Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:31
aargh ik zag m'n naam ! :)
Toch niet helemaal waar. Morgoth heeft ooit eens aangegeven dat hij theïst is, omdat hij gelooft dat er toch iets meer moet zijn tussen hemel en aarde.
Maar goed: als je het wil weten: start er een topic over. Je zult ongetwijfeld antwoord krijgen.
Ik geloof meer in een god omdat dat mijn default mode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12902

Op zaterdag 27 januari 2001 00:19 schreef Apoc2 het volgende:

[..]
Dit is niet als flame bedoeld hoor, maar jij probeert hier god te bewijzen omdat jij moeite hebt met het voorstellen avn hoe en waarom je hier rondloopt.

Nou hier het antwoord, het kan niet simpeler: DAAROM!

Jouw bestaan in net zo nutteloos als een van de boom vallende appel of een kiezelsteentje 10.000 lichtjaar verderop.

Doe niet zo arrogant door te stellen dat het universum om ons draait en dat we onderdeel zijn van een groot kosmisch plan. Dit is het gewoon, meer niet.

Jij bent gewoon een mening aangepraat door je ouders, zoals de meeste mensen hier in de wereld.
Beste Apoc2, dit komt niet alleen over als, maar volgens mij moet dit ook een flame zijn.
Wat een lef, om zoiets te posten.

Ik dacht spontaan al, dat jij kwa gedachtenpatroon weinig verschilt van de zogenaamde fundamentalistische christen.
Want je post komt erg veroordelend, flamend en indoctrinerend over.
Hhhmmmm....., waar heb ik dat al eens eerder gezien?
Bij websites van christelijke sektes?
Die hadden een mentaliteit van: Onze mening is de enig juiste, neem haar aan of wees vervloekt.
Jouw bericht lijkt er veel op.
Erg intolerant en erg narrowminded dus.

Laat ik je dus waarschuwen voor je eigen hersenkronkels.
Deze post van je is me namelijk in het verkeerde keelgat geschoten...:r

Ik mag dan wel christen zijn en ook een bepaalde overtuiging erop na houden, maar tot zulke praktijken neem ik niet meer de toevlucht.
Wees gegroet, Barachem (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Barachem
Die hadden een mentaliteit van: Onze mening is de enig juiste, neem haar aan of wees vervloekt.
Jouw bericht lijkt er veel op.
Erg intolerant en erg narrowminded dus.
Ik mag dan wel christen zijn en ook een bepaalde overtuiging erop na houden, maar tot zulke praktijken neem ik niet meer de toevlucht.
Zou mooi zijn als dat zo was...

maar dan deze ondertitel
John 14:6 "Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."
vooral dat "no man cometh unto the father, but by me" is volgens mij gewoon een andere manier van zeggen: neem deze mening aan of wees vervloekt...

Nou is dit echt niet bedoeld om jou de grond in te boren, dit is een opstapje voor mij om het echte probleem aan te geven: Jij (net zoals andere christenen) bent ervan overtuigd dat god bestaat en dat Jezus op aarde gekomen is om... enz.
Dat betekent dus dat iedereen die in een andere god gelooft of die helemaal niet gelooft, fout bezig is: jouw god is immers waar en dus die andere allemaal niet. Het is ook jouw plicht, in het kader van "heb uw naaste lief", om die anderen te helpen en hen het juiste pad te wijzen. Nou kan je dat subtiel of grof (zoals die websites) doen, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde: mensen helpen het juiste pad te vinden.
Probleem is alleen dat "het juiste pad" alleen het juiste pad is als je al in god gelooft... als je hem ziet als een leuk verhaaltje of als een soort verpersoonlijking van angst voor het onbekende, is dat pad niet zo heel juist, en wordt zoiets al snel gezien als indoctrinatie. Net zoals jij apoc's stukje als flame beschouwde al was dat waarschijnlijk niet zo bedoeld. Ook jij indoctrineert, dat is onvermijdelijk aan elk geloof... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

CP
Ook jij indoctrineert, dat is onvermijdelijk aan elk geloof... helaas.
ik denk dat je die zin moet aanpassen...

--Ook jij indoctrineert, dat is onvermijdelijk aan elk mens... helaas.--

en zie zijn ondertitel eens als metaphoor

God=alwetendheid, jesus=de waarheid
je kan alleen tot alwetendheid/kennis/begrip van dingen komen door de waarheid te erkennen en te volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 29 januari 2001 12:21 schreef Captain Proton het volgende:
Barachem
[..]

[..]

Zou mooi zijn als dat zo was...

maar dan deze ondertitel
[..]

vooral dat "no man cometh unto the father, but by me" is volgens mij gewoon een andere manier van zeggen: neem deze mening aan of wees vervloekt...

Nou is dit echt niet bedoeld om jou de grond in te boren, dit is een opstapje voor mij om het echte probleem aan te geven: Jij (net zoals andere christenen) bent ervan overtuigd dat god bestaat en dat Jezus op aarde gekomen is om... enz.
Dat betekent dus dat iedereen die in een andere god gelooft of die helemaal niet gelooft, fout bezig is: jouw god is immers waar en dus die andere allemaal niet. Het is ook jouw plicht, in het kader van "heb uw naaste lief", om die anderen te helpen en hen het juiste pad te wijzen. Nou kan je dat subtiel of grof (zoals die websites) doen, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde: mensen helpen het juiste pad te vinden.
Probleem is alleen dat "het juiste pad" alleen het juiste pad is als je al in god gelooft... als je hem ziet als een leuk verhaaltje of als een soort verpersoonlijking van angst voor het onbekende, is dat pad niet zo heel juist, en wordt zoiets al snel gezien als indoctrinatie. Net zoals jij apoc's stukje als flame beschouwde al was dat waarschijnlijk niet zo bedoeld. Ook jij indoctrineert, dat is onvermijdelijk aan elk geloof... helaas.
Helaas beschuldig jij me van indoctrinatie en daarbij ook intolerantie?
Alleen, omdat ik als onderschrift heb:
'John 14:6 "Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."'?

Dat ik dat onderschrift heb, is op mijn eigen verantwoordelijkheid, dat geef ik toe.
Ik geloof letterlijk in dat onderschrift, ook op mijn eigen verantwoordelijkheid.
Maar ik bedoel het hier alleen als statement, als wie ik mij presenteer, niet als indoctrinatie.
Ieder mag zelf weten wat ie ervan vindt en het aanvaarden of verwerpen.
Ik zeg niet, dat men Jezus Christus perse als Messias aan moet nemen en ik zeg ook niet, dat degene, die Hem niet aanneemt, een grote loser is, hoewel ik graag zou zien, dat mensen Hem aannemen, maar dat is een ander verhaal.
Ik denk wel het mijne erover, maar dat is mijn eigen zaak, ik laat mensen vrij...

Apoc2 veroordeelde Tomcat X wel om zijn geloof en sprak wel een waardeoordeel uit, daar had ik het over, daarom is het ook een flame, Apoc2 vernedert Tomcat X of probeert dat te doen in die post en daarom berispe ik hem.

De groeten, Barachem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Jouw bestaan in net zo nutteloos als een van de boom vallende appel of een kiezelsteentje 10.000 lichtjaar verderop.

Doe niet zo arrogant door te stellen dat het universum om ons draait en dat we onderdeel zijn van een groot kosmisch plan. Dit is het gewoon, meer niet.
Barachem:
Ik beschouw dit soort teksten in ieder geval niet als flame, meer als de waarheid.

Het is toch arogant om te denken dat dit universum er voor jouw is.
Je bent een stofje. Je bent kleiner dan een stofje, je bent eigenlijk niet eens meetwaardig.

Nee, dit is geen flame, meer een mening.
Hij valt Tomcat niet persoonlijk aan, alleen dat stukje van zijn ouders kon netter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 01 februari 2001 10:20 schreef Defspace het volgende:

[..]

Barachem:
Ik beschouw dit soort teksten in ieder geval niet als flame, meer als de waarheid.

Het is toch arogant om te denken dat dit universum er voor jouw is.
Je bent een stofje. Je bent kleiner dan een stofje, je bent eigenlijk niet eens meetwaardig.

Nee, dit is geen flame, meer een mening.
Hij valt Tomcat niet persoonlijk aan, alleen dat stukje van zijn ouders kon netter :)
Hoezo waarheid?
Hierbij wordt het geloof van iemand aangevallen en vervangen door het geloof van iemand anders...
Sinds wanneer is zulke gedwongen bekering toegestaan(sorry, dat ik nu het naar het extreme voer, maar ik wil duidelijk maken, dat ik Apoc2's bericht zie als een persoonlijke bekeringspoging van Apoc2 naast een aanval op Tomcat X's zienswijze/geloof)?

Als ik een post zou doen van:
"He Apoc2, het is niet als flame bedoeld, maar zie je niet, dat je als mens de kroon van de schepping bent?

God heeft de wereld geschapen en heeft de mens als kroon van de schepping geschapen.
De mens is dus God's lieveling.

Dus hou op je minderwaardig en miezerig te voelen en geniet van de positie, die God je gegeven heeft.

Jij bent gewoon een mening aangepraat door je leraren en kameraden, zoals de meeste mensen in deze wereld

Groeten, Barachem...(8>"
, dan zou ik meerdere reacties van een aantal mensen onder de tweakers krijgen, of dat ik aan het flamen ben of/en dat ik zo'n stomme christen ben, die zijn mening aan andere opdringt en daarbij een bekeringsdrang heeft.

Nu geloof ik, dat de mens God's kroon op Zijn schepping is, maar dat doet er nu niet toe en ik ben niet van plan om jullie zulk soort dingen op te dringen of om jullie te op zo'n wijze te bekeren.
Ik zou zoiets eenvoudig en zonder omhaal vermelden als volgt:
"Ok Apoc2, maar ik geloof, dat de mens inderdaad de kroon van God's schepping is en dat daarom dus geestelijk gezien de mens erg belangrijk is en ook het centrum van belangstelling.

Groeten, Barachem...(8>"
Kijk Defspace, dat is een heel ander soort post, een beschaafde post.

En als ik nog iets over een aangeprate mening zou willen hebben, dan zou ik nog erbij zeggen:
"Ik krijg het vermoeden, dat jij de mening van je leraren en kameraden hebt over hebt genomen, is dat zo?"
Dat komt ook anders over, beschaafder...

Maar ja, ik zal het vast in jouw ogen fout hebben..., dan hoor ik wel van je.
Trouwens, Apoc2 heeft hier ook verder niet meer gepost...
Misschien gebrek aan belangstelling.
Misschien durft ie hier niet meer te posten, omdat ie ondekt heeft, dat ie mensen kwetst.
Misschien andere redenen.
In ieder geval zal ie wel een reactie geven, als ie zich aangesproken voelt.
En zolang ik zijn persoon niet afkraak en alleen op zijn poststijl commentaar geef, zie ik weinig reden, dat anderen zijn posts gaan verdedigen.

Wat betreft mijn voorbeeldposts binnen deze post, het zijn voorbeelden en meer niet, voor het geval, dat iemand mij laster aan de schoenen wil schuiven.

Groeten, Barachem...(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

[discussie]
Barachem,

Ik begrijp wat je punt is, maar ik denk dat apoc2 het niet zo bedoeld.
Nou hier het antwoord, het kan niet simpeler: DAAROM!
Mening: Geen indoctrinatie, geen aanval.
Mening: Jouw, had misschien vervangen kunnen worden door Iemands. (lijkt wat onpersoonlijker), en ik denk ook dat JOUW hier als generaliserend moet aangemerkt worden en geen persoonlijke aanval.
Mening: Geen overtuigende tekst.
Jij bent gewoon een mening aangepraat door je ouders, zoals de meeste mensen hier in de wereld.
Vooroordeel: Ok, zoals ik al zei, dit kon iets netter.
[/einde discussie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Helaas beschuldig jij me van indoctrinatie en daarbij ook intolerantie?
Alleen, omdat ik als onderschrift heb:
'John 14:6 "Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."'?
Dat ik dat onderschrift heb, is op mijn eigen verantwoordelijkheid, dat geef ik toe.
ik beschuldig jou niet van indoctrinatie en helemaal niet van intolerantie. Maar ik wijs je er wel op dat die tekst in feite indoctrinerend bedoeld is of zo opgevat kan worden. Ik vind jou niet meer indoctrinerend dan Apoc met zijn bericht, ik probeer je alleen maar te laten zien dat je heel voorzichtig moet zijn hiermee: Het is nou eenmaal veel makkelijker om "fouten" bij anderen te zien dan bij jezelf. Daarin is niemand zonder "zonden". Laat die stenen dus nog maar ff liggen :)
Ik zeg niet, dat men Jezus Christus perse als Messias aan moet nemen en ik zeg ook niet, dat degene, die Hem niet aanneemt, een grote loser is, hoewel ik graag zou zien, dat mensen Hem aannemen, maar dat is een ander verhaal.
Ik denk wel het mijne erover, maar dat is mijn eigen zaak, ik laat mensen vrij...
Wat Apoc deed was niet helemaal netjes, mar aan de andere kant, so what? Wat hij zei was iig duidelijk en je moet ook ergens tegen kunnen... Ik ben zelf ook vaak genoeg geflamed en meestal trek ik me er helemaal niks van aan. (tot nu toe eigenlijk maar 1 keertje wel, die gast ging echt veel te ver, maar ok)
Al moet je er wel heel erg mee oppassen dat mensen er niet door afgeschrikt worden.

Ook een minder opdringerige vorm van je mening presenteren kan als indoctrinatie gezien worden. En het valt bij een ander altijd veel eerder op dan bij jezelf. Je hoeft echt die ondertitel niet te wijzigen hoor, maar heel voorzichtig zijn met kritiek op de houding van anderen zou ook niet verkeerd zijn. Natuurlijk geldt dit ook voor Apoc, maar die heeft wel vaker last van een beetje een gebrek aan subtiliteit :P
dat zijn we gewend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Het valt me wel vaker op dat er hier zeer domme uitspraken staan, allemaal drogredenen en argumenten tegen de persoon gericht,
Blijf bij de zaak en zeg eens iets zinnigs en kom niet met domme uitspraken als " Ik vind het christendom een grote sekte"
Het christendom is een religie, geen sekte, er bestaan wel sektes binnen het christendom, maar het is niet alleen onderverdeeld in sektes (bv. Mormonen)

sekte is een kleine afgescheiden godsdienstige groep. (afwijkende ideen, ze benadrukken vaak een bepaald aspect)

Wees is wat meer tolerant en kom met redelijke argumenten.
Pagina: 1 2 Laatste