Denman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Ik weet uit ervaring dat deze voorwaarde landelijk en voor alle dealers is. Ik heb een behoorlijk tijdje voor de Toyota organisatie (waaronder Louwman & Parqui) gewerkt

Maar idd, de pagina die ik linkte was specifiek voor de Louwman dealers omdat ik deze voorwaarden online het snelste vond
Overigens zijn de voorwaarden die je linkt de voorwaarden voor 10 jaar garantie, en die zijn inderdaad iets anders dan de voorwaarden vanuit de fabrieksgarantie. Daarbij is (o.a.) de accu uitgesloten. Vanaf fabriek zit daar 3 jaar garantie op.
Ah vandaar, dat is dan goed om te weten. Dus als ik het goed samenvat: vanaf nieuw sowieso 3 jaar garantie en daarna alleen met zo'n Optifit accu wederom 3 jaar garantie, toch?
Dat vind ik dan echt veel beter dan Kia (en van oudsher ben ik Toyota/Lexus rijder), ik heb daar namelijk te maken gehad met de welbekende ICCU die kapot ging en als gevolg daarvan ook de 12V accu die leeggetrokken werd en kapot ging. Onder geen enkel beding kon er nog een 12V accu onder garantie bij volgens Kia, ook mijn argument dat dit gevolgschade is van de ICCU die hem leeggetrokken heeft werd weggewuifd "want dat kan niet bewezen worden". Schade: €283 voor een 12V accu vanuit de dealer. En je moet wel, want je wilt je auto wel weer rijdend op kunnen halen. En daar zei ik nog: mijn auto is ook nog geen 3 jaar oud, wat ook bij Kia de standaard fabrieksgarantie is (en de 7 of 10 jaar is net als bij Toyota een verlenging van, bij onderhoud volgens voorschrift, etc), maar ook dat maakte allemaal niet uit.
Omdat het toch een rampenbak is qua storingen en problemen wil ik eigenlijk weer terug naar Toyota of Lexus en dan is het goed te weten dat Toyota veel coulanter met de 12V accu's omgaat. Klopt ook wel meer met hoe ik de service bij dit merk gewend ben.
Laatste korte voorbeeld: Kia probeert me elke keer te naaien met extra werkzaamheden bij een onderhoudsbeurt. Vorig jaar nog was de koelvloeistof gedaan die volgens het onderhoudsboekje eens in de 3 jaar moet gebeuren, was toen dus ook al te vroeg, kwam ik later pas achter. Kosten: €239 bovenop de beurt. Nu probeerden ze die weer erbij te frommelen en stond hij zonder dat ik erom vroeg op de offerte. Toen ik ze erop wees dat dit eens in de 3 jaar of 90.000 km aan de orde is en nu dus echt niet nodig is, werd er ook totaal niet op ingegaan en zeiden ze niks meer dan "hier heb je de nieuwe offerte". Echt schoftelijk gewoon. En ik ben al van dealernetwerk veranderd om deze dingen, maar de nieuwe dealer flikt precies hetzelfde elke keer. Toyota/Lexus is misschien in de basis ietsjes duurder maar daar zit ook alles in qua onderhoud en is gewoon geen gezeik. Ik heb uit mijn hoofd 8 Toyota's/Lexussen gehad voordat we Kia gingen rijden en nog nooit een onverwachte offerte of niet te verklaren uitgave gehad bovenop het standaard onderhoud. Bij Kia elke beurt weer en je moet er bovenop zitten, actief om een offerte vragen, actief zeggen en zwart op wit op de mail dat je geen enkel extra onderhoud wil behalve waar je akkoord voor hebt gegeven, anders flikken ze het keer op keer. Zo hebben ze ook een keer ruitenwissers erop gezet omdat die versleten zouden zijn, terwijl ik een maand ervoor Bosch erop gezet had. Had gewoon bijna ruzie bij die gasten aan de balie en ik bleef erop staan dat ze ze maar eraf moesten halen en mijne weer terug moesten zetten, want 1. ik had er geen goedkeuring voor gegeven, 2. het is totale onzin dat ze versleten zouden zijn, het was zomer en ik had ze net vervangen, en 3. ik weiger daarom voor feitelijk dubbele kosten (zelf vervangen + door de dealer) op te draaien.
Dus daarom alvast met een schuin oog naar de C-HR+ of nieuw model Lexus RZ aan het kijken, bZ4X is niet echt mijn model.