ADSL via glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb deze vraag niet zo snel kunnen vinden.

Het gaat om het volgende..

Ik wil graag overstappen naar Internetplusbellen van KPN, hiervoor moet ik een ADSL aansluiting hebben. Ik zit nu op het internet via @Home en wil daar graag vanaf, en Internetplusbellen leek me een mooie optie.

Nu komt het bij het aanvragen kwam ik niet eens door de postcodecheck, dit kon wel een maand of 2 geleden bij het bekijken naar beschikbaarheden op mijn adres. Na veel onderzoek blijkt het dat ik aangesloten zit op het glasvezelnetwerk.

Dit moet dus kortgeleden gebeurd zijn, aangezien ik dus een aantal maanden geleden wel ADSL kon aanvragen op mijn huisadres.

Nu is mijn vraag..
- in de moderne tijd is het nu onmogelijk om ADSL te krijgen,
- en hoe zit het dan met ADSL 2 kan dit wel via glasvezel???
- Wat kan ik doen om eventueel terug te gaannaar 'koper'.

Wie kan me uit de brand helpen.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Waarvan ligt die glasvezel er dan? woon je toevallig in Nuenen/Ehv Tongelre?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

addsl kan nie tover glas. Adsl is een analoge manier om data te versturen en dat werkt niet zo goed over glas.

• Queenfanmichel
Gekkenhuis schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:55:
Waarvan ligt die glasvezel er dan? woon je toevallig in Nuenen/Ehv Tongelre?
Nee ik woon in Groningen.

Waar het glas lidgt ik denk tussen het onderverdeel station en de hoofdcentrale. Zeker niet in mijn huis.

• Queenfanmichel
TrailBlazer schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:56:
addsl kan nie tover glas. Adsl is een analoge manier om data te versturen en dat werkt niet zo goed over glas.
En ADSL 2 dan, kan wel via BBNed

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dat is bij mij ook zo. tot de straatkasten ligt overal glasvezel. en er is bij mij ook geen adsl 2 beschikbaar. dus er ligt glasvezel 30 meter van mijn huis. dit is al 7 jaar zo. en adsl is eigenlijk ook amper beschikbaar.

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Zowel ADSL als ADSL2 zijn niet mogelijk over glasvezel. Als je het toch zou kunnen aanvragen dan ligt er blijkbaar toch nog koper (of hun postcode check werkt niet naar behoren, waardoor foutief wordt aangegeven dat je het kan aanvragen).

• Queenfanmichel
Spacejam schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:03:
dat is bij mij ook zo. tot de straatkasten ligt overal glasvezel. en er is bij mij ook geen adsl 2 beschikbaar. dus er ligt glasvezel 30 meter van mijn huis. dit is al 7 jaar zo. en adsl is eigenlijk ook amper beschikbaar.
Lekker he digitaal.

De kabel gaat al tot de eindversterker op glas (was hier een test) de telefoonlijn ook en gebruikmaken van een digitale lijn op glas is niet mogeklijk 8)7 8)7 8)7

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Deze vraag is toch al een paar keer langsgekomen. Zoek in de GOT search op 'ADSL glasvezel' en je krijgt o.a.
ADSL niet beschikbaar in Arnhem?
[rml][ ADSL] Extra koper naar wijk[/rml]

Signatures zijn voor boomers.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Wat is ADSL ?
ADSL is de afkorting van Asymmetric Digital Subscriber Line (ook gekend als Asymmetric Digital Subscriber Loop). Het is een standaard voor een digitale technologie die snellere datacommunicatie over een telefoonlijn van koperdraad toelaat. Daar de datasnelheid bij de ADSL-technologie hoger ligt dan met een conventionele analoge modem noemen we dit ook wel een breedbandtechnologie. ADSL laat toe om een breedbandverbinding tot stand te brengen tussen twee telefoonaansluitingen via het bestaande PSTN- of ISDN-telefonienetwerk. Met ADSL is de hoeveelheid data die een internetgebruiker kan ontvangen (downstream) groter dan de hoeveelheid data die dezelfde gebruiker kan versturen (upstream). Dit is dan ook de reden van het woord Asymmetrisch in de afkorting ADSL. Indien je een gelijke hoeveelheid data wil versturen en ontvangen moet je de SDSL technologie gebruiken.

In België en Nederland kregen veel gezinnen aan het einde van de 20e eeuw toegang tot het Internet via inbelverbindingen met de analoge modem of ISDN-modem. Bij de opkomst van de breedbandtechnologie (xDSL-technologie) werd het mogelijk om met hetzelfde paar koperdraden dat voor analoge telefonie of ISDN werd gebruikt, snellere internetverkeer te realiseren. De xDSL technologie is een succes omdat het werd gesteund door de telefonie-operatoren omdat deze hun bestaand netwerk van koperkabels kon blijven behouden en snellere datacommunicatie kon aanbieden door het toevoegen van componenten die de breedbandverbinding tot stand kan brengen over de bestaande koperdraden.
ADSL over glas bestaat dus niet.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Queenfanmichel schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:53:
Na veel onderzoek blijkt het dat ik aangesloten zit op het glasvezelnetwerk.
Queenfanmichel schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:00:
[...]
Waar het glas lidgt ik denk tussen het onderverdeel station en de hoofdcentrale. Zeker niet in mijn huis.
Iedereen zit uiteindelijk aangesloten op een glasvezelnetwerk, de vraag is alleen waar ergens.
Heb je fiber tot the home zoals je zegt in je OP? Dan kan je ADSL vergeten, dit gaat nooit werken.
Heb je dat niet, maar tot de (wijk)centrale, dan hangt het ervan af of de benodigde apparatuur in die centrale is geinstalleerd, of dat daar plannen voor zijn.

Daarnaast, er zijn ook andere VOIP mogelijkheden naast dat abbo van KPN die je op een willekeurige internetverbinding kunt aansluiten. Dat kan ook nog een alternatief zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Queenfanmichel schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:53:
Dit moet dus kortgeleden gebeurd zijn, aangezien ik dus een aantal maanden geleden wel ADSL kon aanvragen op mijn huisadres.
Nee, dit was toen ook al zo, alleen was dat toen niet aangegeven in de postcodecheck.
Nu is mijn vraag..
- in de moderne tijd is het nu onmogelijk om ADSL te krijgen,
Ja dat klopt
- en hoe zit het dan met ADSL 2 kan dit wel via glasvezel???
Dat kan ook niet.
- Wat kan ik doen om eventueel terug te gaannaar 'koper'.
Niets, tussen de wijkcentrale waar de adsl apparatuur staat en jouw huis loopt normaal gesproken voor elke aansluiting een eigen koperdraad (waar adsl signaal prima overheen gaat). Bij jou gaat er vanaf de wijkcentrale een glasvezelkabel naar een wijkverdeeldoos, waar een mini telefooncentrale inzit waar jij weer op bent aangesloten.

Aangezien er tussen de wijkcentrale en jou glasvezel zit, kan je geen adsl krijgen
Wie kan me uit de brand helpen.
Iemand die van plan is adsl apparatuur in die wijkkast te plaatsen en dan moet je toch met name denken aan kpn: De enige netwerkbeheerder die al concreet heeft aangegeven in de toekomst de wijkkasten te willen gaan gebruiken voor dsl apparatuur in plaats van de veel grotere wijkcentrales.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Een ADSL postcodecheck kan niet zien of ergens glasvezel ligt, dit kom je pas te weten nadat de aanvraag naar KPN verstuurd is.

Eventueel is het mogelijk om een omsteekverzoek aan te vragen, KPN zal dan je telefoonlijn op koper zetten. Helaas doet KPN dit niet op jouw verzoek maar alleen op verzoek van de ADSL telco.
Helaas doet BBned deze verzoeken niet bij KPN omdat dit vaak fout gaat en BBned voor de kosten opdraait.
Wanneer je KPN ADSL aanvraagt dan zal KPN je telefoonlijn omzetten naar koper, uiteraard alleen wanneer er genoeg vrije aderen beschikbaar zijn.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Denk dat alle nodige informatie in de laatste twee reacties wel volledig en correct is aangegeven.

Als enige toevoeging kan ik nog melden dat glasvezel gebruikt wordt omdat de wijk op grotere afstand van de centrale ligt dan. Dit is in veel gevallen met glasvezel in telefonienet het geval. Anders zou je enorm lange koperlijnen krijgen wat ook niet bevordelijk is voor telefonie & DSL natuurlijk.

Andere reden kan zijn dat glas al langs/door/naar die wijk ligt en je door een bestaande binnenstad naar de nieuwbouwwijk wat lastig rechtdoor kan graven en ietsjes meer tijd kost bijvoorbeeld.

Andere oplossing zou zijn voor KPN om een nieuwe nummercentrale te bouwen, maar er zijn er al 1300 momenteel en dat voor één wijk.

[ Voor 77% gewijzigd door bjck op 16-12-2005 20:09 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Wanneer je KPN ADSL aanvraagt dan zal KPN je telefoonlijn omzetten naar koper, uiteraard alleen wanneer er genoeg vrije aderen beschikbaar zijn.
Dus...als er nog genoeg vrije aderen zijn, staat de postcodecheck gewoon open.
Als er niet meer genoeg zijn, staat de postcodecheck dicht. ;)

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:32:
[...]

Dus...als er nog genoeg vrije aderen zijn, staat de postcodecheck gewoon open.
Als er niet meer genoeg zijn, staat de postcodecheck dicht. ;)
Helaas...dit is niet het geval.
Dit kom je pas te weten nadat het omsteekverzoek gedaan is.

Verwijderd

Ja en nee, als het omsteekverzoek is afgewezen voor klant x, betekent dat alle andere klanten op dezelfde verdeler ook niet meer omgestoken kunnen worden.
KPN zit echt niet te wachten op bestellingen die ze toch niet kunnen uitvoeren en halverwege het proces alsnog worden afgekeurd, dus de pccheck wordt daarna dichtgezet voor die adressen.
Echt waar. ;)

• Queenfanmichel
KPN zal pas een omsteekactie doen als er een opdracht tegenover staat.

In mijn geval zegt men dat de verdeler vol is, ben er inmiddels achter gekomen dat ADSL en ADSL 2 wel via glas kan alleen moet er nog een omvormer tussen die dit aan kan.

Ik ben aan het kijken wie in de buurt een telefoonlijn heeft via KPN maar geen ADSL heeft, een kennis van mij woont een paar deuren verder op en die hebben als het goed is KPN. Mischien dat men een omsteekactie kunnen doen.

Men is wel bezig om een uitrolactie te doen naar ADSL 2 in Groningen, maar er is vertraging met het leveren van die omvormers. Hoelang dit gaat duren is mij niet bekend.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 08:42
Dr0pSHoT schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 19:36:
Een ADSL postcodecheck kan niet zien of ergens glasvezel ligt, dit kom je pas te weten nadat de aanvraag naar KPN verstuurd is.
Voor zover ik weet is dat niet helemaal waar. KPN geeft bij een postcode check altijd een aantal code's terug wanneer er aangegeven wordt dat adsl niet mogelijk is. Een van die codes staat voor glasvezel. De postcode check kan het dus wel weten.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Queenfanmichel
MagicTempest schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 01:05:
[...]

Voor zover ik weet is dat niet helemaal waar. KPN geeft bij een postcode check altijd een aantal code's terug wanneer er aangegeven wordt dat adsl niet mogelijk is. Een van die codes staat voor glasvezel. De postcode check kan het dus wel weten.
Klopt, ook zijn er via een aantal sites te zien waarom je wordt geweigerd voor ADSL via bepaalde netwerken als KPN.

Via breedbandshop.nl wordt dit ook aangegeven.

zie link: http://www.breedbandshop....?Location=ProductOverview

Verwijderd

Modbreak:Niet gewenst.

[ Voor 98% gewijzigd door bjck op 12-03-2006 13:35 ]

Pagina: 1