Drama systeem

Pagina: 1
Acties:

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Allereerst weet ik niet of ik dit in de goeie rubriek heb gezet aangezien ik niet weet wat het probleem in mijn systeem is. Om verder te gaan met uitleg van het probleem volgt hier eerst mijn configuratie:

Voeding :Enermax Noisetaker 600 watt
Mobo: Asus A8N-SLI Bios Revision 1015
Processor: AMD64 3800
Cooler: Zalman 7700
Geheugen: 2x Corsair 512MB
Videokaart: 2x Palit Geforce 6600GT in SLI
Harddisk: 2x Western Digital Caviar 250GB
Geluidskaart: Terratec EWS 88MT
DVD Brander: Sony DRU-720A

De voor geschiedenis:

Een jaar geleden heb ik dit systeem gebouwd en wilde ik een supersnel systeem voor games etc. Ik wilde de schijven in Raid0 hebben om zo optimaal van sata gebruik te maken. Ik had destijds nog Maxtor diamondmax10 schijven en had dus al snel de bekende problemen. Opstart problemen, vastlopers, arrays die spontaan verdwenen etc. Ik heb toen in overleg met de winkel waar ik nog garantie had de schijven omgeruild voor Western Digital schijven en het probleem zou opgelost moeten zijn. Maar helaas, nog steeds dezelfde problemen. Na een maand van alles proberen heb ik mijn hele syeteem naar de winkel gebracht waar ze mijn hele systeem hebben getest. Voor alle zekerheid het moederbord vervangen en na een halve dag te hebben getest zou hij weer inorde moeten zijn. Dat leek inderdaad zo maar na 2 dagen bogon het gedonder weer. Ik had destijds ook nog mijn standaard voeding van 360 watt in mijn systeem en aangezien die met alle hardware best wel zwaar werd belast (lage 12v lijn) was het nog een mogelijkheid dat het daaraan lag. Ook de voeding vervangen voor de enermax die ik nu heb maar nog steeds de problemen. Ik heb inmiddels bijna alle optie's geprobeert, 1 geheugenbankje en omgewisseld, 1 videokaart eruit, geluidskaart eruit, verschillende bios revisie's gebrobeert maar niks helpt. Ja soms wel tijdelijk maar het probleem blijft terug komen. Ook als ik het systeem helemaal rip en met minimale hardware ga draaien.

Het probleem omschreven:

Het gebeurt soms als ik aan het gamen ben dat mijn systeem blijft hangen maar soms ook als ik hem gewoon koud opstart. De ene keer blijft ie in de bios al hangen op het moment dat ie de schijven aan het herkennen is en de andere keer komt heel vaah het opstartscherm van windows in beeld maar dan hangt de boel ook weer. Vaak als ik 1 harddisk los koppel start ie wel weer gewoon op en hang ik de andere schijf er weer aan, weigert ie weer dienst. De andere x helpt helemaal niks. Dan moet ik wel 20x opnieuw opstarten en dan doet ie het spontaan weer. Ook met 2 harde schijven. Dan blijft ie het soms wel 2 weken goed doen en dan begint het gedonder weer. Ook komt het voor dat de partitie's of systeem bestanden zijn beschadigd. Dit echter in mindere mate.

Momenteel weet ik het echt even niet meer en ook de winkel heeft de hoop opgegeven. Voordat ik mijn systeem nu de bons ga geven wil ik nog 1 poging doen en hoop ik dat hier iemand nog een suggestie heeft of misschien hetzelfde probleem heeft gehad. Ik zit nu al bijna een jaar te klooien en mijn geduld is op....... |:(

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Hoe heb je je systeem ingebouwd, let op aarding van je computer en ook op eventuele dingen die af en toe kortsluiting kunnen veroorzaken.
Kijk ook eens of je een spanningsfilter tussen het elektriciteitsnet en je pc kan zetten :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

het probleem blijft terug komen. Ook als ik het systeem helemaal rip en met minimale hardware ga draaien.
Is het geheugen ook al afzonderlijk getest met Memtest? Is de PC geaard? Heb je CCFL's in je PC? Hoe zijn je spanningslijnen nu?

Gezien je behoorlijke topicstart neem ik aan dat je bekend bent: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 11:32 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De S-ATA kabels die je gebruikt, zijn dat van die standaard in de box gevallen? De standaard S-ATA kabels zitten nogal vrij los, moet ik zeggen. Ik gebruik zelf een wat luxere kabels welke metalen klipjes hebben en daardoor beter contact maken.

De kabels zijn wel te vinden op http://www.webconnexxion.com/raid/index.php?cPath=34

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Royer
Geheugen is al een keer getest.
Wat zijn CCFL's ?
Ik heb hier helaas geen geaard stopcontact maar in mijn vorige woning wel en daar was het probleem ook al

Dit zijn de spanningslijnen:

Spanningswaarde:
CPU Core 1.49 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 4.97 V
+12 V 11.78 V
+5 V Standby 4.81 V
VBAT Batterij 3.06 V

De 12v lijn schommelt tussen de 11.78 en 11.84.

Ik heb wel standaard sata kabels aan de schijven maar heb ze wel goed aangedrukt...

Verwijderd

Ik zou zeggen dat je eerst de amperage over je 12v lijn moet controleren, dit zorgt ook nog wel is voor wat problemen, met name bij AMD processoren (hiermee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn;integendeel :) )

Neem altijd een tagan of zalman voeding moet genoeg zijn

• Royer
Mijn voeding levert 35A over de 12v lijn. Zitten 2 aparte 12v lijnen in mijn voeding (Videokaart apart) en is dus 18A per 12v lijn. Is dacht ik wel genoeg. Die 12v voor de videokaart wordt niet gebruikt aangezien dit een 6 polige stekker is die je normaal op de videokaart kan drukken. Mijn videokaarten krijgen hun voeding echter vanaf het moederbord. Zit op mijn mobo een aansluiting voor. (gewone standaard stekker die ook op mijn cd-rom zit).

Verwijderd

Je videokaarten, hebben die nu wel of niet een direct kabeltje naar de voeding lopen? (pci-e stekkertje).
ik verdenk persoonlijk iets van statische electriciteit ofzo, aan je hardware kan het bijna niet liggen aangezien je bijna alles al vervangen hebt.
Probeer eens zonder case en met minimale opstelling (alleen proc, 1 geheugenreepje, 1 graka)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Royer schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:45:
Mijn voeding levert 35A over de 12v lijn. Zitten 2 aparte 12v lijnen in mijn voeding (Videokaart apart) en is dus 18A per 12v lijn. Is dacht ik wel genoeg. Die 12v voor de videokaart wordt niet gebruikt aangezien dit een 6 polige stekker is die je normaal op de videokaart kan drukken. Mijn videokaarten krijgen hun voeding echter vanaf het moederbord. Zit op mijn mobo een aansluiting voor. (gewone standaard stekker die ook op mijn cd-rom zit).
Beetje offtopic, maar hoe zit dat met die ampere op de 12volt lijn. Ik heb:
+12V 22 A
-12V 1 A
En een maat van mij heeft:
+12V1 12 A
+12V2 6 A
+12V 12 A
-12V 1 A
Moet ik bij hem nou 30 A rekenen, of is zijn voeding zwakker?
Hij heeft een 550 watt coolermaster (die nieuwste) en ik heb een 420 watt Tagan i-Xeye, zijne zou dus beter moeten zijn..?
Sorry voor de offtopic, maar ik hoor altijd over die ampere op die 12v lijn. 1 reply hierop is genoeg, als iemand het gewoon ff voor 1 keer duidelijk uit kan leggen, dan is deze thread maar met 2 replies "bevuild" ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

WingsOfFury schreef op donderdag 29 december 2005 @ 03:07:
[...]

Beetje offtopic, maar hoe zit dat met die ampere op de 12volt lijn. Ik heb:
+12V 22 A
-12V 1 A
En een maat van mij heeft:
+12V1 12 A
+12V2 6 A
+12V 12 A
-12V 1 A
Moet ik bij hem nou 30 A rekenen, of is zijn voeding zwakker?
Hij heeft een 550 watt coolermaster (die nieuwste) en ik heb een 420 watt Tagan i-Xeye, zijne zou dus beter moeten zijn..?
Sorry voor de offtopic, maar ik hoor altijd over die ampere op die 12v lijn. 1 reply hierop is genoeg, als iemand het gewoon ff voor 1 keer duidelijk uit kan leggen, dan is deze thread maar met 2 replies "bevuild" ;)
12V, 12V1 en 12V2 zijn de 3 spanningslijnen voor de 12 Volt die de voeding heeft, dus je kunt ervan uitgaan dat die voeding idd 12+12+6 = 30 Ampere kan leveren over zijn 12 volt lijnen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

WingsOfFury: Jij hebt een 1.x ATX voeding met 1 keer een 12V lijn van 22 Ampere. Je vriendje heeft een ATX 2.x voeding met 3 aparte 12V lijnen die totaal goed zijn voor een stroom van 30 Ampere. Die laatste is dus wat zwaarder en voldoet aan de laatste ATX specificaties.
Zie PMG Faq: ATX en Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 :)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

In het geval van die coolermaster klopt dit, (12+12+6)x12=360, wat overeenkomt met het wattage van die specifieke voeding op de 12V-lijn, in bijvoorbeeld het geval van de Enermax Liberty 620W (ELT620AWT), ook een recente voeding, geldt dit niet: (20+20)x12=480 <> 432 (36x12) wat het echte wattage is van die voeding op de 12V-lijn.

Het verschilt dus ook van voeding tot voeding of je ze gewoon mag optellen.

In principe is er maar 1 12V-lijn in een voeding die met behulp van current limiters beperkt wordt per lijn. Dit voor de veiligheid en eventueel stabiliteit...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met eens in de zoveeltijd harddisk kwijt lang booten etc etc, na 6 maanden erachter gekomen dat het 2 rotte satakabels waren + 1 rotte raid controller op heb moederboard. Ik zou gewoon allemaal nieuwe Sata kabels kopen kost niets en dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de kabels zijn (mits je geen rotte kabels koopt natuurlijk ;)).

Kabel/contact problemen zijn altijd lastig te vinden vaak ga je het in andere zaken zoeken zoals jij (en ik ook, dat is ook de reden dat ik nu een 600w noistaker heb }:O terwijl ik voor €10 euro al het probleem had kunnen oplossen)

• Royer
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 10:31:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met eens in de zoveeltijd harddisk kwijt lang booten etc etc, na 6 maanden erachter gekomen dat het 2 rotte satakabels waren + 1 rotte raid controller op heb moederboard. Ik zou gewoon allemaal nieuwe Sata kabels kopen kost niets en dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de kabels zijn (mits je geen rotte kabels koopt natuurlijk ;)).

Kabel/contact problemen zijn altijd lastig te vinden vaak ga je het in andere zaken zoeken zoals jij (en ik ook, dat is ook de reden dat ik nu een 600w noistaker heb }:O terwijl ik voor €10 euro al het probleem had kunnen oplossen)
Is inderdaad een optie die ik ga uitproberen.
Ik ga dan ook voor de wat betere kabels waar Dune het al over had.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 03:30:
WingsOfFury: Jij hebt een 1.x ATX voeding met 1 keer een 12V lijn van 22 Ampere. Je vriendje heeft een ATX 2.x voeding met 3 aparte 12V lijnen die totaal goed zijn voor een stroom van 30 Ampere. Die laatste is dus wat zwaarder en voldoet aan de laatste ATX specificaties.
Zie PMG Faq: ATX en Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 :)
Ik heb ook ATX 2... Tagan i-Xeye
Als 12v staat er dit:
+12V 22 A
-12V 1 A
Maar bij moederbordaansluiting:
1 x ATX (20-polig)
1 x ATX12V (4-polig)
1 x ATX12V (8-polig)
Heb ik dan toch 2 12v lijnen? En dus eigenlijk 44 ampere erover? Ik heb 420 Watt (Combined Power 240 Watt), hij heeft "gewoon" 550 watt, niet combined, dacht ik.
De combined power is een beetje wazig uitgelegt in het "Welke voeding... nodig" topic. In het voorbeeld worden namenlijk de +12V1 en de +12V2 lijnen genoemt, maar ik heb (volgens alternate) maar 1 12V lijn. :?
Pagina: 1