Asus A8N32-SLI & 4GB Corsair 3500LL werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KeesDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2006

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
AMD X2 4800+
Asus A8n32-SLI Rev. 101 Bios: 0703
Corsair Twin2048-3500LLPRO (2x)
Windows XP SP2

Mijn mobo herkend wel 4GB geheugen maar geeft aan 4GB installed en ca. 2.5GB usable. Ik zie aan de LED activiteit dat het geheugen wel gebruikt wordt maar dat komt volgens mij door de bank interleaving optie uit de bios. Als ik deze namelijk disable zie ik duidelijk dat nog maar 2 banken aangesproken worden. Alle mem chips afzondelijk en dual getest, ze werken prima. Het ligt dus echt aan het mobo.

Toen ik de beta versie van de bios 0704 installeerde ging het systeem over z'n nek (BSOD non ACPI compliant bios). Alle biosversies op de site van Asus zijn overigens voor DOS, dat zal wel een foutje zijn?

De sites van Asus en of Corsair geven geen uitsluitsel over dit dilemma. Ik denk tevens ook niet dat Informatique 2 van mijn chipjes (lees ¤320,-) terug neemt dus ik heb hulp nodig om het werkende te krijgen.

Het enige wat ik kon vinden was een doodgebloede discussie:

:QUOTE
Just got this board, and was horrified to discover on page 2-13 of the manual, that more than 2 sticks of Corsairs "best for this motherboard" (matched 1GB sticks of 3500LL) DDR will *NOT* work on the board. The QVL document on their website says the same, in that this RAM is only approved for a single pair, thus limiting everyone to 2GB of RAM on the board. It appears that ANY low latency ram is limited in this way, according to the QVL.

I actually didn't believe it at first, so I sent a technical inquiry to Asus tech support, and their (brief) response was:
"Dear Kelly,

4 stick will not work and there is no BIOS update that will change RAM compatibility.

Sincerely,

Jon V.
ASUS Technical Support"

Can anyone confirm that 4 sticks of PRO3500LL doesn't work *at all?
I suspect that this will make many people re-consider theis RAM-MB combination.

Finally, I don't understand why Asus would "partner" with Corsair, and even go on an advertising blitz with this RAM, if they knew its use would render 2 RAM slots useless.

I'm hoping that lots of people make a stink about this, so that Asus will get it fixed (after all, the board does look pretty good, otherwise). So if there are any Asus reps lurking around, it would be great to hear some explanations.
-Adrian
:END QUOTE

Ref: http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1747809

Groet,
Kees

Hoe kan ik mezelf worden?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
heeft dit niet iets met een memory hole te maken wat je in bios aan of uit moet zetten?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

IRCfreAk schreef op maandag 12 december 2005 @ 08:22:
heeft dit niet iets met een memory hole te maken wat je in bios aan of uit moet zetten?
Nee. Als memory hole enabled staat, wordt de 15e en 16e MB van het RAM vrij gehouden. Sommige oude ISA of PCI kaarten vereisen die geheugenadressen om goed te werken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• SubaruRene
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
Damm wat ben jij voor PPownage bak aan het bouwen met 4gig aan ram. welke videokaart komt er in als ik vragen mag ??

Verwijderd

Da's goed kvt.

Ik heb net dit mobo op pre order (dat wordt weer Januari 06) met 4 dimms Corsair 512MB PC3200@222 XL TwinX DDR SDRAM PRO. Dus 512mb per dimm. Ik hoop dat dat wel gaat. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 13:28 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Voor de duidelijkheid, wáár krijg je de melding 2,5GB usable? In het BIOS of het OS (Windows?)?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
SubaruRene schreef op maandag 12 december 2005 @ 08:49:
Damm wat ben jij voor PPownage bak aan het bouwen met 4gig aan ram. welke videokaart komt er in als ik vragen mag ??
Er zitten 2 XFX Geforce 7800GTX 490MHz in (PV-T70F-UDD7). Ze werken nog niet lekker samen, maar dat is een kwestie van tijd en moeite :)

Kees

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op maandag 12 december 2005 @ 13:37:
Voor de duidelijkheid, wáár krijg je de melding 2,5GB usable? In het BIOS of het OS (Windows?)?
In zowel de Bios als in Windows XP SP2.

Kees

• Abbadon
Heb je in het BIOS een optie als 'DRAM Over 4G remapping'? Met deze optie zou je alle vier de GB's volledig tot je beschikking moeten hebben. Iig heeft mijn A8N-SLI (toch familie van jouw bord) deze optie wel en het werkt uitstekend met 4GB ram.

Ik weet verder niet hoe je het geheugen hebt ingesteld qua timings e.d., maar ik stel voor dat je het eerst eens tamelijk conservatief instelt.

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op maandag 12 december 2005 @ 14:14:
Heb je in het BIOS een optie als 'DRAM Over 4G remapping'? Met deze optie zou je alle vier de GB's volledig tot je beschikking moeten hebben. Iig heeft mijn A8N-SLI (toch familie van jouw bord) deze optie wel en het werkt uitstekend met 4GB ram.

Ik weet verder niet hoe je het geheugen hebt ingesteld qua timings e.d., maar ik stel voor dat je het eerst eens tamelijk conservatief instelt.
Nee ik de Bios heb ik die optie niet. Ik heb wel een optie voor MTRR Mapping (Determines the methos used for programming processor MTRRs when using more than 4GB of system memory. Configuration options: [Continuous] [Discrete]) Deze staat standaard op Continuous en Discrete verandert hier niets aan.

Het geheugen werd verder volledig automatisch ingesteld, ik heb hier niets aan veranderd. |:(

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook een case gemeld bij zowel Asus als bij Corsair, keep you posted.

Kees

• Abbadon
Ben benieuwd.

Overigens, je kunt nog vaststellen of het echt een volledige remapping issue (en daarmee dus een BIOS geval is) als je er een 7800GTX uit trekt. De hoeveelheid 'usable memory' zou dan omhoog moeten gaan van 2,5GB naar zo'n 3GB.

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op maandag 12 december 2005 @ 16:20:
Ben benieuwd.

Overigens, je kunt nog vaststellen of het echt een volledige remapping issue (en daarmee dus een BIOS geval is) als je er een 7800GTX uit trekt. De hoeveelheid 'usable memory' zou dan omhoog moeten gaan van 2,5GB naar zo'n 3GB.
Het antwoord van Corsair:
Kees,
This is a chipset/Operating System limitation. You will need to use an O.S. that
will see more than 4 Gig a Bit (NOTE BYTE) like Linux or Win 2003 and enable the
4Gig Re-mapping option in the bios.

Zo'n re-mapping option kan ik dus niet vinden in de bios. Maar ik heb nu er een 7800GTX uit gehaald (omdat deze helaas DOA is) en dan heb ik i.d.d. 3 van de 4 GB tot mijn beschikking. Het is dan nu wachten op een bios update? Ik profiteer nu volgens mij helemaal niets als ik er 4GB in zet met 2x GTX want dan heb ik effectief 2.5GB ter beschikking welke niet zal werken op de "bandbreedte" van één dual setje?

[ Voor 12% gewijzigd door KeesDude op 13-12-2005 21:54 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Zet je swap file eens uit :P

XP kan volgens mij maar max 4gb hebben, en daar zit je swap al in.
Anders moet je XP64 installen, die kan het wel.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een quote van de Microsoft site: Supports up to 4 gigabytes (GB) of RAM and up to two symmetric multiprocessors. Waarschijnlijk wordt hier ook de pagefile in mee gerekend.

bron: http://www.microsoft.com/.../evaluation/features.mspx

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
Misschien had je toch mijn advies moeten volgen })
Op de site van Corsair staan deze dimm's toch echt niet bij de "compatible memory" lijst voor dit board. Wel de 3200. Toeval ??? Anderzijds ?? Toch weer wel ????

[ Voor 65% gewijzigd door Rudolfus op 14-12-2005 02:44 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoek eens rond op de mogelijkheden van de /PAE en /3GB switches in de boot.ini en Misschien zijn deze linkjes nog interessant voor TS:

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx
http://www.google.com/sea...+3gb+site%3Amicrosoft.com
XP ziet 3GB ipv 4GB geheugen

Een quote van een mede tweaker (Abbadon): Dit is normaal en een grens van 32bits hard- en software. De 32bits hardware heeft een adresbereik van 2^32, dat is exact 4GB. Van deze 4GB wordt al door de diverse devices (PCI, grafische kaart, controllers en weet ik wat niet allemaal) al diverse honderden MB opgesoupeerd. De adresruimte die overblijft is wat resteert voor Windows. Dus je zult onmogelijk 4GB in je Windows installatie terug kunnen vinden. Hier wordt dus over Windows XP 32-bit gesproken.

[ Voor 74% gewijzigd door _Dune_ op 14-12-2005 09:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:10:
Zoek eens rond op de mogelijkheden van de /PAE en /3GB switches in de boot.ini en Misschien zijn deze linkjes nog interessant voor TS:

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx
http://www.google.com/sea...+3gb+site%3Amicrosoft.com
XP ziet 3GB ipv 4GB geheugen

--edit--
Bedankt voor je links, ik moet zeggen dat ik het nog niet helemaal begrijp omdat het wat gecompliceerd is. Verder zag ik in de posts geen reactie waarin staat dat het uitschakelen van de pagefile de oplossing is. Ik ben er ook nog niet achter hoe dit alles de performance van het systeem aantast. Ik moet dit dus gaan testen. Overigens zie ik bij de PAE link alleen maar een oplossing voor Intel processors?? Hoe zit het dan met AMD?

Ik zit echter nog even met een "groter" probleem. Mijn XFX 7800GTX kaarten presteren in SLI slechter dan elke afzonderlijk... maar dat is een andere topic.

[ Voor 7% gewijzigd door KeesDude op 16-12-2005 20:51 ]

• Abbadon
Dit is geen software probleem: als het BIOS slechts 2,5GB usable aangeeft houdt 't op, dan heeft kloten met OS instellingen geen enkele zin. En ik neem overigens aan dat je er Win XP64 op gaat draaien? Want de gewone, 32bits, XP versie heeft natuurlijk geen enkele zin op een bak met 4GB (en sinds SP2 krijg je ook geen 4GB meer terug met de /PAE switch).

Ik zou als ik jou was toch even flink doordrammen bij Asus, dat ze hier wel met een oplossing voor komen. Want dit:
"Dear Kelly,

4 stick will not work and there is no BIOS update that will change RAM compatibility.

Sincerely,

Jon V.
ASUS Technical Support"
gaat natuurlijk nérgens over. Een of andere nitwit die deze mail heeft getikt. Volgens de specs kan dit bord 4GB hebben verdeeld over 4 maal 1GB DIMM's. Dus, als het niet werkt verkopen ze met dit bord gewoonweg rotzooi, wat ik overigens bijna niet kan geloven. Neem anders eens contact op met de NL afdeling: http://www.asus.nl/aboutasus.aspx?show=3 en verwijs evt. naar deze Asus FAQ: http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us Toevallig staat nu bovenin een 4GB FAQ welke ook jouw A8N32-SLI betreft, hier relevante quote:
f you install Windows XP 32-bit version operating system, we recommend that you install less than 3GB of total memory. If more than 3GB memory is required for your system, then below two conditions must be met:
1. The memory controller which supports memory swap functionality is used. The latest chipsets like Intel 975X, 955X, Nvidia NF4 SLI Intel Edition, Nvidia NF4 SLI X16, and AMD K8 CPU architecture can support the memory swap function.
2. Windows XP Pro X64 Ed. (64-bit) or other OS which can address more than 4GB memory.

Verwijderd

Rudolfus schreef op woensdag 14 december 2005 @ 00:20:
Misschien had je toch mijn advies moeten volgen })
Op de site van Corsair staan deze dimm's toch echt niet bij de "compatible memory" lijst voor dit board. Wel de 3200. Toeval ??? Anderzijds ?? Toch weer wel ????
Ik d8 het toch van wel http://www.pro-clockers.com/article.php?id=65&page=7

Het probleem is denk ik idd 4 dimms. Blijkbaar kan de memorycontroller dat toch niet echt aan (meestal auto downclock naar DDR333). Zelf heb ik m'n order verandert naar Twinx2048 pc3500LL Pro ipv vier dimms 512 PC3200C2.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Je kaarten neemen ook veel geheugen in beslag.

Kijk maar eens in dit topic

Dit moet ook maar eens in een FAQ komen te staan.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:08:
Dit is geen software probleem: als het BIOS slechts 2,5GB usable aangeeft houdt 't op, dan heeft kloten met OS instellingen geen enkele zin. En ik neem overigens aan dat je er Win XP64 op gaat draaien? Want de gewone, 32bits, XP versie heeft natuurlijk geen enkele zin op een bak met 4GB (en sinds SP2 krijg je ook geen 4GB meer terug met de /PAE switch).

--edit--
[...]
Asus heeft voorlopig nog niet gereageerd op mijn case van 12/12, de 48h respons kunnen ze dus niet echt waar maken :(

Als het te lang duurt ga ik er maandag achteraan bellen, results worden uiteraard gepost. Ik zal ze zeker wijzen op de FAQ. Ik heb trouwens ook gelezen dat SLI niet werkt onder XP64? Beetje raar dan dat je nooit het beste van 2 werelden (lees: mem & video) kan hebben onder 1 OS maar het wel zo verkocht is :?

Groet,
Kees

• Abbadon
KeesDude schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 22:18:
.. Ik heb trouwens ook gelezen dat SLI niet werkt onder XP64? Beetje raar dan dat je nooit het beste van 2 werelden (lees: mem & video) kan hebben onder 1 OS maar het wel zo verkocht is :?
Volgens de release info v.d. 64 bits Forceware drivers voor XP64 moet je gewoon SLI kunnen draaien hoor: http://www.nvidia.com/object/winxp64_81.94.html :)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 22:22

sphere

Debian abuser

Beetje rare reactie van Asus. Riekt erg naar klantje afwimpelen :P
Is die 4GB trouwens het maximum voor die memory controller van de Athlon 64? In Opteron bordjes van Asus mag je namelijk 8GB duwen bijvoorbeeld, en daar zit toch min of meer dezelfde controller in?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Abbadon
Dat is inderdaad een maximum v.d. geheugencontroller. Opterons gebruiken registered geheugen i.p.v. unbuffered, daarom kunnen die meer aansturen :) (tel ik de 1xx serie even niet mee, dat zijn veredelde Athlon's).

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 22:22

sphere

Debian abuser

Abbadon schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:16:
Dat is inderdaad een maximum v.d. geheugencontroller. Opterons gebruiken registered geheugen i.p.v. unbuffered, daarom kunnen die meer aansturen :) (tel ik de 1xx serie even niet mee, dat zijn veredelde Athlon's).
Raar, want Asus zet het ook bij de single Opteron bordjes :?
Of geldt dat alleen als je er een 2xx inprikt?

http://www.asus.com/produ...model=240&l1=3&l2=16&l3=0

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:53:
[...]

Volgens de release info v.d. 64 bits Forceware drivers voor XP64 moet je gewoon SLI kunnen draaien hoor: http://www.nvidia.com/object/winxp64_81.94.html :)
Inmiddels heb ik toch even XP64 geïnstalleerd en het een en ander getest. SLI werkt inderdaad gewoon met de drivers die je noemde. De framerates (o.a. F.E.A.R.) waren alleen nog lager dan onder de gewone XP32. Gezien de slechte beschikbaarheid van drivers onder XP64 heb ik het er weer afgehaald, wellicht dat ik later wel een dual boot maak. Maar Photoshop CS2 zonder ondersteuning van mijn printer, scanner en camera schiet ook niet op. Vraag ik me wel af waarom dit platform niet gebruikt wordt om Vista drivers te beta testen, maar goed.

Wat betreft het geheugen. Ook het uitzetten van de pagefile onder XP64 heeft geen effect. In de bios is klaarblijkelijk onherroepelijk bepaald dat je er geen beschikking over krijgt. Dan blijft dus inderdaad een bios probleem over. Er is geen bios update beschikbaar voor XP64 o.i.d. dus we wachten wederom op Asus.

• Abbadon
Vreemd dat het zo traag is dan. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met XP x64 en games draaien daar ook goed&snel onder. 64bits drivers voor apparaten is een andere kwestie, ik heb 'geluk' dat alles wordt ondersteund, ook mijn printer. Dat is evt. een kwestie van afwachten. Maar ik had eigenlijk het idee dat je met 4GB je hier vantevoren iets meer in verdiept had (tip, kan handig zijn :P ).

Overigens zou ik niet passief gaan wachten op een nieuwe bios, je hebt daar een duur bord en deze zou _nu_ al probleemloos moeten werken met 4GB. Asus heeft hier ook genoeg ervaring mee getuige de serie voorgangers, de A8N-SLI die ik hier b.v. heb doet het uitstekend met 4GB. Ik zou er bovenop gaan zitten of anders het bord ruilen voor een ander type of merk. Maar dat ben ik, rommel heeft hier een extreem korte levensduur :+
sphere schreef op zaterdag 17 december 2005 @ 00:33:
[...]

Raar, want Asus zet het ook bij de single Opteron bordjes :?
Of geldt dat alleen als je er een 2xx inprikt?

http://www.asus.com/produ...model=240&l1=3&l2=16&l3=0
Dat is al een oud bord bedoeld voor de eerdere serie S940 1xx Opterons. Tegenwoordig zijn de 1xx Opterons van het type S939, identiek aan de overige Athlon's en hebben daarmee ook precies dezelfde geheugencontroller voor unbuffered DIMM's :)

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:15:
Vreemd dat het zo traag is dan. Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met XP x64 en games draaien daar ook goed&snel onder. 64bits drivers voor apparaten is een andere kwestie, ik heb 'geluk' dat alles wordt ondersteund, ook mijn printer. Dat is evt. een kwestie van afwachten. Maar ik had eigenlijk het idee dat je met 4GB je hier vantevoren iets meer in verdiept had (tip, kan handig zijn :P ).
--edit--
Nadat ik me verdiept had in zo'n beetje alles waar ik me in kon verdiepen voor de aanschaf voor mijn nieuwe spulletjes was dat er i.d.d. een beetje bij ingeschoten. 8)7 Ik ging er vanuit dat ik tot Vista op XP32 zou draaien, maar dat was misschien een beetje voorbarig. Ik wilde 4 exact dezelde reepjes hebben met low latency voor Vista. Ik heb het er nu al ingeprikt omdat het met Photoshop en mijn digi-eos ook wel lekker leek.

Ik heb zojuist wederom een call bij Asus in behandeling gezet, beetje triest dat ze nog niet gereageerd hebben. Ik kom structureel tijd te kort om een aantal dingen te tackelen. Zoals bijvoorbeeld even naar .de te bellen. De prestaties van mijn systeem vallen zwaar tegen. (Specs http://tweakers.net/gallery/149515) Het ontbreekt me aan tools om het goed te benchen. Wel 3dmark05 Free Version 1.2.0. gedraaid en kom dan in SLI niet verder dan een beschamende 7316 punten. Ik moet even op zoek naar een goede benchmark zodat ik echt goed testen en vergelijken. Far Cry draait wel aardig maar F.E.A.R. krijg ik niet boven 40FPS max (performance demo in options menu) gemiddelde ligt rond de 22! (Nvidia 81.95 Fear.exe profiel, soft shadows uit, vsync uit) Het vreemde is dat wat ik ook uit zet of aanzet, het lijkt niets uit te maken. Dit is mijn 1e SLI opstelling maar met die 2 kaarten die ik er in heb zitten mag ik toch wel wonderen verwachten?

Benchmark tools? Volledige versies? Hulp? :'(

Groet,
Kees

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Reactie van Asus:
Dear Friend :
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
My name is ZYC, and I would be assisting you today.
sir ,i make a screen capture of manual about memory limit issue ,
check it .
and ,i suggest you try to update bios to 0901 version with attached bios for a test .
Thank you for using ASUS products and services!

Bijgevoegd was een screencap van de manual met omcirkeld:
1) If you installed four 1GB memory modules, the system may detect less than 3GB of total memory because of address space allocation for other critical functions. This limitation applies to Windos XP 32-bit version operating system since it does not support PAE (Physical Address Extension) mode.
2) IF you install Windows XP 32-bit version operating system, we recommend that you install less than 3GB of total memory.

Uiteraard heb ik de nieuwe bios versie erop gezet. Release date is 11/11, wel apart dat deze nergens op de Asus sites te vinden is? De bios geeft echter exact dezelfde limitatie als de 0703 versie. Dus nog steeds maar 2,48GB usable bij boot. Ik denk niet dat het zin heeft om XP64 erop te zetten, want dat beïnvloed niet deze bootsetting?

Terugmailen naar Asus dat het niet werkt??

Groet,
Kees

• Abbadon
Ja terugmailen, want het heeft in dit geval nul komma niks met het OS te maken; jouw BIOS geeft al aan dat er slechts 2,48GB usable is, dus _elk_ OS, ook 64bits, zal dan maar 2,48GB zien. Zolang het BIOS de vier 1GB DIMM's niet goed herkent ben je geen stap verder helaas.

Heb je overigens met bepaalde instellingen binnen dit nieuwe BIOS gespeeld? (instellingen die betrekking hebben op memory remapping). Zo nee, probeer dat ook :)

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04 13:56

Apoca

Array Technology Industry

FF een klein offtopic vraagje.

Waar heb jij dat moederbord besteld? Ik heb hem bij 2 winkels in de pre-order staan, en wel 9 shops gebeld waar ik normaal alles bestel op internet. En die hebben allemaal een levertijd van over de 3 weken.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 22:56
Micro-mail heeft ze op vooraad. Heb hier de mijne ook besteld, had hem de volgende dag in huis. 200€

[ Voor 5% gewijzigd door tazzdevil op 30-12-2005 13:38 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Micro-mail.nl in Zeewolde had een behoorlijke zending gekregen - maar is er nu door heen geloof ik :)

Ik had de laatste :) net binnen - wat een moederbord :)

Maar succes met je problemen!

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Abbadon schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:33:
Ja terugmailen, want het heeft in dit geval nul komma niks met het OS te maken; jouw BIOS geeft al aan dat er slechts 2,48GB usable is, dus _elk_ OS, ook 64bits, zal dan maar 2,48GB zien. Zolang het BIOS de vier 1GB DIMM's niet goed herkent ben je geen stap verder helaas.

Heb je overigens met bepaalde instellingen binnen dit nieuwe BIOS gespeeld? (instellingen die betrekking hebben op memory remapping). Zo nee, probeer dat ook :)
Wederom een reactie van Asus.

:Quote
Dear Friend :
Thank you for contacting ASUS Customer Service.
My name is ZYC, and I would be assisting you today.
sir ,no bios options can change this problem .
i mean ,we have to wait for another new bios to fix this issue .
:End Quote

Ik heb inderdaad ook het een en ander geprobeerd, maar ik kan geen optie vinden in de bios welke dit probleem verhelpt. Mijn reactie luidt dan ook:
:Quote
This is your top model board, it is unacceptable that this issue is still not fixed... By the time the issue is resolved a new mobo will be introduced, reducing the value of my purchase.
Please contact the proper department and have them write a new bios?
:End Quote

To be continued... |:(

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Apoca schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 19:08:
FF een klein offtopic vraagje.

Waar heb jij dat moederbord besteld? Ik heb hem bij 2 winkels in de pre-order staan, en wel 9 shops gebeld waar ik normaal alles bestel op internet. En die hebben allemaal een levertijd van over de 3 weken.
Salland Automatisering, inmiddels lange levertijd...

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Inmiddels 2x mijn reactie, direct vanuit mijn Technical Inbox, verstuurd naar Asus en geen enkele reactie (UPH?).

Service laat echt te wensen over, bedankt Asus.

• KeesDude

KeesDude

I wanna know it all!

Topicstarter
Overigens:

Een Zalman CNPS7700(AL)CU past niet op een A8N32-SLI Deluxe i.c.m. gemeld Corsair geheugen. Door de ledjes en koelelementen is het geheugen hoger dan gebruikelijk. Hierdoor raakt het net de rand van de cooler waardoor deze niet meer het socket haalt. Een oplossing zou zijn om een andere bankconfiguratie te gebruiken, en het meest linker slot ongebruikt te laten, maar met 4 reepjes erin lukt het i.i.g. niet.

Je zou er maar net op googlen toch?

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-03 21:44
Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar heb je een DFI nF4 Expert al eens overwogen? Zeer goed boord met veel (soms te veel :P ) instelwaardes voor o.a. het geheugen.
DFI heeft ook een forum, waar veel overclockers en mensen van DFI zitten om elkaar te helpen is zeer handig en heeft mij ook al meerdere keren uit de brand geholpen.

Op XS had iemand ook een 4GB probleem alleen dan met een DFI moederboord, klik.

En heb je ook al eens gekeken hoesnel het geheugen loopt? Met 2x1GB (dual-sided) hebben de nieuwe core's van AMD(Venice,San Diego, etc) onofficieel support voor PC4000(DDR500) en PC3500(DDR433), en ik denk dat Asus daar gebruikt van heeft gemaakt om dit geheugen (het Corsair PC3500) te ondersteunen, echter als je 4x1GB (dual-sided gebruikt vervalt de (onofficiele) support voor PC4000 en PC3500. Daarom zegt Asus denk ik dat het niet werkt. Echter het werkt wel alleen (officieel) @ 200 met het commandrate op 2T (en misschien Bank Interleaving op disabled). Maar met een beetje goede geheugencontroller werkt het ook wel op de PC3500 ratings.

Ik zou alleen niet zo 1-2-3 er achter kunnen komen waarom je geen 4GB ziet, misschien komt het door Service Pack 2, heb je misschien de mogelijkheid om alleen SP1 te installeren?
Welke waardes kan je allemaal instellen bij je geheugen, bij de DFI nF4 serie weet ik het hele rijtje bijna uit mijn hoofd maar ik weet niet welke mogelijkheden Asus allemaal geeft, misschien is het makkelijk als je dat lijstje ook post?

Edit:
Misschien is kan dit forum ook nog van pas komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gaming247 op 10-01-2006 19:17 ]

[Updated spec's]

Verwijderd

KeesDude schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 17:34:
[...]

.....SLI werkt inderdaad gewoon met de drivers die je noemde.----
4GB en X64 werkt (nog) niet met een 7*** series SLI setup 158.24WHQL
het werkt bij jou wel omdat je maar 2.5 gb herkend....

Al eens geprobeerd in je bios H/W and S/W mapping aan te zetten, dan zal alles draaien als een treintje...
Let wel: als je windows vista 64bit met 4gb installeert moet je tijdens installatie slechts 2gb in steken en na alle updates je 2 andere gb in steken.
link:
[ASUS A8n SLI SE] 4GB geheugen geeft BSOD vista x64

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 22:44 ]

Pagina: 1