Wat doet een te warme hdd?

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Ik heb een hdd ingepakt in isolatie schuim, van dat noppenschuim, om de teringherrie wat te verminderen. Het is een Maxtor 20 GB 7200 rpm schijfje die nu heel wat stiller is....
Alleen zat ik zo te denken misschien kan hij nu wel te warm worden dus ik dacht ga m ff in de gaten houden met wat software via SMART.
Dus ik een nachtje laten staan en kijk ik smorgens zie ik wat errors staan, wat seek error rate changes en seek time performance changes. T kan natuurlijk daarvan komen maar de temp in de kast was de hele tijd vrij laag... namelijk zon 23 graden.
Ik kan natuurlijk het er weer afhalen en dan testen maar aangezien ik daar veel werk aan heb gehad en lui ben, probeer ik het hier eerst...
Ik plak er trouwens ook een temp meter aan, alleen enig idee waar de meeste warmte vanaf komt.
En nee, voor die temp meter hoeft niet alles uit elkaar....

-= Very annoying forum person =-

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een HDD zonder koeling in een normale kast wordt al gauw 45 graden, en 50 is zo ongeveer de maximale temperatuur. Als jij je schijf hebt ingepakt in noppenschuim wordt hij heel wat warmer dan 50, dus de kans is groot dat je harde schijf te warm geworden is. Zie ook dit stukje in de FAQ.

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 10-12-2005 16:32 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:56

DefLite

Why so serious?

Omgevingstemperatuur
De fabrikanten hebben een maximum aanbevolen werktemperatuur voor de schijven in de specificaties/datasheets vermeld staan. Over het algemeen is dit 55°C. Hou dit dus in de gaten en koel het liefst tot maximaal 45°C, zo heb je nog een leuke marge over.
uit de faq

te laat :(

[ Voor 6% gewijzigd door DefLite op 10-12-2005 16:35 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 07:43
20GB schijfjes worden over het algemeen niet zo heel erg warm. Noppenschuim zou kunnen werken als warmte overbrenging echter is dee niet zo goed als een normale koelmethode voor een harde schijf.

Als een harde schijf een tijd niks doet dan wil deze nog wel eens in een soort stand-by stand worden gezet de kop gaat dan naar de zijkant en de schijf draait niet of nouwelijks meer dit scheelt aanzienelijk in stroomverbruik. Hierdoor daalt de temperatuur avn de harde schijf ook.
Dat hij dus 23 graden is kan best omdat je pc eigenlijk niks deed die gehele nacht wel?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
WTF?!?!?! Schijven die langzamer gaan draaien??? Dat heb ik nog nooit meegemaakt.... Schiijven worden idd wel eens in sleep mode gezet, dan staan ze gewoon uit... en gaan ze weer aan op het moment dat er data nodig is...

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:39:
20GB schijfjes worden over het algemeen niet zo heel erg warm. Noppenschuim zou kunnen werken als warmte overbrenging echter is dee niet zo goed als een normale koelmethode voor een harde schijf.

Als een harde schijf een tijd niks doet dan wil deze nog wel eens in een soort stand-by stand worden gezet de kop gaat dan naar de zijkant en de schijf draait niet of nouwelijks meer dit scheelt aanzienelijk in stroomverbruik. Hierdoor daalt de temperatuur avn de harde schijf ook.
Dat hij dus 23 graden is kan best omdat je pc eigenlijk niks deed die gehele nacht wel?
Mwa ik draai er een UT server op en volgens mij was t vannacht niet echt druk daarop, maar goed dat schuim schijnt ook brandveilig te zijn dus als hij in de fik vliegt dan vliegt hopelijk niet alles in de fik. :P
Maar t gaat ook niet om een koelmethode maar om dat ding stiller te krijgen en dat is goed gelukt.

-= Very annoying forum person =-

Verwijderd

Cave_Boy schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 16:39:
20GB schijfjes worden over het algemeen niet zo heel erg warm.
Ehm, dat kun je in zijn algemeenheid echt niet zeggen. Dat hangt namelijk helemaal van de config af. Een Maxtor D740X met disks van 40 GB (twee platters van 20 GB) zal inderdaad niet warm worden, maar een oudere Maxtor Diamondmax Plus 2500 van 'maar' 10 GB zal wel heel warm worden, gewoon omdat die een veel uitgebreidere schijf/kop-setup heeft (namelijk vier van 2.5 GB).

En denk eens aan de oude modellen van de Seagate Medalist Pro: 7200 rpm, maar 8.4 GB, maar die krengen werden gewoon te heet om aan te raken, letterlijk. Grootte zegt niets over de warmteproductie, aantal koppen/platters wel.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 23:52:
[...]

Ehm, dat kun je in zijn algemeenheid echt niet zeggen. Dat hangt namelijk helemaal van de config af. Een Maxtor D740X met disks van 40 GB (twee platters van 20 GB) zal inderdaad niet warm worden, maar een oudere Maxtor Diamondmax Plus 2500 van 'maar' 10 GB zal wel heel warm worden, gewoon omdat die een veel uitgebreidere schijf/kop-setup heeft (namelijk vier van 2.5 GB).

En denk eens aan de oude modellen van de Seagate Medalist Pro: 7200 rpm, maar 8.4 GB, maar die krengen werden gewoon te heet om aan te raken, letterlijk. Grootte zegt niets over de warmteproductie, aantal koppen/platters wel.
hmm bestaan er 160GB platters? want in dat geval zal mijn disk er dan maar 1 hebben... temp hooguit 25 graden...

edit:
anyway, als de schijf sowieso niet warm werd, kan je em volgens mij gewoon inpakken in schuim.

en om even antwoord te geven op de titel: een hardeschijf die te warm is zet uit. daardoor kunnen bepaalde delen die elkaar niet horen te raken elkaar toch gaan raken waardoor de schijf erg snel slijt (like in 100x sneller als normaal). je kan het horen wanneer de schijf zomaar spin-down/spin-up gaat doen en je hem hoort tikken (buiten het normale ratelen)

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 11-12-2005 00:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

tja mijn hd die gewoon vrij in de kast in elastiek hangt (die kut maxtor 200gb trilt als de nete) is eingenlijk ook altijd 55 graden of meer. ik ga er echt geen extra koeler voor hem inzetten dus als hij naar de kloten wil lopen moet ie het zelf weten, gelukkig vervang ik al mijn hd's binnen 2 jaar dus hopelijk gaat het weer goed

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Kapot gaan. Of je data corrupt maken. Dat doet een té warme HDD. De vraag is echter in hoeverre hij te warm is. De temperatuursensor kan niet aangesloten zijn maar toch een waarde geven, je kan best met een goed werkende thermometer (koortsthermometer zal niet werken :+ ) controleren hoe heet hij is, na hem een tijd (enkele uren) zwaar te belasten (defragmenteren of heftig bestanden kopieren ofzo) mag hi niet warmer zijn dan een 50tal graden.

Ik denk dat ie te warm zal worden, isolatieschuim isoleert meestal goed, dus hij kan zijn warmte niet meer kwijt. (Ik ga een zalman HDD cooler kopen, die schijnt erg effectief te zijn in geluidsdempen, en dan kan mijn hdd niet oververhitten)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een HD moet wel wat kunnen hebben, want de meeste mensen hebben geen speciale koeler op hun HD staan. Ook heb je veel van die kleine (barebone) kastjes, waarbij alles zo op elkaar gepropt zit dat je hetzelfde effect krijgt als dat noppenschuim van de TS ;) Maw. ik denk niet dat het ding direct kapot gaat door de hogere temp. Echter de levensduur wordt er waarschijnlijk wel (sterk?) door verkort. En het nare is dat je niet kunt voorspellen wanneer ie het begeeft. Kan nog jaren goed gaan, maar ook korter. Precies op een moment dat je geen recente back-up hebt ;)

Als er kostbare data op die schijf staat zou ik het risico niet nemen (ook als je regelmatig back-upt). Wordt ie alleen gebruikt voor die UT server-install dan maakt het misschien niet zoveel uit, want die kun je zo weer installeren op een nieuwe schijf.

[edit @ reactie hierboven] Ik heb ook een tijdje zo'n zalman HD-koeler gehad, maar over de koeling was ik niet echt te spreken. Als je weinig airflow in je kast hebt zal de temp. van de HD nauwelijks dalen. Ik heb die van mij maar heel kort gehad en toen een nieuwe kast gehaald met betere koeling voor de HD (12cm FAN op 5V ernaast).
Geluiddemping van die Zalman is ook matig. Alleen de zoekgeluiden dempt ie, maar het geluid van ronddraaien (zo'n hoge pieptoon wat oude HD's vaak produceren) blijf je gewoon horen. Logisch, omdat er niks om die koeler zit wat geluid tegenhoudt.

[ Voor 49% gewijzigd door Palomar op 11-12-2005 00:45 ]

Pagina: 1