Cpu word slechts 38 graden.

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 16:57
Ik heb net nieuw systeem in elkaar geschroefd met o.a aan a8n-sli premium en een amd x64 3700+.
Nu zit er een stock koeler op die cpu, maar asus probe geeft slechts 38 graden aan als ik bij sandra een burn in test doe of de cpu benchmarks van 4dmark draai?

Licht dit nou aan mijn sensor of is die cpu gewoon niet makkelijk warm te krijgen ?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De AMD64 serie is relatief koel, dus dit kan best kloppen hoor. Kijk ook even in de BIOS en voel even aan het koelblok.

[ Voor 31% gewijzigd door Kawaii op 22-12-2005 12:46 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Klopt, Athlon64 wordt gewoon niet zo warm meer :) Die van mij is atm ook maar 26 graden (idle). Stressed komt ie ook niet boven de 40 uit.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Heb je misschien cool & quiet aan staan?

[ Voor 5% gewijzigd door RoadKill21 op 22-12-2005 12:46 . Reden: met snel hierboven eens is ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RoadKill21 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:46:
Heb je misschien cool & quiet aan staan?
Bij een burn-in test zal C&Q niet werken, dan zal hij schakelen naar max snelheid

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

OT: wordt dit de nieuwste trend, mensen die denken dat hun systeem kuren vertoont omdat hun processor onder de veertig graden blijft? :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11

Barrycade

Through the...

Als ik echt mijn best doe wordt mijn A64 3000+ 50 graden maar dan staat mijn MUON }:O -tje al een tijdje aan.

Als je goede ventilatie in je kast hebt zal je niet veel hoger komen dan die 38 graden.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
ik heb ook net een 3700+ en die wordt 38graden als ik niet veel interresants doe.. Ik heb hem toen een uur lang op 100% load laten draaien doormiddel van Prime95 en toen werdt die max 46graden..
Dus het lijkt me dat die waardes bij jou niet echt kloppen :? Ik heb overigens ook Cool 'n quiet aan.. lees je niet de verkeerde temp af :P

[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 22-12-2005 12:56 ]

>PC specs<

• Pandemic
Nou er staat bij asus probe en in bios gewoon 28 graden idle en 38 stressed. Dus lijkt me dat ik hem wel goed aflees?

Ik heb cool'n quiet drivers wel geinstalleerd, staat wel aan in de bios, maar ik heb de utilities die erbij horen niet geinstalleerd. Dit omdat mn moederbord cd fokt...

Iemand ook enig id wat physical adress extension betekent ?

Afbeeldingslocatie: http://img462.imageshack.us/img462/9859/physicaladres0ij.jpg

Edit: laat maar al gevonden.

[ Voor 29% gewijzigd door Pandemic op 22-12-2005 13:16 ]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Kun je em anders niet een paar uur laten zweten en dan aan het koelblok voelen?

Dat is zo'n beetje de enige manier dat je echt zeker zal weten.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• KappeNou
Pandemic schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:11:
Nou er staat bij asus probe en in bios gewoon 28 graden idle en 38 stressed. Dus lijkt me dat ik hem wel goed aflees?

Ik heb cool'n quiet drivers wel geinstalleerd, staat wel aan in de bios, maar ik heb de utilities die erbij horen niet geinstalleerd. Dit omdat mn moederbord cd fokt...

Iemand ook enig id wat physical adress extension betekent ?

[afbeelding]

Edit: laat maar al gevonden.
Btw mijne is wel geclocked op 2,43Ghz :p dus denk dat mijne stock 36/44 graden is. Maarja het zou kunnen :? Dunno..
Ik gebruik btw motherboard monitor.. en idd laat hem ff 1 a 2 uur zweten met Prime95 :P

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 22-12-2005 13:22 ]

>PC specs<

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:15
De vraag is waar wordt de temperatuur gemeten. In de processor, eronder of net buiten de socket? Ik zelf heb een AMD 2700+ met een Asus A7V-333 bordje en de temp wordt als ik het goed heb onder CPU gemeten. Hier komt dan een waarde van 35 ~ 40 uit bij normaal gebruik. Idle zo'n 32 graden.

Het lijkt me dus niet heel erg vreemd aangezien zo'n 3700+ zo rond dezelfde snelheid draait.

edit:
CPU test, start de calculator op en druk de 9 in totdat deze niet verder gaat. Klik dan op * * en leg een zwaar voorwerp op de enter toets :9

[ Voor 19% gewijzigd door Trubo op 22-12-2005 13:26 ]

Verwijderd

Mijn Amd Sempron word tijdens gamen hoogstend 44 graden. maar bij de pc van mijn schoonouders wordt de cpu niet hoger dan 20 graden! zowel gemeten met asus probe als met speedfan, maar dat is een Pentium..kan dat?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

KappeNou schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:54:
ik heb ook net een 3700+ en die wordt 38graden als ik niet veel interresants doe.. Ik heb hem toen een uur lang op 100% load laten draaien doormiddel van Prime95 en toen werdt die max 46graden..
Dus het lijkt me dat die waardes bij jou niet echt kloppen :? Ik heb overigens ook Cool 'n quiet aan.. lees je niet de verkeerde temp af :P
Zegt natuurlijk niets, locatie en kwaliteit van temperatuursensor kan al zo 3~5 graden verschil opleveren. Vervolgens kan er in de batch van de CPU nog zo eens een graad of 3 verschil zitten, en weten we niet of jij je puter hebt staan in een kastje waar de fans de lucht niet goed kwijt kunnen. En wellicht stook jij je verwarming wel standaard 3 graden hoger omdat je een koukleum bent.

8 graden verschil is redelijk peanuts met zoveel onbekende variabelen. Zelfde batch CPU, zelfde mobo en compleet vrijstaand systeem op kamer waar het 20 graden is zou het opvallend zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:24:
Mijn Amd Sempron word tijdens gamen hoogstend 44 graden. maar bij de pc van mijn schoonouders wordt de cpu niet hoger dan 20 graden! zowel gemeten met asus probe als met speedfan, maar dat is een Pentium..kan dat?
20 graden is kouder dan de gemiddelde kamer in een woonhuis, dat lijkt me dan weer erg sterk. Klinkt als een brakke sensor, of een puter waarop de multiplier wild fout staat.

[ Voor 20% gewijzigd door curry684 op 22-12-2005 13:31 ]

Professionele website nodig?

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
@curry684
20 graden is kouder dan de gemiddelde kamer in een woonhuis, dat lijkt me dan weer erg sterk. Klinkt als een brakke sensor, of een puter waarop de multiplier wild fout staat.
Offtopic natuurlijk, maar 20 graden lijkt me een prima temp. voor je woonkamer. Warmer is voor mij al snel te warm, maar dit is natuurlijk strikt persoonlijk.

Ontopic maar weer: ben het geheel met je eens dat je niet echt kan vergelijken, omdat elke PC in een andere omgeving staat. Je moet al lab. testen gaan doen om echt te vergelijken.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• KappeNou
curry684 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:30:
[...]

Zegt natuurlijk niets, locatie en kwaliteit van temperatuursensor kan al zo 3~5 graden verschil opleveren. Vervolgens kan er in de batch van de CPU nog zo eens een graad of 3 verschil zitten, en weten we niet of jij je puter hebt staan in een kastje waar de fans de lucht niet goed kwijt kunnen. En wellicht stook jij je verwarming wel standaard 3 graden hoger omdat je een koukleum bent.

8 graden verschil is redelijk peanuts met zoveel onbekende variabelen. Zelfde batch CPU, zelfde mobo en compleet vrijstaand systeem op kamer waar het 20 graden is zou het opvallend zijn.
Mja idd daar zat ik later ook aan te denken :P Het zal zijn in combinatie dat ik hem iets overgeclocked heb + maybe iets warmer in mijn kamer + de sensor zit ergens anders en er zitten altijd sensors tussen die andere waardes aangeven (ik heb genoeg PT-100's gekalibreerd in mijn leven om dat te weten :P)

>PC specs<

• Pandemic
Puuh, er is toch iets niet goed. Kreeg net bij spelen van fear een bleu screen na 2 minuutjes.
Hij reboote alleen zo snel dat ik niet kon zien waar t probleem lag :( .

Toch gek dat 3dmarken probleemloos gaat, maar fear draaien dus niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Pandemic op 22-12-2005 13:49 ]

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 21:19
physical adress extension betekent : Laat maar al gevonden

wat betekent dit dan?

• Pandemic
Brainstorm86 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 13:49:
physical adress extension betekent : Laat maar al gevonden

wat betekent dit dan?
Zoek maar eens bij google :p.

Iemand enig id waar ik mijn geugen mee kan checken ?

[ Voor 11% gewijzigd door Pandemic op 22-12-2005 13:51 ]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Zoek volgende keer ook zelf, we doen niet alles voor je.
Alsje

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Pandemic
OK, het ligt niet aan mijn geheugen. (test vond geen fouten)
NU ff diagnostics tool van WD over mijn hd heen halen.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Pandemic schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:45:
Ik heb net nieuw systeem in elkaar geschroefd met o.a aan a8n-sli premium en een amd x64 3700+.
Nu zit er een stock koeler op die cpu, maar asus probe geeft slechts 38 graden aan als ik bij sandra een burn in test doe of de cpu benchmarks van 4dmark draai?
Offtopic: 4dmark? Sinds wanneer is die er? :D Wil ik ook! 4 dimensies, eindelijk!

Offtopic 2: 20 graden is officieel "kamer temperatuur". Dus dit is niet te veel, niet te weinig.

Ontopic: wat voor kast heb je? Als ik mijn case-fans uitzet scheelt het 10 graden. Ik heb geen stock koeler, maar een Big Typhoon en "maar" een 3200+, maar mijne word stressed ook maar 38 graden EN dan heb ik hem wel van 2 naar 2,6 over geklokt, met 1.55 volt ipv 1.4.

38 graden is helemaal niet te laag. Ok stock koelers zijn niet alles, maar ze kunnen de cpu @ stock speeds makkelijk koelen :)

Verwijderd

WingsOfFury schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:29:
[...]

Offtopic: 4dmark? Sinds wanneer is die er? :D Wil ik ook! 4 dimensies, eindelijk!

Offtopic 2: 20 graden is officieel "kamer temperatuur". Dus dit is niet te veel, niet te weinig.

Ontopic: wat voor kast heb je? Als ik mijn case-fans uitzet scheelt het 10 graden. Ik heb geen stock koeler, maar een Big Typhoon en "maar" een 3200+, maar mijne word stressed ook maar 38 graden EN dan heb ik hem wel van 2 naar 2,6 over geklokt, met 1.55 volt ipv 1.4.

38 graden is helemaal niet te laag. Ok stock koelers zijn niet alles, maar ze kunnen de cpu @ stock speeds makkelijk koelen :)
Off topic:
de 4e dimensie bestaat al sinds het begin der tijden: TIJD :P (voor de ik-wil-het-naadje-van-de-kous-weten-types kan ik de DVD van Cube 2: Hypercube aanraden, bij de extras zit een (frans?) filmpje waarin wordt uitgelegt hoe een Tesseract (wetenschappelijke benaming voor een Hypercube oftewel een 4 dimensionale kubus) nou eigenlijk precies kan bestaan), daarbij krijg je gratizzz een vette film :)

On-Topic:
mijn socket A AMD Sempron 2600+ @ 2145MHz (11x195 @+6% volt (dacht 1.75v)) draait na 4 uur prime maximum heat torture test op 50 graden celsius... idle +/- op 39 graden en bij gamen (UT2k4, F.E.A.R., DOOM3, Quake4) komt ie niet boven de 46 uit :)... dit met de boxed cooler en standaard koelprut en 1 zalman 92mm fan en 1 coolermaster 80mm fan outtake, 1 highspeed DELTA 60mm intake, en een fanduct op het koelblok van de processor, bij een kamertemperatuur van +/- 21 graden...

verdere specs zie sig...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 05:35 ]

• Pandemic
Hij heeft het gister verder goed gedaan, na die ene bleuscreen nieuwe nforce drivers geinstalleerd en vervolgens gewoon kunnen gamen,

Offtopic; ik bedoel uiteraard 3dmark, maar dat leek me duidelijk.

Ontopic: Ik heb een coolermaster kast; http://www.coolermaster.c...le=+CAC-T05+Centurion%205.

Met een 120mm achterin een 60mm voorin, en een coolermaster realpower 550w als voeding.
Verder nog een 7800gt, 1 gig ram en een wd 200gb schijf.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer eens de IDE en Sata drivers van windows te gebruiken ipv nforce, nforce drivers kunnen voor betere prestaties, maar ook voor problemen zorgen.

offtopic:
wat is de bedoeling eigenlijk van deze topic?

[ Voor 20% gewijzigd door Archimond op 23-12-2005 11:32 ]

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

38 graden is nog warm zat in mijn ogen. Mijne word op stock aantal Mh'zen slecht 23-24 graden idle en <30 load. Het is vooral je koeler( stock bij jou dus) en je stepping/batch. Geluk, is het belangrijkste woord dus.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Pandemic
Nou dan denk ik dat ik geluk gehad heb, hij draait op het moment goed.
Ik haal een 3dmark van 7000, iets wat gezien mijn systeem denk ik normaal is. Dus dan denk ik dat ik al mijn vragen beantwoord heb gekregen!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

@ Dual Devil:

Ligt er natuurlijk aan welke kastkoelers, omgevingstemps en CPU koeler je hebt. Big typhoon is natuurlijk een goede koeler.

Mijn AMD 64 X2 3800+ was in het begin op een MSI RS480M2 moederbord en 2x 80cm fans van Siverstone ST52F in de hete voeding met boxed koeler: 38 graden idle en 65 graden met 2x Prime95 8)7
In een paar topics had ik gelezen dat de temp uitlezing van het moederbord niet klopte en te hoog was, want de boxed koeler was @ load niet gloeiend heet, maar gewoon warm.

Momenteel: Met Superflower SF-400T 14A 14cm fan BTX voeding, Zalman CNP7000B-CU Led CPU koeler, met Asus A8N-VM CSM, wordt de cpu 48 graden. De voeding fan zit 0,8cm boven de CPU koeler......
De BTX voeding past nog maar NET in de mATX kast (1cm langer dan normale ATX)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Pandemic schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:12:
Nou dan denk ik dat ik geluk gehad heb, hij draait op het moment goed.
Ik haal een 3dmark van 7000, iets wat gezien mijn systeem denk ik normaal is. Dus dan denk ik dat ik al mijn vragen beantwoord heb gekregen!
7800gt en maar 7000... Zeker ook stock? Is wel erg mager, vind ik, maar ik heb er zelf geen en weet de benches niet uit mijn hoofd, maar een kaart van 500 euro die 7000 haalt...

En natuurlijk snap ik dat je 3dmark bedoelde :P Zat maar wat te dollen.
Het schijnt zelfs dat er totaal 11 dimensies zijn!! Waarvan er meer 7 (dacht ik) in ons stelsel voorkomen :P

• Pandemic
WingsOfFury schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:36:
[...]

7800gt en maar 7000... Zeker ook stock? Is wel erg mager, vind ik, maar ik heb er zelf geen en weet de benches niet uit mijn hoofd, maar een kaart van 500 euro die 7000 haalt...

En natuurlijk snap ik dat je 3dmark bedoelde :P Zat maar wat te dollen.
Het schijnt zelfs dat er totaal 11 dimensies zijn!! Waarvan er meer 7 (dacht ik) in ons stelsel voorkomen :P
Een 7800gt voor 500 euro, ik ken geen winkel die er dat voor durft te vragen!
Ze zitten meer rond de 320/400 euro. 320 voor een stock gt en 400 voor een gt die standaard 10% overgeclocked is (weet niet precies hoeveel).

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:15
wat is cool & quiet

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

OMG zoek eens op google naar: what is cool & Quiet?

Ik kom op deze pagina: http://www.amd.com/us-en/...9485_9487%5E10272,00.html

Samengevat: wanneer de AMD 64/opteron/Sempron processor weinig te doen heeft, loopt die op lagere snelheden 800/1000mhz en lagere voltage.
Zodat de processor koeler blijft (Cool) en de processor koeler niet altijd zo hard hoeft te draaien (quiet).

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Pandemic schreef op donderdag 22 december 2005 @ 14:45:
OK, het ligt niet aan mijn geheugen. (test vond geen fouten)
NU ff diagnostics tool van WD over mijn hd heen halen.
Ik gebruik soms ook van die testen zegt ie naar 2 dagen testen dat hij geen error vind. maar hij gaat soms tog spontaan hangen. toen heb ik het volgende gedaan ik heb een speciaal stukje film laten draaien (een filmpje die 15 min lang duurd en maar 64KB is hij vreet je hele cpu en je geheugen op en als hij daar in gaat hangen zou ik je tog aan bevele om het geheugen te vervangen
hier heb je een link welke ik altijd gebruik(dus het filmpje): http://demo.monostep.org/demo/fr08theproduct.html

Let wel op je moet directX hebben anders werkt het niet.)

speel het filmpje 3 uur af ofzo(maak een bat file aan op je desktop ofzo dat als het filmje af is gesloten dat hij weer op nieuw opstart) als hij niet gaat hangen is het goed dan is het naar mijn mening niet het geheugen of de CPU)

• KappeNou
CodeConnected schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:53:
[...]

Ik gebruik soms ook van die testen zegt ie naar 2 dagen testen dat hij geen error vind. maar hij gaat soms tog spontaan hangen. toen heb ik het volgende gedaan ik heb een speciaal stukje film laten draaien (een filmpje die 15 min lang duurd en maar 64KB is hij vreet je hele cpu en je geheugen op en als hij daar in gaat hangen zou ik je tog aan bevele om het geheugen te vervangen
hier heb je een link welke ik altijd gebruik(dus het filmpje): http://demo.monostep.org/demo/fr08theproduct.html

Let wel op je moet directX hebben anders werkt het niet.)

speel het filmpje 3 uur af ofzo(maak een bat file aan op je desktop ofzo dat als het filmje af is gesloten dat hij weer op nieuw opstart) als hij niet gaat hangen is het goed dan is het naar mijn mening niet het geheugen of de CPU)
Prime95 zorgt ook voor full load.. Zo lang als je wilt.. 10 weken des noods :P

>PC specs<

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
KappeNou schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 00:04:
[...]

Prime95 zorgt ook voor full load.. Zo lang als je wilt.. 10 weken des noods :P
Indd bij de CPU Maar et ging dit keer om het geheugen. En dat doet prime niet en trouwens dit programma werkt wel heel anders als prime95

• Pandemic
Ach, het ligt volgens mij gewoon aan de drivers. Ik ga hem binnenkort voor de kerst-lan gewoon nog een xtje opnieuw leeg maken en installeren. En dan hopelijk in een keer met de goede drivers!
Tot nu toe draait hij wel goed, hij heeft alleen 1 loze chrash per dag. En als je op herstart drukt in windows sluit hij zichzelf wel af, alleen hij reboot niet meer (Alle fans blijven volle bak draaien alleen hij boot niet). Dus dat is ook neit echt fantastisch...
Pagina: 1