Toon posts:

Dual Reserator 1 op AMD 64 3000+ SLI 2x 6600gt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen!

Straight to the point.

Situatie: Heb 2 reserator 1 waterkoeling van zalman op een AMD 64 3000+ SLI 2x6600GT bak hangen. Ik heb een AMD X2 3800+ maar ik d8 het is interessanter om de AMD 64 3000+ verder te pushen dan de X2.
- Zalman 1 op de CPU alleen.
- Zalman 2 op de SLI videokaarten.

Tot zover:
-cpu: van 1.8 ghz op 2.835 ghz Dus dat is netjes, al zeg ik het zelf.
-mem: raar maar waar, met "Twinmos" modules iets losser gedraait tot 333mhz 2,5-4-4-8.
-gpu: van 500 mhz naar 584 mhz (beide).
-gpu mem: 1ghz naar 1.4ghz.
Het klinkt allemaal er goed.

PROBLEEM:
Mijn schema lijkt goed en alles is stabiel. Prime95 gedraait 48u lang en 0 errors. Hij is super stil door de reserators en door de Silentium T2 kast. Maar nu zit ik met de temperaturen. Gezien ik nog al alles zolaag mogelijk wilt houden qua geluid en temperaturen. Merk ik dat mijn CPU stressed op 59 graden draait en mijn GPU op 58 graden. Normaal (idle) draaien ze op CPU: 32 graden, GPU1: 36 graden en GPU2: 38graden. Hoe komt dit zware temperatuur schommelingen??? Er zit Koelvloeistof in de reserators die voor auto's bedoeld zijn. Mis ik hier iets? moet ik iets anders in stoppen? Of weet iemand een methode om een soort element in de reserator te stoppen (denk aan de kromme elementen die vriezers en koelkasten achterin hebben)?

Als iemand hun ideeen hierover kwijt willen zou ik degene zeer dankbaar zijn! Bedankt jongens voor het lezen en prettige kerstdagen nog.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Het is normaal dat je cpu een stuk warmer wordt als hij meer moet doen. Mij lijkt die temperaturen zeker niet vreemd. 59 Graden klinkt misschien hoog, maar moet hij zat kunnen hebben. (mijn XP2600+ wordt stressed nu ook 67 graden, en dit loopt ook lekker stabiel. Wel op luchtkoeling, binnenkort weer waterkoeling erop)
De temperaturen van je videokaarten zijn ook goed. Ik zou me verder geen zorgen maken en gewoon blij zijn met die mooie overklok :)
Als je reserators heel warm worden, zou je er een ventilator op kunnen richten, dat zal dan wel veel helpen. Maar mooi is anders natuurlijk.

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Topicstarter
Ikke! schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:39:
Het is normaal dat je cpu een stuk warmer wordt als hij meer moet doen. Mij lijkt die temperaturen zeker niet vreemd. 59 Graden klinkt misschien hoog, maar moet hij zat kunnen hebben. (mijn XP2600+ wordt stressed nu ook 67 graden, en dit loopt ook lekker stabiel. Wel op luchtkoeling, binnenkort weer waterkoeling erop)
De temperaturen van je videokaarten zijn ook goed. Ik zou me verder geen zorgen maken en gewoon blij zijn met die mooie overklok :)
Als je reserators heel warm worden, zou je er een ventilator op kunnen richten, dat zal dan wel veel helpen. Maar mooi is anders natuurlijk.
Ja de XP series worden idd erg warm en dat is bekend en normaal, maar ik vind de schommelingen in mij opstelling zijn wel erg groot. Ik voel het spoken hier alsof ik iets verkeerd heb gedaan of vergeten ben.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb ook 1 reserator op een amd athlon 64 @ 2900 mhz en een x800gto2 @ over x850xt-pe en een nforce 4 chipset). met andere woorden warmte genoeg. maar mijn stressed temps komen amper boven de 45 graden voor de cpu(32 ilde) en 50 graden voor de gpu (30 ilde) ik heb er nou gewoon een ruim jaar gedestileerd water in zitten met artic silver 5 als koelpasta. misschien teveel/te weinig koelpasta? misschien blokjes er een keer opnieuw opzetten.

op hoeveel staat trouwens het voltage van je cpu. de temp voor de graka is namelijk redelijk normaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 26-12-2005 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pasta's al gekeken...silver paste...voldoende en komt goed in contact met de blokken (als je dat bedoeld met blokjes). Pompen ook al getest werken goed en flow en druk is allemaal goed.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer anders eens met water in je set en kijk wat voor verschil dat maakt. Volgens mij is water namelijk beter geschikt om warmte over te dragen dan de koelvloeistof die je in je auto aantreft. Dat spul heeft namelijk iets andere eisen dan hetgeen in je WC setup kan.

Verwijderd

Topicstarter
Water is niet verstandig maar gedistileerd water wel...normaal water schaad je koeling onderdelen..maar idd ik zal het morgen eens proberen met gedistileerd water.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Blorgg schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:26:
Probeer anders eens met water in je set en kijk wat voor verschil dat maakt. Volgens mij is water namelijk beter geschikt om warmte over te dragen dan de koelvloeistof die je in je auto aantreft. Dat spul heeft namelijk iets andere eisen dan hetgeen in je WC setup kan.
Koelvloeistof (antivries met water dus) kan inderdaad minder warmte opnemen. Ik merkte echt, toen ik nog waterkoeling had, dat de temperaturen stegen naarmate ik er meer antivries bij deed.
In de startpost van het grote waterkoelingstopic staan plaatjes waarop je ziet wat er gebeurt als je gewoon kraanwater in je waterkoeling doet. Het beste kun je gedestilleerd water nemen, met een toevoeging tegen algen en eventueel tegen corrosie. Antivries werkt goed tegen beide geloof ik, in ieder geval tegen algen.

Klik mee voor GoT!........

• Avvd
  • Niet online
ik gebruik al een jaar alleen gedestileerd water dus zonder enige toevoeging. en het water kwam er van de week nog 100% helder uit. en nergens iets van alg te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, net gewisseld met gedistileerd water. Maar nu krijg ik meer verschillen in de temperatuur (schommelingen). Snap er werkelijk niks van, heb dit eerder gedaan met een AMD XP processor en een INTEL maar bij deze twee heb ik nooit meer dan 7 graden temperatuur verschillen op waterkoeling :/

Meer suggesties zijn welkom

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
IHS eraf slopen :) gheghe

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:35:
Jongens, net gewisseld met gedistileerd water. Maar nu krijg ik meer verschillen in de temperatuur (schommelingen). Snap er werkelijk niks van, heb dit eerder gedaan met een AMD XP processor en een INTEL maar bij deze twee heb ik nooit meer dan 7 graden temperatuur verschillen op waterkoeling :/

Meer suggesties zijn welkom
Wat zijn de tempraturen nu?

Verwijderd

Het is een pasieve set! Wat verwacht je dan? Als je lage temps wil moet je het verkopen ;) En dan ook raar opkijken met een CPU die overgeklokt is EN nog eens 2 VGA kaarten.. Wake up dude ;)

Als die reserators warm worden dan doet hij het iig goed..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:17:
Het is een pasieve set! Wat verwacht je dan? Als je lage temps wil moet je het verkopen ;) En dan ook raar opkijken met een CPU die overgeklokt is EN nog eens 2 VGA kaarten.. Wake up dude ;)

Read specs dude...als je komt flamen doe het dan goed. Ik heb het hier over 2 reserators die moeten echt wel lager kunnen draaien dan mijn huidige temps van 58 graden op de CPU (stressed).

Maar nu voor de gene die serieus willen reageren....Ik heb al die tijd met everest gemeten...als ik nu met SpeedFan meet dan komen er andere waarden. (ASUS PC PROBE heb ik direct verwijderd..vertrouw ik niet). Hieronder allemaal met gedistileerd en gedeminelariseerd water en de waarden in graden celsius

Waarden met SPEEDFAN:
CPU: idle=25 stressed=35
GPU1: idle= 30 stressed=45
GPU2: idle=32 stressed=48

Waarden met Everest:
CPU: idle=31 stressed=59
GPU1: idle=35 stressed=62
GPU2: idle=35 stressed=58

Snap er niks meer van welk moet ik vertrouwen jongens?

Verwijderd

Topicstarter

Toevoeging...de 2 reserators draaien niet serieel...dus 1 op de SLI vidkaarten en de 2e op de CPU alleen....mobo draait passief

Verwijderd

heb je ook al een keer zelf gemeten? onboard sensors zitten er nogal eens naast.

en een overclockte cpu genereert nu eenmaal veel warmte, zeker als je hem lekker veel vcore geeft en die reserator sets zijn stil maar stil is ook minder koeling.... Bovendien hangt het er ook vanaf met welke kamertemperatuur je werkt.

Ik denk dat je waarden echter gewoon kloppen en ik snap eerlijk gezegd niet waar je je druk over maakt, als je hem kouder wilt hebben moet je hem niet zo hoog klokken... Dit moet je niet als flame opvatten maar gewoon als helpende reactie, net als die van fewture...

edit:
een stressed waarde van 35 graden, weet je wel zeker dat je met speedfan de goede sensor als cpu uitleest?
welke moet je vertrouwen? Ik zou gewoon eeens een eigen meting doen met je eigen vingers...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Spacejam schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:17:
...op hoeveel staat trouwens het voltage van je cpu. de temp voor de graka is namelijk redelijk normaal.
Sorry voor de late reply: 1.555v

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:49:
Ik denk dat je waarden echter gewoon kloppen en ik snap eerlijk gezegd niet waar je je druk over maakt, als je hem kouder wilt hebben moet je hem niet zo hoog klokken... Dit moet je niet als flame opvatten maar gewoon als helpende reactie, net als die van fewture...

edit:
een stressed waarde van 35 graden, weet je wel zeker dat je met speedfan de goede sensor als cpu uitleest?
Ja ik weet het cker, als ik m ijn hand er tegenaanhou dan kan dat goed kloppen. En ik vat dit ook niet als flame hoor..gezien je het netjes uitdrukt :D ;) Ik maak mij ook niet echt druk om de temperaturen. Maar zo zit ik in elkaar wil meer perfectie. Ik snap idd dat de reserators passief zijn en daarom ook geleidelijk meer warmte zal vasthouden naar mate je langer je pc gebruikt. Maar de schommelingen snap ik niet. Stel dat ik met de zalmam kopere waaier (actief lucht) werk dan zie ik niet meer dan 5 graden temperatuur verschil. Dus erg raar dat wanneer enkel reserator dedicated draait op de CPU een grotere schommeling heeft.

Volgens andere benchmark en OC's moet dit veel lager zijn. Slechts perfectie is mijn motivatie

• Avvd
  • Niet online

reserator koelt beter als je denkt :)
zie een post van mij een stuk hierboven hierboven.

bij mij kloppen de asus probe temps eigenlijk het beste.

[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 27-12-2005 20:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:31:
[...]

Read specs dude...als je komt flamen doe het dan goed. Ik heb het hier over 2 reserators die moeten echt wel lager kunnen draaien dan mijn huidige temps van 58 graden op de CPU (stressed).

Maar nu voor de gene die serieus willen reageren....Ik heb al die tijd met everest gemeten...als ik nu met SpeedFan meet dan komen er andere waarden. (ASUS PC PROBE heb ik direct verwijderd..vertrouw ik niet). Hieronder allemaal met gedistileerd en gedeminelariseerd water en de waarden in graden celsius

Waarden met SPEEDFAN:
CPU: idle=25 stressed=35
GPU1: idle= 30 stressed=45
GPU2: idle=32 stressed=48

Waarden met Everest:
CPU: idle=31 stressed=59
GPU1: idle=35 stressed=62
GPU2: idle=35 stressed=58

Snap er niks meer van welk moet ik vertrouwen jongens?
Het was niet als flame bedoelt...

Maar speciaal voor jou dan:
Het blijft passief en het blijft een "Help mijn setup koelt niet goed" topic ;) Beneden DOC peil iig..

Zet ze buiten neer, problem solved :)

Edit:

On topic dan toch maar ff;

Het progje waar je de vorige temps mee gemeten hebt, die moet je gebruiken. Die progjes kloppen nooit, maar om verschillen voor en na aan te geven kan je het wel gebruiken.

Never mind. Het heeft geen nut, die temps blijven brak.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de hulp mensen..de temps vallen mee dan ik had gelezen via everest. Heb ze gemeten met een interne temp meter en de schommelingen zijn nu lager.

Op naar men volgende project...de reserators koelen met een paar vriezer elementen }) . Mocht het interessant uitpakken dan hou ik jullie hier zeker op de hoogte.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 01:53:
Thnx voor de hulp mensen..de temps vallen mee dan ik had gelezen via everest. Heb ze gemeten met een interne temp meter en de schommelingen zijn nu lager.

Op naar men volgende project...de reserators koelen met een paar vriezer elementen }) . Mocht het interessant uitpakken dan hou ik jullie hier zeker op de hoogte.
Wrom zet je het spul niet buiten neer? :Y)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Toch heeft Fewture wel gelijk: 't is en blijft passief spul.

Om te weten welke temperaturen kloppen, kijk gewoon een keer in de bios naar de idle cpu-temperatuur (als de machine al een tijdje aanstaat natuurlijk). Dan kun je zien wat het ongeveer moet zijn.
Overigens zijn al die temperatuur-sensoren behoorlijk onnauwkeurig!
Pagina: 1