[ASUS A8n SLI SE] 4GB geheugen geeft BSOD vista x64

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PreDaTorY
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 12:25
Beste Mede Tweakerts,

Ik heb een paar weken geleden ontzettend zitten kloten om me geheugen upgrade werkend te krijgen. Door een dubbele bestelling zit ik nu met de volgende configuratie:

AMD Athlon 64 X2 4200+
Asus A8N SLI SE
4x 1GB TWINMOS PC3200 modules
Laatste biosversie aanwezig

4GB geheugen werkt niet volledig onder windows xp x86 dus ik ben een dual boot gaan maken naar Vista Ultimate x64. Maar na vanuit windows xp de installatie op te starten krijg ik na de reboot meteen een BSOD.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit aan het HW/SW mapping verhaal ligt wat je in de bios kunt instellen. Zodra beide opties aanstaan ziet de Bios 4GB geheugen EN 4GB bruikbaar geheugen. Zodra 1 van beide uitstaat is het bruikbare geheugen rond de 3GB.

Ik heb nog een volgend probleem kunnen vinden; 2 repen zijn samen een dual channel kit, de andere 2 repen zijn alleen opvolgend van serienummer en zaten dus niet in een dual channel pack. Tevens zijn de chips op deze modules niet van twinmos maar van Mtec. Tijdens het googlen ben ik uiteindelijk 1 persoon tegen gekomen die aangaf dat het afwijken van de chips op de geheugenmodules daadwerkelijk tot deze problemen kan leiden. Dit omdat x64 hogere eisen zou stellen aan het geheugen?

De grote vraag: Is het iemand bekend of het vervangen van de Mtec modules voor een dual channelkit van twinmos het probleem zou kunnen verhelpen? of is er eventueel een minder absurde oplossing? 8)7

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Probeer vista niet vanuit XP te installeren, of lees ik nu fout?

Droogkloot.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:50
Dat verhaal van die 3 GB heeft te maken met 32 bits/64 bits. XP (32 bits) herkent maar 3071 MB max, dus 3 GB. Vista (64 bits in jou geval) zou wel meer dan 4 GB moeten herkennen. Helaas kan ik je verder niet helpen, maar wellicht is dit een richting waarin je het zou moeten zoeken.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• PreDaTorY
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 12:25
wel of niet vanuit windows xp de installatie starten zou opzich niet uit moeten maken, na de reboot is het effect hetzelfde.

Waarneer is zoek op het 3 of 4 GB probleem krijg ik niemand die met vista x64 een BSOD krijgt meteen bij het booten van uberhaupt de installatie. :X

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

JCS

Ik heb straks ben ik bang hetzelfde probleem, ik heb 4gb besteld en een P5B Deluxe. Er zijn zo hier en daar enige draatjes te vinden over dit probleem maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden. Omdat steeds meer mensen de overstap maken naar 4gb kon ik gister met google na lang bladeren wel enkele draadjes vinden waar ze het misschien binnenkort gingen proberen, maarja daar heb ik niet zoveel aan.

Wat ik tot nu toe weet is dat er een probleem schijnt te zijn met de memory controllers van veel bordjes en dat ze daardoor helaas niet volledig 4gb kunnen ondersteunen wat zwaar kut is maarja ik zal het volgende week wel merken als ik alles binnen is. Hoop dat het werkt.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad:
De oplossling:
Verwijder ram tot je maar 2gb hebt, installeer daarmee windows vista.
Doe alle updates, en steek overige ram in je pc en hopla, alles werkt!

Er is dus geen BSOD tijdens de installatie met 2gb ram!

Het enige wat ik nog niet heb doen werken is SLI op 4gb 64bit systeem... nvidia's fout!
(Trek je niets aan van h/w and s/w mapping, laat het gewoon aan staan, niet nodig met 2gb ram)

maar dit is de oplossing voor jou probleem.

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Op mijn Asus a8n sli deluxe met 4x1gb samsung uccc ging installatie vista ultimate 64bit vlekkeloos...
maar je hoort inderdaad wel eens verhalen dat windows met >2gb installeren problemen kan geven.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Zo dit topic maar weer eens wakker schoppen!

Ik ben in het bezit van onderstaande configuratie en de installatie en het opstarten van Vista 64bit met 4GB in mn systeem is een groot BSOD drama...

Zoeken levert op dat dit een bekend probleem is. Vista pakt bij installatie of boot geen 4GB.

Na lang zoeken kwam ik op een Duits forum een link tegen naar een patch van Microsoft:

Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

En dat werkt PERFECT!

Patch voor zowel de x86 32bit versie als voor de 64 bit versie!

Dus eerst installeren met 2GB RAM en daarna de Patch draaien en dan de andere 2GB erbij prikken!

Lekkere hardwareondersteuning dat Vista :r

Zal vast onderdeel zijn van het eerste SP voor Vista

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 29-08-2007 07:11 . Reden: Dat grote softwarebedrijf uit Redmond heet Microsoft, niet Mickeyschoft ]

Pagina: 1