Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Isoleren onder het moederbord - wel OK?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erikmolenaar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-11 12:59
Hoi,

Ik wil mijn kast gaan isoleren om zo dicht mogelijk bij 0db te komen.

Ik heb zelf een desktop kast gemaakt van aluminium, en het moederbord zit met een speling van 10mm van de bodemplaat af. Als ik wil gaan isoleren, is natuurlijk ook de bodemplaat aan de beurt, maar omdat dat isolatiemateriaal 9mm is, is een speling van 1mm wel voldoende voor mijn Asus P5WD2 moederbord (met 3,2GB P4 CPU (watergekoeld overigens)?

Om de CPU maak ik me niet zo'n zorgen, maar ik ben bang dat het moederbordje te warm word. Hoe denken jullie hierover?

Verwijderd

Achterkant wordt in principe niet echt gekoeld normaal aangezien er weinig flow komt. Ik denk niet dat het een probleem is om isolerend materiaal achter je mobo te doen. Geleiden doet dat ook niet (voor zover ik weet iig) dus dat mag ook geen probleem zijn.

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
ik denk dat er toch een beetje airflow wel welkom is

I've GoT a solution

• erikmolenaar
Mijn moederbord heeft wel een feature wat misschien lastig kan gaan worden:

Stack Cool 2
Stack Cool 2 is een ventilatorloze, geluidloze koelingoplossing. Het draagt door kritieke onderdelen gegenereerde warmte doeltreffend over naar de andere zijde van het speciaal ontwikkelde PCB (Printed Circuit Board) en zorgt zo voor effectieve warmtespreiding.

Graag jullie reacties, hoef ik me nog steeds geen zorgen te maken, straks, na de isolatieklus?

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
ik denk dat je gewoon hele stille koelers moet zoeken O-)
ik denk dat het niet lekker gaat nee :Y)

I've GoT a solution

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Als het er staat, zal het wel zo zijn. Mocht je mobo te warm worden kun je dat wel in everest o.i.d. zien en je pc uitzetten. Gewoon proberen dus, hierover kunnen wij ook niets zeggen.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Een moederbord plat op een bureau leggen gaat ook goed (dan is er ook geen flow aan de onderkant) dus ik zou niet weten waarom het niet goed zou moeten gaan met isolatie aan de onderkant.

Bij het ontwerpen van een moederbord gaan ze er echt niet van uit dat de onderkant gekoeld wordt hoor, de componenten kunnen hun warmte allemaal kwijt aan de bovenkant.

Verwijderd

probeer anders eens uit te vissen hoe Zalman kasten ineen steken. Op 2 fans (denk ik toch) zijn die kasten volledig passief gecooled.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

dat moederbord zit zo hoog omdat dat verplicht is bij metalen kasten, kijk anders ff achterin de elektuur ;)

Take a parachute, and jump!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
moet idd niets uitmaken... zo lang je maar soort van schuimrubbergebruikt, en geen geleidend middel. ik heb ne schuim zelfs net tegen me mobo aan zitten en heeft nooit kuren gegeven! heb trouwens vaker kasten dicht geplakt en werkt erg goed, maar let idd ff goed op je airflow!

iMac 2020 i7

Verwijderd

jij wilt je kast zo isoleren zodat ie geluidsdicht is. Maar wanneer je dat doet dan zal die ook thermisch sterk geisoleerd zijn. Wat betekent dat als je meer warmteaanvoer dan afvoer hebt de temperatuur in je kast zal gaan stijgen. Desondanks dat je waterkoeling gebruikt. Of je zou alle onderdelen die warmte genereren moeten aansluiten op je waterkoeling wat overigings moeilijk wordt. Dus dan maakt het in principe niets uit of je wel of geen speling achter je mobo hebt (wel als je kijkt naar het contact wat ie zou kunnen maken) aangezien je niet drastisch ventileert. Je zult dus wat formules moeten uitzoeken met betrekking tot het volume van je kast. de temperatuur, de warmteoverdracht tussen de kast via de isolatie naar "buiten". De totale warmteontwikkeling minus je waterkoeling. de isolatiewaarde om het geluidsniveau minimaal te houden enz.
En dan moet je net het geluk hebben dat de temp hetzelfde blijft of daalt wat zeer onwaarschijnlijk is. Dus mijn advies is om toch een vorm van ventilatie toe te passen en dan zo stil mogelijk. Misschien dat je een soort geisoleerd ventilatiekanaal kan modden? Is natuurlijk een mooie uitdaging ;)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
pcnerd schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 16:08:
dat moederbord zit zo hoog omdat dat verplicht is bij metalen kasten, kijk anders ff achterin de elektuur ;)
Daar heeft dat niks mee te maken, een PC is dan wel klasse 1, maar een moederbord is GEEN netspannings voerend deel.

Sterker nog, het bord is via zijn afstands busjes elektrisch verbonden met de kast

Repareren doe je zo.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Ik neem aan dat je ook een passieve voeding hebt?
Houd er rekening mee dat deze de kast heel erg opwarmt, zeker met extreme isolatie.

Om die reden heb ik mijn moederbord buiten de (geisoleerde) systeemkast op een plankje.
De kast fungeert nu alleen als extra geluidsdemper van de hardeschijf.

Als je waterkoeling hebt en een "watergekoeld moederbord" waarom zou je deze dan in die broeikas zetten?
roelke schreef op maandag 12 december 2005 @ 15:25:
ik denk dat er toch een beetje airflow wel welkom is
Zonder northbridge waterblokje liep de boel vast... nu is er niks wat ook maar warm wordt op het moederbord. Denk wel dat het sterk verschilt per moederbord en overklok.

[ Voor 31% gewijzigd door BertV op 14-12-2005 13:24 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 14:17
ik zou juist de achterkant van de plaat waarop het moederbord zit, voorzien van demping (liefst iets van bitumen). Als die plaat niet meer trilt, ben je al een heel eind, hoef je ook niet meer aan de moederbordkant van die plaat te knutselen.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• erikmolenaar
Hoi allen, bedankt voor de velen reacties.

Ik heb een Reserator 1 op mijn CPU en GPU hangen. Mijn kast heb ik dus zelf gemaakt, een HTPC-achtig design in aluminium. Ik gebruik hem ook in mijn thuisbioscoopje, dus hoe dichter bij de 0db, hoe beter. ;)

Ik heb mezelf als bij de gedachte neergelegd, dat er altijd 1 of 2 fans in moeten blijven zitten, er zijn altijd componenten die hitte blijven genereren, wat afgevoerd moet worden. ;( Maar als de temp in de kast een beetje stijgt, maakt het niet uit (het blijft OK voor het systeem), dat isoleren wil ik echt doen om het geratel van de harddisk, ventilatoren, voedingen e.d. nog meer in te dempen.

...maar zover ik kan lezen uit jullie reacties, ga ik het toch proberen, om onder het moederbord ook isolatiemateriaal te plaatsen :)

• erikmolenaar
Ik denk laat het eventjes weten,

Mijn moederbord van onderen geisoleerd, en hij werkt nog steeds 100% stabiel!
It works :)

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
oud + slot ;D ?

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Al heb je de hele PC potdichtzitten en is de enige opening maar 2 cm2 groot. Dan nog kan het. Mits de onderdelen die flink produceren maar goed zijn gekoeld. GPU CPU en de twee bridges.

Mijn fileserver, zonder issolatie veel herrie, is ongeveer zo dichtgestopt en draait al een jaar zonder reboot...

Irrelevant by default - rm -rf /

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:23
Ook ik heb mijn fileserver zo dicht gestopt met noppenschuim dat ik bijna niets meer hoor.
Ik moet er echter wel bij zeggen dat het bij mij om een oude P4 2,0ghz gaat met een oud Abit bordje.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Appeltaart: In een oud topic melden of iets uiteindelijk nog gewerkt heeft staan we meestal toe. Als je vind dat het topic op slot moet kan je daar een TR voor aanmaken, en ga je niet in het topic zelf reply'en.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1