Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[electronica] aansturing van achterlichten

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Hallo,
ik be nu druk bezig met restaureren van mijn oude autotje. Eén van de zaken waar ik nu tegen aan loop is dat de kabelboom kapot is, en ik absoluut geen zin heb om zo een partij draden opnieuw in te rijgen. Ik wil iets moderners. Wat ik wil lijkt op iets dat vreoger veel gebruikt werd bij modelspoorbanen. Namelijk een aansturing van de lampjes, inclusief de knipperlichten, over de +12 volt draad. DUs daar een signaal op superponeren dat in de buurt van de lampjes wordt geinterpreteerd en dan een relais aanstuurt.

Het moet echter ook met normale knopjes te bedienen zijn zodat je niet ziet dat er iets ingewikkelds gebeurt.

oeps.... even vergeten of iemand een schakeling weet hoe dit is te realiseren.....

solly

[ Voor 7% gewijzigd door boner op 12-12-2005 12:52 ]

Verwijderd

Modbreak:Zeg dan niets...

[ Voor 79% gewijzigd door AcouSE op 12-12-2005 13:17 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

boner schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:10:
Hallo,
ik be nu druk bezig met restaureren van mijn oude autotje. Eén van de zaken waar ik nu tegen aan loop is dat de kabelboom kapot is, en ik absoluut geen zin heb om zo een partij draden opnieuw in te rijgen. Ik wil iets moderners. Wat ik wil lijkt op iets dat vreoger veel gebruikt werd bij modelspoorbanen. Namelijk een aansturing van de lampjes, inclusief de knipperlichten, over de +12 volt draad. DUs daar een signaal op superponeren dat in de buurt van de lampjes wordt geinterpreteerd en dan een relais aanstuurt.

Het moet echter ook met normale knopjes te bedienen zijn zodat je niet ziet dat er iets ingewikkelds gebeurt.
Het idee is leuk, echter ik weet niet of je auto dan door de keuring heen komt...die stellen ook bepaalde eisen. Zo'n kabelboom is er niet voor niks - immers, wat als net dat ene kabeltje nou een breuk krijgt?

@Willempiet: zeg dan niks |:( |:(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

BMW motoren gebruiken dit principe. Bij BMW noemen ze het 'Single wire' system. De standaard hiervoor is CAN-bus (Controller Area Network)

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_CAN.html

Bij bijvoorbeeld Conrad vind je C-Control modules.

Ik ben er niet zo zeker van of je dit wilt. Ik heb vroeger bij een tweetal oldtimers de kabelboom er in z'n geheel uitgeknipt en blanco begonnen. Met krimpkous en verschillende kleuren draad was het eenvoudig een boom naar achter te trekken. (incl. aanhanger aansluiting).

Naar mijn weten moet verlichting op een andere circuit aangesloten zijn dan overige zaken. Ik had bijvoorbeeld in een oude auto een losse spoel in de dynamo voor de verlichting. Met een microcontroller zul je dan eerst weer voor een stabiele, gelijkgerichte voeding moeten zorgen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Dat betekent dus zo van: voeding + en - en twee overige draden als besturingsdraden. Zodat je minder kabels hoeft te trekken voor elke lamp?

Je kan wel gebruik maken van AND en OR poorten zodat juiste lamp brandt.
De probleem is alleen dat er maar 1 lamp tegelijk kan branden.
De oplossing is dan multiplexen. Met twee ic's in het begin en einde (voor samenbundelen en weer uitelkaar halen van signalen). Dit maakt inschakelen van meerdere lampen tegelijk wel mogelijk. De frequentie hoeft niet zo hoog zijn, de lampen zijn namelijk al traag voor. Wel moet je geen relais nemen, maar liefst solid-state relays in buurt van de lampen. Deze relays schakelen snel en gaan erg lang mee, en geen last van vocht of vorst. Gewone relais mag goedkoop zijn, maar ik ben bang dat die multiplex signaal de relais min of meer gaat klepperen, of je moet beetje bufferen.

Even kijken welke ic's....

74LS139 (dual 4-1 demux) en 74LS153 (dual 4-1 mux)
Uiteraard zijn er veel keuzes beschikbaar, maar dit zijn standaard bouwstenen.
Er is kleine binare teller (voor S select ingangen) en klokgenerator voor hele zaak draaiende houden, dus 400 Hertz of zo, nodig. De E lijnen gaan aan GND om muxed lijnen enabled te houden.
Dan krijg je totaal 6 lijnen: 2 muxed lijnen, 2 voor select sturing en 2 voor voeding.
Dan kun je 8 schakelaars op elke I-ingang aansluiten. Met 1 flexibele netwerkkabel en twee dikke stroomkabels trek je dan zo naar achter.

Kan ik wel even ermee experimenteren.

[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 12-12-2005 13:27 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
En je zal uiteindelijk toch draden naar achter moeten trekken om de boel mee te voeden. Dus als je dan toch bezig bent kan je mijns inziens net zo goed een paar draadjes erbij leggen voor je knipper en remlichten.

Zoveel zijn het er echt niet. En ik denk niet dat dit een mooi moment is om te experimenteren met zo'n essentieel onderdeel van je auto. Zeker kapotte remlichten of uitvallende verlichting 's nachts kan voor een boel nare ongelukken zorgen. Die zitten er niet voor niets zal ik maar zeggen.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Hierboven wordt gesproken over het CANBUS systeem, allemaal heel leuk en aardig, klopt trouwens ook. Maar de topicstarter heeft het over restaureren. Ik neem dus aan dat zijn auto 10+ jaar oud is, en toen was er nog geen CANBUS. En ik zou idd ook niet teveel gaan frotten met restaureren, want dan heb je idd kans dat de auto niet door de keuring komt.

Ik zou eens wat autoforums gaan raadplegen en kijken wat hun ervan zeggen. BTW wat voor auto ga je restaureren?

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
MrDummy schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:13:
Dat betekent dus zo van: voeding + en - en twee overige draden als besturingsdraden. Zodat je minder kabels hoeft te trekken voor elke lamp?

Je kan wel gebruik maken van AND en OR poorten zodat juiste lamp brandt.
....................................
Hmm ik denk dat je een beetje te kort door de bocht gaat, je wil echt geen TTL lijnen van de ene kant van je auto naar de andere kant trekken, dat is veel te storing gevoelig. Dan heb je dus mooi kans dat het verkeerde lichtje aan gaat als je op de rem trapt.

Ik zou ook voor deCAN oplossing gaat, al zal je dan ook iets met een microcontroller moeten doen (of heb je ook CAN bordjes met enkele in en uitgangen?) zo niet dan zou ik toch gewoon een kabelboom maken, scheelt je straks ook uren zoeken mocht het toevallig niet in 1 keer werken.

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
dat CAN bus verhaal ziet er eel belovend uit, maar is denk ik een beetje overkill. Ik kan mij herinneren dat vroegah men iets dergelijks ook bij modelbouw treintjes deed. Dat was dusdanis simpel dat het in discrete componenten te bouwen war en dan ook nog in een treintje in te bouwen was. Dus heel erg eenvoudige electronica. Op het bedieningspaneel kon je dan gewoon eenschakelaartje overhalen. Dat shakelaartje had een eigen adres en dat werd dan gecodeerd meegegeven over de spannisngleiding van de trein. In de treintjes zat dan de tegenpoot van de schakelaar. En die wist aan de hand van de code of hij wel of niet moet reageren.

Dus niet zoals bij de CAN bus met behulp van ingewikkelde compueteraansturing, of ik moet CAN verkeerd hebben begrepen.

Dank iig.

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 12 december 2005 @ 12:54:
[...]

Het idee is leuk, echter ik weet niet of je auto dan door de keuring heen komt...die stellen ook bepaalde eisen. Zo'n kabelboom is er niet voor niks - immers, wat als net dat ene kabeltje nou een breuk krijgt?

@Willempiet: zeg dan niks |:( |:(
als je de kabel dubbel uitvoert heb je daar toch geen problemen mee.....

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

En dan kan je dus net zo goed je kabelboom restaureren.

Signature unavailable

Verwijderd

Euhm.. ik zou toch ff niet voor can-bus gaan.
Ten eerste zijn er zelfs bij de officiele merken nog steeds veel problemen mee, alleen al omwille van het feit dat een auto één grote bron van storing is, en ten tweede vind ik het vrij nutteloos werk..
Als je dan toch een kabel gaat trekken, en je bent toch je auto aan het restaureren.. hoeveel werk kan het zijn om een kabelboom te leggen..

Heb vaak genoeg ganse audioinstallaties moeten steken op 1 dag tijd, met kabelboom leggen was ik max half uurtje kwijt.. en ja toen ging het ook wel over veel kabels :p (bv gps, anti-carjacking, ed.. )

leg gewoon je vloerbedekking ff open en haal je achterbank eruit.. zo gefikst.

Kabelboom maken doe je door gewoon je kabels die je nodig hebt bijeen te binden in een bankschroef, iemand het uiteinde laten vasthouden en met een rol (deftige!) tape te omwikkelen. 5 minuutjes werk.

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
ik zou ook gaan voor gewoon de hele kabelboom opnieuw te leggen
maargoedmocht je het op die andere manier doen en je komt niet door de keuring heb je pas een echt probleem ;)

I've GoT a solution

Verwijderd

hoezo? hij doet een mededeling dat hij dat gaat doen, wat is dat nou voor raar topic
en nu staat er ineens nog alsnog een halve vraag bij ja :S

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Als ik het goed heb wordt dit principe ook gebruikt om lantaarnpalen aan en uit te zetten. In de spanning zit dan het signaal verwerkt waardoor de electronica de lamp schakelt.

De modelspoortreintjes zijn al eerder genoemd, maar volgens mij wordt dit systeem nog steeds wel gebruikt. Zo kun je bij complexe banen met meerdere treinen van elke trein los de snelheid regelen en de verlichting erin schakelen.

Ik heb zelf over dit syteem ook al na zitten te denken een tijdje geleden, en het lijkt me leuk om er iets mee te doen. Ik ga daarom ook even niet in op de vraag of je het in je auto moet gebruiken ;)

Als je een constante spanning hebt, en daar iets boven gaat zitten voor één en iets onder voor een nul. Dan zou je misschien met twee opamps de signalen kunt filteren. De ene opamp geeft een signaal als er een 1 op de spanning komt. De tweede opamp geeft géén signaal als er een 0 op het signaal zit. Waarschijnlijk kun je dan met een pic of avr die signalen vrij simpel omzetten in signalen voor lampjes.

Casemod: Cubeleon

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:35:
[...]

hoezo? hij doet een mededeling dat hij dat gaat doen, wat is dat nou voor raar topic
en nu staat er ineens nog alsnog een halve vraag bij ja :S
je hebt gelijk. Vandaar dat ik mij verontschuldigde dat ik vergeten was de vraag te stellen.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Als je een constante spanning hebt, en daar iets boven gaat zitten voor één en iets onder voor een nul. Dan zou je misschien met twee opamps de signalen kunt filteren. De ene opamp geeft een signaal als er een 1 op de spanning komt. De tweede opamp geeft géén signaal als er een 0 op het signaal zit. Waarschijnlijk kun je dan met een pic of avr die signalen vrij simpel omzetten in signalen voor lampjes.
Dat gaat nooit werken aangezien, je accu spanning niet constant is en bij verschillende belasting (lichten aan) zakt de spanning ook in.

Bij data over voeding gebruikt men een wisselspanning signaal wat gesuperponeerd is op de voedings lijn.
Dit kan al vrij eenvoudig, voor het superponeren gebruikt men een hoogvermogentransistor die men net niet helemaal open zet.
Op de "basis" van deze transistor zet je dan de wisselspanning op de voedingslijn.

De wisselspanning (b.v. 1000 hz) verkrijg je door een blokspanning vanaf een ic'tje te filteren door een eenvoudig eerste orde filter (condensator/weerstand). Deze wordt via de vermogens transistor op de voedingslijn gesuperponeerd.

Aan de andere kant filter je de voedingspanning met een duplicaat van het eerste filter.
Met een gelijkricht schakelingetje (diode + condensator) en een opamp achter dat filter kan je simpel checken of er signaal met bepaalde frequentie is langs gekomen en een relais aansturen.

Je kan verschillende frequenties(filters) nemen voor bepaalde lampen. Of via één frequentie een hele data-reeks door geven en dan via wat registers en multiplexers de lampen etc. aansturen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Je kan zelf een protocol samenstellen, vergelijkbaar met DiSEqC bijvoorbeeld, dat dmv een 22kHz wisselspanning (amplitude 0.6V) gemoduleerd enen en nullen te verzenden, over je voedingskabel zelf. Dat zal erg veel werk zijn, en lastig om hardwarematig op te stellen (zender en ontvanger goed werkend ontwerpen), lastig om softwarematig op te bouwen (zelf je protocol schrijven en implementeren, rekening houdend met storingsinvloeden, fail-safe zijn en dergerlijke), geloof me maar, ik heb een DiSEqC testapparaat gemaakt, en die soft- en hardware vergen heel wat denk- en testwerk, en dan was het nog gebruik makend van een bestaand protocol....

Ik raad je aan, als je zeker bent dat je alles op deze manier wil oplossen (en het ook door de keuring geraakt), een PIC of dergerlijke te gebruiken die ingebouwde support heeft voor een geschikt bestaand protocol. Zowel je knoppen als je lampen, en alles wat op het systeem hangt, moeten verbonden worden met een µP die op de bus communiceert.
Protocollen die je gemakkelijk kan gebruiken:
  • RS-485 gebruikt een standaard UART (zowat elke µP heeft dit), samen met een simpel chipje, om via 2 draadparen (twisted pair, en differnetieel, dus robuust tegen storingen) data te verzenden en ontvangen. Goedkoop en simpel, maar moet apart van de voeding zelf 2 draadparen hebben, en wordt standaard niet in auto's gebruikt.
  • LIN (local interconnect network): een standaard UART is niet genoeg, deze moet enhanced zijn (bij PIC's), en een transceiver is nodig. Dit protocol wordt al gebruikt in auto's, ik ken het niet specifiek, dus je zal zelf even moeten kijken of deze een optie is.
  • CAN: er bestaan PIC's die dit ingebouwd hebben, met een aparte transceiver ben je klaar. Dit protocol is specifiek gebouwd op robuustheid, ook in storende omgevingen, en is hardwarematig fail-safe (data kan niet verloren gaan, althans volgens de reclame :+ ). Volgens mij is deze de beste optie, als je dit goed implementeerd ben je zeker dat alles altijd werkt, maar je moet het natuurlijk goed kunnen implementeren (mensen is misselijk)
Kortom: je zal serieus wat tijd moeten investeren om een goed resultaat te kunnen bekomen, je zal aan het programmeren moeten, en een kleine aanpassing is veel werk (dat je natuurlijk vooraf kunt doen door al reserve-I/O te voorzien). En of je door de keuring geraakt, om dat nog maar eens te herhalen, is maar de vraag, en een njet zou jammer zijn van al je werk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1