Voeding, lekkende condensatoren, slechte geleiding tussen CPU en Heatsink, etc.)

[...]

De ASRock K7S8XE Rev3.0 heeft slechts een paar jumpers voor het instellen van de FSB. Na die tijd kun je de FSB traploos instellen in het BIOS.
De jumpers op het moederbord stellen de dividers in.
vergeten bij te zeggen. Heb de condensatoren ook nagekeken.

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb dus een moederbord gekocht. Bij het aansluiten keek ik naar mijn moederbordconnector van de voeding. En wat zag ik daar ? heej bruine vlekjes. Mijn voeding was ook naar de klote. dus kocht ik een nieuwe voeding. Ik sloot alles aan maar het werkte nog steeds niet. Toen heb ik m naar een vriend van mij gebracht om het met zijn memory te testen. WErkte nog steeds niet. Wat blijkt: op de een of andere manier heeft de voeding mijn moederbord en processor omzeep geholpen. Ik heb nu een nieuw processor besteld. Als die er is zal ik hier weer replyen of het nu wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nu een nieuw (socket a) moederbord in + amd sempron 2800 processor+ nieuwe voeding. Heb geen paarse strepen meer. Hij draait perfect, maar ik ben wel iets van 120 euro armer :S bah. Ik hoop dat me pc nog een paar jaartjes door draait.

Ik ga er nog een ati radeon 9800 in gooien dan ben ik er wel weer blij mee. Als student heb ik wel andere uitgaven dan alleen me pc. Maarja toch ben ik er wel blij mee :D
Pagina: 1