[quote]
Wildfire schreef op zondag 01 januari 2006 @ 14:28:
Mr. FTD heeft geen inkomsten uit illegale kopieën. En daarnaast gaan alle donaties naar webservers.
Let wel, FTD bevat enkel meldingen in welke groep wat staat. Via FTD zelf is helemaal niets te behalen en Mr. FTD handelt niet in kopieën.
[quote]
FTD maakt het gemakkelijker c.q. faciliteerd in het verkijgen van deze kopieen. Dat zij dit zelf feitelijk niet doet, is al vaker de discussie geweest met justitie. Je geeft degene die wel illegaal bezig zijn (de uploaders) een platform om hun goederen aan "de man" te brengen.
Ofdat dit nu wel of niet strafbaar is, komen wij hier niet uit zolang er geen duidelijke rechtspraak ligt. En die zie ik voorlopig nog niet komen.
Echter wat ik wel zie, is dat de FOID/OM eerder geneigd is om met Brein mee te gaan in deze redenatie zodra het duidelijk is het richting bedrijfsmatige activiteiten gaan. Ook weer of dit nu schijn of werkelijkheid is. Gekeken naar de acties uit het verleden, vonden er invallen plaats meestal rondom grote wervingsacties voor nieuwe servers. Immers er worden alleen servers voor gekocht. Echter als je die koopt is het geld wel weg, maar je verwerft wel een server die een zeker kapitaal vertegenwoordig. De waarde van je site (c.q. organisatie) neemt dus toe. En zolang FTD geen zelfstandig rechtspersoon is, dan is de eigenaar van de server (natuurlijke persoon) gewoon FTD. Dus het bezit (in geld dan wel servers) van Mr. FTD neemt toe.
Hopelijk hanteerd het OM/FIOD deze handelswijze niet, maar gezien de historie zie ik daar wel aanwijzingen toe.
Klopt niet, het zijn donaties/schenkingen en ze krijgen er niet iets bepaald voor terug. Enkel het voorrecht om op drukke tijden wat voorrang te krijgen.
Leuk. Maar hoe je iets noemt wil niet altijd zeggen dat de belastingdienst het zo ziet. Als mijn werkgever mijn salaris een schenking noemt en ik noem mijn werk vrijwilligerswerk, zal de belasting het toch zien als salaris. Als ik een garage een schenking doe en hij staat me dan toe om een jaar in een auto te rijden, zal de belasting dat toch echt zien als een leasecontract.
En je geeft zelf al aan dat je "iets" krijgt in ruil voor je "schenking". Ergo je geeft geld en krijgt er iets voor terug. In mijn optiek is dat een transactie. Immers dat iets had je niet gehad als je geen geld gegeven had.
En helaas verschilt de belastingdienst nogal eens van mening van hoe jij en ik iets zien... Als jij een grote som geld leent van je ouders tegen 0% rente, ziet de belastingdienst dat gewoon als een schenking. En dat is maar 1 voorbeeld, maar zo zijn er legio. De belastingdienst kijkt naar de feitelijke situatie niet hoe je iets omschrijft.
Vandaar dat ik het als een risico benoem.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......