PC start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
Mensen,

Ik heb voor mezelf een serieus probleem. Mijn computer start niet meer op en er staat heel wat data op die ik niet kwijt wil. Het verhaal:

Gisteravond nieuwe modem geinstalleerd op mijn ouders hun computer en wilde daarna mijn eigen computer doen. Tot mijn grote verbazing cq schrik start deze niet meer op omdat hij geen harde schijf kan vinden (S-ATA) en krijg een of ander bootagent van Nvidia die allerlei dingen gaat proberen/doen. Krijg meldingen dat er een media failure is en dat ik de kabels moet nakijken.
Ook handmatig kan die de schijf niet meer vinden. Ik heb niet echt 123 de mogelijkheid om de schijf te testen dus daarom het volgende:

Ik dacht aanvankelijk dat het de schijf was ( wat voor mij dus echt shit is ) maar na het verwisselen met de harde schijf van mijn ouders (een 30GB IDE schijf, dus aangesloten op IDE channel) begon ik anders te vermoeden. Bij het openen van Windows XP load screen (met dat balkje) zie ik 1 flits en gaat de computer piepen en start opnieuw op... doet ie constant. Wat is dit?

Specificaties van de machine:

- ASUS A7N8X rev -> 2.0 (standaard bios)
- AMD XP 2700+ (draait op 2323mhz // busclock 202)
- Zalman koeler
- 1,5 GB corsair valueselect geheugen PC3200
- 160GB Western Digital S-ATA schijf ( 1 jaar en 7 weken oud )
- Aopen Aeolus 6800GT AGP
- BENQ DVD brander
- Lite-on DVD speler
- Aopen 400 watt voeding ( silende geval, neit de slechtste iig )

Wat kan dit zijn, en als iemand merkt dat dit de harde schijf is die defect is weet iemand dan toevallig een bedrijf die aan data recovery doet?

Thnx

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

Verwijderd

Wat voor beeps geeft die , je kan de beep-codes op zoeken op google , error beep codes "moederbord naam" dan weet je meestal waar je moet beginnen met zoeken.

Hoop dat het een begin voor je is.

Misschien je geheugen brak ?
Misschien je harddiskcontroller naar de klootjes ?
Bios reset geprobeert ?
Andere videokaart proberen ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De kans is erg groot dat de Windows installatie van je ouders niet werkt op jou PC, en dat de PC daarom steeds opnieuw opstart. Als hun PC uit andere hardware bestaat (kans is hier erg groot zo te horen), werkt die Windows installatie niet.
Als je je SATA schijf aangesloten hebt, spint deze dan wel op? Wordt hij wel gezien in het BIOS?

Check de FAQ van dit forum eens, daar staat een heleboel informatie over het recoveren van data.
Tenzij de data echt super veel geld waar is voor je, is datarecovery door een professioneel bedrijf niet interessant, dat is echt heel duur om uit te laten voeren.

• OMD
BredeP schreef op woensdag 14 december 2005 @ 10:56:
De kans is erg groot dat de Windows installatie van je ouders niet werkt op jou PC, en dat de PC daarom steeds opnieuw opstart. Als hun PC uit andere hardware bestaat (kans is hier erg groot zo te horen), werkt die Windows installatie niet.
Als je je SATA schijf aangesloten hebt, spint deze dan wel op? Wordt hij wel gezien in het BIOS?

Check de FAQ van dit forum eens, daar staat een heleboel informatie over het recoveren van data.
Tenzij de data echt super veel geld waar is voor je, is datarecovery door een professioneel bedrijf niet interessant, dat is echt heel duur om uit te laten voeren.
sata schijf herkend ie niet in BIOS, wordt pas na bios initialisatie gedetecteerd en daar herkend de pc hem niet meer. Dat van de IDE schijf kan ik mee inkomen alleen hij heeft het wel gedaan met deze disc. Ik krijg ook echt niets te zien wat betreft windows start-up. En er is geen beep code aan vast te knopen, want het is een lange piep en die staat er niet bij :'(
Opspinnen kan ik niet echt voelen maar dat was altijd al een ramp bij deze disk, hijs heel erg stil.
hij trilt een beetje maar weet niet of dat door de kast komt.

HDD lampje brand wel aan het begin van het booten. FAQ heb ik wel doorgekeken maar mijn probleem kan ik niet vinden. :'(

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

Verwijderd

een s-ata schijf is altijd zichtbaar in de bios, probeer eens een bios resset

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:49
heb je al andere s-ata poortjes geprobeerd? Misschien is je s-ata controller brak...

Computer says no

• OMD
@Chr0n1cl3 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 10:51

-Misschien je geheugen brak ?
- 4 reepjes gebropeerb, sorry vergeten te melden

-Misschien je harddiskcontroller naar de klootjes ?
- dat is dus de vraag :9

-Bios reset geprobeert ?
- ja, hij herkend hem nu als een Athlon XP1500+

-Andere videokaart proberen ?
- kan het niet zijn, beelden functioneren nog prima en blijft hangen bij hdd initialisatie...

• OMD
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:19:
een s-ata schijf is altijd zichtbaar in de bios, probeer eens een bios resset
toen ik hem kocht, de schijf, was deze ook niet zichtbaar als primary master, omdat er niks op de primary master zit aangesloten maar op de sata controller... zodoende meld ik dat ;)

@ moshe85.
- 2 Sata kabels geprobeerd en heb 2 sata poortjes, beide geprobeerd... thnx

[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 14-12-2005 11:25 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:49
waarschijnlijk met een bios update dan herkent hij je s-ata schijf wel. de meeste biossen hebben namelijk naast de gebruikelijke primary en secondary master etc ook nog een 3e en 4e, dit zijn de s-ata aansluitingen. hij herkent dan altijd dat er in ieder geval IETS op is aangesloten.

Computer says no

• OMD
Moshe85 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 11:27:
waarschijnlijk met een bios update dan herkent hij je s-ata schijf wel. de meeste biossen hebben namelijk naast de gebruikelijke primary en secondary master etc ook nog een 3e en 4e, dit zijn de s-ata aansluitingen. hij herkent dan altijd dat er in ieder geval IETS op is aangesloten.
hmzz, gaan we dat maar ik proberen (*slaat angstkreten uit, nog nooit bios geflashed*) :+

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
is niet zo moeilijk hoor, zorg alleen ALTIJD dat je de pc niet uitzet na een mislukte biosflash. Maar ook als hij bezig is met flashen als het niet lukt gewoon nog een keer proberen, anders orginele er weer op, waar je natuurlijk een backup van maakt. :+

zie ook PMG FAQ

suc6, en verpoer je mobo niet B)

[ Voor 6% gewijzigd door peeter123 op 14-12-2005 19:20 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Die IDE schijf werkt zeker niet -> zoals gezegt andere hardware. Heb het zelf ook gehad.

Het verhaal in eerste isntantie is: je installeert een modem op je ouwe hun pc, en jouwe doet het niet meer? Wat heb je met jou pc gedaan? Heb je dit terug gedraait en het nog een keer geprobeerd?

Als je schijf kapot is: geen nood. Zelfs een doormidden gebroken SCHIJF (echt de "cd" in je hdd) is niet verloren. Niet alles, maar wel een deel kan daarvan af worden gehaald. Ik heb alleen gehoort dat dit heel veel knaken kost, dus zou je moeten uit zoeken of het je data waard is.

Als je een bios reset/update doet: kijk ff of je sata poorten zijn ingeschakelt. Op mijn mobo kan ik ze uitschakelen, en dan werkt het ook niet ;)

Verwijderd

Ziet hij de schijf niet in de BIOS of start windows gewoon niet meer op? Anders zou je eens kunnen proberen met een knoppix cd op te starten en kijken of je via knoppix je data kan backuppen naar cd/dvd

• OMD
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 08:53:
Ziet hij de schijf niet in de BIOS of start windows gewoon niet meer op? Anders zou je eens kunnen proberen met een knoppix cd op te starten en kijken of je via knoppix je data kan backuppen naar cd/dvd
De schijf wordt in de bios niet herkend, waarom weet ik niet. Hij gaat hem pas checken zodra de silicon raid geval naar hdd's gaat zoeken. Ik ga nog een paar dingenproberen.

Met die modem heeft het niets te maken, vertelde gewoon het verhaal :-)
modem zit op een andere pc. staan er meerdere in een kamer ;-)

is het mogelijk omeen identieke schijf te kopen en de disc fysiek over te zetten naar de andere HDD?

• OMD
ik ben er net ook achter dat ie niet eens meer opspint bij het aanschakelen van de pc...

ik denk dat ik hier uit concluderen dat de schijf aan zn gootje is?

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
WingsOfFury schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:53:
Het verhaal in eerste isntantie is: je installeert een modem op je ouwe hun pc, en jouwe doet het niet meer? Wat heb je met jou pc gedaan? Heb je dit terug gedraait en het nog een keer geprobeerd?
:Z :Z :Z

Mss zitten je stekkertjes los ofzo, een hdd heeft stroom nodig. Wat heb je nou met je pc gedaan? Uit je verhaal komt namelijk dat je op je ouwe hun pc iets hebt gedaan waarna jouwe het niet meer doet...
OMD schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:58:
... en wilde daarna mijn eigen computer doen.

[ Voor 13% gewijzigd door WingsOfFury op 15-12-2005 23:45 ]

• OMD
hat zijn 2 verschillende systemen die naast elkaar staan... 1 van mijn ouders en 1 van mij...
gisteravond de schijf laten checken en is klinisch dood verklaard, hij krijgt geen stroom meer.

al mijn data weg, zucht... van het meeste heb ik wel een backup maar leuk is het nooit.
ik heb een nieuwe schijf gelijk gehaald, een Seagate 7200.8 250GB sata disk. kijken of dees het langer uithoud.

thnx iig guys...

Pagina: 1