Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draaiknop met 3 "druktoetsen"

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Voor een nieuw hobby-project ben ik opzoek naar een draaiknop zoals die wel eens op receivers zitten. Deze moet "oneindig" naar rechts of naar links kunnen draaien. Bij iedere "draai" met een een klikje te merken zijn en dan moet er als het ware een druktoets even worden nagebootst. Dus dat er bij iedere beweging naar rechts een schakelpulse uitkomt, en ook voor links. En als het even kan moet er nog een drukknopje achter de draaiknop zitten. Dus dat als je op de draaiknop drukt, dat er ook een schakelpulse uitkomt. In totaal dus de werking van 3 druktoetsen in de vorm van een draaiknop. Moeilijk uit te leggen met woorden, maar ik hoop toch dat jullie precies snappen wat ik bedoel. Ik zou ook niet weten hoe zo'n ding heet, anders kon ik wel op Google en GoT zoeken.... Deze schakelaar had ik graag gehad. Weet iemand een naam hiervoor of waar ik deze kan krijgen? De kleur maakt niets uit.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je zoekt heet een 'rotary encoder'. Zoek daar es op :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Zoiets heet een Rotary Encoder (Pulsgever).
Er zijn verschillende types, voor jouw doel kan je het beste een quadrature encoder nemen, conrad heeft deze wel (ook met druktoets in één).
Als je eentje wil die alleen kan draaien (met klikjes) heeft www.voti.nl er ook nog wel eentje, alleen die heeft dan geen druktoets.

Succes!

/edit
Sprite je was me voor! :P

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 27-12-2005 12:10 ]

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:08

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Bedankt mensen!! Daar was ik dus nooit achter gekomen dat zo'n ding zo heet :)
Nee, dat is het volgens mij niet.

[edit]

Ohjawel toch. Maar dan zonder "druk" functie.

[ Voor 9% gewijzigd door Atmoz op 27-12-2005 12:23 ]

• JuuL20
Goh, dat is atmoz.

Wat ben je van plan :) Je hebt al leuke dingen gemaakt.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:24:
Goh, dat is atmoz.

Wat ben je van plan :) Je hebt al leuke dingen gemaakt.
Hehe :P

Binnenkort wellicht weer een topic he.... ;)

[edit]

Zou dit een goede zijn: (met betrekking tot die "druk functie"??)

http://nl.farnell.com/jsp...ail.jsp?SKU=4452446&N=401

[ Voor 25% gewijzigd door Atmoz op 27-12-2005 12:49 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
offtopic:
@newsgroupie: hoe maak je links naar een artikel in conrad?? lukt me nooit...

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
SA007 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:28:
offtopic:
@newsgroupie: hoe maak je links naar een artikel in conrad?? lukt me nooit...
offtopic:
dat zou ik ook wel willen weten

[www.ganzz.nl]

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:08
Ganzz schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:43:
[...]

offtopic:
dat zou ik ook wel willen weten
Productaanbeveling ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kan dat ook zonder mail sturen :)

Ja dus!:

http://www.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl2/!?perform_special_action=Produktdetail&product_show_id=125320&p_page_to_display=fromoutside

Is zo'n aanbevelingslink, als je het nummer bij show_id veranderd door het eerste stuk van het bestelnummer (zonder de - 89, geen idee waarom dat erachter zit, is bij allemaal hetzelfde?) dan heb je een andere link...

@Atmoz hieronder:
Pak een stuk hout, maak er een moowj rondje van, plamuur en verf dat, gat aan de andere kant ter groote van je pookje, vastlijmen en klaar?

[ Voor 67% gewijzigd door SA007 op 28-12-2005 10:51 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk nog een mooie (grote) knop voor erop. Maar ik kom overal maar maximaal 38mm tegen. Iemand enig idee hoe ik aan een grote knop kan komen?

En kom nu niet aan met: "gewoon bij de Media Markt van een apparaat afrukken" 8)7

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
atmoz schreef op woensdag 28 december 2005 @ 10:43:
Ik zoek eigenlijk nog een mooie (grote) knop voor erop. Maar ik kom overal maar maximaal 38mm tegen. Iemand enig idee hoe ik aan een grote knop kan komen?

En kom nu niet aan met: "gewoon bij de Media Markt van een apparaat afrukken" 8)7
Misschien is er bij jullie een hergebruik in de buurt? Daar hebben ze vast wel een knop van een oude receiver oid. Misschien dat je daar zelfs een rotary encoder in kan vinden.....

• JuuL20
Deze code postte atmoz ergens anders op het forum. Hij vroeg zich af waarom het niet werkte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if pin_c0 == high & pin_c1 == high then
  while pin_c0 == high & pin_c1 == high loop
    end loop
    if pin_c0 == low then beep else beep2 end if
    delay_10ms(6)
end if 

if pin_c0 == low & pin_c1 == low then
  while pin_c0 == low & pin_c1 == low loop
    end loop
  if pin_c0 == high then beep else beep2 end if
  delay_10ms(6)
end if

Ik heb gedetecteerd (met wat hulp van daniel56:) )wat de eindtoestanden van elk kanaal (A en B ) zijn. Dan krijg je voor de ene kant op A=0 en B=1 en voor de andere kant op A=1 en B=0.
Zolang een van de twee laag is wordt er in een while loopje gekeken naar de stand waarop de pulsen zijn afgemaakt.
Hopelijk kom je zo verder :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
JuuL20 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:55:
Deze code postte atmoz ergens anders op het forum. Hij vroeg zich af waarom het niet werkte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if pin_c0 == high & pin_c1 == high then
  while pin_c0 == high & pin_c1 == high loop
    end loop
    if pin_c0 == low then beep else beep2 end if
    delay_10ms(6)
end if 

if pin_c0 == low & pin_c1 == low then
  while pin_c0 == low & pin_c1 == low loop
    end loop
  if pin_c0 == high then beep else beep2 end if
  delay_10ms(6)
end if

Ik heb gedetecteerd (met wat hulp van daniel56:) )wat de eindtoestanden van elk kanaal (A en B ) zijn. Dan krijg je voor de ene kant op A=0 en B=1 en voor de andere kant op A=1 en B=0.
Zolang een van de twee laag is wordt er in een while loopje gekeken naar de stand waarop de pulsen zijn afgemaakt.
Hopelijk kom je zo verder :)
Thanks dat je hier verder wilt gaan. Ik had dat gepost in jouw topic omdat ik dacht dat deze dicht was ;) (omdat ik al geholpen was) hehe.

Maareh, bij mijn rotary encoder zijn beide kanalen ALTIJD samen 0 of ALTIJD samen 1 behalve onder het draaien, dan verspringen ze van 0 naar 1 of van 1 naar 0. Maar diegene die als eerste springt geeft aan welke kant die opgaat. Is dat dus ook bij jou zo? Vind het maar een vaag principe.

• JuuL20
Jah hoor klopt.
Je zou 1 kanaal kunnen nemen voor een rotary encoder. Als eraan wordt gedraait kan je elk tikje detecteren en werkt het goed, MAAR...
dan weet je niet welke kant je opdraait: men neme 2 kanalen die 90 graden zijn verschoven tov elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.qsl.net/pa3ckr/bascom%20and%20avr/interrupts/rotary-encoder.gif

Als je nou bijvoorbeeld de laatste (of eerste) toestand voor dat ze weer op 0 (of 1) springen dan weet je welke kant erop is gedraait.

Hopelijk snap je het nu wat beter?

/edit
Google maar eens op quadrature encoder:
http://zone.ni.com/devzon...07873076386256B35007957A2

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 12-01-2006 20:40 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
JuuL20 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:39:
Hopelijk snap je het nu wat beter?

/edit
Google maar eens op quadrature encoder:
http://zone.ni.com/devzon...07873076386256B35007957A2
Ik snap het wel wat beter iig :) Naar aanleiding van dit topic heb ik laatst mijn rotary encoders een doorgemeten om te kijken hoe ze werkten. Hierbij viel me dus ook op dat het niet uit maakte welke kant je op draaide. Allebei de polen werden altijd waar. Met een multimeter op weerstand-stand zijn die pulsen niet echt te meten ;) Ik had er al eens aan gedacht om hem aan een scoop te hangen, maar dan moet ik eerst naar mn opa. Nu weet ik dus ook hoe het werkt :) Tegen de tijd dat ik deze aan mn pic's ga hangen kan ik er in de software al rekening mee houden.

Casemod: Cubeleon

• JuuL20
Aan de scope hangen werkt wel
Moet je heel langzaam een tikje verder draaien, als je het een beetje behendig doet zie je precies bovenstaande grafiek :9

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Haha, precies. Dus het is precies zoals ik dacht. Niet echt een logische constuctie ofzoiets.
Je moet wel met "ingewikkelde" dingen gaan werken, anders weet je niet welke kant je op draaid/t.

Nu heb ik het vrij goed werkend (met die code die ik eerst neerzette), maar heel soms denkt'ie dat ik de andere kant op draai. Laten we zeggen 1 op de 13 keer ofzo. Eerst maar eens het hele projectje opbouwen, en dan kijken of het echt zo erg is dat hij het niet zo heel goed doet.....

• JuuL20
Voor welk project is dit als ik vragen mag? Ben wel benieuwd :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
atmoz schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:52:
Haha, precies. Dus het is precies zoals ik dacht. Niet echt een logische constuctie ofzoiets.
Je moet wel met "ingewikkelde" dingen gaan werken, anders weet je niet welke kant je op draaid/t.

Nu heb ik het vrij goed werkend (met die code die ik eerst neerzette), maar heel soms denkt'ie dat ik de andere kant op draai. Laten we zeggen 1 op de 13 keer ofzo. Eerst maar eens het hele projectje opbouwen, en dan kijken of het echt zo erg is dat hij het niet zo heel goed doet.....
Gebruik je mischien een vaste delay-tijd in je code?
Als je dan net iets te snel draait of op een ongelukkig moment, dan heb je kans dat je software precies de verkeerde keuze maakt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Geen id waar de TS het voor gaat gebruiken. Maar ik krijg nu opeens heel leuke ideen voor winamp scroll buton te maken. Evt. dat als je die knop indieuwt dat er dan overgegaan wordt naar geluidmodes. Zou dit mogelijk zijn met deze knop? En iemand enig idee hoe dat aangepakt moet worden? 8)

• brinkdinges
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 01:39:
Geen id waar de TS het voor gaat gebruiken. Maar ik krijg nu opeens heel leuke ideen voor winamp scroll buton te maken. Evt. dat als je die knop indieuwt dat er dan overgegaan wordt naar geluidmodes. Zou dit mogelijk zijn met deze knop? En iemand enig idee hoe dat aangepakt moet worden? 8)
Hang de knop aan een pic/avr die de signalen A en B omzet in links en rechts en hang hem aan je parallelle poort. Dan kun je het gebruiken als Winamp port control (hier wel op GoT te vinden).

• JuuL20
TD-er schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:31:
[...]
Gebruik je mischien een vaste delay-tijd in je code?
Als je dan net iets te snel draait of op een ongelukkig moment, dan heb je kans dat je software precies de verkeerde keuze maakt.
Vergeten te vermelden, ik heb daar gebruik van gemaakt en het werkt goed hoor.
Alleen als je echt heel snel draait worden er wat pulsen gemist. Met een interrupt werken is miss wel het mooiste.

Verwijderd

Of maak er een soort van iPod clickwheel van!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Wat het gaat worden zal ik binnenkort laten zien. Het wordt in ieder geval wat vets 8)

Winamp enzo hebben er ook mee te maken, maar nog veeeeel meer dingen....
Een rotary encoder in combinatie met een PIC + max232 kan echt allessssss
Je zou er je hele pc mee kunnen bedienen....

Er komen ook wat LCD's in mijn project te zitten (net zoals Juul, maar dan iets anders) ;)

Verwijderd

Ben benieuwd atmoz ga zeker dit topic bijhouden :+

• brinkdinges
atmoz schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 09:36:
Wat het gaat worden zal ik binnenkort laten zien. Het wordt in ieder geval wat vets 8)

Winamp enzo hebben er ook mee te maken, maar nog veeeeel meer dingen....
Een rotary encoder in combinatie met een PIC + max232 kan echt allessssss
Je zou er je hele pc mee kunnen bedienen....

Er komen ook wat LCD's in mijn project te zitten (net zoals Juul, maar dan iets anders) ;)
Jij bent dus al ver gevorderd met een project dat ik net gisteravond bedacht heb :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Wat betreft die draaiknop: lees deze en de daarop volgende replies een door:
[rml]Bart_Banaan in "[ CM] De basis voor mijn car-systeem"[/rml]

Misschien niet zo'n slecht idee om iemand met een draaibank op te zoeken en zelf een knop te designen/maken.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks.

Ik heb inmiddels al een knop bij m'n pa uit de "knoppen-doos" gehaald.
Dat is een +/- 40mm doorsnee knop uit een oude radio ofzo. Er zit een gaatje in om de richting aan te geven, maar dat heb ik weggeplamuurd. Ik heb hem wit geverft (gespoten) maar vind het niet zo mooi. Dit ga ik dus opnieuw doen. Maar de knop zelf is echt een mooi ding :9 Hoe het er later uit gaat zien als alles klaar is, is nog mooier 8) Maargoed, eerst maar eens alles netjes gespoten krijgen, want dat is echt niet zo eenvoudig...

Heb het paneel al zeker 5x gespoten, en nog niet goed. Steeds maar weer alles eraf schuren en weer opnieuw proberen!!

• JuuL20
atmoz schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:18:
Heb het paneel al zeker 5x gespoten, en nog niet goed. Steeds maar weer alles eraf schuren en weer opnieuw proberen!!
Erg frustrerend werkje he?

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb in het verleden al eens iets gepost op GOT over een dergelijke rotary. Het is erg makkelijk om deze met een pc te interfacen. Neem een seriele muis en vervang de 3 pootjes van de sensor voor bijv. de x-as met de 3 pootjes van de rotary. Je hebt misschien kans op wat contactdender, maar ik heb het zelf getest en het werkte feilloos.

Voor de interface met een PIC heb ik nog wat assembler code voor het uitlezen dmv interrupts. Als hiervoor intresse is, kan ik het posten.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Volgens mij heeft de encoder in een muis geen last van contactdender? (Werkt volgens mij optisch, met een IR-lichtsluis, halfgeleiders dus)

• brinkdinges
Robindev schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:46:
Ik heb in het verleden al eens iets gepost op GOT over een dergelijke rotary. Het is erg makkelijk om deze met een pc te interfacen. Neem een seriele muis en vervang de 3 pootjes van de sensor voor bijv. de x-as met de 3 pootjes van de rotary. Je hebt misschien kans op wat contactdender, maar ik heb het zelf getest en het werkte feilloos.

Voor de interface met een PIC heb ik nog wat assembler code voor het uitlezen dmv interrupts. Als hiervoor intresse is, kan ik het posten.
Maar dan hang je de muis dus aan de seriele poort en is de poort dus verder niet meer te gebruiken?

Voor de assembler code heb ik wel interesse :) Dat ga ik wel een keer nodig hebben.
insan1ty schreef op maandag 16 januari 2006 @ 03:26:
Volgens mij heeft de encoder in een muis geen last van contactdender? (Werkt volgens mij optisch, met een IR-lichtsluis, halfgeleiders dus)
Ik denk dat juist de rotary encoder een beetje dendert, niet de lichtsluis ;)

Verwijderd

Ik ben ook al een tijdje bezig met het interfacen van een rotary encoder. Deze heb ik aangeschaft bij farnell (bestelnummer: 4452446). Ik probeer em uit te lezen met een ATmega32. Ik heb de uitgangssignalen allebei op een apart interrupt aangesloten, op deze manier probeer ik de volgorde van de signaal verandering op de twee kanalen uit te lezen. Dit werkt wel aardig, behalve als ik snel en vaak achter elkaar verander van draairichting, dan denkt de microcontroller dat ik nog steeds dezelfde kant op draai. Ik hoop dat ik dit kan oplossen door een vertraging in te bouwen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Robindev schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:46:

Assambler ken/kan ik niet, dus dat heeft denk ik weinig zin (voor mij). Maar toch bedankt natuurlijk ;)
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 18:04:
Ik ben ook al een tijdje bezig met het interfacen van een rotary encoder. Deze heb ik aangeschaft bij farnell (bestelnummer: 4452446). Ik probeer em uit te lezen met een ATmega32. Ik heb de uitgangssignalen allebei op een apart interrupt aangesloten, op deze manier probeer ik de volgorde van de signaal verandering op de twee kanalen uit te lezen. Dit werkt wel aardig, behalve als ik snel en vaak achter elkaar verander van draairichting, dan denkt de microcontroller dat ik nog steeds dezelfde kant op draai. Ik hoop dat ik dit kan oplossen door een vertraging in te bouwen.
Dat is dezelfde als ik heb besteld :) Ook bij Farnell. Mijn probleem is dat als ik 1 richting op draai, dat hij dan soms (heel soms) denkt dat ik de andere kant op draai. Maar als ik rustig en voorzichtig draai dan is er niets aan de hand. Met timings kun je inderdaad al een hoop oplossen.

[offtopic] / [edit]

Ik kom in mijn project een ander probleem tegen: als ik de PIC probeer te proggen met 2 LCD's erop aangesloten, dan lukt het proggen niet meer. De programmer herkent de hele chip zelfs niet meer. Bij 1 LCD lukt dat wel nog. Zal wel te maken hebben met de impedantie van de ingangen van de LCD's ofzo he? Want de programmeer draden hangen aan dezelfde pinnen (van de PIC) als de LCD's....

[ Voor 12% gewijzigd door Atmoz op 16-01-2006 19:09 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe dat bij een PIC zit maar bij een atmel wil dat nog weleens gebeuren omdat je dan je lcd op dezelfde poort als hebt aangesloten als de poort waarop geprogrammeerd word. Ik lees nu op interrupt uit welke puls eerst komt, maar aangezien de pulsjes niet altijd even netjes zijn bij het switchen van richting loopt het soms niet helemaal lekker. Mischien moet ik iets van een reset inbouwen als er een aantal ms geen verandering meer is geweest.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:24
Even een kleine kick, ik kwam in een zwerftochtje over het internet deze chip tegen: klik.
Lijkt mij erg mooi, hoef je alleen maar pulsen te tellen en de up/down-bit in de gaten te houden.

• brinkdinges
Handig chippie :) Ik had wel verwacht dat zo'n ic zou bestaan. Ik heb "rotary encoder ic" nog in mn search history staan :P

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad wel mooi uit. Met dit IC zal het _altijd_ wel goed werken denk ik. Maarja, nu werkt het ook vrij aardig. En om in deze toepassing nog een chipje op de nemen zie ik niet zitten. Maar ik zal deze zeker onthouden voor toekomstige projecten ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Over die richting, ik weet niet of het gaat maar kan een µC ook geen verandering detecteren? Dan is het simpel voor links en rechts te onderscheiden.

bv (zoals tekening van Juul20):

if A = 1 and B rises then right
if B = 1 and A rises then left

Dus dat 1 van de signalen op stijgende (of dalende) puls reageerd.

of het bij µC mogelijk is weet ik niet ik heb het ooit zo in een plc geprogrammeerd en in VHDL is het ook mogelijk, maar of een µC dit kan weet ik eigenlijk niet. Wat wel zou kunnen is dan een ander ic aan de ingang, zoals een pos edge trigered D-ff of zo?

In dat geval zijn gewoon 2 flipflops nodig

1 ff heeft A op de D-ingang en B op de clock
de andere ff heeft B op de D-ingang en A op de clock

Beide flipflops zitten op een andere ingang van de µC en dan moet je met de µC alleen kijken wanneer 1 van de 2 ingangen veranderd, de ene ingang is voor links en de andere voor rechts.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:04:
Wat wel zou kunnen is dan een ander ic aan de ingang, zoals een pos edge trigered D-ff of zo?

In dat geval zijn gewoon 2 flipflops nodig

1 ff heeft A op de D-ingang en B op de clock
de andere ff heeft B op de D-ingang en A op de clock

Beide flipflops zitten op een andere ingang van de µC en dan moet je met de µC alleen kijken wanneer 1 van de 2 ingangen veranderd, de ene ingang is voor links en de andere voor rechts.
Aha, dit is exact hetzelfde verhaal wat m'n pa me vertelde over wat ik moest doen. Maar toen hij het vertelde snapte ik het niet zo. Maar met jou verhaal begint me het kwartje te vallen ;)

Ik denk dat ik dit eens ga proberen als het echt gaat storen in de situatie hoe het nu zit.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Glad to be of some assistance :)

Het probleem bij de flipflop manier kan wel zijn dat bij vb eerste flipflop voor naar links als A hoog is
en B een stijgende flank op de clock zet gaat de uitgang telkens gewoon omkippen

Dus de eerste keer dat het voorvalt gaat Q (uitgang) hoog worden de 2de keer dat A hoog is en B een stijgende flank heeft gaat Q laag worden.
Dus dan moet je ook een verandering op de ingang zien vast te stellen, ik weet niet zo direct maar
misschien is er in het flag register een bit die dat toelaat? Maar dan zou je het ook direct zonder
D-flipflop kunnen aansturen.

• JuuL20
Bij mij werkt het gewoon goed hoor!
Het belangrijkste is dat je zo weinig mogelijk tijd verspilt (bijv het schrijven naar het LCD).
Hoe minder je continu andere (tijdrovende) zaken doet, hoe beter je rotary encoder zal werken.

Dus bijv alleen het LCD updaten als de text veranderd! (als je dat nog niet had tenminste)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
JuuL20 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:17:
Bij mij werkt het gewoon goed hoor!
Het belangrijkste is dat je zo weinig mogelijk tijd verspilt (bijv het schrijven naar het LCD).
Hoe minder je continu andere (tijdrovende) zaken doet, hoe beter je rotary encoder zal werken.

Dus bijv alleen het LCD updaten als de text veranderd! (als je dat nog niet had tenminste)
Als ik dat zo lees is dat een werkje voor de interrupt, PIC's hebben dikwijls interrupt on change op de pinnen van PORTB, als je dat inschakelt voor de 2 aansluitingen naar de rotary encoder, werkt het volgens mij foutloos (maak wel je interrupt niet te lang, zodat het niet erg is dat de interrupt gebeurt tijdens data verzenden naar LCD en dergerlijke.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JuuL20
Idd nattebakje, op interrupt basis werken is het allermooiste.
Ik heb dit niet gedaan, maar het werkt wel naar behoren.

• Milenko
  • Laatst online: 22-01-2024
al n beetje aan het opschieten hiero? ik ben wel benieuwd wat voor modje je bezighoud.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Milenko schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 18:02:
al n beetje aan het opschieten hiero? ik ben wel benieuwd wat voor modje je bezighoud.
Ja, ben er wel mee bezig, maar nog niet verder met de hardware. Ik heb deze week 2 tentamens gehad. En we hebben het druk met de carnavalswagen.

Bovendien zit me iets tegen. Kan de PIC niet proggen als er 3 LCD's aan hangen. Moet ik dus effe iets op verzinnen. En met spuiten zit er nog wat tegen..
\
Maar het komt er zeker :)

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Conrad heeft ze dus niet?

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• naftebakje
Ik heb er ff naar gezocht, farnell heeft ze, en conrad ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Je kunt beter niet rechtstreeks linken naar de artikelen op de conrad-site, want die links werken niet.
Het gaat dus om de IMPULSGEVER STAAND (Bestnr.: 705594 - 89) € 7,15
Afbeeldingslocatie: http://www1.be.conrad.com/m/7000_7999/7000/7050/7055/705594_BB_00_FB.EPS.jpg
Deze miniatuurpulsgever met draaiknop (30 standen) is zeer geschikt voor het instellen van digitale waarden op apparaten. Hij beschikt over gescheiden pulsuitgangen voor beide draairichtingen (rechts/ links-karakteristiek). Bij het indrukken van de as is een extra impuls voor een set- of reset-functie mogelijk. Uitvoering met O-ring tussen as en behuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door TD-er op 05-02-2006 23:40 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Even een heel andere vraag. Het heeft wel met dit project te maken, maar het is toch iets anders:

Als ik wil communiceren van COMPUTER naar PIC (één richting communicatie) dan gebruikte ik voorheen altijd een MAX232. Maar voglens mij is deze helemaal niet nodig als je van COMPUTER naar PIC "praat". Dit zou toch ook moeten kunnen met een weerstand en een BC546 transistor?

Dus schematisch zo:

COMPUTER (rs232 poort) ----> weerstand ----> transistor ----> RX van PIC

Kan iemand dit even bevestigen?

• naftebakje
atmoz schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:00:
Even een heel andere vraag. Het heeft wel met dit project te maken, maar het is toch iets anders:

Als ik wil communiceren van COMPUTER naar PIC (één richting communicatie) dan gebruikte ik voorheen altijd een MAX232. Maar voglens mij is deze helemaal niet nodig als je van COMPUTER naar PIC "praat". Dit zou toch ook moeten kunnen met een weerstand en een BC546 transistor?

Dus schematisch zo:

COMPUTER (rs232 poort) ----> weerstand ----> transistor ----> RX van PIC

Kan iemand dit even bevestigen?
Als je ervoor zorgt dat de signalen meteen geinverteerd worden, kan dat werken (-12V is '1', moet dus 5V worden naar de PIC, en +12V is '0', moet dus 0V worden). Maar ik vind het altijd enorm handig om meteen te kunnen antwoorden (dan weet je of hij nog 'leeft, en das ook erg handig tijdens het testen).

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:51:
[...]

Als je ervoor zorgt dat de signalen meteen geinverteerd worden, kan dat werken (-12V is '1', moet dus 5V worden naar de PIC, en +12V is '0', moet dus 0V worden). Maar ik vind het altijd enorm handig om meteen te kunnen antwoorden (dan weet je of hij nog 'leeft, en das ook erg handig tijdens het testen).
Tghnks dus met een Bc 456 moet heb tlukken. Want dast is du omgekeer. Antwoorden doe ik met eenLED op een utingang pin zodat de gaat branden alds hij ontvagrt!!

Morgenveroeg meteen testen:)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
atmoz schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:57:
[...]

Tghnks dus met een Bc 456 moet heb tlukken. Want dast is du omgekeer. Antwoorden doe ik met eenLED op een utingang pin zodat de gaat branden alds hij ontvagrt!!

Morgenveroeg meteen testen:)
OMG 8)7
Ik wist dat ik nog ergens wat getypt had, maar dit :X

Thanks in ieder geval voor het antwoord. Ik ga het effe testen ;)

• JuuL20
Hahahha, gedronken? ;)
Pagina: 1