Toon posts:

werk aan een nieuwe FAQ voor dit subforum, feedback graag

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Introductie

Welkom op het non-Windows OS (NOS) subforum, hier worden besturingssystemen (operating systems in het Engels, afgekort OS's) anders dan Windows en Mac OS besproken. Die OS's hebben hun eigen subforum, respectievelijk Windows Operating Systems en Apple Talk.

Hoe en waarom in NOS gemodereerd wordt, is te lezen in de NOS policy - updated 22/09/2004.

Zie je iets wat volgens jou gesloten of verplaatst moet worden? Plaats dan een topic-report (klik op het handje 'Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif' bovenaan elk topic). Als het om urgente dingen gaat als flamen, spam e.d. wat niet kan blijven liggen, meldt het dan in Schop een Modje of probeer via ICQ een van de moderators te pakken te krijgen.

Hoewel er zeer veel verschillende OS's bestaan wordt er op het NOS subforum wordt vooral gediscussieerd over het besturingssysteem Linux, omdat dit het populairste non-Windows OS is. Deze FAQ gaat daarom ook vooral over Linux.

Waarschijnlijk wil jij meer over Linux weten. Deze FAQ is geen boekwerk en heeft niet als doel om alles uit te leggen, indien je meer over Linux wilt weten, lees dan eerst dit artikel in de Engelse Wikipedia voordat je vragen stelt. Dit geldt ook voor alle andere dingen waar je meer informatie over wilt hebben, zoek het op in Wikipedia. Bij voorkeur de Engelse versie van Wikipedia, de Nederlandse Wikipedia heeft vaak minder informatie dan de Engelse.

Om het makkelijk te maken zal ik in de rest van de FAQ de naam 'Unix' gebruiken als verzamelnaam voor alle Unix-achtigen, en 'Linux' voor complete Linux distributies. Soms kan met 'Linux' echter alleen de Linux kernel bedoeld worden.

Ik geef iedereen toestemming te doen met deze FAQ wat zij willen, ik heb er geen problemen mee als deze FAQ gekopiëerd wordt of iets dergelijks.

Inhoudsopgave

Welk OS kan ik het beste kiezen?
Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?
Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?
Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?
Wat betekenen termen als i386 en x86-64 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?
Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?
Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?
Hoe installeer ik software onder Linux?
Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?
Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?
Kan ik ook gamen onder Linux?
Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?
Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?
Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?
Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?
Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?
Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?
Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?
Ik kan een aantal video en muziekbestanden niet afspelen, wat is daar aan te doen?
Hoe herstel ik mijn Linux systeem?
Interessante links

Welk OS kan ik het beste kiezen?

Er bestaan zeer veel verschillende OS's. Om een beknopt antwoord te geven op de vraag zal ik daarom slechts de populairste en bekendste OS's behandelen.

Open Source Unix-achtigen:

• Linux
• BSD
• OpenSolaris

Deze OS's hebben een aantal dingen gemeen, ze voldoen geheel of gedeeltelijk aan de Unix standaarden en lijken veel op het originele Unix. Dit heeft als gevolg dat software die geschreven is voor bijvoorbeeld Linux vaak ook onder andere Unix-achtigen te gebruiken is. Daarnaast zijn deze OS's open source, ook wel "free" genoemd, en vaak gratis te downloaden van het internet. Free wil echter niet zeggen dat het ook in alle gevallen gratis te krijgen is, free wil zeggen dat het vrij is van beperkingen als in open source. Open source houdt in dat de gebruiker het recht heeft software aan te passen, de broncode (source) van software is vrijgegeven (open).

Linux

De populairste Unix achtige. Linux heeft het voordeel dat het vanwege zijn populariteit beter ondersteund wordt qua hardware en software dan de andere Unix-achtigen. Beginners zijn waarschijnlijk het beste af met een Linux distributie voor de desktop.

BSD

BSD is tegenwoordig een verzamelnaam voor de moderne afstammelingen van de Berkeley Software Distribution, een afgeleide van Unix. De drie populairste BSD's die wij in deze FAQ behandelen zijn FreeBSD, NetBSD en OpenBSD, maar er bestaan meer BSD's. Omdat Linux en de BSD's beide Unix afgeleiden zijn kan je ongeveer dezelfde dingen met beide doen. Er zijn ook BSD's gericht op de desktop, maar op dat gebied zijn Linux distributies vaak fijner om mee te werken. De BSD's zijn vooral populair om te gebruiken op servers.
FreeBSD wordt vaak gezien als de concurrent van Linux op servergebied. Qua software en hardwareondersteuning is FreeBSD iets verder gevorderd dan de andere twee. OpenBSD staat bekend om zijn secure-by-default policy. NetBSD staat bekend om zijn portabiliteit, wat wil zeggen dat het op tientallen architecturen te gebruiken is, waaronder i386.

OpenSolaris

OpenSolaris is de open source versie van Solaris, een Unix afgeleide van het bedrijf Sun. Waarschijnlijk is OpenSolaris het best te gebruiken op servers, maar er zijn ook distributies zoals Nexenta die zich richten op desktop gebruik. Het doel van OpenSolaris is volgens de FAQ op de OpenSolaris website "innovation, collaboration and the extension of OpenSolaris technology", het is dus meer gericht op ontwikkelaars dan eindgebruikers. Desondanks is het misschien leuk om het eens uit te proberen.

Overigen: Haiku en ReactOS

Zoals gezegd bestaan er zeer veel andere OS's, maar Linux, BSD en OpenSolaris zijn dominant. Andere OS's zijn veel kleinschaligere projecten en veel minder bekend en niet zo volwassen/bruikbaar. Bekenden uit het verleden zoals BeOS en OS/2 worden niet meer doorontwikkeld. Maar wellicht vind je het leuk om eens een keer iets anders te proberen dan Linux of BSD, in dat geval zijn er enkele interessante OS's die het noemen waard zijn. Haiku is een project om een nieuwe open source versie van BeOS te ontwerpen. ReactOS is een project om een open source OS te ontwerpen dat compitabel is met Windows NT/XP applicaties en drivers. Beide projecten hebben nog geen stabiele versie uitgebracht.

Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?

Net als met de keuze van een OS is dit afhankelijk van jouw eisen. Wij kunnen daarom op deze vraag geen eenduidig antwoord geven. Wij geven hier een overzicht van de distributies, en voor welke soort gebruikers deze distributies het meest aantrekkelijk zijn.

Er zijn vele honderden Linux distributies, het is voor de beginner daarom moeilijk om overzicht te krijgen en een keuze te maken. Dat Linux verkrijgbaar is in de vorm van zoveel verschillende distributies is zowel een nadeel als een voordeel. Voor iedere groep gebruikers is er wel een Linux distributie te vinden. Of jij nou een distributie voor de desktop wilt of voor een server, voor een nieuw systeem of voor een systeem van 10 jaar oud, het kan allemaal. De website Distrowatch brengt nieuws over veel Linux distributies en BSD, geeft informatie over distributies en houdt de populariteit van de verschillende distributies bij. Om een indruk te geven welke distributies populair zijn voor welke gebruiksdoeleinden, volgt hier een korte opsomming.

Indien je na het lezen van deze tekst nog steeds geen keuze kan maken over welke distributie je wilt gaan gebruiken, is het raadzaam om de "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel X" topics door te lezen. Je kunt in die topics specifieke vragen stellen.

Distributies voor de desktop

Ubuntu, Mandriva, SUSE en Fedora staan respectievelijk op de eerste t/m vierde plaats op distrowatch. Allemaal zijn ze primair gericht op de desktop, maar ze kunnen ook de optie bieden voor een kale installatie indien je deze distributies op een server wil gebruiken. Deze distributies zijn erg geschikt voor de beginner, het gebruiksgemak is ongeveer gelijk aan dat van Windows, zo niet beter. Als jij een beginner bent of als je graag wilt dat het gewoon werkt, zonder veel gedoe, dan zijn deze distributies voor jou.

LiveCD distributies

Een LiveCD is een CD, DVD of eventueel een USB key met een Linux distributie er op. Een LiveCD laat de harde schijf ongemoeid en installeert niets, het intern geheugen van de PC wordt gebruikt. Omdat deze LiveCD's niets installeren zijn deze handig om Linux mee uit te proberen, met Linux te werken wanneer het niet mogelijk is om het permanent te installeren op de harde schijf of om een Windows installatie te redden. LiveCD's zijn echter wel wat trager dan een distributie die permanent is geinstalleerd omdat ze dus alleen het RAM geheugen kunnen gebruiken en omdat elke keer wanneer een LiveCD opstart de hardware weer opnieuw geconfigureerd moet worden. Er zijn distributies die alleen meer LiveCD zijn, er zijn LiveCD distributies die ook de optie bieden om permanent op de harddisk te installeren, en er zijn normale distributies die ook een LiveCD versie hebben. LiveCD's zijn trouwens niet alleen beperkt tot Linux distributies, er zijn er ook die gebaseerd zijn op de BSD's en andere OS's. Populaire Linux LiveCD distributies zijn Damn Small Linux, Knoppix en SLAX

Distributies voor de geavanceerde gebruiker

Debian, Slackware, Arch Linux en CentOS zijn goede kandidaten. Dit zijn meer "doe-het-zelf" distributies, ze zijn meer basic en je hebt meer kennis nodig dan voor de desktop distributies. Veel distributies in deze categorie zijn ook populair voor gebruik op servers. Als jij graag zelf wat meer controle wilt hebben, dan zijn deze distributies voor jou.

Distributies voor de freak

Wil je echt leren hoe Linux in elkaar steekt en nog meer controle hebben over jouw distributie, dan is Gentoo een populaire keuze. In Gentoo wordt alle software zelf gecompileerd indien je dat wenst, maar als jij alles zelf wilt compileren is het wel te adviseren om een redelijk krachtige PC te gebruiken, anders duurt compileren erg lang. Ook is er Linux From Scratch, dit is geen distributie. Het is documentatie met instructies hoe je zelf een werkend Linux systeem kan bouwen uit broncode. Het kost heel veel tijd, maar het is wel erg leerzaam.

Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?

Voor de een wel, voor de ander misschien niet. Het is afhankelijk van wat jij met je PC doet onder Windows. Lees verder voor een beschrijving van mogelijke problemen en voordelen. Probeer Linux uit en oordeel zelf, veel Linux distributies zijn immers gratis te downloaden. Ook al kom je tot de conclusie dat Linux Windows niet compleet kan vervangen, dan kan het nog een goed idee zijn om Linux naast Windows te installeren op dezelfde PC.

Dominantie van gesloten standaarden/formaten en juridische problemen

Linux kent een aantal problemen die niet aan Linux te verwijten zijn, maar aan de dominante positie van een aantal de facto standaarden en formaten. Deze standaarden en formaten zijn niet vrij te implementeren en/of niet open source, en/of beschermd door patenten, en/of niet beschikbaar voor Linux. Veel van deze de facto standaarden en gesloten formaten zijn het eigendom van Microsoft, maar er zijn ook andere partijen.
MS Office gebruikt een gesloten formaat om office documenten op te slaan. Daarom is de compatibiliteit met MS Office documenten in open source office suites niet 100%. MSN Messenger gebruikt een gesloten protocol, daarom zijn open source instant messaging applicaties niet 100% compitabel met MSN Messenger. MS Internet Explorer werkt niet helemaal conform de internetstandaarden van het W3C, in combinatie met een slecht ontworpen website kan dat als gevolg hebben dat websites enkel toegankelijk zijn voor IE.
Formaten voor video en audio bestanden zijn vaak beschermd door (software)patenten. Voorbeelden zijn de WMA, AAC, MP3, WMV, H.264, MPEG-2 (het formaat wat door films op DVD gebruikt wordt) en DivX formaten. Als een Linux distributie ondersteuning voor deze formaten standaard zou meeleveren, zou een Linux distributie dus softwarepatenten schenden. Softwarepatenten zijn op dit moment alleen van kracht in de USA, in de EU niet. Na installatie van een Linux distributie is het alsnog mogelijk om software te downloaden om deze formaten af te spelen.
Ook is er bijvoorbeeld Java en Flash. Hoewel ze beschikbaar zijn voor Linux, zijn het gesloten standaarden. Omdat sommige Linux distributies liever geen software meeleveren die niet open source is, zal het vaak het geval zijn dat deze niet standaard geinstalleerd worden bij de installatie van een Linux distributie. Wel zijn deze achteraf te installeren.

Veel minder support voor commerciële software (games) en hardware dan MS Windows

Veel software wordt vaak alleen voor Windows of Mac OS ontworpen omdat Linux niet zo'n groot marktaandeel heeft. Hoewel open source software vaak van goede kwaliteit is, zullen applicaties zoals bijvoorbeeld GIMP of Krita de veeleisende gebruiker van het commerciële Adobe Photoshop misschien niet tevreden kunnen stellen, en Photoshop is niet beschikbaar voor Linux. Dit geldt vooral voor games, deze zijn vaak alleen beschikbaar voor Windows. Gelukkig is het wel mogelijk om Windows software en games onder Linux te draaien, maar dit werkt niet zo goed. Ook kan je natuurlijk Linux naast Windows installeren, een zogenaamde dual boot. Lees daar meer over vederop in deze FAQ.
Ook hardware wordt door veel producenten matig of niet onder Linux ondersteund. Voor hardware zijn er praktisch altijd wel Windows drivers geschreven, maar voor Linux is dat soms niet het geval. Desondanks is er dankzij het werk van de open source gemeemschap vaak toch wel ondersteuning voor hardware die door de producent zelf niet officiëel wordt ondersteund onder Linux. Over het algemeen mag je er van uit gaan dat hardware onder Linux zal werken, maar soms kan je pech hebben. Lees voor meer informatie verder in deze FAQ.

(Te) veel verschillende distributies

Dan zijn er ook wat problemen die aan Linux zelf te verwijten zijn. Een daarvan is de installatie van software. In de loop der tijd is er een wildgroei van Linux distributies ontstaan, dit heeft voordelen, maar het nadeel is dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en nog erger, dat iedere distributie er zijn eigen manieren op na houdt. Distributies willen nog wel eens wat dingen aanpassen, tweaken, bestanden die belangrijk zijn voor het systeem op andere plaatsen zetten. Dit heeft er toe geleidt dat ontwikkelaars eigenlijk voor iedere verschillende (versie van een) distributie een package van software zouden moeten maken. Dat is onbegonnen werk, en daarom laten ontwikkelaars van open source software vaak het "packagen" van software aan de ontwikkelaars van de distributie over. Vaak duurt het echter een tijd voordat de laatste versie van de software voor jouw distributie beschikbaar is. Het alternatief is de broncode van de software downloaden, en deze compileren. Dit kan echter zeer lastig zijn. Helaas is het voor Linux niet een kwestie van het downloaden van een installer en gaan, zoals bij Windows.

Voordelen van Linux

Het positieve van Linux is dat distributies gigantisch veel meer applicaties meeleveren dan bijvoorbeeld Microsoft met Windows XP, en dat Linux distributies in veel gevallen gratis te downloaden zijn. Linux is pluriform, er zijn veel verschillende distributies en er is dus voor iedereen wel iets te vinden. Veel open source software kan concurreren met commerciele software.

Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?

Linux en de andere Unix'en zijn te gebruiken op zeer veel verschillende hardware, variërend van embedded systemen met 4 MB RAM en de CPU-power van een rekenmachine tot supercomputers. De eisen die aan de hardware gestelt worden zijn dus afhankelijk van wat jij met een computer wilt doen.

Een zeer oude 486 is voldoende als jij bijvoorbeeld die machine wilt inzetten als router voor jouw thuisnetwerk en het niet erg vindt om met de command line te werken. Voor de modale thuisgebruiker die met een moderne Linux distributie voor de desktop wil werken is een gemiddeld systeem prima. Een Pentium II/Celeron of Athlon/Duron met 128 MB RAM (maar veel liever 256 MB) is voldoende. Als je een oudere PC hebt waar je Linux op wilt installeren, ben je vaak gebaat bij een geheugenupgrade als je toch graag GNOME of KDE wilt gebruiken op een oude PC, 256-512 MB is een leuke hoeveelheid. Voor weinig geld scheelt dit veel performance.

GNOME en KDE zijn de populairste DE's, maar zij stellen in verhouding met andere DE's en WM's de hoogste eisen aan de hardware van een PC. Gelukkig wordt er gewerkt om deze DE's te optimaliseren, vanaf GNOME 2.14 is het geheugengebreuk verminderd en het toekomstige KDE 4 zou ook minder geheugen moeten verbruiken.

Of Linux goed werkt op jouw hardware is natuurlijk niet te beantwoorden in deze FAQ omdat er zoveel verschillende hardware is. Over het algemeen zal Linux goed werken, soms heb je pech en moet je misschien wat moeite doen om het alsnog te laten werken, en in een zeer klein aantal gevallen werkt hardware misschien helemaal niet.

Daarom is het verstandig om voordat je een nieuw systeem/hardware koopt, eerst te zoeken op het internet naar ervaringen van anderen met de werking van de betreffende hardware onder Linux. Op het internet zijn er websites te vinden die informatie geven over de compatibiliteit van Linux distributies met laptops, zoals TuxMobil.org en Linux on Laptops. Ook kunnen de websites van distributies informatie geven over de compatibiliteit met hardware.

De gemakkelijkste methode om naar informatie te zoeken is zonder twijfel Google. Voer de naam van jouw hardware in in combinatie met de term 'Linux' of de naam van jouw distributie. Bijvoorbeeld "inspiron 630m linux" geeft al gelijk nuttige resultaten bij Google.

Wanneer je zelf onderzoek hebt gedaan en je nog steeds problemen hebt met hardware die dienst weigert, probeer dan eens op het forum, mailing list of IRC kanaal van de distributie die je gebruikt (of op dit NOS forum natuurlijk)om hulp te vragen.

Wat betekenen termen zoals x86 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?

Deze geven de architectuur van de processor aan. Een processor kan alleen werken met software, als de software ook voor de architectuur van die processor gecompileerd is, het is daarom belangrijk dat jij de versie van de Linux distributie installeert die bedoeld is voor jouw processorarchitectuur. Om niet in de problemen te komen, is het voor beginners verstandig de volgende (versimpelde) richtlijnen aan te houden.

• Als je niet weet welke architectuur je nodig hebt, is het de beste keuze om voor de versie voor de x86 architectuur te kiezen. Bijna alle processoren zijn compitabel met de x86 architectuur. Soms wordt er ook wel eens geschreven over i386, i486, i586 of i686, hier wordt ook de x86 architectuur mee bedoeld.
• Tegenwoordig is er ook een groot aantal 64-bit processors, deze gebruiken de x86-64 (ook wel amd64) architectuur, maar ze zijn ook compitabel met x86.
• De powerpc/ppc architectuur wordt gebruikt door oudere computers van het bedrijf Apple, deze hebben namelijk een PowerPC processor. De nieuwste Apple computers hebben echter ook een x86 processor.

Meer informatie dan dit heeft een beginner waarschijnlijk niet nodig. Er zijn natuurlijk nog veel meer architecturen, maar als je daar meer over wilt weten kun je daar zelf onderzoek naar doen.

Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?

Wellicht is het mogelijk om in bepaalde situaties een snelheidswinst te behalen met applicaties die speciaal voor 64 bit processors zijn gecompileerd.

Echter, sommige dingen zoals bijvoorbeeld de officiële Flash applicatie van Macromedia en de beschermde video en audio codecs van Microsoft zijn 32-bit. En de 64-bit Java van Sun schijnt niet zo lekker te werken, de 32-bit versie wel. Het is wel mogelijk om 32-bit applicaties te gebruiken in een 64-bit OS, maar het kan wat moeite kosten om te regelen. 64-bit zal in het algemeen geen serieuze snelheidswinsten geven, dus waarschijnlijk kun je het beste bij 32-bit OS's blijven als je 64-bit niet echt nodig hebt.

Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?

Een window manager (WM) zorgt voor het weergeven van de grafische gebruikersinterface, en maakt het dus mogelijk om op een gemakkelijke manier een computer te gebruiken zoals bij MS Windows of Mac OS X. Het alternatief is de command line waar tekst commando's worden gebruikt om een computer te besturen. Een desktop environment (DE) bundelt een WM met extra applicaties. Hoewel Mac OS X en Windows XP dus ook een WM/DE hebben, denken we vooral aan Unix bij het gebruik van deze termen, omdat er bij Unix in tegenstelling tot Mac OS X en Windows XP een keuze mogelijk is over welke WM of DE jij wilt gebruiken.

Voor Linux op de desktop zijn tegenwoordig de DE's het populairst, omdat ze meer bieden dan WM's. Als je een PC hebt die aan de eisen voldoet en graag een vergelijkbaar systeem wilt gebruiken als Mac OS X of Windows XP dan is dit voor jou de beste keuze.
Het enige nadeel is dat DE's, vooral KDE en GNOME relatief veeleisend zijn wat betreft systeemeisen. Vooral de hoeveelheid werkgeheugen is belangrijk, minstens 128 MB RAM maar liever 256 MB RAM. Xfce is een lichtgewicht DE, die met minder geheugen goed kan werken. Vanwege de systeemeisen van de DE's zijn er mensen die er voor kiezen een WM te gebruiken omdat deze minder hoge systeemeisen hebben.

De populairste DE's zijn:

KDE
GNOME
Xfce

Populaire WM's zijn:

Fluxbox
Window Maker
Enlightenment

Hoe installeer ik software onder Linux?

De manier waarop software geinstalleerd onder Linux en andere Unix'en is radicaal anders in vergelijking met hoe dat onder Windows en Mac OS gaat. Als software niet al op de installatie CD of DVD staat, wordt software gedownload via het Internet van een centrale locatie (repository) van de distributiemaker. Als je wilt kan je ook extra repositories toevoegen, en je kunt ook handmatig een package downloaden en dat installeren. De precieze procedure die wordt gevolgd verschild per distributie, maar in de recente, populaire distributies voor de desktop gebeurd dat via een grafische applicatie die aangeeft welke software te downloaden of te verwijderen is en wat die software doet. De gebruiker geeft aan wat hij wil installeren en het word gedownload, dit is zeer eenvoudig.

Er zijn echter problemen die het wat vervelender maken om software te installeren. Helaas hebben veel distributies hun eigen package manager om software te verwerken in installeerbare packages voor de betreffende Linux distro, er is geen standaard. SUSE, Fedora en Mandriva gebruiken bijvoorbeeld RPM (Redhat Package Manager) en Debian en de vele andere distributies afgeleid van Debian gebruiken DPKG (Debian Package Manager). Deze verschillen hebben tot gevolg dat een RPM package niet onder Debian te installeren is. Sterker nog, vaak is het zo dat een RPM die voor Fedora Core 4 is gecompileerd niet zal werken onder SUSE Linux 10.0, laat staan Fedora Core 3. Als je dus geen repository gebruikt en handmatig packages download, let er dan op dat een package speciaal voor jouw distributie is gecompileerd.
Omdat er zoveel verschillende package managers en distributies zijn is het dus niet te doen voor developers van software om zelf packages te compileren. Dat werk laten zij over aan de distributies zelf over. Dit heeft weer tot gevolg dat de packages van de distributie vaak niet de meest recente versie zijn.

Als je distributie niet de meest recente versie levert, en jij wilt dat wel, dan zal je zelf de software moeten compileren. Dit is af te raden voor newbies omdat het vervelend en moeilijk werk kan zijn waar je jouw installatie mee kan verzieken als je niet weet wat je doet.
Gelukkig zijn er wel alternatieven. klik en Autopackage. Echter zijn ook deze niet ideaal, omdat deze methoden niet de package manager van de distributie gebruiken. Indien mogelijk, probeer altijd op de normale manier voor jouw distributie software te installeren.

Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?

In bijna alle gevallen wel, de gemiddelde gebruiker zal geen problemen hebben. Enkel wanneer jij programma's gebruikt voor zeer specifieke taken zoals bijvoorbeeld geluidsbewerking, of wanneer jij verwacht dat GIMP alles kan wat Photoshop kan, is het mogelijk dat Unix programma's jouw Windows programma's niet kunnen vervangen.

In de tabel hieronder volgen voorbeelden van applicaties onder Windows, en wat hun vervangers zijn onder Linux. Vaak worden de Linux applicaties die hier genoemd zijn al meegeïnstalleerd met jouw Linux distributie, of heb je de optie ze tijdens de installatie van de distributie mee te installeren.

Software onder Unix kan speciaal ontworpen zijn voor een van de twee belangrijkste Desktop Environments, KDE en GNOME. Vaak is een applicatie die speciaal voor KDE of GNOME is ontworpen beter geïntegreerd wanneer je het in combinatie met dat Desktop Environment gebruikt. Het is echter ook mogelijk om programma's die speciaal voor KDE zijn ontworpen onder GNOME te draaien, en andersom, maar dan zal je misschien wat integratie of functionaliteit missen. Ook zijn er programma's die niet voor een speciale Desktop Environment ontworpen zijn, deze zijn genoemd onder "overig".

Er zijn ook een aantal Unix programma's zoals bijvoorbeeld OpenOffice.org, Firefox en Thunderbird die onder Windows en Mac OS werken.

taakWindowsKDEGNOMEoverig
music playerWinampamaroKRhytmbox
video playerMedia PlayerKaffeineTotem
IMMSN MessengerKopeteGaim
officeMS OfficeKOfficeGNOME OfficeOpenOffice.org
web browserInternet ExplorerKonquerorEpiphanyFirefox
e-mail/PIMOutlook (Express)KontactEvolutionThunderbird

Dit is een erg kort overzicht, zie hier een uitgebreid overzicht.

Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?

Standaard is dat niet mogelijk, maar het is mogelijk met behulp van Wine, een gratis beschikbaar open source programma. Wine is niet zomaar een emulator, het implementeert een zogenaamde compatibility layer wat positief is voor de snelheid van applicaties onder Wine. Wine is echter verre van ideaal, en het zou goed kunnen dat er iets niet werkt.
Als je Windows-only games onder Linux wilt spelen kan Wine ook uitkomst bieden, maar het programma Cedega is dan waarschijnlijk een betere keus, hier moet echter wel voor worden betaald. Andere betaalde alternatieven zijn Crossover Office, Win4Lin en VMWare.

Kan ik ook gamen onder Linux?

Jazeker, maar een zeer groot deel van de commerciele games werken alleen onder Windows vanwege het kleine marktaandeel van Linux, en omdat ontwikkelaars vanwege de monopoliepositie van Microsoft hun games ontwikkelen met DirectX (Application Programming Interface). DirectX is van Microsoft en is niet beschikbaar voor Linux, onder Linux wordt de OpenGL API gebruikt. Je kunt wel Wine of Cedega gebruiken om Windows games te spelen, maar dat is verre van ideaal. Gelukkig is er ook een klein aantal ontwikkelaars die hun games voor Linux beschikbaar maken. Omdat commerciele ontwikkelaars niet zo geinteresseerd zijn in Linux, moet Linux het voornamelijk hebben van open source en gratis games. In vergelijking met commerciele games zijn deze games vaak wat minder aantrekkelijk, maar er zijn een aantal uitzonderingen. Er is een kort overzicht van Linux games LINK! verderop in deze FAQ.

Goede nieuws sites over gamen op Linux zijn linuX-gamers.net en LinuxGames. Ook is er de Linux Gamer Guide, maar er zijn nog veel meer websites te vinden met Google.

Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?

Ten eerste kun je het beste een moderne DE gebruiken zoals KDE, GNOME of Xfce omdat die mooie looks hebben, en antieke WM's niet. Het uiterlijk - het "theme" - is in deze DE's erg makkelijk aan te passen. Van een aantal websites, KDE-Look.org, GNOME-Look.org, Xfce-Look.org zijn voor deze DE's veel verschillende themes te downloaden, als je een andere DE of WM gebruikt zou je op het internet ook wel ergens themes moeten kunnen vinden. Ook worden SuperKaramba en gDesklets vaak gebruikt om informatie op de desktop te laten zien. Als je screenshots wilt zien, zoek dan eens naar de "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel X" topics in dit forum.

Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?

Veel applicaties zijn ontworpen met de GTK toolkit, deze toolkit wordt gebruikt door GNOME en andere applicaties om een GUI te ontwerpen. KDE gebruikt de Qt toolkit. Wil jij dus GTK applicaties gebruiken onder KDE dan zal jij GTK moeten installeren. Maar dan nog zien GTK applicaties er vreemd uit in verhouding met KDE applicaties. Gelukkig is er de GTK-Qt theme engine om dat probleem op te lossen. Installeer het en open vervolgens het KDE Control Center om het te activeren, vervolgens gebruiken jouw GTK applicaties het Qt theme dat jij gebruikt.

Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?

In principe is het installeren van Linux niet moeilijker dan Windows XP, vaak zelfs makkelijker. het wordt iets complexer wanneer je Linux naast Windows wilt installeren. ik neem aan dat je een moderne distributie wilt installeren. Ik ga hier uit van twee situaties

1. Je hebt een PC met een lege harddisk waar je Windows XP en Linux op wilt installeren.
2. Je hebt een PC waar Windows XP al op voorgeinstalleerd is.

In situatie 1 is het simpel. Eerst installeer je Windows XP, daarna Linux. Belangrijk, want indien je het omkeert zal Windows XP je MBR overschrijven en kan je Linux niet meer opstarten. Tijdens de installatie van Windows XP kun je aangeven hoe groot de partitie moet zijn waar je Windows XP op gaat installeren. Standaard wil de installer je hele harddisk gebruiken, maar kies er hier voor om maar een deel van te gebruiken, zodat je een aantal Gigabytes aan ongepartitioneerde ruimte overhoudt. Na de installatie van Windows XP installeer je Linux, tijdens de installatie wijs je Linux gewoon op die ongepartitioneerde ruimte en zou de installatie verder geen problemen opleveren.

In situatie 2 is het wat moeilijker, de hele harddisk is waarschijnlijk al bezet door Windows XP. In dit geval zal je de Windows XP partitie moeten verkleinen. Sommige distributies, zoals bijvoorbeeld OpenSUSE, kunnen de Windows XP partitie tijdens de installatieprocedure verkleine, maar andere distributies misschien weer niet.
Deze oplossing is misschien wat omslachtig, maar het is wel zeker weten eenvoudig. Download de laatste versie van Knoppix, een LiveCD. Een alternatief is de LiveCD van GParted, de download van deze LiveCD is maar 40 MB groot in tegenstelling tot de 700 MB van Knoppix. Start Knoppix op, en start dan QTparted. Hiermee kan je de Windows XP partitie verkleinen. Nadat de partitie verkleind is, hou je waarschijnlijk weer ongepartitioneerde ruimte over, en zou de installatie verder moeten lukken.

Voor meer infomatie zie de website van het Linux-NTFS project, de FAQ die daar te vinden is, en de Ntfsresize FAQ.

Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?

Het probleem is dat Windows en Linux verschillende bestandssystemen voor partities gebruiken. Onder Linux wordt bijvoorbeeld ext2, ext3 of ReiserFS gebruikt, onder Windows XP is NTFS de standaard. De ondersteuning voor NTFS is echter nog niet zo goed, op dit moment is het alleen mogelijk om NTFS partities te lezen en niet te schrijven tenzij je Captive NTFS gebruikt, maar dat is niet een ideale oplossing want het schijnt traag en onveilig te zijn. De mensen van het eerdergenoemde Linux-NTFS project zijn ondertussen wel bezig om een echte oplossing te realiseren.
Het FAT bestandssysteem wordt wel door beide OS's ondersteund. Daarom is het wellicht een goed idee om een speciale FAT32 partitie te maken als je bestanden wilt overzetten, of Windows XP op een FAT32 partitie installeert. Enige probleem met FAT32 is dat het geen bestanden groter dan 4 Gigabyte aankan.
Je kunt je Windows partitie handmatig toegankelijk maken - "mounten" in Linux - maar je kunt ook instellen dat een partitie automatisch tijdens het opstarten wordt gemount. Sommige distributies detecteren en mounten jouw Windows partitie zelfs automatisch. Om te weten te komen wat je precies moet doen om dit in te stellen kun je waarschijnlijk het beste zoeken naar informatie specifiek voor jouw distributie.
Andersom is het ook mogelijk om Linux partities onder Windows te benaderen. Je kunt bijvoorbeeld Explore2fs gebruiken voor ext2 en ext3 partities, en YAReG voor ReiserFS partities. Verder zal je met Google wel meer informatie kunnen vinden.

Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?

Sommige van de bekende distributies zijn met handboek en al in de winkel te koop, maar dan ben je meestal een aardig bedrag kwijt van ongeveer 50 Euro. Daar staat tegenover dat je dan wel alles netjes compleet op CD of DVD hebt staan, en vaak recht hebt op telefonische en email support. Bovendien is een goede handleiding best handig als je net begint! Op de website van de Ubuntu Linux distributie kun je zelfs gratis CD's bestellen.

Op kooplinux.nl en munnikes.nl kun je tegen een kleine vergoeding CD's kopen van de meeste gangbare distributies (en ook FreeBSD CD's) - uiteraard zonder de handboeken en support! Wij hebben alleen positieve verhalen gehoord over de betrouwbaarheid van deze 'bijverdieners', maar uiteraard kunnen wij geen garanties geven.

Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?

In tegenstelling tot gesloten formaten en standaarden zijn open formaten en standaarden vrij te implementeren, zonder dat er royalties betaald moeten worden. Ook is het mogelijk om de broncode van die open standaarden en formaten in te zien. Voorbeelden van belangrijke open standaarden en formaten zijn:

Het Jabber protocol voor instant messaging.
Het OpenDocument formaat voor office documenten.
De Theora en Vorbis codecs voor video en audio.

Open standaarden en formaten zijn belangrijk omdat ze vrijheid garanderen. Wat bijvoorbeeld Microsoft doet om haar monopolie te behouden is de bestandsformaten voor MS Office gesloten houden om een vendor lock-in te creeeren en het gebruik van bijvoorbeeld Linux te bemoeilijken. Zo wordt jouw de vrijheid ontnomen om te kiezen welk OS en tekstverwerker jij wilt gebruiken. Als jij vrijheid belangrijk vindt, gebruik dan zoveel als mogelijk open formaten en standaarden.

Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?

Bestudeer eerst aandachtig de foutmelding die gegeven word. Vaak is het zo dat er libraries niet gevonden kunnen worden, dit zijn zogenaamde dependencies. Als je software met de package manager van jouw distributie installeert worden deze dependencies automatisch afgehandeld, maar als je zelf gaat compileren moet je er zelf rekening mee houden dat deze al geinstalleerd zijn. Depencies zijn er omdat applicaties afhankelijk zijn van de aanwezigheid van andere applicaties voor hun functioneren, bijvoorbeeld een KDE applicatie is afhaneklijk van de library kdelibs om te kunnen functioneren.

Zoek altijd eerst zelf uit wat de dependencies van een applicatie zijn voordat je gaat compileren. Dan moet je die libraries installeren met de package manager van jouw distributie. Het kan zijn dat je de 'development' versie van een library nodig hebt, in plaats van de 'gewone' versie. De 'gewone' versie bevat de feitelijke library files die programma's bepaalde functionaliteit verschaffen, terwijl de development versies daarnaast allerlei extra bestanden bevatten (zoals C header files bijvoorbeeld) die van belang zijn bij het compilen, maar niet bij het gebruiken van een programma. Daarom worden ze gewoonlijk niet geinstalleerd.

Vrijwel alle distributies bieden development versies aan van de libraries die ze aanbieden. Vaak zijn deze te herkennen aan de toegevoegde "-dev" of "-devel" aan hun naam. Zo heb je bijvoorbeeld om een GTK programma te draaien libgtk nodig, maar om een GTK programma te compilen heb je libgtk-dev of libgtk-devel nodig.

Ik kan een aantal video en muziekbestanden niet afspelen, wat is daar aan te doen?

Zoals eerder geschreven is in deze FAQ kan ondersteuning voor deze formaten worden toegevoegd door na de installatie wat software te downloaden. Hoe je dat kunt doen verschilt per distributie, daarom zal je zelf naar informatie moeten zoeken voor jouw distributie. Hier volgen de instructies voor de meest populaire distributies: [url=Ubuntu]https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats[/url], SUSE en Fedora.

Hoe herstel ik mijn Linux systeem?

Voor de gevorderde Linux gebruikers kunnen de volgende instructies nuttig zijn om een systeem te herstellen.

Boot vanaf een Linux Live CD, en voer de volgende commando's in:

mkdir /target
mount <root device> /target
chroot /target
bash
mount -all

Nu zit je in je eigen systeem wat je vertrouwt is, en kan je daar je kernel source aan passen of je MBR weer herstellen.

Interessante links

Nieuws m.b.t. GNOME en KDE

KDE Dot News
Planet KDE
GNOME Desktop
Planet GNOME

Nieuws algemeen

OSNews.com
NewsForge

Radio shows

LugRadio
The Linux Link Tech Show

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er geinig uit, jouw documentje. Let wel even op zinsbouw en spelfouten, vooral in het eerste gedeelte (meerdere keren "wordt" in 1 zin bijvoorbeeld).

is Eclipse een bruikbare IDE voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-10 23:14
Is Eclipse een bruikbare IDE voor Linux?
Ja. De enige. Ga je mond spoelen! :P

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eclipse was ik vergeten, heb het in het overzicht toegevoegd onder GNOME omdat het een GTK2 GUI heeft, toch? Bedankt voor de opmerking i.i.g.

Maar ik heb meerdere keren ten onrechte "word" met een t geschreven? Is het fout omdat "worden" in dat geval geen persoonsvorm is?

Maar vooral welke OS's genoemd moeten worden weet ik niet zo zeker, wat denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Deze taalnazi wil wel even een spellingscheck doen als er een beta van het document is.

En ik wil ook wel iets schrijven over FreeBSD. Vertel maar wat :)

KDE ook wel, maar daar zijn anderen vast beter in.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 01:47

Gerco

Professional Newbie

Ik wil het best lezen, maar mag op mn werk geen OOo installeren/gebruiken. Kun je het misschien ook als PDF posten?

In ieder geval al vast 1 suggestie: Noem gtk-qt erin, dat zorgt voor een hoop minder frustratie bij nieuwe (KDE) gebruikers die de interfaces van hun verschillende apps graag "consistent" willen hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door Gerco op 19-12-2005 13:06 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Gerco schreef op maandag 19 december 2005 @ 13:03:
Ik wil het best lezen, maar mag op mn werk geen OOo installeren/gebruiken. Kun je het misschien ook als PDF posten?
En hier vinden we het als PDF. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:03:
Zouden jullie het a.u.b. even willen lezen, en er feedback op willen geven, eventueel toevoegingen?
Oke. Grootste kritiekpunt: als je een paper wil schrijven over Linux/Unix e.d. ben je op de goede weg, voor een FAQ is hij nu al aan de lange kant.
De huidige FAQ geeft vooral een lullig antwoord op de vraag welke Linux distro mensen moeten kiezen. Ik wil daar wel een duidelijk antwoord geven.
Sorry, maar wat is er lullig aan het verwijzen naar een topic wat er speciaal voor is? Misschien dat de link wat meer up2date gehouden mag worden, maar je voorkomt dat je dingen dubbel gaat doen. Dat topic is er niet voor niks en het antwoord is nog steeds van deze tijd. Juist het opnemen van het antwoord in de faq, zorgt er nu voor dat je concept-faq al drie pagina's telt.
Ook wil ik een klein overzicht geven over de non-Windows OS's die actueel en/of populair zijn, welke WM of DE mensen moeten kiezen, en welke applicaties die voor Unix-achtigen beschikbaar zijn Windows applicaties kunnen vervangen.
Ten eerste heb je zelf imho nog niet helemaal door wat een WM is wat een DE is, daarnaast moet je lijst met Windows <> Linux software niet te lang maken. Als je een lange lijst wil gebruiken, gebruik dan een gesegmenteerde FAQ.
Ik twijfel vooral over het antwoord op welke OS's beschikbaar zijn, vermelden we alleen de Unix-achtigen, of vermelden we ook de BeOS-achtigen en bijvoorbeeld ReactOS?
Eigenlijk boeit dat heel weinig. Je kan volstaan met de drietal grote (waarmee je wel duidelijk moet stellen dat je Windows en Mac OS X niet meeneemt) en voor de rest een link plaatsen met een source waar alle Unices e.d. genoemd zijn.

Verder nog even dit. Het verwijzen naar Wikipedia zou ik achterwege laten; het komt een beetje over als: Alles is te vinden als je maar zoekt.
Het is niet de bedoeling dat mensen niet meer in NOS komen doordat ze alles elders zoeken, vragen stellen mag altijd, zolang de antwoorden maar niet in één google-actie gevonden kan worden.
Daarnaast lijk ik misschien wat kritisch, maar dat komt m.n. door de lengte; als je dit gaat omzetten naar RML dan heb je een faq die volgens mij niet eens in een enkele post gaat passen. ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:25:
Distributies voor de desktop

Ubuntu, Mandriva, SUSE en Fedora staan respectievelijk op de eerste t/m vierde plaats op distrowatch. Allemaal zijn ze primair gericht op de desktop, maar ze kunnen ook de optie bieden voor een kale installatie indien je deze distributies op een server wil gebruiken. Deze distributies zijn erg geschikt voor de beginner, het gebruiksgemak is ongeveer gelijk aan dat van Windows, zo niet beter.
Dat zeg je goed!
Distributies voor de geavanceerde gebruiker

Debian, Slackware en Arch Linux (CentOS ook?) zijn goede kandidaten. Deze distributies geven de gebruiker meer controle, ze zijn meer basic en dus ook moeilijker dan de desktop distributies. Veel distributies in deze categorie zijn ook populair voor gebruik op servers.
Dat is weer een beetje jammer. Meer controle heb je niet.. meer kennis is wel vereist ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

3D modeling -> POVRay algemeen, KPovmodeler is KDE frontend voor POV.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 21:19

Cyphax

Moderator LNX
Ik mis Beep media player bij de Gnome players. :)
BMPx (de opvolger van BMP) kan er binnenkort ook wel bij, die is ook volop in ontwikkeling en wordt denk ik erg goed.
Ik mis ook Window maker bij Window managers (hoewel het eigenlijk iets meer dan een window manager is, een kleine DE eigenlijk). Oh en XMMS kan bij de music players bij overig.
Is MPlayer GKT-based of hoort die meer bij overig?
MrBarBarian schreef op maandag 19 december 2005 @ 15:30:

Dat is weer een beetje jammer. Meer controle heb je niet.. meer kennis is wel vereist ;)
Je kunt eigenlijk wel stellen dat de controle bij jou in de schoot wordt geworpen, er wordt niet echt veel voor je geregeld. Je hebt niet zozeer meer controle maar je moet wel meer controle uitvoeren als je het op maat wil maken.

[ Voor 75% gewijzigd door Cyphax op 19-12-2005 16:06 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Mooi initiatief, vooral de distro-keuze sticky in NOS is _heel_ erg aan vernieuwing toe :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Zwerver:

Ik denk dat de lengte van mijn FAQ in verhouding met andere FAQ's op GoT wel meevalt. Heb jij de FAQ van PMG gelezen? In die PMG FAQ wordt weer gelinkt naar een RAM FAQ die in een aparte post staat, die is ongeveer even groot als de PMG FAQ. In totaal is die FAQ ongeveer meer dan vier keer zo lang als wat ik nu heb.

Wat er lullig is aan het antwoord op de "welke distro" vraag in de huidige FAQ is dat er feite helemaal geen antwoord wordt gegeven, er wordt alleen maar verwezen naar dat topic. Ik denk dat een verwijzing naar dat topic nuttig is, die verwijzing zal ik ook in mijn FAQ er in laten. Maar ik wil op zijn minst een kleine samenvatting in het antwoord geven van welke distributies voor welke gebruiker bedoeld is.

Waar gaat mijn uitleg over het verschil tussen een WM en DE dan fout? Ik heb geparafraseerd uit wat op Wikipedia er over te lezen was, hier http://en.wikipedia.org/wiki/Window_manager en hier http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment. Overigens denk ik dat ik de uitleg over het verschil maar beter kan schrappen omdat ik in mijn FAQ mensen zelf aanmoedig om Wikipedia te raadplegen.

Jij denk verder dat het vermelden van Linux, Solaris en de BSD's volstaat? Waarom? Het leek mij juist leuk om ook andere OS's te vermelden die relatief onbekend zijn, zodat mensen weten dat er meer in de wereld is dan alleen de Free Unices. In de introductie schrijf ik toch al dat Mac OS X (Windows zal ik voor de zekerheid ook vermelden in de intro) niet in dit forum thuishoort?

Verder lijkt het verwijzen naar Wikipedia mij alleen maar een goed idee. Het lijkt mij zeer overdreven dat mensen niet meer in NOS zouden komen omdat ze met Wikipedia alles op gaan zoeken. Ik moedig het gebruik van Wikipedia zeker aan, als mensen willen weten wat Linux, GNOME of KDe is kunnen zij dat het beste opzoeken op Wikipedia.

@ MrBarbarian:

Is volgens jou het enige verschil tussen die soorten distro's dat de laatste meer kennis vereisen? Het lijkt mij dat er toch meer punten zijn waarop ze zijn te onderscheiden. Hoe suggereer je dat ik het punt over "meer controle" aanpas?

@ kenneth:

Op de website van KPovModeler zie ik een laatste nieuwupdate van 8 januari 2004, dat project lijkt mij dus dood. Is het wel zo verstandig om applicaties die niet meer ontwikkeld worden/unmaintained zijn te vermelden in de FAQ? POV-Ray zal ik i.i.g. toevoegen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:25:
Is volgens jou het enige verschil tussen die soorten distro's dat de laatste meer kennis vereisen? Het lijkt mij dat er toch meer punten zijn waarop ze zijn te onderscheiden. Hoe suggereer je dat ik het punt over "meer controle" aanpas?
Distro's als Ubuntu zijn in principe niet veel meer dan een onderliggende distro (Debian in geval van Ubuntu) waarvoor alles in eerste instantie al voor je is vastgesteld. Welke DE je gebruikt (Gnome), de installatie, welke packages meegeleverd worden. Als je Debian zelf installeert moet je dat wat meer zelf aangeven en dat geldt ook voor Slackware.
Zoveel verschil zit er gewoon ook weer niet in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Cyphax:

Het hele verhaal over XMMS klonen en forks stond uitgebreid in mijn document - http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/NOS_FAQ.odt - waar ik naar verwees voordat ik mijn post edite en de FAQ in RML neerzette. Audacious, wat ik in de tabel heb staan, is ook een opvolger van BMP. XMMS zou ik dus juist niet vermelden omdat BMP en de rest juist geactualiserde XMMS klonen zijn. Windowmaker zal ik toevoegen, en ja, MPlayer heeft een GTK2 UI. Maar ik denk dat ik die hele tabel ff ga ditchen en ga vervagen door een uitgebreider verhaal.

Wat betreft distro's, bedankt voor je opmerking. Denk jij dat "doe-het-zelf distributies" een betere omschrijving zou zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:25:
@ Zwerver:

Ik denk dat de lengte van mijn FAQ in verhouding met andere FAQ's op GoT wel meevalt. Heb jij de FAQ van PMG gelezen? In die PMG FAQ wordt weer gelinkt naar een RAM FAQ die in een aparte post staat, die is ongeveer even groot als de PMG FAQ. In totaal is die FAQ ongeveer meer dan vier keer zo lang als wat ik nu heb.
Die heb ik gezien. Maar het vervelende aan wat je nu maakt is dat het lange lappen tekst zijn. Sterker nog, je wil nu (las ik net) weer een tabel gaan weggooien en vervangen door tekst. Mensen lezen geen tekst als ze snel iets willen zoeken. Dus "ditch" de tekst en vervang deze zoveel mogelijk door tabellen. Daardoor gebruik je minder ruimte (aka je main-faq is korter) en houd je het leesbaar.
Verder zeg ik nergens dat je de faq niet op moet splitsen, juist wel. Maar maak er geen pagina tellende faq van, maar link dan gewoon naar sub-faq's.
Wat er lullig is aan het antwoord op de "welke distro" vraag in de huidige FAQ is dat er feite helemaal geen antwoord wordt gegeven, er wordt alleen maar verwezen naar dat topic. Ik denk dat een verwijzing naar dat topic nuttig is, die verwijzing zal ik ook in mijn FAQ er in laten. Maar ik wil op zijn minst een kleine samenvatting in het antwoord geven van welke distributies voor welke gebruiker bedoeld is.
En de reden dat we er toen voor gekozen hebben is heel simpel; het antwoord is niet te geven in een faq. Ik ben het bijvoorbeeld al niet eens met de dingen die jij daar zegt, blaataaps zal er anders over denken, Wilke weer anders, moto-moi weer anders etc. etc. Er is geen direct antwoord te geven op die vragen. Je kan aangeven wat het doel is van die dists, waar ze op gericht zijn, maar je kan nooit in een faq een advies geven welke dist waar het beste voor geschikt is.
Waar gaat mijn uitleg over het verschil tussen een WM en DE dan fout? Ik heb geparafraseerd uit wat op Wikipedia er over te lezen was, hier http://en.wikipedia.org/wiki/Window_manager en hier http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment. Overigens denk ik dat ik de uitleg over het verschil maar beter kan schrappen omdat ik in mijn FAQ mensen zelf aanmoedig om Wikipedia te raadplegen.
Wikipedia heeft niet alle wijsheid.
In a modern graphical environment a user is presented with a series of windows which have processes running in them. This means that they can be running many different things at the same time and have the output displayed simultaneously to the screen. Managing these windows is the role of the window manager. It has to keep track of which window the user is currently interested in, allow the user to change windows and create or destroy windows. ...
Dat is een WM, je uitleg is dus veel te beknopt. Overigens is je uitleg over een DE al een stuk beter.
Jij denk verder dat het vermelden van Linux, Solaris en de BSD's volstaat? Waarom? Het leek mij juist leuk om ook andere OS's te vermelden die relatief onbekend zijn, zodat mensen weten dat er meer in de wereld is dan alleen de Free Unices. In de introductie schrijf ik toch al dat Mac OS X (Windows zal ik voor de zekerheid ook vermelden in de intro) niet in dit forum thuishoort?
Het is een FAQ, dus veel gestelde vragen. Dat bijv. minix een OS is (op het feit na dat Linus zijn idee over een OS er lichtelijk van geleend heeft) doet in een FAQ niet terzake. Als je het wil vermelden kan je het in een apparte subfaq zetten :)
Verder lijkt het verwijzen naar Wikipedia mij alleen maar een goed idee. Het lijkt mij zeer overdreven dat mensen niet meer in NOS zouden komen omdat ze met Wikipedia alles op gaan zoeken. Ik moedig het gebruik van Wikipedia zeker aan, als mensen willen weten wat Linux, GNOME of KDe is kunnen zij dat het beste opzoeken op Wikipedia.
Wikipedia != een goede source voor OSS. Persoonlijk vind ik wikipedia zelfs overgewaardeerd en ik zou het dan ook nooit aanraden in een FAQ.
Overigens zou ik als ik jou was eerst even wachten op een reactie van de mods, voordat je enorm veel tijd hierin steekt, het zou erg lastig zijn als je straks de helft weer weg moet gooien ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wikipedia is een encyclopedie en daarmee slechts kadervormend als basis voor verder onderzoek, en zeer zeker geen definitieve bron van informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:39:
@ Cyphax:

Het hele verhaal over XMMS klonen en forks stond uitgebreid in mijn document - http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/NOS_FAQ.odt - waar ik naar verwees voordat ik mijn post edite en de FAQ in RML neerzette.
Ah, sorry. :)
Audacious, wat ik in de tabel heb staan, is ook een opvolger van BMP. XMMS zou ik dus juist niet vermelden omdat BMP en de rest juist geactualiserde XMMS klonen zijn.
Ook duidelijk. Audacious is een fork van BMP, BMPx wordt gemaakt door dezelfde mensen als BMP, dat is als het gaat om opvolgers wat officieler. Dat, plus het feit dat BMPx denk ik toch heel anders is dan Audacious maakt het misschien toch een interessante toevoeging. Echter, BMPx is nog vrij vroeg in ontwikkeling dus als je dat liever niet toevoegt is dat ook zeer begrijpelijk. Ik werk ermee en ik vind 'm nu al top. :)
Wat betreft distro's, bedankt voor je opmerking. Denk jij dat "doe-het-zelf distributies" een betere omschrijving zou zijn?
Ja, hoewel doe-het-zelf ook van toepassing kan zijn op distro's als Ubuntu lijkt me dat een redelijke verwoording. Ik zou zogauw niets beters kunnen bedenken behalve het ook proberen uit te leggen omdat alleen "doe-het-zelf" eigenlijk niet genoeg zegt. Het enige verschil is in de meeste gevallen dat alles door de distributie maintainers vast is gelegd, in eerste instantie. Daarna kun je alsnog gaan knutselen. Het werk dat de maintainers van Ubuntu doen moet je zelf een beetje doen bij Debian/Slackware/etc. :)
Maar hoe je dat nou het beste kunt verwoorden... lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, FAQ is nu ge-edit in de eerste post, misschien wat makkelijker te vinden zo.

Ik heb nu ook flink wat toegevoegd. Ik wil nog meer toevoegen, maar ik wil jullie wel alvast vragen om de bestaande tekst te checken op fouten (niet problemen in de layout of fouten in de spelling, daar kijken we later wel naar).

Haiku en ReactOS zijn toch nog maar in het alpha stadium en waarschijnlijk toch niet bruikbaar, dus heb ze maar uit de FAQ gehaald. OpenSolaris had veel aandacht gekregen in de blogs van Planet GNOME en Planet KDE die ik lees (GNOME en KDE werken nu ook op OpenSolaris), maar hier schijnt het niet populair te zijn en ik weet ook niet wat voor features het nou eigenlijk onderscheiden van Linux en BSD. Op dit moment is het er uit gehaald, maar ik weet niet of dat verstandig was. Wat ik wel overweeg is om NetBSD er uit te halen. Wat hebben we nou aan een BSD die als voordeel heeft dat het naar zoveel verschillende architecturen is geport, als iedereen toch wel x86 heeft?

@Zwerver, de uitleg die jij quote in de laatste post over WM's vind ik een beetje vaag, ik heb nu maar overgenomen wat jij er in de huidige NOS FAQ over geschreven hebt (we kunnen wel een heel verhaal vertellen dat WM's verschillende processen in meerdere windows kunnen weergeven, maar in de essentie is het toch gewoon een GUI), is dat ok?

@Zwerver en kenneth, ik zie niet in waarom Wikipedia geen goede bron van informatie zou kunnen zijn voor OSS. Het artikel over bijvoorbeeld Linux http://en.wikipedia.org/wiki/Linux vind ik erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Linux kent een aantal problemen die niet aan Linux te verwijten zijn, maar aan het monopolie van Microsoft. Wat misschien problematisch kan zijn is de compatibiliteit met de "standaarden" van Microsoft en anderen. Wanneer websites video of audio streams aanbieden, is het vaak zo dat deze streams codecs van Microsoft gebruiken. Jouw muziek collectie is misschien in mp3. Jou collectie video's is misschien in wmv of divx. Je gebruikt Microsoft Word en je slaat documenten op in het .doc formaat. Je gebruikt het netwerk van MSN Messenger voor instant messaging. Sommige websites zijn slecht ontworpen en werken alleen maar in Microsoft Internet Explorer.
Deze de facto standaarden zijn vaak beschermd door middel van patenten, met als gevolg dat veel Linux distributies standaard geen streams kunnen laten zien of mp3 kunnen afspelen vanwege juridische problemen. En als ze niet beschermd zijn, geeft Microsoft geen specificaties vrij zoals in het geval van MS Office en MSN Messenger, in dat geval moeten ontwikkelaars Unix applicaties reverse-engineering toepassen.
Lijkt me een redelijk "flamend" stukje text waarmee je mensen niet direct een warm onthaal geeft bij het beginnen aan linux. Lijkt me handiger om iets in de volgende trant te vermelden:

Linux als operating system kent een aantal problemen met het "native" uitlezen van bestanden, dit wordt veroorzaakt door het feit dat veel bestandstypen (zoals bijvoorbeeld .doc, .xls, .wmv) specifiek voor het Windows OS zijn ontworpen. Ook kan het voorkomen dat integratie tussen de verschillende applicaties niet werkt zoals je dat onder windows gewend zou zijn (denk hierbij met name aan de integratie van audio en video in Internet Explorer door Windows Media Player). Gelukkig zijn veel van de Open Source developers hier hard mee aan het werk, de meeste distributies ondersteunen mp3 al bij installatie, en ook voor de meeste MS Office documenttypen bestaan "filters", deze filters maken het Office document leesbaar in een linux applicatie zoals KWord, AbiWord of OpenOffice. Bij het opslaan van dergelijke bestanden kan het nog wel eens voorkomen dat je wat functionaliteit mist, dit komt met name omdat de opslagformaten niet vrijgegeven zijn.
Voor de meeste videoformaten is wel een linux versie of vervanger te vinden, de grootste "probleemgevallen" hierbij zijn de Windows Media Video bestanden en de Real Media bestanden.
Ook voor Instant Messaging (zoals MSN, AIM, ICQ) zijn er verschillende "standaarden". Het populaire MSN is bijvoorbeeld exclusief voor het Windows platform ontworpen, toch kan je met behulp van applicaties als GAIM of Kopete nog steeds chatten met al je MSN contacts.
Mocht je een bestand willen openen waar je niet direct voor weet welk programma daar bij hoort kan je zoeken via Freshmeat door bijvoorbeeld te zoeken op de bestandsextentie (.doc, .txt) of het bestandstype zoals dat door Windows wordt weergegeven.

Ook zie ik steeds vaker vragen terug komen mbt Laptops en linux, hiervoor is het handig aan te geven dat er meestal bij de fabrikant van de laptop zelf iets aan ondersteuning te vinden is voor linux (of iig de melding dat het NIET ondersteund wordt).

Over de hardware compatibility kan je bijvoorbeeld linken naar:
http://leenooks.com/
http://www.linuxquestions.org/hcl/index.php
http://www.linux.org/hardware/
http://www.linuxcompatible.org/compatibility.html

Dit dient meerdere doelen omdat je hiermee gebruikers ook kennis laat maken met het specifiek wete wat voor hardware je draait. dit helpt een hoop in latere vragen die op het forum gesteld worden (zeker i.c.m. hardware in laptops of op moederborden).

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Paar opmerkingen
Met applicaties zoals Kopete en Gaim is het mogelijk om naar het MSN Messenger netwerk te verbinden, alleen ondersteunen deze applicaties niet alles, waaronder webcams en audio.
Webcams worden wel ondersteunt door kopete (Gaim weet ik niet)
Vooral Wi-Fi is een probleem omdat sommige fabrikanten geen specificaties vrij willen geven, hierdoor kan Linux sommige Wi-Fi hardware niet ondersteunen.
Nu dat 2.6.15 er is worden bijna alle broadcom wifi kaarten ondersteunt en dit zonder een ndiswrapper....

Ik vind dat XMMS en XINE ook wel noemenswaardig zijn voor de software tabel.

[ Voor 46% gewijzigd door Justin_Time op 03-01-2006 16:38 ]

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 18:28
De FAQ was zeker aan een update toe, mooi dat je dit doet! Ik heb (uiteraard :)) wel wat opmerkingen:
- Ik weet niet welke WM KDE gebruikt, maar de standaard WM van Gnome is Metacty, en die wordt niet eens genoemd.
- Je hebt het dan weer over MSN, dan weer over ICQ. Waarom niet 1x de afkorting IM toelichten en dat verder gebruiken? (vergeet ook Jabber/GTalk niet trouwens)
- Met de mplayer plugin werkt audio en video praktisch zoals je onder Windows gewend bent (totem-plugin is ook hard opze dit te realiseren).
- Misschien nog iets over het branden van CD's? Nu het aardig voor elkaar is in Gnmoe, vind ik het altijd weer irritant als ik het weer eens (op andere PCs) onder Windows moet proberen. (In Gnome is branden nu geintegreerd. Data branden (ook ISO's e.d.) gaan via bestandsbeheer, audio via Rhythmbox of Serpentine. ISO's maken gaat opdezelfde manier, CD's kopieeren is niet meer dan de juiste optie kiezen als je met rechts op het CD icoontje klikt).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-10 14:18
Abiword, wat je (TS) als het office pakket van gnome meld, is (in het gnome kader gezien) een onderdeel van gnome-office, waar ook Gnumeric en Gnome-DB deel van uitmaken.

Daarnaast begin je over 'Welk OS moet ik kiezen' (wat mij betreft maak je daarvan: "uit welke OS-en kan ik kiezen") en heb je het vervolgens alleen over open-source unix-achtigen. Dit is wel heel erg onvolledig, want zelfs binnen de scope van NOS alleen al zijn er nog een heel aantal relevante OS-en, zoals de commerciele closed source unixen (AIX, HP-UX), en de open source unixen (opensolaris). Daarnaast is het zeker passend om te verwijzen naar Mac OS X. En tenslotte is er een grote softwareleverancier uit redmond die toch echt niet zomaar te bagatelliseren is.
Dan ben je al wat minder onvolledig.

Overigens _/-\o_ voor je werk wat een nieuwe faq betreft.

[ Voor 66% gewijzigd door Jesse op 03-01-2006 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Over gentoo+LFS:

Het is zeer arbeidsintensief werk en het kost ook veel tijd

Beetje dubbelop he ;)

keurig werk verder btw.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 04-01-2006 02:42 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Tja, iets kan lang duren maar niet arbeidsintensief zijn (een groot pakket compileren, hoef je niet heel veel aan te doen maar duurt wel erg lang). Daarnaast kan iets ook vrij kort duren maar veel werk kosten. Het hoeft dus niet dubbelop te zijn.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jesse het is het NOS, dus lijkt me niet dat je Windows meeneemt in dee FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de feedback iedereen.

Maar nou zijn een aantal van mijn vragen toch nog onbeantwoord. Ik heb die vragen in mijn eigen tekst gezet. Heeft het wel nut om NetBSD te vermelden als het alleen als voordeel heeft dat het op veel verschillende architecturen werkt? CentOS schijnt een populaire distro te zijn, maar zou ik het nou indelen bij de distro's voor gevorderden of voor beginners?

@ RagaBaSH:

Ik zie niet in hoe dit flamend is? Is het niet een feit dat Microsoft een monopolie heeft? Om een van de vele voorbeelden te noemen, MS moest een WMP-loze versie van WXP beschikbaar stellen van de EU. Het is een feit dat MS een monopolie heeft, en dat veel van hun standaarden de de facto standaarden zijn.
En "de meeste distributies" ondersteunen al MP3 bij vanaf de install? Ik weet 100% zeker dat Ubuntu en SUSE dat dus niet doen, en die zijn toch behoorlijk bekend. Misschien dat ook daar binnenkort verandering in gaat komen nu Fluendo (de gasten van Gstreamer) een MP3 licentie cadeau doen aan de distro makers, maar op dit moment echt nog niet.
En Real Media is een probleemgeval? Lijkt mij juist niet, want Realplayer is er ook voor Linux - http://www.real.com/linux - en dat werkt prima.
Ben het op een aantal punten niet met je eens, maar ik zal het antwoord in de FAQ nog eens kritisch bekijken en aanpassen met jouw kritiek in gedachten.

@Justin_time:

Ik weet dat Kopete sinds KDE 3.5 ook webcams ondersteund, maar nog niet iedereen heeft 3.5. Zal het antwoord aanpassen en schrijven dat het "misschien" niet door iedere applicatie wordt ondersteund.
2.6.15 is nog maar net uit, vandaar dat ik het nog niet wist, zal de tekst aanpassen. Wat betreft die software tabel, onder die tabel plaats ik een link naar een veel uitgebreidere beschrijving van de software die er allemaal is.
Binnenkort schrijf ik dat, want ik heb op dit moment erg veel te doen voor mijn studie. Zoals ik al eerder zij zou het onverstandig zijn om XMMS nog te gebruiken omdat het echt antiek is, het gebruikt een GTK1 interface. Ondertussen zijn er al opvolgers in de planning, en Beep Media Player is een geupdate versie van XMMS. Maar BMP is ook alweer gestopt, want daar zijn er ook al opvolgers voor in de planning en zijn er weer forks e.d. Dat zal ik heus allemaal nog wel uitleggen. Ik denk ook dat de multimedia playback engine Xine populairder is dan de gelijknamige media player. Kaffeine gebruikt Xine, maar dat is toch niet interessant voor de eindgebruiker?

@ ajvdvegt:

KDE's WM is Kwin. Maar ik vraag me af of die interessant zijn om te nomen? Het lijkt mij dat mensen of de hele KDE/GNOME gebruiken en niet een losse Kwin/Metacity, of een losse WM. Verder heb ik het volgens mij maar een keer over ICQ, in de introductie. Maar ik zal alles over IM en die Mplayer plugin wel toelichten in de de uitgebreide beschrijving van software.

@ Jesse

Abiword en Gnumeric zal ik toelichten in de uitgebreide beschrijving van software. Maar de commerciele closed source Unixen zoals HP-UX en AIX die jij noemt, hebben die echt voordelen of verschillen die veel van de open source Unixen? Ik kom die OS's in NOS nauwelijks tegen, dus dan vraag ik me af of het nut heeft ze in de FAQ te noemen.
Naar aanleiding van jouw suggestie zal ik OpenSolaris in het overzicht terugzetten, deze lijkt mij wat bekender. En sinds GNOME en KDE ook naar OpenSolaris zijn geport is er wellicht ook wat meer interesse voor.
Maar Mac OS X (ook al heeft het Unix roots) en Windows ga ik niet vermelden, ik heb al in de Intro geschreven waarom niet, die hebben hun eigen subforums.

@ Boudewijn en marcieking:

Zoals jullie suggereren zal ik dat even bij het stuk over Gentoo en LFS vermelden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:57:
[...]

@ RagaBaSH:

Ik zie niet in hoe dit flamend is? Is het niet een feit dat Microsoft een monopolie heeft? Om een van de vele voorbeelden te noemen, MS moest een WMP-loze versie van WXP beschikbaar stellen van de EU. Het is een feit dat MS een monopolie heeft, en dat veel van hun standaarden de de facto standaarden zijn.
En "de meeste distributies" ondersteunen al MP3 bij vanaf de install? Ik weet 100% zeker dat Ubuntu en SUSE dat dus niet doen, en die zijn toch behoorlijk bekend. Misschien dat ook daar binnenkort verandering in gaat komen nu Fluendo (de gasten van Gstreamer) een MP3 licentie cadeau doen aan de distro makers, maar op dit moment echt nog niet.
En Real Media is een probleemgeval? Lijkt mij juist niet, want Realplayer is er ook voor Linux - http://www.real.com/linux - en dat werkt prima.
Ben het op een aantal punten niet met je eens, maar ik zal het antwoord in de FAQ nog eens kritisch bekijken en aanpassen met jouw kritiek in gedachten.

[...]
Ok, het blijkt dat ik op een aantal punten (met name multimedia ondersteuning onder linux) niet helemaal bij ben.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met mp3's onder linux. maarja, kan zijn dat er bij de install van een DE onder slack of debian standaard een audioplayer geinstalleerd wordt.
RealPlayer was ik niet mee bekend, ik dacht dat daar een 3rd party player voor nodig was.
En waarom ik je stuk als "flamend" zag was niet zo zeer omdat je microsoft een monopolie noemt (is /was het ook wel) maar meer door de manier waarop je benaderd dat het allemaal hun schuld is dat proprietary bestandsformaten niet uitgelezen kunnen worden. Denk hierbij aan zaken als AutoCAD of 3D Studio MAX, deze bestanden zijn ook niet zomaar uit te lezen. Ik zie het meer als feature dat terwijl er geen Linux MS Office is, de betanden toch geedit, gelezen en gesaved kunnen worden (hetzij met enige beperkingen op de nieuwste functies). Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik het ongepast vind in een NOS FAQ om microsoft af te schilderen als de bad guy (of ze dat wel of niet zijn daarbij in het midden gelaten), het maakt namelijk het beeld van de "snobbistische" linux gebruiker compleet en bevorderd niet tot het overstappen.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-10 18:39

BoAC

Memento mori

Misschien is het een beter idee om voor distro/multimedia/development/games/ed. sub-faq's te maken?
Dat maakt het een stuk overzichtelijker denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-10 14:18
salamander: Feit is gewoon dat er veel meer OS-en zijn. Je kan niet een hoofdstuk de titel geven: "Welk OS kan ik het beste kiezen?" en vervolgens alleen een bepaalde groep OS-en noemen.
Na het nog eens lezen van het paragraafje denk ik btw dat je het misschien het beste gewoon "inleiding" kan noemen oid, maar de huidige kop is onzin.

Over Gnome-office bedoelde ik dat je die op deze plaats beter kan noemen dan Abiword zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitgebreid overzicht van software voor Unix systemen

In dit overzicht wordt een opsomming gegeven van de beste/populairste applicaties voor een bepaalde taak. Het is geen compleet overzicht, het is bedoeld om een indicatie te geven van wat voor applicaties er allemaal te vinden zijn. Alle applicaties zijn gratis, en met uitzondering van Skype en Opera ook open source.

Muziekspelers

Beep Media Player
Audacious
BMPx
Rhythmbox
Muine
Banshee
Quod Libet
Listen
JuK
amaroK

Videospelers