Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 voedingen zonder knutselen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Superfly04
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 13:58
Ik heb got onderzocht en heb de faqs gezien, maar alle oplossingen die ik tegenkom zijn oplossingen waarin solderen voorkomt maar ik ben niet zo'n technicus.

Ik wil dus 2 voedingen in mijn pc stoppen omdat ik flink wat harde schijven wil kunnen aansluiten maar wil wel dat als de pc aangaat, beide voedingen aangaan...

Bestaat hier geen splitter oid voor op je mobo voor ?

(ik heb niets kunnen vinden op de bekende sites als alternate of informatique)

[ Voor 11% gewijzigd door Superfly04 op 15-12-2005 15:08 ]

Verwijderd

Je zou volgens mij wel de kabels van je "aan knop" kunnen splitten dat die ook een signaal geeft naar die 2e voeding, dus die afsplitsing aansluiten op volgens mij het groene en zwarte kabeltje van de ATX stekker. Op deze manier zou deze voeding ook aan moeten gaan denk ik.

• Killertjuh
  • Laatst online: 06-11 09:37
Ik heb een stekkerdoos en als ik de poweknop indruk gaat alles aan niet iets voor jouw :)? lekker simpel trouwens ( in duitsland gehaald ben de naam effe kwijt )

Verwijderd

Vergeet je even dat je voeding je mobo een signaal geeft om aan te gaan.
Echt een goede oplossing zonder solderen(=>of kroonsteentjes<=) bestaat denk ik niet.

Waar laat je die 2e voeding?
waarom niet de 2e voeding alleen gebruiken voor de harde schijven/cd/dvd/diskettestation.
1e voeding regelt dan het mobo en de rest.
aanzetten via stekkerdoos
hoe doen we dat met de nul?
ik heb geen flauw idee, kortsluiten of juist niet?

alles is op eigen risico, probeer het eerst op goedkope onderdelen uit.
let ook op het vermogen per voltage, en het opgenomen vermogen per voltage van alle onderdelen appart.
het zou kunnen zijn dat alle hdd/cd/dvd meer vermogen opnemen op de 12 volt dan dat die voeding kan leveren.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 15:24 . Reden: late brainstorm ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Wat voor kast gebruik je ?
Is het een optie om "gewoon" een server voeding in te zetten ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je pakt 2 voedings
Je pakt 2 kabels; die gaan vanuit je stekkerbox naar je voedingen
Je steekt alles in; HD's enzo
Je zet je pc aan

Of werkt dit niet ??

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Je zou kunnen overwegen om alle verbindingen met kroonsteentjes te maken als je niet wilt solderen.

Zoals je al aangeeft staat in de faqs beschreven welke draden je moet verbinden. Zo moeilijk is dat niet, maar als je aangeeft dat je liever niet soldeerd, en je ook niet zo'n technicus bent dan denk ik dat het beter is als je één zware voeding koopt in plaats van twee "zwakkere".

In het geval dat je nu al twee voedingen hebt: probeer het gewoon met de soldeerbout. Mislukt het (ik zou niet weten waarom) dan kun je altijd nog voor de zware voeding gaan. Als het wel lukt, heb je solderen les 1 gehad.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

snake903 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:21:
Je pakt 2 voedings
Je pakt 2 kabels; die gaan vanuit je stekkerbox naar je voedingen
Je steekt alles in; HD's enzo
Je zet je pc aan

Of werkt dit niet ??
Als je 2 mobos hebt wel ja, je vergeet dat het moederbord de voeding inschakeld.... en dus niet 2.

Ik heb er tbh weinig verstand van, maar heb je geen atx splitters?

btw, je hoeft echt geen techneut te zijn om 2 voedingen aan de praat te krijgen met een soldeerbout :P , dat steekt niet zo nauw, daar lopen iig genoeg topics over.

[ Voor 17% gewijzigd door t!mP op 15-12-2005 15:27 ]

• Superfly04
Ik zat idd ook aan een 20 pins splitter te denken, had er wel is wat van gelezen maar heb niets er van kunnen vinden.

De kast is een zelfbouw kast (heb wel wat verstand van pcs, ben alleen niet zo soldeerheld) en het is de bedoeling dat de kast ruimte gaat maken voor ongeveer 18 hdd's.

Ik heb een chieftek 360 wat voeding en een nog iets oudere voeding en wil het liefst deze beide gebruiken, het moet namenlijk zo min mogenlijk kosten :).

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08

Cheezus

Luiaard

2 voedingen met elkaar verbinden is geen goed idee. Aangezien de voedingen niet precies dezelfde voltages leveren gaan ze elkaar tegenwerken. Je kan wel 1 ATX voeding nemen voor je moederbord e.d. en 1 oude AT voeding voor bijvoorbeeld je drives, die AT voeding sluit je dan op een master/slave stekkerblok aan zodat ie aangaat op het moment dat je pc aangaat.

edit:

Ik lees nu dat je 2 ATX voedingen hebt. Je zou dan het power_good signaal van je moederbord moeten splitten en op beide voedingen aansluiten. Je zit dan dus wel aan solderen/kroonsteentjes vast..

[ Voor 24% gewijzigd door Cheezus op 15-12-2005 15:36 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Bij ATX voedingen is het inschakelsignaal pin 4(groen) en pin6 (zwart).
Bij bijv. de CM Stacker wordt een hele mooie kabel geleverd waarmee je de eventuele 2e voeding kan koppelen aan de eerste, waardoor ze toch allebei tegelijk aan gaan, terwijl er maar eentje op het mainboard wordt aangesloten.

Systemspecs

• exempt
  • Laatst online: 28-12-2023
pak een oude at voeding,
je zorgt dat deze altijd aanstaat doormiddel van de aan/uit schakelaar.
op je atx voeding moet een aansluiting 230volt voor bijv. een monitor.
je doet dan een verleng voedingskabel of hoe het ook heet vanaf je atx voeding naar je at voeding,
gaat de pc aan dan gaan beide voedingen aan.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, het werkt, ik heb het zelf namelijk ook!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08

Cheezus

Luiaard

exempt schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:39:
pak een oude at voeding,
je zorgt dat deze altijd aanstaat doormiddel van de aan/uit schakelaar.
op je atx voeding moet een aansluiting 230volt voor bijv. een monitor.
je doet dan een verleng voedingskabel of hoe het ook heet vanaf je atx voeding naar je at voeding,
gaat de pc aan dan gaan beide voedingen aan.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, het werkt, ik heb het zelf namelijk ook!
Dit is ongeveer hetzelfde als wat ik zei, alleen heeft de TS dus 2 ATX voedingen en bovendien hebben ATX voedingen bijna nooit meer een geschakelde contra aansluiting voor monitoren (of wat anders natuurlijk).

• exempt
  • Laatst online: 28-12-2023
zo'n at voeding kan je eventueel wel op marktplaats vinden.
en dan moet ie misschien ook even zoeken naar een atx voeding met aansluiting voor een monitor

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• Superfly04
Bij ATX voedingen is het inschakelsignaal pin 4(groen) en pin6 (zwart).
Bij bijv. de CM Stacker wordt een hele mooie kabel geleverd waarmee je de eventuele 2e voeding kan koppelen aan de eerste, waardoor ze toch allebei tegelijk aan gaan, terwijl er maar eentje op het mainboard wordt aangesloten.
Enig idee of die ook los verkrijgbaar zijn (of hoe zoiets heet)?

En ik begin toch een beetje overtuigt te raken om de groene en zwarte aan elkaar te knutselen, maar als het mogenlijk is om die stekker die je bij cm stacker los krijgt te verkrijgen dan word die het :).

• cuberob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 17:52
volgens mij hebik ooit een soort splitterje voor de atx gezien, ik zal ik kijken of ik die nog kan vinden en zoja zal ik hem hier ff posten (was een gewoon atx verlengstukje maar dan met nog een extra input van atx eraan die dus waarschijnlijk het signaal "aan" doorgeeft

iemand was me voor :)

[ Voor 9% gewijzigd door cuberob op 15-12-2005 16:01 ]

Verwijderd

Wordt standaard bijgeleverd bij de stacker, ga eens in het stacker forum zien. Er wordt daar nog om gevraagd. Zou trouwens ook los te verkrijgen zijn.

>lap is al gezegd geweest...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 16:00 ]

• Corona Extra
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:49
Hoeveel schijven wil je wel niet aan die voeding(en) gaan hangen? Ik heb hier 10 schijven op 1 enkele 350 watt voeding zonder problemen draaien.

Lees net dat je er 18 aan wilt gaan hangen

[ Voor 16% gewijzigd door Corona Extra op 15-12-2005 16:14 ]

Verwijderd

Ik heb altijd begrepen dat meerdere voedingen niet goed zou zijn ivm aardlussen enzo. Kan iemand dit toelichten?

Verwijderd

Superfly04 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:05:
Ik heb got onderzocht en heb de faqs gezien, maar alle oplossingen die ik tegenkom zijn oplossingen waarin solderen voorkomt maar ik ben niet zo'n technicus.

Ik wil dus 2 voedingen in mijn pc stoppen omdat ik flink wat harde schijven wil kunnen aansluiten maar wil wel dat als de pc aangaat, beide voedingen aangaan...

Bestaat hier geen splitter oid voor op je mobo voor ?

(ik heb niets kunnen vinden op de bekende sites als alternate of informatique)
let je er wel op dat je wel een goeie voeding koopt, ook een goeie 2e voeding, 18 schijven zal wel veel belangerijke data zijn :)
brakke voeding = erg vaak een kapotte hd (ja ik heb het veel gezien bij mensen waarbij ik computer moest maken :P)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

er staat ergens dat er een soort van tussenstukje is tussen het moederbord en 2 voedingen. (kan echter even niet vinden)
1 stekker gaan in het mobo, de andere in de voedingen, waarvan 1 in de MOBO voeding, en de andere (gaan maar 2 kabeltjes dan in de ATX stekker) in de hdd voeding.
Als je systeem aan gaat gaat ook je 2e veoding aan.

in iedergeval een FAQ ervoor Frequently Asked Questions CME

[ Voor 20% gewijzigd door Griffin op 15-12-2005 16:37 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55
Kan toch heel simpel joh.

ga naar de praxis en koop 2 kroonsteentje.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/R.J.Heijink/images/kroonsteentje.jpg

plaats beide voedingen in je pc.

zoek op got op welke 2 draadjes je moet kortsluiten om je voeding aan te zetten. (ik meen groen en grijs.

Knip van beide voedingen deze kabels door.
doe de draadjes zoals in de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/voeding.GIF

en sluit de rest van de stekkertjes etc aan.
Nu heb je wat je wilt zonder te solderen en met slechts 4x knippen. dit kan ook met de schaar van je moeder...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
neem ook ff een massa draadje mee ... wel zo handig :)

Repareren doe je zo.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Sine schreef op donderdag 15 december 2005 @ 17:52:
idd, je HDD heeft via je je IDE kabel ook een ground naar je mobo.. en dus naar de 2e voeding. als die grounds verschillen kon je volgens mij nare bijwerkingen krijgen (dunno hoe je die ground moet meenemen)

maar die replys over: 2 voedingen gewoon aansluiten zijn bral. die voedingen worden niet gewoon aangezet als een AT voeding, en al kon dat wel had je de ground nog..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Bij mijn weten word nog steeds de POWER_ON naar GRND getrokken dus waarom je ook die grijze doet. Die is van de POWER_OK dus beide eraan knopen heeft geen nut (de een override de ander).

Er voor zorgen dat de GRND's aan elkaar hangen is wel een verstandig idee ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Steefph op 15-12-2005 20:15 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 14:42
Volgens mij kan et allemaal heel simpel:

Bij een ATX voeding zitten 2 draadjes die de voeding schakelen.
Volgens mij groen en bruin.
Deze 2 met elkaar laten sluiten d.m.v. een druktoets schakelaar en hoppa, de voeding gaat aan.

Sluit deze 2 draadjes evt. met verlenging aan op je powerswitch en dan zal je zien dat alle 2 de voedingen aan gaan met 1 druk op de knop.

• Steefph
N00B01 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:05:
Volgens mij kan et allemaal heel simpel:

Bij een ATX voeding zitten 2 draadjes die de voeding schakelen.
Volgens mij groen en bruin.
Deze 2 met elkaar laten sluiten d.m.v. een druktoets schakelaar en hoppa, de voeding gaat aan.

Sluit deze 2 draadjes evt. met verlenging aan op je powerswitch en dan zal je zien dat alle 2 de voedingen aan gaan met 1 druk op de knop.
Je moet dan wel een houdcontact schakelaar gebruiken. De POWER_ON moet laag blijven wil je dat de voeding aan wilt en blijft. (Bruin zit niet in een standaard voeding ik neem aan dat je zwart bedoelt).

Zoals ik al eerder zei moet je de Groene met de/een Zwarte doorverbinden ;)

Simpelste oplossing zonder solderen.

Pak een kroonsteen zoals al eerder is gepost.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
Sine schreef op donderdag 15 december 2005 @ 17:52:
Je moet dus ook groen en zwart hebben, geen idee waar die "grijs" vandaan komt. Daar heb je iig je massa al. :P

En met zoiets ben je er dus idd:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/cm_files/faq_pic/stacker/CM_Stacker_dual_psu_cable450.jpg
{Edit: Whuh, wat hebben ze hier nou weer voor rare kleurtjes op dit plaatje? |:( Je moet iig zwart en groen hebben... :P)

Zelf ook in gebruik en werkt perfect.

Je zou eventueel kunnen overwegen om bij je tweede voeding de pin4 en pin6 gewoon kort te sluiten en dan de stekkerdoos-oplossing gaan gebruiken. Minder mooi imo. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 15-12-2005 22:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Superfly04
Oeee veel informatie , echt top allemaal tot nu toe mede-tweakers.

Dat kabeltje dat xhanderH laat zien, enig idee of zoiets los te krijgen is of miss iig de naam ervan weet ?
Dan kan ik eens ff rondsnuffelen op internet :).

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

XanderH schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:14:
[...]

Je moet dus ook groen en zwart hebben, geen idee waar die "grijs" vandaan komt. Daar heb je iig je massa al. :P

En met zoiets ben je er dus idd:

[afbeelding]
{Edit: Whuh, wat hebben ze hier nou weer voor rare kleurtjes op dit plaatje? |:( Je moet iig zwart en groen hebben... :P)

Zelf ook in gebruik en werkt perfect.

Je zou eventueel kunnen overwegen om bij je tweede voeding de pin4 en pin6 gewoon kort te sluiten en dan de stekkerdoos-oplossing gaan gebruiken. Minder mooi imo. :)
die bedoelde ik dus, kon alleen nergens vinden :P

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 14:42
Je moet dan wel een houdcontact schakelaar gebruiken. De POWER_ON moet laag blijven wil je dat de voeding aan wilt en blijft.
Volgens mij heeft een ATX voeding altijd nog een pulscontact nodig hoor. PSU krijgt een stroompuls, die schakeld een relais met behoudcontact (d.w.z. de relais schakeld zijn eigen voedingsspanning) en dan gaat de PSU aan.

Als je je contact behoud, dan krijg je hetzelfde als dat je je aan/uit schakelaar van je pc ingedrukt houd. Dan gaat ie aan, na 5 sec. weer uit.

Verwijderd

En je kunt je lokale electroboer niet vragen om gewoon zo' n kabeltje voor je te maken?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:36
De manier zoals eerder al een beetje is uitgelegd is het makkelijkst om te maken.

Een mooi schakelaartje in je pc bouwen. Die verbinden met de 2 punten om je voeding aan te laten springen. En elke keer voordat je de PC aanzet de schakelaar eerst aanzetten. Dan de PC.
Daarna als je de PC uitzet ook het schakelaartje uitzetten.

Is volgens mij de simpelste oplossing.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Ik heb zelf ook een dual voeding. Ik heb wel zitten solderen.
Ik heb de groene draden en een zwarte draad door verbonden.
Ik weet niet welke je voeding je gebruik... Maar sommige voedingen (Zoals de Coolermasters die ik gebruik) heb een soort van fail-safe. Als er op een bepaalde lijn geen spanning getrokken wordt gaat tie niet aan. Dit zal het geval worden van de 3.3V-lijn, ik heb op die lijn een weerstandje gesoldeerd, nu springt de voeding wel mee aan.
Ik gebruik zelf de Coolermaster RealPower 550 watt en de Coolermaster RealPower 450 watt, dus een totaal vermogen van 1000 watt. >:)

Je moet maar eens in dit topic kijken: Klikje Die gaat over mijn dual-voeding, en hoe ik het allemaal opgelost heb. Op pagina drie staan misschien nog wat interresante tekeningen...

succes ermee :Y)

• Steefph
N00B01 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:03:
[...]

Volgens mij heeft een ATX voeding altijd nog een pulscontact nodig hoor. PSU krijgt een stroompuls, die schakeld een relais met behoudcontact (d.w.z. de relais schakeld zijn eigen voedingsspanning) en dan gaat de PSU aan.

Als je je contact behoud, dan krijg je hetzelfde als dat je je aan/uit schakelaar van je pc ingedrukt houd. Dan gaat ie aan, na 5 sec. weer uit.
Of je nou een schakelaar gebruikt of een relais dat zichzelf in stand houd ;)

En die 5 sec zijn door je mobo geregeld deze kan in de meeste biossen ook uitgezet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 16-12-2005 11:46 ]

• Superfly04
Ok dan, ik heb besloten de kast erom heen ook zelf te gaan bouwen (miss post ik hem wel als cip).

Ik heb voorlopig genoeg tekeningen en denk dat ik idd een knopje ga maken waarmee ik de 2 draadjes op de secundaire voeding mee verbind.
Ik ben nu nog even bezig met plannen e.d. dus het kan nog even duren maar ik zal het zeker laten weten.
Tot nu toe, hatstikke bedankt !

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
wat ook nog kan is een relais ( vies woord ! ) gebruiken, je hangt een relais aan een 12V aansluiting van voeding 1 en die laat je de verbinding groen - zwart op voeding 2 maken.

Niet de ideale oplossing, maar iig netter dan een extra schakelaar ( wat extreem lomp is imho )

Repareren doe je zo.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
N00B01 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:03:
[...]

Niet dus. Wat jij zegt gaat op voor je powerknop > moederbord. Je voeding moet echt contact blijven houden hoor. Verbind bij een losse voeding pin 4 en 6 maar eens, die voeding gaat snel weer uit als je die verbinding doorbreekt hoor.
Superfly04 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 12:43:
Ik heb voorlopig genoeg tekeningen en denk dat ik idd een knopje ga maken waarmee ik de 2 draadjes op de secundaire voeding mee verbind.
Imo een erg brakke oplossing, sorry dat ik het zeg. ;) Maare, voor het maken van die schakelaar moet je dus toch al 1 ATX stekker slopen. Sloop ze dan alle twee... :P Met een kroonsteentje verbinden is echt zo gedaan!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je wilt twee voedingen in je pc hebben maar er niks technisch voor hoeven doen... Koop dan een enkele sterke voeding. Die gaan vandaag de dag al tot 1200watt of koop een redundant powersupply oplossing. Ik heb nog geen enkele fulltower zo vol weten te bouwen dat ik een tweede voeding nodig heb gehad. En opstellingen met 15 scsi schijven, SLI opstellingen, phase-change en waterkoeling installaties zijn me niet onbekend. Koop gewoon een goede voeding met een hoog rendament.

[ Voor 41% gewijzigd door Seth_Chaos op 16-12-2005 15:31 ]

• Superfly04
Je wilt twee voedingen in je pc hebben maar er niks technisch voor hoeven doen... Koop dan een enkele sterke voeding. Die gaan vandaag de dag al tot 1200watt of koop een redundant powersupply oplossing. Ik heb nog geen enkele fulltower zo vol weten te bouwen dat ik een tweede voeding nodig heb gehad. En opstellingen met 15 scsi schijven, SLI opstellingen, phase-change en waterkoeling installaties zijn me niet onbekend. Koop gewoon een goede voeding met een hoog rendament.
Ik wil er wel wat technisch voor doen, maar ben niet zo'n soldeerheld, aan de andere kant... zo moeilijk kan het niet wezen zou je zeggen.
Als ik ga solderen (domme vraag miss) wat heb ik dan nodig om de draadjes te verbinden (behalve soldeertin en een boldeerbout). ?

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Superfly04 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 15:50:
[...]

Ik wil er wel wat technisch voor doen, maar ben niet zo'n soldeerheld, aan de andere kant... zo moeilijk kan het niet wezen zou je zeggen.
Als ik ga solderen (domme vraag miss) wat heb ik dan nodig om de draadjes te verbinden (behalve soldeertin en een boldeerbout). ?
De kans is groot dat je niet eens hoeft te solderen. Haal een pin met een zwarte en 1 met een groene draad voorzichtig los van de connector. Kijk vervolgens of de pin vast gesoldeerd of vast geknipt is. Als deze vast geknipt is kan je die eenvoudig loshalen en er een extra draadje bij steken. Is de pin vast gesoldeerd dan kun je eenvoudig met enkel wat soldeersel en een soldeerbout een extra draadje er aan vast solderen. Je hebt er verder niks extra's voor nodig.

Je hoeft er ook helemaal geen soldeerheld voor te zijn. strip een klein stukje van een nieuw kabeltje. Draai vervolgens een puntje aan de bloot gelegde koperdraad. En laat hier met de soldeerbout wat soldeersel overheen vloeien. Daarna kun je het draadje gewoon aan de pin vast solderen.
Pagina: 1