Server configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 15:53
Aangezien ik weer een paar maanden zonder (werkende) server zit, wordt het tijd voor een andere. Ik heb hier eens op GoT gekeken, er zitten interessante topics bij, maar ik weet nog steeds niet wat ik nu allemaal moet gaan samenstellen. 't Moet uiteindelijk niet al te duur worden, maar dat is ook helemaal niet nodig. Een bedrag van onder de 200 euro is voldoende waarschijnlijk en veel meer wil ik er ook niet aan uitgeven.

De server wordt voornamelijk een storage/backup server, maar ik vind 't altijd handig om een FTP-server te hebben voor m'n schooldocumenten (en op de host van de website is ook geen groot succes). Ik wil 'm ook als downloadbak (niet 24/7/365 downloaden, maar af en toe een paar dagen) gebruiken en het kan wel handig zijn om een locale webserver te hebben om wat te testen, maar daar is ook geen zwaar systeem voor nodig.

Kort samengevat wat 't gaat doen:
  • Storage/backup
  • FTP
  • (locale) webserver
  • Downloadbak
Het liefst zou ik het ook op lange termijn niet te duur willen hebben, zoals hoge stroomkosten of defecte hardware (laatste kan natuurlijk altijd gebeuren, maar moet wel een beetje betrouwbaar zijn)

Hardware
Ik twijfelde tussen prestatie en verbruik. Na wat te zoeken kwam ik een mooi processortje tegen, de AMD Geode (waar op GoT ook een topic over is). Het verbruik van deze processor is laag, maar dan heb je maar 1GHz. Ik weet niet of dit voldoende is voor m'n servertje, maar waarschijnlijk wel. Een alternatief is een AMD Sempron of Operon, maar vooral die laatste is een stukje duurder.

Over het mobo heb ik ook (zeer) grote twijfels. De enige eis is eigenlijk dat 't stabiel is, niet teveel stroom gebruikt en niet teveel herrie maakt, dus een onboard grafische kaart of een simpel pci kaartje wat hier nog ligt? De grootte van het bordje is ook niet erg van belang, mATX of ATX, het maakt me niks uit. En het zou natuurlijk leuk zijn als het met iets van C&Q of PowerNow overweg kan (Geode = PowerNow, Sempron = ??, Operon = C&Q). Onboard lan is natuurlijk leuk, maar een los kaartje is ook niet al te duur.

Zelf kwam ik uit op een aantal bordjes, maar over betrouwbaarheid/stabiliteit kon ik niks vinden. Bij de shop waar ze de Geode hebben, is de ASRock K7S41GX volgens mij de beste keus, maar veel keus is er niet echt.
offtopic:
Bestel het liefst zoveel mogelijk bij een winkel, anders worden de verzendkosten zo hoog.

512 MB geheugen zal wel genoeg zijn, maar moet natuurlijk niet te snel defect zijn of rare dingen gaan doen (merk??).

Tja, harddisks. Dat is altijd een probleem. Om te beginnen lijkt me 200 GB wel voldoende, en om het wat veiliger te maken leek me het 't best om (misschien later) RAID-1 te gebruiken. Ik heb nog een Maxtor DiamondMax 10 liggen van 200GB (ben al van plan om nog een 250GB Maxtor te kopen voor m'n gamesysteem, dan kan ik deze in raid-0 gebruiken). Maar of zo'n S-ATA schijfje zo betrouwbaar is, daar heb ik m'n twijfels bij. PCs hier staan immers nooit zolang aan (hooguit een week).

offtopic:
Ik hoop dat dit voldoende informatie is, ik heb waarschijnlijk veel meer getypt dan nodig is.. 8)7

edit:
Besturingssysteem wordt waarschijnlijk een Linux variant, een Windows OS is een beetje duur hiervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door tjmv op 20-12-2005 18:16 ]

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09-2025
200 euro is een beetje weinig. Als je die 200GB nou in je game pc stopt en 2 gelijke nieuwe 250GB koop en dan in RAID 1. De Asrock moederbord die je hebt uitgekozen ondersteunt geen raid, dus die had ik niert gedaan. Ik heb zelf de deze goedkope config gevonden, dan heb je toch een prima zuinige (wegens de 3dpower now van AMD) en snelle PC.

optie 1

1x AMD Sempron 64 2500+ (S754, 1,4 GHz, 256KB, Boxed) € 61,16
1x Asus K8U-X, ULI M1689 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 47,95
1x 512MB PC3200 DDR (Kingston) € 38,75
2x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 197,62
-----------------------------------
Totaal: € 345,48

optie 2

1x AMD Sempron 64 2500+ (S754, 1,4 GHz, 256KB, Boxed) € 61,16
1x Asus K8U-X, ULI M1689 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 47,95
1x 512MB PC3200 DDR (Kingston) € 38,75
1x Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 83,83
-----------------------------------
Totaal: € 231,69

revieuw ULI chipset van het moederbord

PRO
+ Rock stable, even overclocked
+ Very competitively priced
+ Overclocker friendly BIOS

CON
- Not the best overclocker around (no PCI/AGP lock)
- No USB bracket or Fire-Wire port

[ Voor 37% gewijzigd door MoNo79 op 20-12-2005 18:51 ]

• tjmv
200 euro is een beetje weinig.
Ach, besteed m'n geld liever aan m'n gamepc. Maar de combinatie mobo+cpu+ram moet niet meer dan € 150,- worden als het kan.. HDDs is niet zo'n groot probleem, het gaat vooral om het merk, maxtor, wd of iets anders?
De Asrock moederbord die je hebt uitgekozen ondersteunt geen raid, dus die had ik niert gedaan.
Dat heb ik idd over het hoofd gezien.. Ik heb ook erg veel moederborden bekeken :\

Wat is het voordeel van de AMD Sempron64 2500+ tov de AMD Geode NX1750? 400MHz meer, maar wel 48 Watt meer..? De ULI chipset, is die dan veel beter dan de nForce2?

- Asus A7N8X-XE, nForce2 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 43,-

Die is ook niet te duur, en daar kan de Geode op. Maarja, hoe stabiel is 't dan? En die reviewer zal het systeem niet getest hebben op stabiliteit over een aantal dagen/weken.

Ik heb nu geen tijd om een review van dat mobo te gaan zoeken + lezen, dat doe ik morgen wel. En nergens, voor zover ik kan vinden, worden de ULI chipset en de nForce2 chipset met elkaar vergeleken..

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Voor wat jij ermee wilt gaan doen heb je niet zo veel CPU kracht nodig. Je neigt zelf naar een Geode, deze hebben dacht ik een FSB van 266. Waarom dan niet een goed socket A bordje uit vraag & aanbod voor bij deze cpu? :) Zorg dat het moederbord de lage voltages aan kan iig. Dit zal iig ruimschoots voldoen, en niet veel energie verbruiken.

Hier stond een dode link.

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Je hebt je mailadres gehide, dus dan maar zo
k heb misschien nog iets interessants voor je staan:
P3 1 ghz
512 mb
....

[ Voor 9% gewijzigd door NO2 op 20-12-2005 20:17 ]

• tjmv
Je hebt je mailadres gehide..
Fixed.
strandbal schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 20:12:
Voor wat jij ermee wilt gaan doen heb je niet zo veel CPU kracht nodig. Je neigt zelf naar een Geode, deze hebben dacht ik een FSB van 266. Waarom dan niet een goed socket A bordje uit vraag & aanbod voor bij deze cpu? :) Zorg dat het moederbord de lage voltages aan kan iig. Dit zal iig ruimschoots voldoen, en niet veel energie verbruiken.
Zo dacht ik ook, maar m'n bedoeling hiervan was erachter te komen wat goede mobo's zijn. Dan eerst kijken op marktplaats / speurders / v&a oid, als dat er niet mogelijk is, kopen in de winkel.

Maar het is natuurlijk handiger als iemand iets zegt wat ik nog niet (half) besloten had, zoals een goed/stabiel type moederbord. ;)

edit:
Ik kwam een mooi mobo tegen, de Asus A7V8X. Maar volgens deze lijst kan die alleen 1.1V leveren als laag voltage? Als dat zo is, jammer.. Als ik die lijst moet geloven blijven er maar een paar geschikten over, dat zijn:
Abit NF7 series
Abit NF7S

AOpen AK77-8XN
AOpen AK79D-400Max
AOpen AK79G-1394

DFI LANParty KT400A
DFI LANParty NFII Ultra
DFI LanParty nForce2 Ultra Infinity

Gigabyte GA7N400

Maar nu heb je 't weer... Zijn ze stabiel genoeg voor een server?

[ Voor 28% gewijzigd door tjmv op 20-12-2005 21:19 ]

• MoNo79
Een AMD Geode processor is bedoelt voor keine PC's of embedded PC en de prijs ligt buiten jou budget. Vergeet niet dat de energie gemeten wordt bij 100% CPU load, normaal is de proccessor < 10% beslast wat ook veel lagere verbruik resulteert. Ook is de processor bij lage belasting ongeveer 15% tot 20% van de totale energie verbruik, het duurt dus ongeveer 2 jaar als je bv 50 euro wilt besparen op je energie kosten. Ik vergelijk dan de Amd 2500+ met een AMD Geode processor. En met een Amd 2500+ processor heb je wel veel meer power en is uiteindelijk goedkoper

Wat een PC ongeveer grbruikt verwijs ik je naar mijn eigen topic:

Mijn eigen onderzoek naar verbruik PC's

Ik zie dat jou moederbord keuze een socket A bord is. Deze borden zijn wat ouder als bv een socket 749. Over stabiliteid kan ik kort zijn, ik verwacht een stabiele PC maar wil je echt zeker zijn dan zit je vast aan een AMD opteron of een Intel Xeon met een server moederbord en niet te vergeten ECC geheugen. Maar ook dit valt buiten je budget. ;)

Dus eigenlijk heb je niet veel keus, koop een A merk moederbord + een Septeron 2500+ en A-merk geheugen dan zit je voor jou budget altijd goed. :)

[ Voor 36% gewijzigd door MoNo79 op 20-12-2005 23:10 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien een andere oplossing. Ik heb mijn server probleem opgelost door een oude Dell Latitude Laptop in te zetten. 1GHz. 512MB. Het scherm hoeft niet zo groot, want je doet toch alles remote en de harddisk cappaciteit is ook niet zo een probleem.

Mijn server is dus een Dell Latitude in docking, met 512MB. Interne harddisk voor boot, vervangen door een 20GB oud dingetje, daar hij steeds op maximaal powersavings staat staat de HD bijna niet te draaien. 20GB is te weinig voor diverse zaken, maar ik heb zelf geen streaming video nodig, daarvoor gebruik ik mijn PC. Maar wat ik wel nodig had is diskruimte. Dit laatste heb ik opgelost door een USB hubje aan te schaffen met 4 poorten en er 4x een 160GB USB disk aan te hangen.

Probleem is dat ik RAID niet aan de gang krijg op USB disks, maar dat heb ik opgelost door 2 disks softwarematig te backuppen, doet ie wel lang over maar met ROBOCOPY /MIR gaat het redelijk.

C: = BOOT 20GB
D: = DATA 1 160GB
E: = DATA 2 160GB
F:\DATA1 = KOPIE DATA1
F:\BOOT = KOPIE C:
G:\DATA2 = KOPIE DATA2
G:\BOOT = KOPIE C:

Stroomverbruik, laag.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
wim-bart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:10:
Misschien een andere oplossing. Ik heb mijn server probleem opgelost door een oude Dell Latitude Laptop in te zetten.
Stroomverbruik, laag.
sorry ts

Uit eigen intresse:
Wat koste dit grapje je nou? Ik zit zelf ook te denken aan een laptop als server :-)

[ Voor 56% gewijzigd door Kaaswagen op 20-12-2005 23:19 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• MoNo79
wim-bart schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:10:
Misschien een andere oplossing. Ik heb mijn server probleem opgelost door een oude Dell Latitude Laptop in te zetten. 1GHz. 512MB. Stroomverbruik, laag.
Ik zeg altijd meten is weten. Jou CPU is de de zelfde CPU die in een desktop omgeving gebruikt, dus heb jij veel apperatuur zonder dat je energie bespaart. Omdat jij werkt met externe HD's zou je energie verbruik iets hoger liggen als normaal, omdat je voeding van de externe HD altijd verlies heeft.
Ik zou het graag erg uitgebreid uitleggen maar daar heb ik nu even geen tijd voor, al kun je bij logich nadenken daar ook wel uit komen.

Een PC voeding kan ook veel uit maken, somige voegingen hebben wel 20% hoger rendament, ook maakt het uit hoeveel je de voeding belast. Een voeding heeft het hoogste rendament bij 70 to 90% van zijn belasing.

Ik ga vanavond het wel even testen, ik heb namelijk een een P3 1 Ghz Topline laptop en wat extrne HD's, en laat mijn moeder nou met een 1Ghz P3 normale PC hebben.

Dus onthouden, vanavond 8 uur trek ik mijn conclusie!!! :D

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

MoNo79 schreef op woensdag 21 december 2005 @ 08:58:
[...]

Ik zeg altijd meten is weten. Jou CPU is de de zelfde CPU die in een desktop omgeving gebruikt, dus heb jij veel apperatuur zonder dat je energie bespaart. Omdat jij werkt met externe HD's zou je energie verbruik iets hoger liggen als normaal, omdat je voeding van de externe HD altijd verlies heeft.
Ik zou het graag erg uitgebreid uitleggen maar daar heb ik nu even geen tijd voor, al kun je bij logich nadenken daar ook wel uit komen.

Een PC voeding kan ook veel uit maken, somige voegingen hebben wel 20% hoger rendament, ook maakt het uit hoeveel je de voeding belast. Een voeding heeft het hoogste rendament bij 70 to 90% van zijn belasing.

Ik ga vanavond het wel even testen, ik heb namelijk een een P3 1 Ghz Topline laptop en wat extrne HD's, en laat mijn moeder nou met een 1Ghz P3 normale PC hebben.

Dus onthouden, vanavond 8 uur trek ik mijn conclusie!!! :D
Ben erg benieuwd wat eruit komt, zelf gebruik ik op dit moment nog een celeron 466Mhz als server, maar als een laptop zuiniger blijkt te zijn heb ik ook nog wel een oude laptop die ik voor dat doel om kan bouwen :)

• MoNo79
Mijn bevindingen zou ik nog posten, beetje laat maar goed.

Specicatie's laptop
Topline Armicus 3600
P3 1Ghz
512MB SDRAM
20GB 4200RPM HD

Specificatie's Normale PC
P3 1GHZ
512 MB SDRAM
20 GB Seagate U5 serie's
G-force 2MX videokaart

Verbruik:
Laptop: 36W (LCD scherm uit)
Normale PC: 48W
Externe HD: 17W

Laptop + Externe HD = 53W

Conclusie:
Een laptop met een externe HD gebruikt iets meer energie, dan een normale PC. Maar een laptop is alleen wel iets zuiniger, waarschijnlijk is dit te wijten aan de HD die in de laptop zit.
Dus om geld te besparen, pak gewoon een normale PC omdat het aanschafprijs hiervan lager ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door MoNo79 op 22-12-2005 15:04 . Reden: edit:PC=HD :) ]

• arnax

arnax

Penguins rock!

MoNo79 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:17:
Conclusie:
Een laptop met een externe PC gebruikt iets meer energie, dan een normale PC. Maar een laptop is alleen wel iets zuiniger, waarschijnlijk is dit te wijten aan de HD die in de laptop zit.
Dus om geld te besparen, pak gewoon een normale PC omdat het aanschafprijs hiervan lager ligt.
Ik vind die eerste zin een beetje krom of ligt dat aan mij? 8)7
Maar de laptop is dus iets zuiniger begrijp ik ;) Ik ben trouwens wel benieuwd welke beslissing je nu zelf maakt ;)

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 20:31
Da Devil schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:47:

[...]

Dat heb ik idd over het hoofd gezien.. Ik heb ook erg veel moederborden bekeken :\
Het niet hebben van RAID op het moederbord lijkt me geen issue als je Linux wilt gaan gebruiken, je gebruikt dan gewoon software RAID, werkt ook een stuk beter aangezien veel onboard controllers niet echt lekker gesupport worden.

• tjmv
MoNo79 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:57:
Een AMD Geode processor is bedoelt voor keine PC's of embedded PC en de prijs ligt buiten jou budget. Vergeet niet dat de energie gemeten wordt bij 100% CPU load, normaal is de proccessor < 10% beslast wat ook veel lagere verbruik resulteert. Ook is de processor bij lage belasting ongeveer 15% tot 20% van de totale energie verbruik, het duurt dus ongeveer 2 jaar als je bv 50 euro wilt besparen op je energie kosten. Ik vergelijk dan de Amd 2500+ met een AMD Geode processor. En met een Amd 2500+ processor heb je wel veel meer power en is uiteindelijk goedkoper
Ehh.. "De prijs ligt buiten jou budget.". In de pricewatch is de AMD Geode NX 1750 te vinden voor € 99,-. Bij computerstunt.nl is deze al voor € 40,- minder verkrijgbaar, maar dat komt misschien omdat dat de tray versie is en de andere niet??

De sempron of 64-bit variant daarvan is niet gek veel sneller, 350 MHz vs niks, als ze dezelfde prestaties hebben dan. Het maakt niet uit als blijkt dat een sempron een stuk betere prestaties heeft voor m'n server, maar een paar Watt meer verbruikt (<20), ga ik daar echt niet moeilijk over doen.
MoNo79 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 09:17:
Een laptop met een externe PC gebruikt iets meer energie, dan een normale PC. Maar een laptop is alleen wel iets zuiniger, waarschijnlijk is dit te wijten aan de HD die in de laptop zit.
Je bedoelt "Een laptop met een externe HDD .." ;). Maar ik zat toch niet echt aan een laptop te denken, vooral omdat ik er geen heb liggen en dat je er moeilijker aan komt (en meestal duurder)
djbuzzz schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:02:
Het niet hebben van RAID op het moederbord lijkt me geen issue als je Linux wilt gaan gebruiken, je gebruikt dan gewoon software RAID, werkt ook een stuk beter aangezien veel onboard controllers niet echt lekker gesupport worden.
Dat wist ik niet. Dan hoef ik daar iig niet meer op te letten (en komen er een stuk meer in aanmerking).

Ik ga straks nog ff een AMD sempron(64) proberen te vergelijken met de AMD Athlon XP-M 2600, wat ongeveer dezelfde processor is.. Hopelijk komt er nog iets interessants uit.. :)

• MoNo79
arnax schreef op donderdag 22 december 2005 @ 11:58:
[...]

Ik vind die eerste zin een beetje krom of ligt dat aan mij? 8)7
Maar de laptop is dus iets zuiniger begrijp ik ;) Ik ben trouwens wel benieuwd welke beslissing je nu zelf maakt ;)
Een laptop is zuiniger ja, maar dan wel ZONDER een externe HD, als de aan een 20 GB genoeg hebt, dan ben je IDD goedkoper uit. Maar je zou natuurlijk ook in een normale PC een laptop HD bouwen, dan is het verschil nog weer kleiner.

• arnax

arnax

Penguins rock!

MoNo79 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:08:
[...]

Een laptop is zuiniger ja, maar dan wel ZONDER een externe HD, als de aan een 20 GB genoeg hebt, dan ben je IDD goedkoper uit. Maar je zou natuurlijk ook in een normale PC een laptop HD bouwen, dan is het verschil nog weer kleiner.
Je hebt de eerste zin nu iets aangepast?
Het is iig zo een stuk duidelijker. Ik weet nog niet welke optie ik neem... feit is wel dat de grootste hardeschijf die ik over heb een 2,5" 100 GB is.

• MoNo79
Nou ik heb de AMD Geode toch onderschat. Ik heb nu veel onderzoek gedaan, en ben tot de volgende systeem gekomen.

AMD Geode NX 1750 (S-A, 1,40GHz, 256KB, 266MHz FSB) € 99,-
Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA) € 34,75
Promise SATAII150 TX2Plus (1x ATA-133, 2x SATA150, NCQ, PCI32/66) € 36,80
512MB PC3200 DDR (Kingston) € 38,75
-------------------
Totaal: 209,30

Dit systeempje voldoet aan al jou eisen dacht ik zo.
Ook kwa stabiliteit verwacht ik geen problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door MoNo79 op 22-12-2005 15:31 ]

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
ik zou toch voor een amd sempron gaan, iets meer kloksnelheid,
je bent het vrijwel niet nodig maar het is altijd leuk!

misschien dat je op den duur meer gaat doen met de server.... en de 64 bits natuurlijk

ik weet niet zeker of dit op de amd geode zit...

[ Voor 18% gewijzigd door exempt op 22-12-2005 15:46 ]

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• MoNo79
exempt schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:46:

misschien dat je op den duur meer gaat doen met de server.... en de 64 bits natuurlijk

ik weet niet zeker of dit op de amd geode zit...
Nou die paar Mhz merk je echt niet voor wat hij er mee doet. Da Devil vind energie verbruik belangrijker, dus in zijn geval zou ik echt voor de AMD Geode gaan.

• tjmv
exempt schreef op donderdag 22 december 2005 @ 15:46:

misschien dat je op den duur meer gaat doen met de server....
Het wordt voor het grootste gedeelte toch een fileserver, dus die hoeft echt niet veel te kunnen..
Nou ik heb de AMD Geode toch onderschat. Ik heb nu veel onderzoek gedaan, en ben tot de volgende systeem gekomen.
Bedankt. Dan hoef ik dat waarschijnlijk niet meer te doen ;). Ik denk dat ik 'm gewoon ga bestellen, behalve het geheugen. Ik heb nog geheugen in een andere computer zitten dat ik kan gebruiken..

Verwijderd

zijn die via epia dingen ,met alles onboard geen optie?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 08:23
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 01:58:
zijn die via epia dingen ,met alles onboard geen optie?
Via bordjes zijn leuk, alles onboard maar in vergelijking met een Geode met moederbord ben je met de Geode beter af, de performance is veel beter, energieverbruik ongeveer hetzelfde, en de prijs is lager.

• MoNo79
Da Devil schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:03:
[...]

Het wordt voor het grootste gedeelte toch een fileserver, dus die hoeft echt niet veel te kunnen..

[...]

Bedankt. Dan hoef ik dat waarschijnlijk niet meer te doen ;). Ik denk dat ik 'm gewoon ga bestellen, behalve het geheugen. Ik heb nog geheugen in een andere computer zitten dat ik kan gebruiken..
Laat me je ervaringen weten, ben benieuwd :)
Pagina: 1