Toshiba schijf diagnostic tool

Pagina: 1
Acties:

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Sinds een paar dagen doet mijn laptop enigszins vreemd, hij is erg traag en heeft problemen met allerlei gewone processen. Ook hoorde ik tot 2 dagen geleden erg rare geluiden, piepen en kraken, uit de laptop zelf, dus niet uit de luidsprekers. Windows er opnieuw opgegooid (de oude install was niet meer in te komen, in veilige modus was het zelfs onbestuurbaar), wat ook niet erg gemakkelijk was, aangezien het formatteren vrijwel niet wilde lukken. Deze frisse install heeft echter ook last van enorme slowdowns.
Omdat het geluid dat ik hoorde uit de richting van mijn harde schijf kwam, en ook het formatteren lastig ging verdenk ik mijn harde schijf ervan dat hij langzaam aan het afsterven is. Nu heb ik de FAQ al bekeken. Hier staan echter geen tooltjes bij voor een Toshiba harde schijf. Wel heb ik geboot met het tooltje van IBM/Hitachi. Deze geeft aan dat er een fout is op de schijf, maar dat deze van Toshiba is, verder kan ik niks met deze tool.
Iemand misschien een idee wat ik kan met dit probleem (een tool van Toshiba, die ik zelf niet kon vinden, misschien?)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien het hier om een laptop gaat en niet om een custom PC, kun je beter contact opnemen met de laptopfabrikant in plaats van om het direct met de fabrikant van het onderdeel (in dit geval de harddisk) te afhandelen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik en 350+ andere Toshiba-laptop-gebruikers kunnen uit ervaring vertellen dat je harde schijf aan het begeven is, als de volgende symptomen zijn:
- tik, tik....., tik,...
- schraaaaaap...................,schraaaap,....
- Lagstoten in Windows en andere besturingssystemen, het draait en plotseling doet je laptop niks meer. Je hoort alleen wat getik van de harde schijf en als die genoeg getikt heeft, dan ga je laptop ff verder,... Daarna weer een tik-festijn, alles staat stil. Het houdt weer op, werkt verder,... enz

Laptop harde schijven gaan volgens de grote leveranciers aan het onderwijs gegarandeerd na 1 à 2 jaar stuk. Laptop harde schijven hebben geen airflow voor koeling, dus ze worden continue gaar gebakken op temperaturen dicht bij de 55°C (officiële temperatuur waarop alle laptop harde schijven dood gaan, zie datasheets). Het is een vergelijkbaar kwaaltje als auto's die na verloop van tijd niet meer zo gemakkelijk starten in de winter. 3 jaar garantie is een must-have.

Toshiba maakt idd geen diagnosetools voor hun harde schijven.

Dus RMA'en als het in garantie is. Als je garantie voorbij is, dan gewoon een nieuwe laptop harde schijfje kopen en vervangen maar.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 22-12-2005 15:46 ]

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:01

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Topicstarter
Het lijkt hier wel enigszins op, lagstoten worden door de taskmanager ook met 100% cpu gebruik aangeduid. Mijn laptop zit nog in de garantie, dus heb maar een email naar de leverancier (Targa *kuch* nooit weer kopen *kuch*) gestuurd, ik bel ze wel als ik hier niet snel een antwoord op krijg. Ik heb weinig trek in het hele ding wéér een aantal weken kwijt te zijn (defect toetsenbord / 100en dode/luie pixels op tft / 2x brakke accu als ervaring in 2 jaar).
Bedankt voor de hulp