Toon posts:

Keuze Aspire 1692 - Asus Z92Vc notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na meer dan 5 jaar begint mijn TU/e-2000 Fujitsu Siemens laptopje het enigzins te begeven, en ben ik op zoek naar een andere laptop. Ik speel geen games, maar gebruik hem vooral voor office / programmeer-toepassingen, geregeld wat audio-bewerking+opslag en het afspelen van films. Ik neem hem niet dagelijks mee naar school/werk, maar toch wel enige keren per week. Aangezien ik geen desktop pc heb, wil ik wel 'alles' op de notebook kunnen doen, o.a. dus ook veel opslagruimte nodig.

De ervaring leert dat er snel wat schade aan zo'n apparaat ontstaat, dus garantie vind ik wel belangrijk. Mijn budget ligt rond de 1200 euro.

Ik heb 2 weken de Medion MD96500 (1.73Ghz P-M, 1GB, 100GB, ATI X700 XLdowngrade, DVD/RW, incl. een hoop multimedia/tv spul) geprobeerd, maar diens fan maakte erg irritante geluiden, het touchpad werkte niet naar behoren, hing af en toe + hij werd naar mijn mening erg warm. Gebruikmakend van de prima Aldi garantie heb ik die dus uit voorzorg maar snel teruggebracht.

Daarna viel mijn oog uiteindelijk op deze 2 kandidaten:

Acer Aspire 1692 (Pentium-M 1.73, 1GB, 100GB, 15,4", ATI X700 128, DVDRW) - ongeveer 1120 euros
spec

Asus Z92Vc-Q041H (Pentium M 1.73, 1GB, 100GB, 15,4", ATI X700 128 of GeForce 6200 ??, DVDRW) - 1249 bij o.a. MyCom (linkje, nog een)

beide hebben ongeveer dezelfde basis specs, maar volgens vele andere sites (behalve die van MyCom) heeft de Asus een NVidia GeForce 6200 TurboCache kaart, die blijkbaar van het systeem RAM snoept (topicje, review)

Nu speel ik dus geen spellen, dus ik vraag me af of dit uitmaakt voor het bekijken van dvd's e.d.? de 3D prestaties zullen me worst wezen ;) Maar over het algemeen worden de video presaties van die Acer als beter beschouwd, dus daar ben ik niet zeker over.

Een pluspunt van de Asus lijkt me dan weer de standaard 2 jaar garantie. Bij de Acer is dit maar 1 jaar.

Verder hebben beide systemen een 4200rpm harde schijf. Dit lijkt me echter persoonlijk niet storend traag voor mijn toepassingen (aannemende dat er niet enorm geswapt gaat worden met 1 GB ram), maar hier heb ik geen ervaring mee. De Acer Aspire 1694 heeft bijv. wel een 5400rpm HD, maar valt ook door de 2.0GHz proc. buiten het budget

zijn er nog andere wellicht belangrijke eigenschappen van deze machines die ik over het hoofd heb gezien? of blijft het bij het videokaart en garantie-issue..

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
als je vooral veel schijfruimte wil, zou je toch ook een laptop kunnen kopen met een gemiddelde hdd, deze in een externe behuizing stoppen, en een mooie snelle grootte hd in de laptop in kunnen bouwen?
dan zou je een reepje geheugen erbij kunnne halen van 512mb (+-45 euro),
100gb 5400rpm hdd (+-140 euro)
aluminium 2,5inch hdd behuizing (+-15 euro)
200 euro bovenop een:
asus a6va-q055a (+-1100 euro)

dan heb je voor (+-1300 euro):
-x700 128mb (geloof dat z92vc met x700 drukfoutje is, de C staat immers voor Nvidia)
-grote snelle 5400rpm hdd
-externe opslag van 60gb
-1gb geheugen
-webcam in beeldcherm
-asus tas
-asus muis
- zeker colorshine scherm (z92 serie wil nog wel is varieren in schermtype)
-vind ik persoonlijk mooier design (aluminum rond tochpad) (plaatje mycom is niet van een z92)
-geloof ook dat het a6 design wat geruislozer is
-betere asus support (bios, drivers etc)

zomaar ff een rekensommetje maar wel een manier een andere laptop kunnen aankleden

[ Voor 16% gewijzigd door Dnc1n op 13-12-2005 02:09 ]

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 22:47
Hou wel rekening dat de acer 1692 ook problemen kent of heeft gekend.

Zoals te warm worden, dit is al zo als je al een andere harddisk erin zet. Je moet dan met een koelplaat gaan werken wat ik zelf ook niet zo handig vind
Behuizing is niet al te sterk / kras vast.
klepje van de dvd drive wil er wel eens eraf vallen
Het scherm kan je krassen op krijgen door het toetsenbord en dan zou je er een doekje er tussen moeten doen.

AC97 geluid is niet zo heel geweldig. Een audigy ZS 2 zorgt alleen ook weer voor meer energie comsumptie. En de tragere 4200 rpm schijf.

Asus heeft wel een DOT pixel gerantie (weet niet precies hoe het heet) maar ze geven je altijd garantie als er iets is met je scherm.
Je krijgt er een tas en muis bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 13-12-2005 17:16 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ASUS geeft niet DOT op elk type laptop bij mijn weten, en tegenwoordig heeft een Centrino laptop wel HD-audio, niet dat dat beter is dan een Audigy2.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 22:47
Hoeveel klinkt azialia beter dan ac97? Want zijn de verschillen? Alleen een andere naam ofzo met de zelfde kwaliteit?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Nokko schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 17:38:
ASUS geeft niet DOT op elk type laptop bij mijn weten, en tegenwoordig heeft Centrino laptop wel HD-audio, niet dat dat beter is dan een Audigy2.
Mjah ik zou me ook niet zo zorgen maken om de geluidskaart, dat kun je idd in de toekomst immers altijd nog uitbreiden met een pcmia audigy2.

Dat een audigy2 een beetje energie kost klopt wel (trouwens niet eens zo gek veel, even veel als een andere pcmia kaart), maar dan doe je die kaart er alleen in als je op stroom draait, tenminste lijkt mij ook dat je zo'n kaart gaat gebruiken tijdens gamen (zowiezo een stopcontact handig), en op je desktop met een mooi speakerset eraan. Wat wel leuk is als je die audiy2 gebruikt, dat je je laptopspeakers kan gebruiken ermee.

[ Voor 36% gewijzigd door Dnc1n op 13-12-2005 18:25 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Persoonlijk heb ik het niet nodig, het HD-Audio (Azalia) geluid is voor mij goed genoeg (heb een Audigy 2 in mijn desktop zitten).
Pagina: 1