CP
Begrijp me niet verkeerd, maar het systeem wat ik voorstel, is (voor de derde keer) een
ideaal. En aangezien deze in onze huidige Nederlandse samenleving niet haalbaar is, ga ik ook uit van een maatschappij waarin alle burgers wél begrip hebben voor de theocratie. Dat laatste is immers een vereiste, anders werkt het niet.
Wat dat betreft is het dan vergelijkbaar met een anarchistisch geregeerd (?) land. Iedereen dopt zijn eigen boontjes, maar er zullen er ook zijn, die bijvoorbeeld liever een leider hebben. En dan de vraag welk mens dat wordt.
Moet je soms de eerste echte moslim op straat ook nog tegenkomen?
Nee, maar wel op GoT. Bovendien valt het bij ons in Leerdam niet mee om een straat in te lopen zonder een Moslim tegen te komen

Hebben we alleen nog het probleem dat die perfecte niet bestaat... (of in ieder geval niet erkend wordt door de meerderheid van de bevolking. Toch benieuwd hoe ie ons dan moet gaan leiden.
Binnen de christelijke (democratische) theocratie is geen sprake van leiding op de menselijke manier. De bijbel kan het volk als leidraad gebruiken. Daarin staat precies wie Hij is en wat Hij van ons wilt.
Uiteindelijke politieke besluiten worden genomen door democratisch aangestelde leiders die zich volledig onderwerpen aan God. Deze leiders kunnen vervolgens weer gecontroleerd worden door het volk.
Wat dit systeem wel volkomen onmogelijk maakt: er is geen enkele godsdienst te vinden waar de meerderheid volledig achter staat.
Klopt, daarom nogmaals: een ideaal
Dit systeem kan dus nooit ideaal zijn omdat de ene groep de andere groep leefregels oplegt: en die regels verbieden meer dan wat algemeen als moreel onjuist beschouwd wordt, veel verder. Daarin is een theocratie niet beter dan een diktatuur.
In de christelijke theocratie gaat het juist niét om regels wel of niet naleven. Je hebt een directe verantwoordelijkheid jegens God en niet naar een medemens of groep, die zelf onder het juk van deze verantwoordelijkheid valt.
Een mens die God niet kent, ziet het als ‘regels’ tegen de mensheid zelf, terwijl ze juist vanuit liefde tot God toegepast moeten worden. Anders krijg je idd dat ‘wettische’ waarmee je voor God niks bereikt. Pas als je Hem leert kennen, begrijp je ook iets van wetten en regels waar de bijbel vol mee staat (zucht… ik raak off-topic).
dus? Zijn die beter dan, dan de uitgangspunten die wij na democratisch overleg hebben gekozen?
Wat is beter? De huidige democratisch gevormde wetten en regels zijn gebaseerd op het algemeen voordeel voor heel de gemeenschap.
In de theocratie wordt bovenal rekening gehouden met het feit dat ieder mens verantwoording heeft af te leggen tegenover God. Theocratische wetten en regels hebben in eerste instantie de eer van God op het oog. Het voordeel voor de mens komt erna.
Een 3000 jaar oud antwoord ja. De wereld is alleen WEL een beetje veranderd sindsdien...
Welke wereld? 3000 jaar geleden waren de denkwijzen van mensen niks anders als die van nu. Alleen de omstandigheden zijn veranderd.
En nog wat: er staan idd zat wetten en leefregels in de bijbel die vandaag de dag niet meer geldig zijn. Daarom lijkt het me zinniger om alleen de 10 geboden in de grondwet te betrekken en de rest van de wetten als bijzaak voor de mensen zelf te beschouwen, alhoewel de regering deze ook in haar besluitvorming kan betrekken (voor zover van toepassing dan).
Bovendien doelde ik meer op ethische kwesties zoals abortus en euthanasie.
Wat is dan het belang van god?
Belang van God: dat de burgers, die Hij geschapen heeft, Hem dienen en eren door Hem lief te leren hebben door het geloof.
En is dat belang wel zo goed voor de mens?
Er is nooit een mens geweest die nadelige gevolgen van God ervaren heeft omdat hij God lief had. Niet dat hij of zij een zorgeloos leven heeft, integendeel, maar ze hebben Iemand achter hen staan waarvan ze mogen vertrouwen dat Die hen helpt in alle omstandigheden.
Nadelige gevolgen komen alleen maar van (mede)mensen af.
Het heeft er namelijk alle schijn van dat hij probeert de hemel zo snel mogelijk vol te krijgen met zoveel mogelijk onschuldige kinderzieltjes die doodgaan omdat hun ouders niet voor ze konden zorgen maar die er toch gekomen zijn omdat hun ouders geen condooms mogen gebruiken...
Wat een kletsverhaal.
Dit heeft helemaal niks met Gods liefde jegens de mens te maken. En dat van die condooms zijn regels die door mensen zelf zijn verzonnen onder het mom dat het gebruik door God wordt verboden.
En als je dan niet in god gelooft? Of in allah of in krishna of in zeus? Moet je dan toch de christelijke god liefhebben?
[.]
Het probleem ligt in het concept: "god". Als ik zelfs maar wil stemmen moet ik eerst bewijzen dat ik besta (door mij te legitimeren). Laat staan als ik mij tot minister-president wil laten kiezen... En jij wil iemand van wie zelfs het bestaan uiterst omstreden is, laat staan de aard, tot minister-president kiezen???
Daarom is het een ideaal. Maar voor mij persoonlijk zou het wel waarde hebben. Evenals jij een theocratie met de godin Lilith als dé ideale regeringsvorm ziet (toch?)
Maar goed, vooralsnog heb ik alleen de vraag van de topicstarter beantwoord, namelijk om een persoonlijke visie te geven. Dat heb ik hierbij dus gedaan