Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nut van condensator in voeding Coolermaster?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16
Matched: voeding
Ik ben op het moment vol op bezig met een dual voeding behuizing. De behuizing is ook al klaar, en morgen worden de gaten voor de 120mm fan's erin gefreest.
In deze dual voeding setup komen dus 2 voedigen:
- Coolermaster Real Power 550w
- Coolermaster Real Power 450w.

Ik hoor jullie nu al denken wat moet hij met dit vermogen... het is puur voor de lol. Het is toch leuk om 1000 watt aan vermogen beschikbaar te hebben. (al wordt het totaal niet allemaal gebruikt). :P

Dus ik was bezig met de draadjes solderen. Groen - groen; zwart -zwart, het wel bekende verhaal.
Maar in die voedingen van Coolermaster zitten dus vreemde dingen, waarvan ik niet weet wat het is.
En of ik die dingen nu wel of niet mee moet nemen in de dual setup.
Met foto's maak ik een hoop duidelijk denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00152.jpgDit is dus de nieuwe behuizing, passen precies twee voedingen in (zonder orginele behuizing) + 2x 120mm fan's als koeling.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00156.jpgHet gaat mij dus om dit ding, waar dient dat witte kastje voor? En waarom zit die weerstand daar tussen de plus en min?
(De + en - heb ik er zelf opgezet, met een fine-liner)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00159.jpgWaarom lopen die blauwe (weerstanden???) naar de aarde draad toe?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00160.jpgDit alles waar ik het over heb, zit dus rechtreeks op de pins van de intake stekker van de voeding gesoldeerd.

Mijn vraag is dus, waar die weerstand voor dient tussen de plus en min pool. Waarom die blauwe "dingen" er zitten. En vooral waar dat witte kastje voor dient?
En moet ik dit alles er weer tussen zetten, of kan ik rechtstreeks de plus en min doorschakelen naar de voedingen?

Pic's zijn beklikbaar

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geen matches
Die blauwe zijn condensators. Ik denk dat ze dit doen om de "stroom" stabieler te maken.

Dus minder pieken er in.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Geen matches
Dit is een netfilter, om storing uit het net of je net in te filteren. Die zou ik wel meenemen ja. Dat witte kastje is een condensator, onderdeel van je netflter.

[ Voor 26% gewijzigd door Pino op 01-09-2005 17:46 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Geen matches
Dat is ontstoring: zowel de blauwe dingetjes als de witte unit is een condensator. Ik zou ze er lekker op laten zitten, kwaad kan het niet.

Ow, btw, wat uit het stopcontact komt is wisselspanning: je zou dus 100 keer per seconde je + en - moeten uitvegen en andersom eropzetten om bij de realiteit in de buurt te komen :)

Edit: Het blauwe ding is dus een VDR, zoals hier een stuk lager beweerd word.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 03-09-2005 09:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Geen matches
Is inderdaad een netfilter.

Die weerstand dient om die dikke gele condensator te ontladen als je de stekker uittrekt. Zonder die weerstand zou je een behoorlijk stevige schok krijgen als je de stekker uittrekt en de pinnen van de stekker vastneemt. Best laten zitten dus ;)

[edit] Wat zijn jullie belachelijk snel zeg

[ Voor 8% gewijzigd door subsonik op 01-09-2005 17:43 ]

• Sir_G-nius
Geen matches
Pino schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:41:
Dit is een netfilter, om storing uit het net of je net in te filteren. Die zou ik wel meenemen ja. Dat witte kastje is een condesator, onderdeel van je netflter.
Oke bedankt! _/-\o_

Ik kan dus gewoon aan het eind van een paar draden, dit allemaal eraan solderen. Dus dan ook gewoon die weerstand tussen de plus en de min.
Dan gaat dit helemaal goed komen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02
Dan een logische volgende vraag (denk ik): Moet er in de gehele behuizing 1 zo'n filter blijven zitten voor de beide voedingen? Of moeten de twee voedingen hun eigen filter behouden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 14:39

Aapje

Opel-beun
Geen matches
@Sprite, Maakt niet uit hoor, bij wandcontactdozen geven ze toch ook L en N aan? :9
L = +, N = -?: p

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 01-09-2005 17:44 ]

• Pino
XanderH schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:43:
Dan een logische volgende vraag (denk ik): Moet er in de gehele behuizing 1 zo'n filter blijven zitten voor de beide voedingen? Of moeten de twee voedingen hun eigen filter behouden?
Is een goede, ligt eraan of de ene schakelende voeding de andere gaat beïnvloeden. Ik verwacht dat het flter meer is voor input dan output op het net, iemand daar duidelijkheid over?

• Pino
Geen matches
BaBoOn schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:44:
@Sprite, Maakt niet uit hoor, bij wandcontactdozen geven ze toch ook L en N aan? :9
L = +, N = -?: p
Maar daar zit wel degelijk verschil in. Ga jij maar eens tussen L en aarde en N en aarde hangen.

• Sir_G-nius
IDD ja. Ik heb er 2, dus het zou geen probleem zijn om ze voor allebij een te gebruiken. Maar als eentje ook voldoende zou zijn, scheelt dat weer wat ruimte. ;)

• goeievraag
  • Niet online
Geen matches
Is in stopcontacten de L niet de draad waarop de spanning tussen + en - wisselt en dient de N alleen voor de "afvoer"? (En zou je die dus aankunnen raken als er nergens apparaten aangeloten zijn?)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Geen matches
BaBoOn: Nope. Plus is per definitie (bij een niet-negatieve spanning) de plek waar een electronentekort is, min is de plek waar een overschot is. Bij wisselspanning verandert dat 100 keer per seconde, en kan je dus niet over een + of - praten. L en N zijn wat anders, dat heeft te maken welke kant geaard is.

Meteen een titlefixje gemaakt trouwens.

• Sir_G-nius
Sprite_tm schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:53:
BaBoOn: Nope. Plus is per definitie (bij een niet-negatieve spanning) de plek waar een electronentekort is, min is de plek waar een overschot is. Bij wisselspanning verandert dat 100 keer per seconde, en kan je dus niet over een + of - praten. L en N zijn wat anders, dat heeft te maken welke kant geaard is.

Meteen een titlefixje gemaakt trouwens.
Thank's. ;)

Ik heb wel wat electro gehad op school, maar blijkbaar niet genoeg om te weten wat L en N is. :P

Maar de vraag van XanderH is nog niet beantwoord, en die vraag is opzich wel intersant om te weten.
Zijn vraag:
"Dan een logische volgende vraag (denk ik): Moet er in de gehele behuizing 1 zo'n filter blijven zitten voor de beide voedingen? Of moeten de twee voedingen hun eigen filter behouden?"

[ Voor 24% gewijzigd door Sir_G-nius op 01-09-2005 18:09 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 14:39

Aapje

Opel-beun
Geen matches
^^ * Aapje weet nu dus zeker dat ie heeft liggen slapen op school :+

@onderbuur, was niet eens tegen jou gericht >:) meer na mezelf

[ Voor 35% gewijzigd door Aapje op 01-09-2005 18:11 ]

• Sir_G-nius
Geen matches
BaBoOn schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:06:
^^ * Sir_G-nius weet nu dus zeker dat ie heeft liggen slapen op school :+
offtopic
Sssst... ;)
/offtopic

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:56

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Sir_G-nius schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:56:
[...]

Thank's. ;)

Ik heb wel wat electro gehad op school, maar blijkbaar niet genoeg om te weten wat L en N is. :P

Maar de vraag van XanderH is nog niet beantwoord, en die vraag is opzich wel intersant om te weten.
Zijn vraag:
"Dan een logische volgende vraag (denk ik): Moet er in de gehele behuizing 1 zo'n filter blijven zitten voor de beide voedingen? Of moeten de twee voedingen hun eigen filter behouden?"
Ik zou ze er allebei opzetten, door gewoon aan een stekker 2 weerstanden en 2 condensators te zetten.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Is het niet zo, dat de condesatoren zodanig zijn gekozen dat de capaciteit ervan is berekend op het maximaal vermogen van de voeding? En nu verhoog je dat vermogen...
Heb je geen mogelijkheid, om eenmalig netstroom te laten binnekomen in je voedingmod en dat dan op te splitsen naar elke apparte voeding met elk zijn respectievelijke netfilter? Dan zit je zeker goed.

Verwijderd

Geen matches
efjes mijn cursus elektriciteit uitgehaald, en daar staat wel degelijk in dat bij wisselspanning de ene klem op nulpotentiaal gebracht wordt, en dat de andere dan de spanning heeft, die dan sinusoidaal negatief en positief wordt... lijkt me toch dat die ene (de N) gewoon een lijn is die zelf niets kan leveren hoor.
driefasen heeft toch (soms, tis natuurlijk te zien welke je pakt) een N die op 0 volt loopt, en die niets levert?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Het filter is berekend op 1 voeding, en filterd bij het vermogen van die ene voeding ook het beste. Het zou zelfs zo moeten zijn dat het filter van de 450W voeding net iets anders is dan het filter van de 550W voeding. Als je maar 1 filtertje gebruikt zal in dit geval de werking even goed zijn, tenzij je PC in totaal meer dan 450/550 Watt gebruikt.

@Athmozz, klopt helemaal wat je zegt.

Verwijderd

Pino schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:49:
[...]

Maar daar zit wel degelijk verschil in. Ga jij maar eens tussen L en aarde en N en aarde hangen.
Ik vind het wel leuk wat je doet en heb maar 1 opmerking. je begint met het "slopen" van je 2 voedingen en daarna stuit je op een paar vragen, zou het niet wijzer zijn eerst te kijken en vragen te stellen? B)
Als het nog ff kan, pics van het eindresultaat, die blok hout zegt me nu nog niet veel ;)

offtopic
Ik veronderstel dat we met wisselspanning bezig zijn.
Dan maakt het niet uit of de N - is en de L - want bij wisselspanning wisselt het 100 keer per seconde.
Als je het over gelijkstroom heb, dan heb je het wel juist. Maar als je de L en de N vastneemt is het ook al goed.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:11:
Maar als je de L en de N vastneemt is het ook al goed.
Ok, jij neemt de L vast en ik de N. ;)

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:48:
Heb je geen mogelijkheid, om eenmalig netstroom te laten binnekomen in je voedingmod en dat dan op te splitsen naar elke apparte voeding met elk zijn respectievelijke netfilter? Dan zit je zeker goed.
Ik denk dat ik dit ook ga doen.
De stroom komt binnen langs 1 punt, gaat dan naar de schakelaar die iedere voeding achterop heeft. En vanuit die scakelaar splits ik het op in twee lijnen, met aan die lijnen de condensators.
Op deze manier heeft iedere voeding zijn eigen setje met condensators.

Het lijkt mij dat ik zonder zorg wel gewoon de twee aarde draden aan elkaar mag "knopen"?

Verwijderd

Geen matches
offtopic
Dan maakt het niet uit of de N - is en de L - want bij wisselspanning wisselt het 100 keer per seconde.
Als je het over gelijkstroom heb, dan heb je het wel juist. Maar als je de L en de N vastneemt is het ook al goed.
hoop maar dat je niet gaat proberen bij de L en de N samen vast te nemen??? lijkt me wel heel ongezond

edit: 2 aardingsdraden mogen inderdaad aaneengeknoopt worden, maakt niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:16 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Kan je dan zomaar de uitgaande kabels van twee voedingen aan elkaar solderen?
Mijn gevoel zegt dat de voedingen dan snel kapot gaan.
Maar ja, ik ben een electronica-noob...
offtopic:
als dit een domme post was, edit ik 'm wel weer weg...

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Geen matches
Sir_G-nius schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:15:
Het lijkt mij dat ik zonder zorg wel gewoon de twee aarde draden aan elkaar mag "knopen"?
Nog sterker, dat moet.
En ook aan je nieuwe behuizing.

Verwijderd

Sir_G-nius schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:15:
Wat bedoel je exact?
Als ik het goed begrijp heb je het over de netspanning splitsen? Ja, je mag de 2 voedingen gewoon parallel aansluiten op de netspanning. Zie wel dat alles goed contact maakt, en goed geïsoleerd is dan.

Ah, ok, had het woordje aarde, niet gezien... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:18 ]

Verwijderd

de kabels die naar je voeding lopen mag je uiteraard aan elkaar koppelen. zie het als een soort doehetzelf-contactdoos waar je achteraf 2 verschillende pc's aan hangt. Wat je voeding aan je pc levert, dat zou je beter niet meer aaneen hangen. De kleine verschillen in spanning gaan tegenwerken op de voedingen.

antwoorden op iets dat weg is is niet nodig

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:19 ]

Verwijderd

Geen matches
En dat nadat ik het al geflikt heb? :+ ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Geen matches
Sir_G-nius schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:35:
Ik hoor jullie nu al denken wat moet hij met dit vermogen... het is puur voor de lol. Het is toch leuk om 1000 watt aan vermogen beschikbaar te hebben. (al wordt het totaal niet allemaal gebruikt). :P
Haha, ik denk dat je ouders of je huisgenoten de energierekening niet meer 'puur voor de lol' vinden als jij dit gebakje dag en nacht aan hebt staan.... O-)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Dark Blue schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:32:
Haha, ik denk dat je ouders of je huisgenoten de energierekening niet meer 'puur voor de lol' vinden als jij dit gebakje dag en nacht aan hebt staan.... O-)
Het is niet omdat een voeding 1000W kan leveren, dat die ook 1000W gaat leveren. Een voeding levert dus maar wat het systeem eruit trekt. Wel gaat het verbruik een ietsjes hoger liggen omdat elk van de voedingen minder % van hun max load levert, en dan ligt de efficientie een beetje lager.
@TS post wel uitgebreid pics, als de mod klaar is he!!

• Sir_G-nius
Geen matches
Dark Blue schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:32:
[...]

Het geluk is dat tie niet full-time 1000 watt trekt. ;)
En na mijn weten gaat tie ook nooit de 1000 watt halen.

Het zou wel lachen zijn, dat wanneer ik m'n pc aanzet dat alle lampen in huis even zachter gaan branden. >:)

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:35:
[...]

Het is niet omdat een voeding 1000W kan leveren, dat die ook 1000W gaat leveren. Een voeding levert dus maar wat het systeem eruit trekt. Wel gaat het verbruik een ietsjes hoger liggen omdat elk van de voedingen minder % van hun max load levert, en dan ligt de efficientie een beetje lager.
@TS post wel uitgebreid pics, als de mod klaar is he!!
Hehe, komt voor elkaar dan!
Ik zal je even een planning geven:
- Morgen ga ik naar het bedrijf van m'n buurman (Staalbewerking) om daar doormiddel van
de freesbank de 2 120mm gaten uit te fresen.
- Morgen hoop ik ook de behuizing zwart gespoten te hebben.
- Zaterdag verf laten drogen.
- Zondag alles in elkaar zetten en solderen.
- Zondag avond hopelijk een werkende dual voeding setup. :Y)

P.S.: Deze voeding hoort bij een totale case-mod. Waardoor de voeding straks uiteindelijk nog een paar leuke details krijgt...

De pic's zijn wel allemaal genomen met mn telefoon (Sony Ericsson K750i), heb op het moment geen digicam bij de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir_G-nius op 01-09-2005 20:48 ]

Verwijderd

Geen matches
De pics in de startpost zijn toch van goede kwaliteit, als dat ook met die GSM is: sjapo!

• Pino
[...]

Ik vind het wel leuk wat je doet en heb maar 1 opmerking. je begint met het "slopen" van je 2 voedingen en daarna stuit je op een paar vragen, zou het niet wijzer zijn eerst te kijken en vragen te stellen? B)
Als het nog ff kan, pics van het eindresultaat, die blok hout zegt me nu nog niet veel ;)

offtopic
Hee, ik ben niet de topicstarter hoor. Verder geef ik alleen aan dat er verschil is tussen N en L.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even over de eerste vraag van de TS, de blauwe schijfjes zijn géén condensators maar vdr's. Dit zijn spannings afhangelijke weerstanden. Deze zitten erin als een soort overspanningsbeveiliging. Als je netspanning boven de 300 Volt komt t.o.v. de aarde, dan slaan deze door en maken kortsluiting. Zo wordt voorkomen dat je voeding doorslaat enzo te hoge spanningen op je mobo zet.
Het gele blokje is wel een condensator en heeft een filterende werking voor HF-storing.

Je kan best 1 zo'n blokje voor beide voedingen gebruiken.

ps. waarom 1000watt??? de effectieviteit van een voeding neemt af naarmate je een kleiner deel van zijn maximum vermogen verbruikt. Waarschijnlijk zal je 50% van je vermogen verstoken in de voeding daardoor. Dus stel je hebt 300Watt nodig, dan zullen je voedingen 600Watt opnemen, wat nogal verspilling is, want het gaat kompleet verloren aan warmte...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Geen matches
subsonik schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:42:
Is inderdaad een netfilter.

Die weerstand dient om die dikke gele condensator te ontladen als je de stekker uittrekt. Zonder die weerstand zou je een behoorlijk stevige schok krijgen als je de stekker uittrekt en de pinnen van de stekker vastneemt. Best laten zitten dus ;)

[edit] Wat zijn jullie belachelijk snel zeg
mijn stroboscoop heeft dat ook. zou ik met een 470 ohm wat kunnen doen om dat te voorkomen ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Geen matches
Sir_G-nius schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:38:
[...]

Het zou wel lachen zijn, dat wanneer ik m'n pc aanzet dat alle lampen in huis even zachter gaan branden. >:)
Dat gebeurt bij ons al als ik de frituurpan aanzet :P

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:13:
ps. waarom 1000watt??? de effectieviteit van een voeding neemt af naarmate je een kleiner deel van zijn maximum vermogen verbruikt. Waarschijnlijk zal je 50% van je vermogen verstoken in de voeding daardoor. Dus stel je hebt 300Watt nodig, dan zullen je voedingen 600Watt opnemen, wat nogal verspilling is, want het gaat kompleet verloren aan warmte...
Het vermogen van goede voedingen zoals de dezen, daalt nooit onder de 65%. Door dit projectje, gaat de efficientie hoogstens een 5% dalen wat concreet betekent dat er een 15W warmte meer geproduceert wordt (als je systeem al 300W trekt, wat al een ruime schatting is. 15W kan je vergelijken met wat een nForce4 northbridge produceert...
-> geen enkel probleem dus, zeker niet met 2*120mm fans. Ik denk zelfs dat de voedingen beter gekoeld gaan worden als voorheen.

• subsonik
noksiejus schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:08:
[...]
mijn stroboscoop heeft dat ook. zou ik met een 470 ohm wat kunnen doen om dat te voorkomen ?
Een 470ohm is eerder aan de kleine kant, het arme weerstandje zou het maar een fractie van een seconde uithouden >:) Een 150K 0.6W weerstand is wat je zoekt.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:40:
[...]
Het vermogen van goede voedingen zoals de dezen, daalt nooit onder de 65%.
Het rendement van élke voeding daalt tot 0% als je de belasting maar voldoende laag maakt :) Een doorsnee ATX voeding trekt er zonder belasting al vlotjes 10 à 20W door, cheapo meuk soms zelfs nog véél meer.

Verwijderd

subsonik schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:10:
Het rendement van élke voeding daalt tot 0% als je de belasting maar voldoende laag maakt :) Een doorsnee ATX voeding trekt er zonder belasting al vlotjes 10 à 20W door, cheapo meuk soms zelfs nog véél meer.
Tja, idd, als je de belasting maar laag genoeg maakt. Maar hier wordt de belasting maar gehalveerd...

• subsonik
Maar die 10 à 20W van de extra voeding stook je wel gewoon weg hoor ;)

Verwijderd

Geen matches
Inderdaad, en aan de TS om uit te maken, of dat een probleem is of niet. Ge gaat hem vooral om de 'spirit van het tweaken' denk ik, en het is een toffe mod !

Verwijderd

zetje01 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:17:
Kan je dan zomaar de uitgaande kabels van twee voedingen aan elkaar solderen?
Mijn gevoel zegt dat de voedingen dan snel kapot gaan.
Maar ja, ik ben een electronica-noob...
offtopic:
als dit een domme post was, edit ik 'm wel weer weg...
Das toch net hetzelfde alsof je ze allebei in éénzelfde stekkerdoos zou stoppen? :?
Wat ik me afvraag is het verbruik van al dit moois... 1000W, wil dit nou zeggen dat je telkens je zekeringen belast met een frietketel als je die voeding inschakeld?

Hoe ga je trouwens die voedingen aanzetten? Bij ATX-voedingen is die schakelaar achteraan niet genoeg. Je zal wss met relais (+optocoupler?) een dubbel circuit moeten maken vanaf de on/off connector (vh moederbord).

Verwijderd

Das toch net hetzelfde alsof je ze allebei in éénzelfde stekkerdoos zou stoppen? :?
Nee, dit is niet hetzelfde, je mag de uitgangen van 2 verscheidene voedingen NIET aan mekaar aansluiten. Dit is omdat elke voeding een eigen voltage levert, en dit voltage van elke voeding door een apparte voltregulator op het juiste peil gehouden wordt. Als je de uitgangen op mekaar aansluit, gaan deze interfereren met elkaar, en dit kan heel slechte voltages opleveren of de voedingen om zeep helpen.
Wat ik me afvraag is het verbruik van al dit moois... 1000W, wil dit nou zeggen dat je telkens je zekeringen belast met een frietketel als je die voeding inschakeld?
-> is reeds op geantwoord
Hoe ga je trouwens die voedingen aanzetten? Bij ATX-voedingen is die schakelaar achteraan niet genoeg. Je zal wss met relais (+optocoupler?) een dubbel circuit moeten maken vanaf de on/off connector (vh moederbord).
-> is vermeld in de startpost, een heel simpel trucje: groen op groen en zwart op zwart van beide voedingen aansluiten, dit is de lijn waarop het signaal gegeven wordt waarop de voeding aan moet zijn (PS ON)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Niet dat ik het de TS heb zien schrijven, maar als hij de uitgaande kabels niet aan elkaar verbindt -zoals jullie zeggen- hoe gaat hij dan die voedingen gebruiken?
Mobo/processor aan voeding één, en schijven/ aan voeding twee?
Heb je dan nog steeds niet het probleem dat de voedingen verschillende voltages geven?

Verwijderd

zetje01 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:33:
Niet dat ik het de TS heb zien schrijven, maar als hij de uitgaande kabels niet aan elkaar verbindt -zoals jullie zeggen- hoe gaat hij dan die voedingen gebruiken?
Mobo/processor aan voeding één, en schijven/ aan voeding twee?
Heb je dan nog steeds niet het probleem dat de voedingen verschillende voltages geven?
Waarschijnlijk zo, zo gebeurt het ook in voedingen met 2 apparte 12V rails. En dan mogen de voedingen verschillende voltages geven. :)

Verwijderd

Waarom zet je die netfilters niet parrallel? Op ieder netfilter de bijbehorende voeding. Parrallel direct op de netlijn (die 3 dikke punten). Probleem opgelost en succes gegarandeerd.

edit: Weet niet of er 2 diodes tussen moeten komen (in de parralleldraden) om terugslag te voorkomen tussen de 2 filters en/of resonantie?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 22:18 ]

• Sir_G-nius
Zoals beloofd vandaag een update van de stand van zaken.
Ik kon deze hele dag niet reageren omdat het niet echt mee zat. (Behoorlijk goed tegen eigenlijk).

Vanochtend naar het bedrijf van m'n buurman gegaan.
Eerst hem even geholpen met een paar probleempjes op z'n laptop.
Daarna de freesbank afgesteld, de voeding in gespannen.
Het frees gedeelde erin gezet en toen langzaam laten draaien.
En dan ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00165.jpg
Hier van wat dichterbij:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00164.jpg
Het leek allemaal goed te gaan. Tot op het moment dat een kant van de cirkel door was, en de andere helft nog niet.
Omdat het uitgezaagde gedeelte daardoor wat scheef ging hangen kwam er een braam aan een kant.
Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar de beitel maakte de braam steeds groter.
En toen gebeurde het ergste, de beitel bleef in de braam hangen. Heel de voeding behuizing werd opgevouwen alsof het karton was. :(
De beitel was ook gebroken.
Dus toen was er niets meer van m'n behuizing over, kijk zelf maar :'( :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00166.jpg
En de gebroken beitel:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Screenies/DSC00167.jpg
Na een hoop gevloek en een sigaretje, met de buurman naar een metaal bedrijf geweest en gelijk een nieuwe behuizing laten vouwen. (Ze hadden daar eigenlijk geen tijd, maar toch wilde ze het even doen :) ) Deze nieuwe behuizing is gelijk wat dikker, ipv van 1mm dik staal 1,5mm staal.

Toen ik net klaar was met aftekenen en alle maten erop zetten, was het alweer half 6. Morgen ochtend ga ik opnieuw de gaten er in frezen. Heb de gaten al voor gezaagd, dus het is alleen een randje weg frezen, dus het zou minder belastend moeten zijn voor de frees / freesbank.

Voor de mensen die zich afvragen hoe de inrichting wordt wat op welke voeding komt:
Voeding 1 (550W):
- Moederbord
- Videokaart

Voeding 2 (450W):
- Maxtor Diamondmax 10 320GB
- Seagate Barracuda 80GB
- Fan controller (met een hoop fans)
- Printplaat met schakelaars voor m'n led's en ccfl's
- LCD schermpje (320*240, wit op blauw)
- NEC Dual layer brander

Deze dual voeding is meer voor de lol, het is niet zo dat ik aan die 550W te weinig had. >:)

Foto's zijn gemaakt met Sony Ericsson K750i

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:52:
Inderdaad, en aan de TS om uit te maken, of dat een probleem is of niet. Ge gaat hem vooral om de 'spirit van het tweaken' denk ik, en het is een toffe mod !
Hier gaat het mij idd om! :Y) 8)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 22:16:
Waarom zet je die netfilters niet parrallel? Op ieder netfilter de bijbehorende voeding. Parrallel direct op de netlijn (die 3 dikke punten). Probleem opgelost en succes gegarandeerd.

edit: Weet niet of er 2 diodes tussen moeten komen (in de parralleldraden) om terugslag te voorkomen tussen de 2 filters en/of resonantie?
Wat je als eerste zeg wil ik ook gaan doen, maar wat je als tweede zeg zit ook wat in natuurlijk. Weet iemand hier meer over?

Verwijderd

je krijgt waaschijnlijk nog een probleem

hoe krijg je die 2 voeding opgestart

het moederboard stuurt de voeding aan

je mag geen diodes gebruiken omdat je dan nog maar de helft van je wisselspanning krijgt

alleen de opgaande flanken bv

Verwijderd

Ik vraag me maar 1 ding af: Wat moet iemand die niet weet wat een condensator of een netfilter is, met een soldeerbout in een voeding?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 23:09 ]

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:05:
Ik vraag me maar 1 ding af: Wat moet iemand die niet weet wat een condensator of een netfilter is, met een soldeerbout in een voeding?
Ik weet wel wat het is (alleen over dat witte ding had ik mijn twijfels), maar het ging er mij vooral om of ik die dingen mee over moest nemen in de nieuwe voeding behuizing.

En je bent nooit te oud om te leren, toch? ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:00:
je krijgt waaschijnlijk nog een probleem

hoe krijg je die 2 voeding opgestart

het moederboard stuurt de voeding aan

je mag geen diodes gebruiken omdat je dan nog maar de helft van je wisselspanning krijgt

alleen de opgaande flanken bv
groen en zwart doorverbinden tussen beide voedings. Starten ze netjes samen op?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sir_G-nius
XanderH schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:40:
[...]

groen en zwart doorverbinden tussen beide voedings. Starten ze netjes samen op?
Ja, als je Pin 14 van voeding 1 doorverbind met pin 14 van voeding 2, en dit doe je ook met pin 15.
De pins van de ATX stekker heb ik het over.
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-mod.com/articles/atx/atx5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v219/RumPiG/dualpsu.jpgBovenste pic's zijn beklikbaar

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-mod.com/articles/atx/atxpin5.gif

De link met uitleg:
http://www.pc-mod.com/articles/atx/

[ Voor 19% gewijzigd door Sir_G-nius op 03-09-2005 07:41 ]

Verwijderd

Geen matches
Denk eerder dat het een VDR is die dingen gaan stuk bij een te hoge spanning meestal 275 V

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hkmm, krek, jullie hebben gelijk; ik heb er zelf ook even een voeding bijgepakt en die blauwe dingetjes zijn inderdaad VDRs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 22:16:

Het eerste lijkt mij het veiligste. Het is dan net alsof er 2 computers staan in eenzelfde kamer elk op een stopcontact. Perfect veilig, en elke voeding heeft dan zijn eigen netfilter zoals het oorspronkelijk was.
Wat je in de edit schrijft hoeft volgens mij niet. Wederom omwille van de reden dat het geheel zich sowieso gaat gedragen als 2 apparte voedingen op elk een stopconctact in dezelfde kamer (bijvoorbeeld als bij een verdeeldoos).
Zorg dus gewoon dat er geen elektronica of filter of condensator of whatever tussen de parallelle splitsing en het stroomnet zit, alles moet dus na de parallelle splitsing komen, volgorde:
stopcontact met netstroom -> parallelle splitsing -> alle elementen van de eerste voeding op de eerste tak van de splitsing en alle elementen van de tweede voeding op de 2de tak van de splitsing.

Verder inderdaad zwart met zwart doorverbinden en groen met groen.
Op de master voeding moet je moederbord, videokaart, en processor aansluiten en op slave voeding al de rest. Met de hardware die de TS heeft, zou ik zonder twijfel de 550W voeding als master gebruiken, en de 450W als slave.

Verwijderd

Geen matches
Mooi mooi, al je vragen zijn eigenlijk al opgelost hé, zelf meerdere keren voor mensen die niet zo goed kunnen lezen.

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat, hou ons dus zeker op de hoogte!

offtopic:
* ut_alpha krijgt ook weer modkriebels ^^

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 11:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:46:
[...]

Nee, dit is niet hetzelfde, je mag de uitgangen van 2 verscheidene voedingen NIET aan mekaar aansluiten. Dit is omdat elke voeding een eigen voltage levert, en dit voltage van elke voeding door een apparte voltregulator op het juiste peil gehouden wordt. Als je de uitgangen op mekaar aansluit, gaan deze interfereren met elkaar, en dit kan heel slechte voltages opleveren of de voedingen om zeep helpen.
Je snapt niet wat ik bedoel. Je steekt stekkers in een stopcontactendoos. Dat is toch net hetzelfde als je ze in die doos met draadjes parralel aan mekaar maakt??
Jij hebt het misschien over de molexen, want je voltregulator heeft toch niks temaken met de kabel die achteraan je PC hangt?

Verwijderd

Idd, ik had het over de output van de voedingen, was een beetje verward.
Wat ik bedoel is:
1) netstroom komt grote voedingsmod binnen (input)
2) daar wordt die gesplitst (parallel) naar elk van de 2 apparte voedingen (met elk zijn netfilter)
3) elke voeding zorgt voor de benodigde voltages en deze output mag dus niet meer gecombineerd worden. -> maw als volgt aansluiten: videokaart, processor en mobo op de ene en de rest op de andere voeding.
Het ganse geheel gaat zich dus gewoon gedragen als 2 apparte voedingen/pc's die elk zijn ingeplugd op een stekkerdoos. Mits de splitsing van de input gebeurd voor alle elektronica, gaan beide voedingen op geen enkele manier met elkaar interfereren en loop je dus geen enkel risico.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 12:18 ]

• subsonik
Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 07:53:
Denk eerder dat het een VDR is die dingen gaan stuk bij een te hoge spanning meestal 275 V
Een VDR zit _nooit_ tussen een fase en massa. Stel je voor, bij overspanning op het net wordt het allemaal lekker afgeleid naar je computercase? :D Het zijn echt wel kleine condensatortjes om common-mode netstoring tegen te gaan. Een VDR ziet er zeer gelijkaardig uit, maar zit altijd tussen de 2 fasen.

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:35:
[...]

Het eerste lijkt mij het veiligste. Het is dan net alsof er 2 computers staan in eenzelfde kamer elk op een stopcontact. Perfect veilig, en elke voeding heeft dan zijn eigen netfilter zoals het oorspronkelijk was.
Wat je in de edit schrijft hoeft volgens mij niet. Wederom omwille van de reden dat het geheel zich sowieso gaat gedragen als 2 apparte voedingen op elk een stopconctact in dezelfde kamer (bijvoorbeeld als bij een verdeeldoos).
Zorg dus gewoon dat er geen elektronica of filter of condensator of whatever tussen de parallelle splitsing en het stroomnet zit, alles moet dus na de parallelle splitsing komen, volgorde:
stopcontact met netstroom -> parallelle splitsing -> alle elementen van de eerste voeding op de eerste tak van de splitsing en alle elementen van de tweede voeding op de 2de tak van de splitsing.

Verder inderdaad zwart met zwart doorverbinden en groen met groen.
Op de master voeding moet je moederbord, videokaart, en processor aansluiten en op slave voeding al de rest. Met de hardware die de TS heeft, zou ik zonder twijfel de 550W voeding als master gebruiken, en de 450W als slave.
Hiermee is het helemaal 100% duidelijk, alles mooi samengevat van wat hierboven allemaal staat. Bedankt. _/-\o_ .

Een kleine update van de stand van zaken.
Vanochtend opnieuw (in de nieuwe behuizing) gaten gefreest voor de 2x 120mm fan's. Dit keer ging het wel goed, thanks God. 8)
Alle overige gaten erin gemaakt, zoals schroef gaatjes endergelijke.
Kom net terug uit de garage, en daar heb ik de hele buizing zwart gespoten. (Eerst een primer, daarna de kleur zwart, en net klaar met de blanke lak).

Morgen hopelijk droog, en dan alles erin hangen en gaan solderen. >:) Dan als het goed is ook weer wat pic's voor de nieuwsgierige. ;)

P.S.: Op de manier zoals disco stu het beschrijft ga ik het ook aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_G-nius op 03-09-2005 20:18 ]

• Sir_G-nius
Mensen ik heb weer nieuws van het dual voeding front...
Ik alles mooi in de behuizing gedaan. De groene aan de groene draad en de zwarte aan de zwarte draad verbonden.
Ik alles op m'n pc aan gesloten.
En als ik hem dan aan zet springt de hoofdvoeding gewoon aan (daar zit het mobo en de graka op). En voeding 2 doet het misschien hooguit 1 sec. :?

Kan dit te maken hebben dat ik ook de grijze draad moet doorverbinden?
Want voeding 2 springt maar heel even aan, m'n fans (die zitten op voeding 2) draaien 1 rondje.

• Sir_G-nius
Het probleem is nog steeds niet opgelost.
Ik had nu ook de grijze draad van voeding 2 aan een zwarte draad van voeding 2 (moes pin 7 en 8 verbinden, maar zwart is toch zwart?). Maar dat werkt ook niet. Ik had de grijze draden van voeding 1 en 2 ook nog met elkaar doorgelust, maar dit heeft ook niet geholpen.

Nu is mijn vraag.... kan het ook nog zo zijn dat voeding 2 niet door boot, omdat er aan de 3.3V lijn niets zit? Dat de voeding dus op een lijn geen waarde meet, en daardoor meteen weer uit gaat?
Als dat zo is hoe kan ik dat dan oplossen?
Ik snap er niets meer van... |:( 8)7

Verwijderd

Coolermaster voedingen waren het , niet? Daar kan dit probleem zich voordoen. Zorg ervoor dat elk van de 2 voedingen een minimum dummy-load heeft op elke voltlijn (dus inclusief 3.3V). Verder moet je normaal gezien enkel pin 14 van de ene voeding doorverbinden met pin 14 van de andere en pin 15 van de ene voeding doorverbinden met pin 15 van de andere om ze simultaan te laten opstarten. Ik zou eerst proberen met enkel deze 2 pins door te verbinden met elkaar en er een dummy-load aan te hangen.

EDIT>
Welke voeding heb ik nodig? Deel 13
in de topic start staat er een stukje over dual PSU setup

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 08:54 ]

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 08:53:
Coolermaster voedingen waren het , niet? Daar kan dit probleem zich voordoen. Zorg ervoor dat elk van de 2 voedingen een minimum dummy-load heeft op elke voltlijn (dus inclusief 3.3V). Verder moet je normaal gezien enkel pin 14 van de ene voeding doorverbinden met pin 14 van de andere en pin 15 van de ene voeding doorverbinden met pin 15 van de andere om ze simultaan te laten opstarten. Ik zou eerst proberen met enkel deze 2 pins door te verbinden met elkaar en er een dummy-load aan te hangen.

EDIT>
Welke voeding heb ik nodig? Deel 13
in de topic start staat er een stukje over dual PSU setup
Aan dummy-load zat ik ook te denken, maar hoe kan ik dan de 3.3V lijn het best belasten?
Als ik een weerstand er tussen zou zetten? of moet dat iets van een lampje zijn?

Verwijderd

Geen matches
Weerstand tussen 3.3V lijn en aarding. Weerstand mag lampje zijn, maakt niet uit. Moet maar een heel lage weerstand zijn:

Stel dat je 1A wilt op de 3.3V lijn:

R = U / I
R = 3.3V / 1A = 3.3 Ohm

Hoger zou ik zeker niet gaan.

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:52:
Weerstand tussen 3.3V lijn en aarding. Weerstand mag lampje zijn, maakt niet uit. Moet maar een heel lage weerstand zijn:

Stel dat je 1A wilt op de 3.3V lijn:

R = U / I
R = 3.3V / 1A = 3.3 Ohm

Hoger zou ik zeker niet gaan.
Wordt deze weerstand dan niet te warm?
Dus ik kan die weerstand gewoon tussen de 3.3V lijn (oranje draad) en een willekeurige zwarte draad, of moet dit persee de behuizing van de voeding zijn?

• subsonik
Doet die ene voeding het wel als je gewoon de groene draad aan een zwarte hangt, zonder load? Ik heb namelijk zo het gevoel dat je moederbord niet genoeg stroom uit de groene draad trekt om twee voedingen tegelijk in te schakelen.

ATX-voedingen hebben altijd een ingebouwde dummy-load, en doen het bijna altijd zonder externe belasting.

[ Voor 20% gewijzigd door subsonik op 08-09-2005 16:15 ]

Verwijderd

Sir_G-nius schreef op donderdag 08 september 2005 @ 10:07:
Wordt deze weerstand dan niet te warm?
Dus ik kan die weerstand gewoon tussen de 3.3V lijn (oranje draad) en een willekeurige zwarte draad, of moet dit persee de behuizing van de voeding zijn?
Tja je moet zien dat de weerstand binnen de specificaties valt: dus moet minstens 3.3V aankunnen, en moet minstens 1A aankunnen. De meeste weerstanden die je zomaar bij de alektronicaboer kan vinden zijn wel van iets hogere orde. Je kan dan eventueel 2 weerstanden parallel zetten (dan moeten ze elk ook maar 0.5A aankunnen, maar neem sowieso reservemarge bij de specificaties), en zo gaan natellen hoe groot je je weerstanden moet kiezen. De totale weerstand wordt dan:

R = ( R1 X R2) / (R1 + R2)

Neem verder gewoon een 3.3V lijn en een aarding. Beter niet de stroom eerst langs de voedingsbehuizing laten lopen.

@subsonik: het is al vaker voorgekomen dat voedingen (en zeker die van Coolermaster) niet werken als je zelf geen dummyload maakt. Staat ook iets van op het coolermaster forum denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 16:30 ]

• Sir_G-nius
subsonik schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:14:
Doet die ene voeding het wel als je gewoon de groene draad aan een zwarte hangt, zonder load? Ik heb namelijk zo het gevoel dat je moederbord niet genoeg stroom uit de groene draad trekt om twee voedingen tegelijk in te schakelen.

ATX-voedingen hebben altijd een ingebouwde dummy-load, en doen het bijna altijd zonder externe belasting.
Over de groene draad loopt toch niet iets van spanning? Het is toch een soort van sense wire?
En als het wel zo zou zijn als wat jij zeg, dan het eerder zo zijn dat dan de ene keer de ene voeding aan springt en bij een andere keer de andere voeding.
Of zie ik dit verkeerd.

Hoe kom ik achter de kleur code van die weerstand? En moet het persee 1A zijn?

• Sir_G-nius
Geen matches
Als ik nu een weer stand van 3 Ohm neem, dus met de kleur code:
zwart-oranje-zwart-goud.

Op deze link uitgezocht:
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_resistor_calculator.php

Zou 3 Ohm dan voldoende zijn?
I = U : R
I = 3,3V : 3 Ohm
I = 1,1 Ampere

Verwijderd

Geen matches
Het moet niet perse 1A zijn, maar ik denk dat dat toch een minimum is waarmee je moet gaan testen. Als het dan nog niet werkt, zou ik eventueel nog hoger gaan. Ik zou gewoon naar de winkel gaan en zien welke weerstanden je kan krijgen.

• Sir_G-nius
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:31:
Het moet niet perse 1A zijn, maar ik denk dat dat toch een minimum is waarmee je moet gaan testen. Als het dan nog niet werkt, zou ik eventueel nog hoger gaan. Ik zou gewoon naar de winkel gaan en zien welke weerstanden je kan krijgen.
Dus het moet wel een weerstand zijn met deze kleur volgorde?
zwart-oranje-zwart-goud.

Of zit ik dan verkeerd te denken?

Verwijderd

Geen matches
Sir_G-nius schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:36:
[...]

Dus het moet wel een weerstand zijn met deze kleur volgorde?
zwart-oranje-zwart-goud.

Of zit ik dan verkeerd te denken?
Kleurcodes weet ik niet uit mijn hoofd, maar er zijn genoeg bronnen op internet waar je dit kan vinden.

Eventjes gekeken:
http://mediatheek.thinkqu...20(kleurcode%20tabel).htm
Dus als ik het goed heb, zou het zwart oranje zwart en dan nog een kleur voor de procentuele afwijking moeten zijn. Nu ik weet niet of je zulke weerstanden kan vinden in de winkel...

• subsonik
Sir_G-nius schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:38:
Over de groene draad loopt toch niet iets van spanning? Het is toch een soort van sense wire?
En als het wel zo zou zijn als wat jij zeg, dan het eerder zo zijn dat dan de ene keer de ene voeding aan springt en bij een andere keer de andere voeding.
Of zie ik dit verkeerd.

Hoe kom ik achter de kleur code van die weerstand? En moet het persee 1A zijn?
Spanning loopt niet, spanning staat. Stroom loopt :)

Als je mobo die groene draad naar massa trekt, loopt er wel degelijk een stroompje. Als je mobo 2 voedingen naar massa moet trekken, is het stroompje van beide voedingen samen misschien wel genoeg om ervoor te zorgen dat het mobo de spanning niet volledig meer tot massa krijgt, maar dat de spanning bv. 1V is (ipv 0V). Als de ene voeding aanspringt bij < 2V, en de andere bij < 0,5V, dan krijg je natuurlijk problemen ;)

By the way, een 3.3 ohm weerstand op 3.3 volt stookt gewoon 3.3W :) Je kan best een 5W exemplaar nemen, 3.3 ohm is een courante waarde. Deze 5W weerstanden werken niet met kleurcodes, de waarde staat er gewoon op geprint.

[ Voor 11% gewijzigd door subsonik op 08-09-2005 18:48 ]

Verwijderd

Geen matches
subsonik schreef op donderdag 08 september 2005 @ 18:43:
Als je mobo die groene draad naar massa trekt, loopt er wel degelijk een stroompje.
Hoe kom je daaraan? Heb zelf reeds eens uitgetest met een miltimeter, resultaat: 0.0A. Volgens mij loopt er dus geen stroompje en zou het geen probleem mogen geven.

• subsonik
0,0A kan nog steeds 0,04 A zijn :) Mocht er geen stroom lopen, zou je de spanning ook nooit naar massa krijgen.

Het hangt trouwens van voeding tot voeding af hoeveel stroom er precies loopt, heb wel eens een mobo gehad dat bepaalde voedingen niet aan kreeg, en andere weer wel... precies omdat de spanning op die groene draad niet laag genoeg werd.

Verwijderd

Ben je zeker dat dit niet ligt aan de turn-on delay van de voedingen, dat het bij sommige lukte, en bij sommige andere niet?

Toen ik getest heb, heb ik telkens de multimeter op een kleinere waarde gezet en zo helemaal op de nauwkeurigste stand gemeten en nog altijd niets waarneembaar, maar kan inderdaad van voeding tot voeding afhangen. Verder de ministroompjes waar jij over spreekt, namelijk om het potentiaal naar de aarde te brengen zijn van zodanig kleine orde, dat die niet meetbaar zijn en dan ook verwaarloosbaar bij moederborden. Omwille van dezelfde reden, vallen de vogels die op hoogspanningsleidingen zitten ook niet dood...

• Sir_G-nius
[...]

Spanning loopt niet, spanning staat. Stroom loopt :)

Als je mobo die groene draad naar massa trekt, loopt er wel degelijk een stroompje. Als je mobo 2 voedingen naar massa moet trekken, is het stroompje van beide voedingen samen misschien wel genoeg om ervoor te zorgen dat het mobo de spanning niet volledig meer tot massa krijgt, maar dat de spanning bv. 1V is (ipv 0V). Als de ene voeding aanspringt bij < 2V, en de andere bij < 0,5V, dan krijg je natuurlijk problemen ;)
Het zijn allebij dezelfde voedingen dus het enigste verschil is dat de ene 450W is en de andere 550W... het lijkt mij dat ze allebij ook dezelfde waarde gebruiken om aan te springen.
De voedingen hebben zowel van binnen als van buiten precies dezelfde lay-out, zelfde pin-out enz..
Het zijn allebij CoolerMaster RealPower 450W en 550W

Edit:
Link naar de 550W versie:
http://www.coolermaster-e...0-ACLY+Real%20Power%20550

Link naar de 450W versie:
http://www.coolermaster-e...0-ACLY+Real%20Power%20450
[...]
By the way, een 3.3 ohm weerstand op 3.3 volt stookt gewoon 3.3W :) Je kan best een 5W exemplaar nemen, 3.3 ohm is een courante waarde. Deze 5W weerstanden werken niet met kleurcodes, de waarde staat er gewoon op geprint.
Ik zit bij world-led.com te kijken en daar zie ik 5W weerstanden. deze hebben wel verschillende Ohm waardes. Varierend van:
1,5 Ohm - 1,8 Ohm - 10 Ohm - 12 Ohm - 27 Ohm - 8,2 Ohm.
Welke kan ik hier van dan het beste nemen?

[ Voor 37% gewijzigd door Sir_G-nius op 08-09-2005 22:30 ]

• subsonik
Twee stuks van 1,8 ohm (in serie), of 3 stuks van 10 ohm (parallel). Maar probeer nu eerst maar eens of je de voeding zonder dummy-load aan de praat krijgt, door de groene draad rechtstreeks aan massa te hangen (niet via mobo). Niet geschoten is altijd mis :)

• Sir_G-nius
subsonik schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:54:
Twee stuks van 1,8 ohm (in serie), of 3 stuks van 10 ohm (parallel). Maar probeer nu eerst maar eens of je de voeding zonder dummy-load aan de praat krijgt, door de groene draad rechtstreeks aan massa te hangen (niet via mobo). Niet geschoten is altijd mis :)
Mensen, mensen, mensen... :*) ik heb goed nieuws, ik heb de voeding aan de praat! 8)
Ik heb een lampje (van 2.4V en 0.7A) even aan de 3.3V lijn gehangen. Daarna de PC op gestart, en hij deed het! :o
Dus het heeft duidelijk met een dummy-load te maken. (gelukkig).
Maar waarom zou ik de weerstanden in serie en/of parallel moeten zetten? is 1 wat sterke niet genoeg dan?
(Want ik wil morgen even op uit gaan voor een weerstand)
Alvast bedankt allemaal. _/-\o_ Ben al helemaal blij dat het zowiezo gaat werken, alleen nog precies welke weerstand.

• Sir_G-nius
Geen matches
Ik heb hier een 5 tal weerstanden met de volgende kleuren combinatie:
bruin-zwart-rood-goud.

Deze weerstand komt dus uit op 1000 Ohm.

Is het veilig om deze weerstand als dummy-load van de 3.3V lijn te gebruiken?
Of moeten ze in serie/ parrallel?

Ik snap er echt niets meer van. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sir_G-nius op 12-09-2005 16:07 ]

• Sir_G-nius
Geen matches
Sir_G-nius schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:07:
Ik heb hier een 5 tal weerstanden met de volgende kleuren combinatie:
bruin-zwart-rood-goud.

Deze weerstand komt dus uit op 1000 Ohm.

Is het veilig om deze weerstand als dummy-load van de 3.3V lijn te gebruiken?
Of moeten ze in serie/ parrallel?

Ik snap er echt niets meer van. 8)7
Ik heb het net met die weerstand geprobeerd, en het werkt ook gewoon.
Alleen wordt die weerstand nog al snel behoorlijk warm.
Is het verstandiger om een weerstand met een lagere Ohm waarde te pakken, of kan het hiermee ook gewoon?

Verwijderd

Met een minimale dummy-load (iets meer dan 0.7A) gaat de voeding wel aanslaan, maar gaat die geen hoge vermogens op de andere voltages kunnen geven. Hoe groot de dummy-load is bepaald dus ook heveel vermogen op de andere voltages geleverd kan worden. Dus je moet zorgen dat de dummy-load stijgt in verhouding met hoe fel je de +5V en/of de +12V wil belasten.

-om de voeding te doen aanslaan, heb je maar een heel lage dummy-load (maar hoger mag ook)nodig (0.7A lijkt genoeg te zijn)

- om de voeding te belasten heb je een ietwat hogere dummy-load (maar nog hoger mag ook) nodig

-om de voeding nog feller te belasten, heb je een nog hogere dummy-load nodig.

Samengevat: om een goede werking te garanderen moet je een situatie vermijden waarbij de ene voltlijn fel belast wordt, en de andere amper belast wordt.

-> daarom dat je volgens mij beter zorgt voor een hogere dummy-load (ook al lijkt het met de huidige dummy-load perfect te werken omdat de voeding aanslaat.)

Als je weerstanden in serie zet, geldt dat de totale weerstand van deze schakeling, gewoon de som van de weerstanden wordt, die je in serie zet:
Rtotaal = R1 + R2 + R3 + R4 + ...

Als je weerstanden in parallel zet, geldt dat het omgekeerde van de totale weerstand van deze schakeling, de som is van de omgekeerden van de weerstanden die parallel staan:
1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + 1/R4 + ...

M.a.w.: als je een lagere totale weerstand wilt (wat in dit geval dus wenselijk is vanwege de hogere dummy-load), moet je weerstanden parallel gaan zetten. Als je een hogere totale weerstand wilt, moet je weerstanden in serie gaan zetten.

Met weerstanden parallel te schakelen, gaat elke weerstand de warmte produceren, die nu die ene weerstand produceert.
-> moet dus opgelost worden (bijvoorbeeld door 2 weerstanden in serie te zetten, en daarnaast nog eens 2 weerstanden in serie te zetten, om vervolgens deze 2 serie-schakelingen parallel te zetten, in het voorbeeld van 1000 ohm weerstanden wordt de totale weerstand dan 4000 ohm, wat dus een verhoging is!!! (elke weerstand produceert dan wel maar de helft van de warmte die nu de ene weerstand produceert) -> daarom is het belangrijk om de juiste weerstanden te kiezen en schakeling te bouwen.)

Weerstanden van 1000 ohm is nogal moeilijk om mee te werken in dit geval, omdat je dan nogal veel weerstanden gaat nodig hebben, in een ingewikkelde schakeling, om enerzijds een totale weerstand te bekomen die laag genoeg is, en om er anderszijds voor te zorgen dat er geen weerstand is die te warm wordt.
Ik zou in jou geval proberen aan weerstanden te geraken van een lagere orde (maar die toch wel wat vermogen aankunnen)

Verwijderd

Geen matches
Sprite_tm schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:42:
Dat is ontstoring: zowel de blauwe dingetjes als de witte unit is een condensator. Ik zou ze er lekker op laten zitten, kwaad kan het niet.

Ow, btw, wat uit het stopcontact komt is wisselspanning: je zou dus 100 keer per seconde je + en - moeten uitvegen en andersom eropzetten om bij de realiteit in de buurt te komen :)

Edit: Het blauwe ding is dus een VDR, zoals hier een stuk lager beweerd word.
Btw///50 keer ?

idd..moest er een daadwerkelijke elektrolytisch condensator opzitten (elko)..ik denk dat het zou kunnen stinken :)

hoogfrequent filtertje? is moeilijk te zeggen (capaciteit en de ohmso weerstand vernoemen zou leuk zijn)....zou wel een een filter....netontstoorder kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 23:36 ]

Verwijderd

is inderdaad een goed vraag

• raphidae
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

Het zou ook een (onderdeel van) passive PFC (Power Factor Correction) kunnen zijn. Tenzij de voedingen active PFC hebben.

Een voeding is een spoel met een faseverschuiving (cos phi), en die is te corrigeren met een condensator, die faseverschuivingen de andere kant op hebben. Laat je die weg dan trekt je voeding onnodig veel vermogen.

Every morning is the dawn of a new error.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Geen matches
Condensatoren parallel zetten. Indien PFC dan is de correctie nog correct, indien filter dan is de capaciteit correct voor het hogere vermogen dat wordt afgenomen.

Verwijderd

raphidae schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:52:
Het zou ook een (onderdeel van) passive PFC (Power Factor Correction) kunnen zijn. Tenzij de voedingen active PFC hebben.

Een voeding is een spoel met een faseverschuiving (cos phi), en die is te corrigeren met een condensator, die faseverschuivingen de andere kant op hebben. Laat je die weg dan trekt je voeding onnodig veel vermogen.
Dit wordt wel interessant vind ik...misschien of-topic, maar gaat je elektrische meterstand ook niet omgekeerd gaan draaien (dit zal waarschijnlijk niet mogen//////dus geen verkeerde gedachten in je brein halen :) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 05:29 ]

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 05:28:
[...]

Dit wordt wel interessant vind ik...misschien of-topic, maar gaat je elektrische meterstand ook niet omgekeerd gaan draaien (dit zal waarschijnlijk niet mogen//////dus geen verkeerde gedachten in je brein halen :) ).
Hele oude meters (1980) meten veel minder naarmate de cos phi groter wordt, de iets nieuwere hebben dit een stuk minder. Je kan wat besparen door over je wasmachine een condensator te zetten, maar dit is niet aan te raden, omdat er dan meer stroom door dezelfde leidingen gaat, en deze moeten dat wel aankunnen.

Je verbruikt dus meer stroom, maar de meter geeft iets minder aan. Kortgezegd zijn er meer VA's nodig om hetzelfde wattage te krijgen. Niet milieubewust ook :)

Hier wordt het uitgelegd: http://www.energy-in-motion.com/PFC.html en hier: http://www.nepsi.com/powerfactor.htm

• goeievraag
  • Niet online
Geen matches
Uit het stopcontact komt een wisselspanning van 50Hz. Dan zitten er dus 50 periodes in 1 seconde. De ene helft van een periode is de spanning positief, dan andere helft negatief. Halverwege een periode moet je de de plus en min tekens omwisselen, en aan het eind nog een keer voor de volgende periode. 2 Keer per periode dus, en dus 100 keer per seconde.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• subsonik
raphidae schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:52:

Nee, het heeft niks met PFC te maken. Een PC-voeding is een schakelende voeding, en werkt niet met een klassieke 50Hz transformator.

PFC vind je trouwens wel in de meeste PC-voedingen, maar dan met een dikke spoel (passive PFC) of met een stukje elektronica (active PFC).

De condensator op de foto is dus wel degelijk een stuk van het netfilter ;)

@ TS: best vaag dat je voeding een dummy-load nodig heeft. Dat heb ik nog nooit gezien op een ATX-voeding, en kheb er toch al een bergje getest :)

Verwijderd

De TS heeft het probleem van de netfilter of wat het ook moge zijn al lang opgelost door elke voeding van zijn eigen filter te voorzien, en de netstroom reeds te splitsen voordat het aan enige elektronica komt.
subsonik schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:18:
@ TS: best vaag dat je voeding een dummy-load nodig heeft. Dat heb ik nog nooit gezien op een ATX-voeding, en kheb er toch al een bergje getest :)
Is altijd wel een mogelijke oorzaak als je voeding niet werkt. Zeker de coolermaster-voedingen staan daarvoor bekend. Op de site heeft coolermaster zelf gezet dat er een dummy-load nodig is.

Verwijderd

Geen matches
Is het projectje nu klaar geraakt? Is het werkende? Zijn er foto's?

• Sir_G-nius
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 09:50:
Is het projectje nu klaar geraakt? Is het werkende? Zijn er foto's?
Ik heb idd weer wat foto's ik zal ze vanavond even uploaden.
Het geheel werkt nog niet, ben nog aan het stoeien met weerstanden en de aansluitingen voor de fantilators. (De orginele onboard "fancontrollers" trekken deze fan's niet).

Maar de voeding heeft al een keine test run van 15 min gemaakt en dit verliep allemaal perfect. Alleen de weerstand werd wat warm.

• Sir_G-nius
Hierbij een foto van hoe de dual-voeding er nu bij staat.
Ben ondertussen met de cable-sleeving.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Dual%20voeding/dual_voeding.jpgpowerknopje zit ondertussen recht ;)

Verwijderd

Geen matches
Mooi mooi, ben nog altijd aan het wachten op meer foto's.
Pagina: 1