Toon posts:

Windows Startup Probleem irq_not_less_or_equal.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

My Specs:

MoBO : ASUS A7N8X-XE (Nvidia Chipset BIOS0204)
CPU : AMD Athlon 2400XP
MEM : 2x 512 Kingston PC2100 266mhz

VGA : Asus N6200TD 256mb VGA
NIC : Realtec 10/100/1000
SB : Creative SBLIVE
IDE : Promise U133 TX2

Drivers:
Laatste Nvidia All in 1, Nvidia Vga, SBlie, etc.....

Na schone installatie van WinXp geen problemen zelf een aantal keer 3Dmark03 gedraaid score 2200 punten.

CPU temp is rond 45c - 55c

Zins de afgelopen paar dagen elke keer na het inloggen en laden vd programma's in start-up krijg ik direct een BOD met de melding "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL"

In Windows gekeken voor IRQ's die dubbel gebruikt worden maar alleen de Nic en een USB poort hebben dezelfde IRQ geloof ik maar mijn Mobo heeft zover ik in Windows heb kunnen zien meer dan 20 IRQ’s tot zijn beschikking dus het lijkt mij sterk dat dat iets er mee te maken heeft.

Nadat ik de 2 opties Primary Graphic Apapter en MDA access control op AGP i.p.v. PCI had gezet deed hij het weer een paar dagen maar nu is het weer opnieuw begonnen.

Ik heb alle bios settings eigenlijk standaard staan behalve de Memory Clock heb ik op 266mhz gezet anders hoe raar het klinkt herkende hij mijn cpu als een Amd Athlon 1800Xp i.p.v. een AMD Athlon 2400XP.

Alle Pci kaarten + Geheugen werkte Ok op mijn vorige MoBo A7V266E dus daar zou het in principe niet aan moeten liggen 1 vd redenen dat ik een nieuwe MoBo heb gekocht is de AGP8x en de USB2 opties vd A7N8X-XE.

Er is oneindig veel informatie over dit probleem van allerlei software oorzaken tot allerlei Hardware beweringen die er mee te maken kunnen hebben.

Kan Iemand mij nog een goed advies geven?

Verwijderd

Welkom bij de Mobo club met problemen.

Probeer eens een Virtual drive te installeren kijk eens wat er dan gebeurd ?
Ik heb sterk het vermoeden dat de IDE/ATA drivers van Nvidia de boosdoeners zijn.

Kijk maar eens naar mijn probleem :

Virtual Drive Probleem

En als ik jouw verhaal zo lees kunnen we de handen schudden.
Btw je 3dmark03 is veel te laag.. of bedoel je 3dmark05 ?
Daar haal ik met mijn systeen (ahtlon xp3000+) rondt de 4000

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:14:
Welkom bij de Mobo club met problemen.

Probeer eens een Virtual drive te installeren kijk eens wat er dan gebeurd ?
Ik heb sterk het vermoeden dat de IDE/ATA drivers van Nvidia de boosdoeners zijn.

Kijk maar eens naar mijn probleem :

Virtual Drive Probleem

En als ik jouw verhaal zo lees kunnen we de handen schudden.
Btw je 3dmark03 is veel te laag.. of bedoel je 3dmark05 ?
Daar haal ik met mijn systeen (ahtlon xp3000+) rondt de 4000
Ik zie niet echt een vergelijking de reden dat mijn Score minder is onder 3dmark03 is omdat ik een veel minder VGA kaart heb ook de Cpu is lager en Mem is lager.
Ik ben t.o.v. mijn oude situatie van 1200 naar 2200 gegaan dus het heeft wel een beetje zin gehad.

Ik heb wel de Promise U133Tx2 als Externe IDE controller omdat ik 4 Maxtor IDE Schijven heb en 1x Pioneer DVD reader en een Plextor CDR en geen SATA die controller heb ik trouwens uit gezet in de Bios.

Dit is echt shit ik verspeel er zoveel tijd aan en probeer op met deze post gericht de oplossing te zoeken omdat er zoveel informatie te vinden is die in veel gevallen gewoon nergens op slaan.

Ik hoop met een paar goeie tips de opplossing snel te kunnen vinden want het raam staat al op een kier zeg maar :(

Verwijderd

Ben je toch echt niet in de war met 3dmark 05 ?
Met een systeempje wat je nu hebt moet je in 03 zeker de 5000 halen..
Maar goed terug naar je klacht..

Ik ken dat gevoel :/
Toch zou ik het in de drivers gaan zoeken.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:47:
Ben je toch echt niet in de war met 3dmark 05 ?
Met een systeempje wat je nu hebt moet je in 03 zeker de 5000 halen..
Maar goed terug naar je klacht..

Ik ken dat gevoel :/
Toch zou ik het in de drivers gaan zoeken.
Ik ben bijna overtuigd dat het 3dm03 is dat is toch de 1 na laatste zeg maar die met die lucht ballon en dat monster dat uit het water komt.

Wel vreemd als dat het geval is draai ik op halve kracht o god toch niet nog meer problemen he.

Het is trouwens voor de duidelijkheid geen AthlonXp 64 maar een gewone Socket A AthlonXP 2400+ 266FSB.

Verwijderd

Dus de 3dmark 2005 _/-\o_
De 2003 versie is met die vliegtuigen in het begin.

In jouw geval kloppen de waarden wel aardig, maar kan hoger.
Dus daar hoef je niet bang voor te zijn :+

Installeer eens de oudere Nvidea All In 1 drivers.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2005 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:04:
Dus de 3dmark 2005 _/-\o_
De 2003 versie is met die vliegtuigen in het begin.

In jouw geval kloppen de waarden wel aardig, maar kan hoger.
Dus daar hoef je niet bang voor te zijn :+

Installeer eens de oudere Nvidea All In 1 drivers.
Mmm ik ben echt in de warrrr ik kan mij ook iets herinneren met vliegtuigen ja ik heb ze namelijk allebei gedraaid dus vandaar de verwarring maar ik ben toch nog steeds overtuigd dat ik de laatste keer 3Dmarl03 heb gedraaid omdat ik nog hard naar boven moest rennen omdat er opeens een zwaar vliegtuig geronk van boven kwam omdat ik mijn boxen een beetje hard aan had laten staan dit leverde mij iets van 2200 punten op.
Wel een beetje zorgwekkend als dit het dubbele moet zijn.

Je hebt de Asus Nvidia All in 1 drivers en de Nvidia all in 1 die van Nvidia zijn veel nieuwer ik heb nu de laatste geïnstalleerd maar alleen onderdelen geselecteerd die ik aan heb staan in de Bios dus geen Sata drivers en geen NIC drivers.

Wat zijn trouwens deze opties in de Bios:

- MDA access Control
- MAC Bridge Mode
- SMBUS interface
- IOAPIC

Moet ik die opties wel aanzetten wat doen ze überhaupt ze verzinnen elke keer wat nieuws maar beschrijven niet in de Manual behalve dat je ze aan of uit kan zetten.

Ik heb ook al geprobeerd PNP OS Enabled maar dat maakt niets uit nog steeds BOD.

Ik ga vanavond weer eens ploeteren met wat kalmerings middelen in mijn mik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 13:35:
[...]

Mmm ik ben echt in de warrrr ik kan mij ook iets herinneren met vliegtuigen ja ik heb ze namelijk allebei gedraaid dus vandaar de verwarring maar ik ben toch nog steeds overtuigd dat ik de laatste keer 3Dmarl03 heb gedraaid omdat ik nog hard naar boven moest rennen omdat er opeens een zwaar vliegtuig geronk van boven kwam omdat ik mijn boxen een beetje hard aan had laten staan dit leverde mij iets van 2200 punten op.
Wel een beetje zorgwekkend als dit het dubbele moet zijn.

Je hebt de Asus Nvidia All in 1 drivers en de Nvidia all in 1 die van Nvidia zijn veel nieuwer ik heb nu de laatste geïnstalleerd maar alleen onderdelen geselecteerd die ik aan heb staan in de Bios dus geen Sata drivers en geen NIC drivers.

- MDA access Control
- MAC Bridge Mode
- SMBUS interface
- IOAPIC

Moet ik die opties wel aanzetten wat doen ze überhaupt ze verzinnen elke keer wat nieuws maar beschrijven niet in de Manual behalve dat je ze aan of uit kan zetten.

Ik heb ook al geprobeerd PNP OS Enabled maar dat maakt niets uit nog steeds BOD.

Ik ga vanavond weer eens ploeteren met wat kalmerings middelen in mijn mik.

- MDA access Control
- MAC Bridge Mode
- SMBUS interface
- IOAPIC

Daar ben ik ook benieuwd naar

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Ik denk dat het een geheugen-kwestie is. Heb dit ook lang gehad (nagenoeg zelfde systeem)

Ik zou je geheugen eens goed laten testen!

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Verwijderd

Topicstarter
Blackminister schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:18:
Ik denk dat het een geheugen-kwestie is. Heb dit ook lang gehad (nagenoeg zelfde systeem)

Ik zou je geheugen eens goed laten testen!
Als ik in safemode start heb ik nergens last van als het geheugen is dan zou ik dan ook problemen moeten hebben toch?

• iro
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05-2022

iro

:)

Ik heb dit probleem ook gehad, na het installeren van Windows XP + SP2 integrated was het probleem verholpen.. misschien helpt het wel ;)

Specs pc

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:33:
[...]

Als ik in safemode start heb ik nergens last van als het geheugen is dan zou ik dan ook problemen moeten hebben toch?
Misschien worden er dan bepaalde progs die iets naar het geheugen schrijven niet opgestart :+

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Verwijderd

IronGiant schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:35:
Ik heb dit probleem ook gehad, na het installeren van Windows XP + SP2 integrated was het probleem verholpen.. misschien helpt het wel ;)
Dacht het niet want die versie heb ik ook dus.
Ik zeg dat het een combinatie is van drivers en verkeerde instelling BIOS.
Mijn pc loopt nu redelijk stabiel. Zodra ik wat in de BIOS zit te rotzooiien dan
gaat ie weer op tilt. Zelfde met installeren van Virtual drivers.

Verwijderd

Topicstarter
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BOD's zijn uitgedreven!!!!!!!!!!!!! })

Het blijkt in mij geval software matig te zijn geweest ik heb alle hardere aspecten uitgesloten en ook alle drivers geuninstalleerd maar dat hielp echt niks.

De foutmelding heeft het tevens over een IRQL en de L staat waarschijnlijk voor Layer.

Ik heb gewoon een Image terug gezet van toen hij nog schoon was geïnstalleerd zonder driver updates en hij doet het nog steeds zonder die BOD's.

Ik heb nu alle laatste drivers, Patches en fixes geïnstalleerd en 3Dmark03 en 3Dmark05 met succes gedraaid alleen de Scores vallen een beetje tegen

3Dmark03 = 2200 Punten

3Dmark05= 1200 Punten

Op de doos vd Asus N6200TD 256mb VGA staat een Score van 950 punten met
3Dmark05 dus ik denk dat ik wel goed zit.

Ik vermoed dat een verkeerd of corrupt geraakte driver de oorzaak is geweest maar in ieder geval een software probleem.

Bedankt,

Voor alle bruikbare Tips!
Pagina: 1