Laptop keuze: Acer Aspire 1692WLMi vs Acer Aspire 5024WLMi

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ktart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07-2023
Hallo, dit is mijn eerste thread en meteen een met een vraag. Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop en ben een aantal tegengekomen die me wel aanspreken.

Ik heb verschillende websites bekeken en de laptops die erop stonden vergeleken. Verder heb ik hier op het forum ook gekeken en een hoop gevonden, alleen twijfel ik nog tussen de twee laptops die vermeld staan in de titel (en hieronder).

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de Acer Aspire 1692WLMi en de Acer Aspire 5024 WLMi. De specificaties staan hieronder en komen van de acer website.

Specificaties

Acer Aspire 1692WLMi
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4"WXGA Acer CrystalBrite, 1024MB DDR II RAM (2x 512), 100GB HDD (4200rpm), Double Layer DVD-RW (slot), LiIon, 56K modem, Wired & Wireless 802.11b/g Lan, 4 in 1 card reader, no FDD, ATI X700 128MB

Acer Aspire 5024WLMi
AMD Turion™ 64 ML-34 processor (1MB L2 cache, 1.8 GHz, 400MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4TFT WXGA Acer CrystalBrite, 512MB RAM (2x256), 80GB HDD, DVD Dual double layer (slot), LiIon, 56K modem, Wired Gigabit Lan & Wireless 802.11b/g, no FDD, 128MB ATI X700, 6-in-1 card reader

Het verschil
... zit hem volgens mij in de processor, nu ben ik niet helemaal thuis in de laptop wereld, dus zou iemand precies kunnen vertellen wat het verschil is tussen de twee processoren en wat het voordeel is van de een tegenover de ander.

Verder is er een verschil in RAM, namelijk 1024Mb en 512Mb (resp de 1692 en de 5024) en ook in de grootte van de HDD (100Gb en 80Gb).

Waar ga ik hem voor gebruiken?
Ik ga hem vooral gebruiken om te internetten, tekstverwerken en daarnaast erg belangrijk om gebruik te maken van Photoshop, Illustrator en dat soort programma's. Verder om af en toe een film te bekijken.

Waar heb ik mijn informatie vandaan?
Zoals ik al heb beschreven, heb ik dit forum bekeken en ik heb o.a. de volgende topics bekeken.

- [Ervaringen] Acer Aspire 169x serie deel 3 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1082131
- [Ervaringen] Acer Aspire 502x series (deel 1) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1070200

Verder heb ik allerlei websites bekeken, waaronder de acer website en gewoon wat reviews op Google opgezocht.

Hier staat nog wat info over de Acer Aspire 1692WLMi (op Alternate): http://www.alternate.nl/h...rue&artno=PN4C37&#tecData
En hier nog wat info over de Acer Aspire 5024WLMi (ook op Alternate) http://www.alternate.nl/h...rue&artno=PN5C31&#tecData

Mijn vragen
Goed, wat zijn mijn vragen nou precies? Ik wil een keuze maken en vraag daarbij jullie hulp. Ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen met al die specs en al die verschillende laptops. Ik heb helemaal geen ervaring met laptops, maar de Acer sprak mij qua uiterlijk enorm aan.

Vandaar dat ik eigenlijk ben gaan kijken naar laptops van dit merk. Mijn budget ligt rond de €1100 a €1200. Dus deze twee laptops komen wat mij betreft goed in de buurt.

Verder zou ik ook willen weten wat nou precies het verschil is tussen de twee. Ik bovenaan mijn post al geschreven dat het verschil o.a. zit in HDD en RAM, maar ook in CPU. Ik weet alleen van het laatste niet welke beter is. Ik heb wel het een en ander gelezen, maar er zijn verschillende meningen. De Centrino schijnt minder warm te worden en is wat sneller dan de Turion. Verder is de Turion een 64-bit CPU en daar heb ik nog niet zoveel aan, als het goed is (toch?)

Wie kan mij helpen om een keuze te maken tussen deze twee of een die in de buurt ligt qua specificaties en budget, maar beter is dan de bovengenoemde laptops?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Wat betreft het RAM is het heel makkelijk. 1024 MB. Dit is omdat applicaties en spelletjes zoveel geheugen vreten en dat je na het opstarten met gemak al 256 MB kwijt bent. Zelf ben ik geneigd om meer naar de 5024 toe te trekken vanwege de CPU. Zelf heb ik een 5002 met ML-30 processor en ben erg tevreden over de prestaties (kan ook komen omdat ik hiervoor een celeron 340 processor had :X ) helaas heb ik geen vergelijking voor je met de centrino. De harde schijf maakt denk ik weinig verschil. De beide harde schijven zijn (als het goed is) 4200 RPM schijven. Dus als je op dat gebied nog een beetje prestatie wilt zal je een 5400 RPM of zelfs een 7200 RPM schijf moeten halen.
Nog even over de accuduur (wat ongetwijfeld ter sprake zal komen). De accu van een turion processor gaat met Wlan aan met een gemiddelde belasting met gemak 2,5 uur mee.

edit: sh*t, ik moet eens leren om eerst uit te loggen, deze reactie komt van Arnax af!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2005 10:46 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
kwa prestaties zullen de 2 elkaar niet zoveel ontlopen. wel gaat de 1692 (ik tik dit er nu op) iets langer mee met zn batterij en 1gb ram is ook zeker een groot voordeel. zeker met fotosoep enzo.
ga je eigenlijk wel games doen op het apparaat? anders is het een beetje overdreven en zou een intel gpu ook wel voldoen.

btw, de hdd van de 1692 is in feite een 5400rpm schijf die claimt de snelheid te hebben van een 4200rpm. ik vind m ook niet echt snel, maar hij voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door sharkzor op 14-12-2005 10:59 ]

• ktart
sharkzor schreef op woensdag 14 december 2005 @ 10:59:
kwa prestaties zullen de 2 elkaar niet zoveel ontlopen. wel gaat de 1692 (ik tik dit er nu op) iets langer mee met zn batterij en 1gb ram is ook zeker een groot voordeel. zeker met fotosoep enzo.
ga je eigenlijk wel games doen op het apparaat? anders is het een beetje overdreven en zou een intel gpu ook wel voldoen.

btw, de hdd van de 1692 is in feite een 5400rpm schijf die claimt de snelheid te hebben van een 4200rpm. ik vind m ook niet echt snel, maar hij voldoet.
Ik ga er niet op gamen (doe ik eigenlijk niet). Dus als ik het goed begrijp is er weinig verschil tussen de twee. Alleen is de 1692 beter vanwege de 1Gb RAM en verder maakt het in principe niet uit? Dus de 2 CPU's verschillen niet echt, toch?

Anyway, bedankt voor de reacties. Zijn er nog meer mensen die me iets kunnen aanraden? (1 van deze 2 of heel iets anders? (liever een van deze twee)).

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
Je kan beter bij de Mediamarkt gaan kijken voor de fujitsu-siemens Amilo M1437G wat ik ook ga doen.
Deze kost 1200 euro dacht ik en is beter dan de 2 bovengenoemde notebooks.

Bekend van Acer:

Bij de slot in dvd, wil wel eens het klepje eraf vallen.
Service van Acer is nou eenmaal niet zeer goed
Behuizing is zwak plastic en het zilver verf is zeer kras gevoelig.
Notebook schijnt nogal wat geluid te maken met fan aan.
Notebook word onder zware omstandig heden zeer warm (koelingsplaat is het enigste wat je dan kan helpen)
Bij een wat snellere hdd is de notebook een stuk warmer.
Scherm kan gaan krassen als het in aanraking komt met het toetsenbord, dus een doekje er tussen is wel gewenst als je dit niet wilt.
Het AC97 geluid is zacht en ook niet echt bepaald mooi om naar te luisteren.
De 1692 had een 5400rpm schijf ,maar door te korten is deze vervangen voor een 4200rpm.

Om deze reden koop ik zelf geen acer.
Als je tussen deze 2 zou moeten kiezen zou ik eerder voor de 1692 gaan omdat het intel platform een zuiniger chipset heeft dan de AMD turion.
Alleen een zuiniger CPU is niet genoeg om de hele notebook zuinig te krijgen. Het meeste stroom word verbruikt, door de gekozen chipset / videokaart / grote en helder heid van het tft scherm.
Ik was wilde eerst graag 64-bit hebben meer geen een amd turion 64 notebook is zuiniger dan een pentium M en centrino platforum. Centrino houd in dat er een combinatie is gemaakt van zuinige onderdelen als de pentium M + de chipset van Intel en de Wireless data kaart van intel.
Plus het feit is een 2e accu niet duur voor de fujitsu siemens. Die kost 118 euro. Een acer accu ben je meestal 130 euro of meer voor kwijt.

Correct if iam wrong.

Verder vraag ik me af of je zelf al gezocht hebt op het internet en de zoekfunctie van het forum aangezien er zoveel van deze topics zijn geopend.

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 14-12-2005 14:20 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• ktart
Coolmaster schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:17:
Je kan beter bij de Mediamarkt gaan kijken voor de fujitsu-siemens Amilo M1437G wat ik ook ga doen.
Deze kost 1200 euro dacht ik en is beter dan de 2 bovengenoemde notebooks.

...

Verder vraag ik me af of je zelf al gezocht hebt op het internet en de zoekfunctie van het forum aangezien er zoveel van deze topics zijn geopend.
Ik heb wel degelijk gezocht op internet en op dit forum, o.a. in het '[Ervaringen] Acer Aspire...' topic. Ik kwam eigenlijk geen hele slechte dingen tegen over de Acer Aspire 1692. Ik wist wel dat de service van Acer niet optimaal is en dat het klepje van de DVD slot eraf kan gaan. Maar ik ben verder eigenlijk niet veel negatieve dingen tegengekomen.

Ik wist dat de Turion erg warm kon worden, maar niet dat de 1692 ook niet echt goed is. Ik zal dan nog even verder kijken en wat informatie over de fujitsu-siemens Amilo M1437G proberen op te zoeken.

Bedankt voor de informatie in ieder geval. Ik hoop dat er nog wat meer mensen zijn met informatie, alvast bedankt!

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ktart schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:30:
[...]

Ik heb wel degelijk gezocht op internet en op dit forum, o.a. in het '[Ervaringen] Acer Aspire...' topic. Ik kwam eigenlijk geen hele slechte dingen tegen over de Acer Aspire 1692. Ik wist wel dat de service van Acer niet optimaal is en dat het klepje van de DVD slot eraf kan gaan. Maar ik ben verder eigenlijk niet veel negatieve dingen tegengekomen.

Ik wist dat de Turion erg warm kon worden, maar niet dat de 1692 ook niet echt goed is. Ik zal dan nog even verder kijken en wat informatie over de fujitsu-siemens Amilo M1437G proberen op te zoeken.

Bedankt voor de informatie in ieder geval. Ik hoop dat er nog wat meer mensen zijn met informatie, alvast bedankt!
mjah kan best kloppen dat een turion warmer wordt, maar dan heeft de turion ook wel een stap van 2 kwa kloksnelheid als het goed is, een turion loopt bij desktoppen op de helft van de kloksnelheid en ga je hem bellasten volle kloksnelheid, pentium-m heeft speedstep, ofterwijl die gaat in kleine stapjes steeds wisselen, dit verklaart een beetje de warmte ontwikkeling van een Turion.
maar zit je te werken op de helft van de kloksnelheid dan blijft hij zeerzeker cool en dan hoor je de fan nauwelijks.

Dat de pentium-m met speedtep zuiniger is, is dus ook deels te verklaren door speedtep, op de stap dat de turion full power gaat, zit de pentium net boven de helft ofzo.

• ktart
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik heb wat informatie opgezocht over de Fujitsu Siemens AMILO M1437 en qua specificaties is hij hetzelfde: http://www.fujitsu-siemens.co.uk/Resources/19/321597266.pdf

Hij ziet er opzich wel goed uit. Ik ga nog even verder kijken, maar ik vind die 1692 toch nog wel mooi :P

edit:
Ik ben toch wel wat goede dingen tegengekomen in deze topics over Pentium M/Centrino CPU's:

[rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml]
[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]

edit:

Heh, nog eens een edit. Ik heb het topic over de Fujitsu Siemens AMILO M1437 even doorgenomen en het ziet er inderdaad wel goed uit. Ik ga denk ik morgen even naar MediaMarkt in Rotterdam en ik ga ook nog even rondkijken naar die 1692, want die vind ik toch nog steeds wel een mooie laptop.

[ Voor 55% gewijzigd door ktart op 15-12-2005 10:41 ]

• ktart
Ik heb mijn keuze gemaakt en ik heb de Acer Aspire 1692WLMi gisteren gehaald. Ik ben er zeer tevreden over. De batterij houdt tot nu toe erg lang vol. Ik heb er nog niet echt veel mee gedaan (alleen maar alles installeren en beetje internetten enz), maar ik vind hem erg fijn.

Verwijderd

de 1692 heeft trouwens ddr2 geheugen en de 5024 heeft ddr1. dus redelijk groot verschil zeker bij zware applicaties. in ieder geval have fun met je 1692

Verwijderd

Welke is beter De 1652WLMi of de 1692WLMi

Het grote verschil is volgens mij de vidiokaart

Is de x700 ook pci Express?

ACER Aspire 1652WLMi notebook

Volledige specificaties:

* Merk processor : Intel
* Type processor : Mobile Pentium 740
* Kloksnelheid : 1.7 GHz
* Bustechnologie : 533 MHz
* Intern geheugen : 1024 MB
* Harde schijf : 100 GB
* CD/DVD (RW) : double layer DVD
* Grafische kaart : ATI Radeon X300 PCI Express
* Grafisch geheugen : 128 MB

Acer Aspire 1692WLMi
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4"WXGA Acer CrystalBrite, 1024MB DDR II RAM (2x 512), 100GB HDD (4200rpm), Double Layer DVD-RW (slot), LiIon, 56K modem, Wired & Wireless 802.11b/g Lan, 4 in 1 card reader, no FDD, ATI X700 128MB

Verwijderd

Dubbele post

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 00:06 ]

Pagina: 1