Het grote Toyota-topic

Pagina: 1
Acties:
  • 989.848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
Matched: bouten, auris
nomar109 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:20:
Hoi, ik ben deze topic maar eens gaan bookmarken, want ik heb een 2016 Auris TS Hybrid aangeschaft. Ik mag hem volgende week ophalen.
Omdat ik regelmatig met een fietsdrager met een of twee fietsen op pad ga, laat ik een trekhaak monteren. Nu vroeg ik me af waar de grenzen liggen als het gaat om rijden met een aanhanger. Dat zal ik af en toe willen doen als ik iets groots of lastigs te vervoeren heb. Op papier mag hij max 345 kilo trekken, maar in praktijk kan er vast meer. Wat kan wel en wat kan niet? Een boedelbak met een kast, kan dat? Een aanhanger met een partij stoeptegels, kan dat? Een bagagekarretje voor op vakantie, kan dat? Wat zijn de ervaringen en hoe weet je waar de grens ligt?
Ik rij dezelfde auto en wil volgende week een trekhaak bestellen en zelf monteren. Hieromtrent heb ik in dit topic al wat vragen gesteld.

Brink kent 3 uitvoeringen voor montage onder de Auris:
581100 een vaste trekhaak met 55 kg kogeldruk montage dmv. 4 * M12 bouten
581200 een vaste trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6 * M12 bouten
581300 een afneembare trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6*M12 bouten

Je krijgt op de website van Brink automatisch de 581100 voorgeschoteld als je aangeeft een hybride te rijden. Ik wil eigenlijk kijken of een 581200 ook past. Ik ben niet voornemens over de maximale 345 kilo te gaan, maar wel een fietsendrager te monteren. Het voelt "fijner" een trekhaak met een hogere maximale kogeldruk te hebben gezien het moment dat optreedt met een fietsendrager.

Brink 581100
Afbeeldingslocatie: https://www.toyotahybrideforum.nl/download/file.php?id=8882

Brink 581200
Afbeeldingslocatie: https://www.toyotahybrideforum.nl/download/file.php?id=8883

Welke ben jij van plan te laten monteren? Kan je misschien laten weten of je auto 4 of 6 gaten heeft ten behoeve van de bouten?

• Spixo
Spixo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:28:
[...]

Ik rij dezelfde auto en wil volgende week een trekhaak bestellen en zelf monteren. Hieromtrent heb ik in dit topic al wat vragen gesteld.

Brink kent 3 uitvoeringen voor montage onder de Auris:
581100 een vaste trekhaak met 55 kg kogeldruk montage dmv. 4 * M12 bouten
581200 een vaste trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6 * M12 bouten
581300 een afneembare trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6*M12 bouten

Je krijgt op de website van Brink automatisch de 581100 voorgeschoteld als je aangeeft een hybride te rijden. Ik wil eigenlijk kijken of een 581200 ook past. Ik ben niet voornemens over de maximale 345 kilo te gaan, maar wel een fietsendrager te monteren. Het voelt "fijner" een trekhaak met een hogere maximale kogeldruk te hebben gezien het moment dat optreedt met een fietsendrager.

Brink 581100
[Afbeelding]

Brink 581200
[Afbeelding]

Welke ben jij van plan te laten monteren? Kan je misschien laten weten of je auto 4 of 6 gaten heeft ten behoeve van de bouten?
Eerder heb ik in dit topic een vraag gesteld over de verschillende trekhaken van Brink. Ik heb gister op mijn Toyota Auris TS Hybrid 2015+ model een Brink 581200 gemonteerd. De versie met 75KG kogeldruk en 6x M12-bouten. Ik heb bij het monteren even een foto gemaakt van de chassisbalk, waarop te zien is dat er inderdaad 3 schroefgaten inzitten. Hierbij kan ik dus bevestigen dat de Brink 581200 past!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJPjbZBI0al65VeZ_-9t5C1jY7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPPIhPe3UcbGOTgo1c01kk8k.jpg?f=fotoalbum_large

Blij toe, want dit model geeft mij net even wat meer speling qua toegestane kogeldruk in combinatie met een fietsendrager en elektrische fietsen _/-\o_.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 21:43
Spixo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Eerder heb ik in dit topic een vraag gesteld over de verschillende trekhaken van Brink. Ik heb gister op mijn Toyota Auris TS Hybrid 2015+ model een Brink 581200 gemonteerd. De versie met 75KG kogeldruk en 6x M12-bouten. Ik heb bij het monteren even een foto gemaakt van de chassisbalk, waarop te zien is dat er inderdaad 3 schroefgaten inzitten. Hierbij kan ik dus bevestigen dat de Brink 581200 past!

[Afbeelding]

Blij toe, want dit model geeft mij net even wat meer speling qua toegestane kogeldruk in combinatie met een fietsendrager en elektrische fietsen _/-\o_.
Heb je hem er zelf onder gezet? Veel werken bumper moeten demonteren? Is dat te doen met een goede krik?

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Spixo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:12:
[...]

[Afbeelding]

Ik had voorheen ook een Auris TS Hybrid uit 2015 maar de max toegestane kogeldruk van die auto is maar 55kg. Dat de kogeldruk van de trekhaak hoger is maakt volgens mij niet uit, het laagste getal is waar je naar moet kijken. Ik vond de auto altijd sowieso al slap qua vering aan de achterkant, als ik er 5 zakken potgrond in gooi lag de achterkant al bijna op de grond :p

Waarschijnlijk past de betreffende trekhaak gewoon omdat de carrosserie hetzelfde is als die van de niet-hybrid, die een hogere kogeldruk heeft.

Overigens had ik er ook een trekhaak bij maar uiteindelijk dus nooit kunnen gebruiken icm twee elektrische fietsen op die auto. Bij mijn huidige Corolla is de max kogeldruk van de auto gelukkig wel 75kg :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53
Matched: auris
dbzfan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:32:
Ik ben op zoek naar dakdragers/dakkoffer voor mijn Toyota Auris TS (facelift). Iemand die hier ervaring mee heeft? Een collega heeft wat liggen wat ik over kan nemen maar ik weet niet of dit makkelijk op de Auris te maken is, misschien met andere bevestigingsstukken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de officiële dakdragers van de Prius III en die hebben aan de onderkant ook zo'n metalen beugel. Die beugel komt tussen je deur en je dak en draai je vast. Het rubber rust op je dak op de geul die er ligt en door de bout aan te draaien zet je alles vast.

Let wel even op dat bij de originele een soort van 3M tape zit, die je op de binnenkant van je portier bevestigt om lakschade te voorkomen.. ik heb het zelf onlangs vervangen door dikke duct tape.

• Spixo
thespeed schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Mag ik vragen welk merk/ type trekhaak je gemonteerd hebt?
Ik zag destijds een aantal auto's te koop waarbij ze een stuk uit het plastic hebben gezaagd en dat vond ik zelf eigenlijk niet zo geweldig.
Helaas mag je niet zoveel trekken met de Auris TS maar toch lijkt het me soms weleens interessant.
De verkoper van de dealer had het erover dat je er ook wel wat zwaarders mee kunt trekken maar in hoeverre dit verstandig is vraag ik mij ook af. (uitkering verzekering bij ongeluk of iets dergelijks)

Voor mijn gevoel is het zelf monteren ook nog wel te doen.
Klopt het dat je hiervoor een adapter set kunt kopen die je gewoon tussen de bestaande kabels klikt?
De Toyota Auris TS (2015+ model) heeft in het chassis aan de achterzijde 6x M12 schroefdraad voorbereid zitten.

Brink levert de volgende aftermarket trekhaken:
  • 581100 een vaste trekhaak met 55 kg kogeldruk montage dmv. 4 * M12 bouten
  • 581200 een vaste trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6 * M12 bouten
  • 581300 een afneembare trekhaak met 75 kg kogeldruk montage dmv. 6*M12 bouten
De afneembare variant (581300) vereist hak- en breekwerk in je bumper. De andere 2 passen eronder zonder bumperaanpassingen. De trekhaak hoeft niet te worden aangemeld in de ECU. Dus dat bespaart je een ritje naar de dealer.

De trekhaak ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/8557956bf0323798f220ebf7f6fb863fe4d63561/?url=https%3A%2F%2Fwww.toyotahybrideforum.nl%2Fdownload%2Ffile.php%3Fid%3D8883

Hierbij een foto van de 6x M12 schroefdraad in het chassis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJPjbZBI0al65VeZ_-9t5C1jY7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPPIhPe3UcbGOTgo1c01kk8k.jpg?f=fotoalbum_large
Thasaidon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:15:
[...]
Overigens was mijn ervaring met een trekhaak onder de Auris TS (maar ook Corolla TS), dat je met sommige drempels voorzichtig moest zijn als je wat zwaarder beladen was.
Als ik met 2 personen en 2 fietsen op de fietsdrager de straat uit wilde, moest ik langzaam van de drempel af, anders knalde de onderkant tegen de drempel aan.
Dit is inderdaad 1 van de nadelen van de Auris TS met de standaard vering. Ik heb dit opgelost door MAD HV-360345 verhogingsveren te monteren. Is gemakkelijk zelf te doen (+/- 1 uurtje werk).

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
gelukkie schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:21:
Even een checkvraag. Ik heb een Toyota approved occasion uit Spanje (bijna 4jaar oud) op het oog. Import. Nu heb ik de boekjes gezien en daar staat netjes op de 15k een onderhoud bij een Toyota dealer in Spanje. Ik heb carfax rapport opgevraagd en alles lijkt ok:
-1 eigenaar: private individual Private usage reported in Spain. Klopt met stempels in boekje.
-Niet gestolen, geen schade, geen taxi.
-De auto ziet er erg goed uit en reed tijdens proefrit ook fijn. Nette randen bij de deuren en prima uitziende motor zonder sporen van spuitwerk/ kapotte bouten.
-Te koop bij officiële dealer voor prijs vergelijkbaar met andere modellen en met Toyotagarantie.

Alleen km verloop is in Carfax niet te zien (volgens mij is dat normaal?).

Alles lijkt in orde. Maar zie ik nog iets over het hoofd?
Wat ik zelf als noob heb gedaan bij mijn Auris uit Italië is, naast mijn gevoel volgen
- de randen van de stoel en andere delen die je vaak aanraakt bekijken. Als je een auto met 50K op de teller ziet waarvan de stoelen en handgrepen zijn versleten dan weet je dat er iets niet klopt.
- hoe ziet het er onder de motorkap uit? Ook een beetje van wat je bij de KM stand kunt verwachten?

Als men wil kunnen ze natuurlijk alles verdoezelen, maar dan gaat het ze snel teveel geld kosten. Vooral bovengenoemde zaken schijnen een redelijke maatstaf te zijn.

Ik vond het ook spannend, maar bijna 3 jaar en 35K KM later/verder nog steeds erg blij met de aankoop!
Pagina: 1