Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] hdd led schakelt lampje

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met een relatief zwaar lampje te schakelen via mijn hdd led aansluiting op mijn mobo, gezien het feit dat dit al een keer mislukt is roep ik nu jullie hulp in, ik heb met mijn kennis het volgende schema in elkaar geflanst maar voordat ik het ga bouwen zou ik graag willen weten of het zo klopt, of ofdat er een betere manier is om dit te doen met andere componenten of zo, mijn componente kennis is niet echt groot nl. zoiezo kan de opto de ampere stroom wel aan ? en wat is eigenlijk het verschil in condensators tussen de linkse en rechtse bij de lm317 ?

Afbeeldingslocatie: http://bf1942.clan-beware.nl/Script/stroom.JPG

edit ? huh mogen ofsite fotos niet gewoon fullsize zijn ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 11:09 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik denk niet dat de linker condensator echt nodig is, omdat de spanning van je voeding als stabiel genoeg is. Het verschil lijkt me in je tekeningetje dat de linker een condensator is en de rechter een elco. De eerste heeft geen polariteit, de tweede heeft wel een vaste plus en min.

Ik denk niet dat je opto die stroom kan schakelen, maar dat kun je opzoeken in de datasheet. Je kunt nog altijd daarmee een transistor schakelen en daarmee de lamp.

Je zou de LM317 ook kunnen vervangen door een 7806, die volgens mij standaard 500mA kan leveren. Dan zit je niet meer met de weerstanden en de potmeter.

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Topicstarter
pot moet er in want spanning moet regelbaar tussen 0 en 6 v blijven dimmer effect. LM317 kan die 500ma wel leveren die kan 1,5A aan volgens specs

welke type transistor moet dat dan zijn ? en klopt dat zo dan ?

Afbeeldingslocatie: http://bf1942.clan-beware.nl/Script/stroom2.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 11:57 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Je kan best na je optocoupler een FET gebruiken, want een gewone optocoupler trekt dat niet vrees ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al zeg ik heb maareen kleine kennis van componenten en schakelingen bouwen , kan je dat dus toelichten met een tekening ?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 11:56:
pot moet er in want spanning moet regelbaar tussen 0 en 6 v blijven dimmer effect. LM317 kan die 500ma wel leveren die kan 1,5A aan volgens specs

welke type transistor moet dat dan zijn ? en klopt dat zo dan ?

[afbeelding]
Bij deze schakeling is de minimale spanning niet 0V, maar 1,25V De LM317 kan namelijk geen lagere spanning maken; als de potmeter helemaal op nul staat, staat er nogsteeds 1.25 V op de uitgang.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
i know maar was effen voor de aangeeft een regeling tot 6V , en dat is ook geen probleem, ben redelijk goed bekent met de lm317 , maar het gaat dus voornamelijk om het opto stukje hoe kan ik dat en met welke fat of transitor werkend krijgen zonder dat er daar iets het loodje legt

Verwijderd

Topicstarter
niemand die weet welke onder delen der nog tussen moeten ?

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Allereerst moet je de lamp aan de andere kant van de transistor doen (aan de collector) en een weerstandje voor de basis.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Solid state relay al gebruikt? Deze kant en klare electronische relais werkt met wissel en gelijk stroom aan schakelzijde. Dus je hoeft helemaal niet gelijkrichten voor je lampje, neem gewoon juiste trafo van 6V en sluit meteen lamp eraan. Of anders 1 bruggelijkrichter ertussen, een elco is niet nodig vanwege trage werking van de gloeidraad in de zware lamp.

Gewoon specs lezen van solid state relay en je hebt eentje. Zo'n optocoupler zit al in solidstate relay en heeft sterkere trap erachter. Dat scheelt hoop gebouw. :)

• skr

skr

Dan valt er niets meer te dimmen he...

Verwijderd

Topicstarter
zo dan ??

Afbeeldingslocatie: http://bf1942.clan-beware.nl/Script/stroom3.JPG

welke transistor kan je dan het beste gebruiken ? en hoeveel weerstand moet er op die weerstand aan de basis , of maakt dat weinig uit

• skr

skr

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:23:
zo dan ??

[afbeelding]

welke transistor kan je dan het beste gebruiken ? en hoeveel weerstand moet er op die weerstand aan de basis , of maakt dat weinig uit
Dat kan ik nog niet vertellen omdat

1.) weerstand houd verband met de gekozen transistor. (de versterking.. Hfe)
2.) De dimmer niet lineair is omdat hij ook de spanning over de weerstand, en dus de stroom, regelt.

Dus je moet de ingang van de opto aan de +12 hangen en een goede transistor kiezen die minimaal 0,5 A kan leveren. (Een BC547B voldoet dus niet bijvoorbeeld..)

Heb eventueel nog een heel ander schemaatje voor je, zit echter wel wat meer weerstanden en een opamp in en zonder opto. Maar werkt waarschijnlijk veel beter. (regelbaar bereik zelf instellen ergens tussen 0-12V)

Verwijderd

Topicstarter
zou je dat schematje eens kunnen posten of sturen naar scriptkiddie@clan-beware.nl

limiet moet eigenlijk 6V worden anders brand lamp door

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2005 22:20 ]

• MrDummy

MrDummy

skr schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:26:
Dan valt er niets meer te dimmen he...
Wat moet je dimmen? HD LED wordt ook helemaal niet gedimd. Het is aan of uit!

Je ziet idd soms zachtjes branden, maar dat komt doordat tempo van aan/uit zo hoog is dat het zwakker lijkt te branden. Maar het is nog steeds NIET dimmen. Dus solidstate relay is nog steeds makkelijke oplossing zonder al die gedraad. Deze kant en klare relays hebben 4 aansluitpunten. 2 voor LED ingang (je kan dus direct op aansluiten) en andere kan zo meteen tussen lamp en trafo.

De andere schakelingen zijn te doen, maar het is meer opletten en transistor moet je wel weerstandje ertussen hebben. Het is niet zomaar iets dat je lekker vol op 6V kan zetten. Een 10k Ohm weerstand aan Base doet de transistor beter zijn werk. Bovendien met gelijkrichterdeel, elco's en zo vind ik wel beetje veel van goede voor een doodgewone lampje die geen gestabiliseerde voeding nodig heeft.
Sterker nog, 2x 6V lampen in serie lost de 12V probleem al op.
Maar een 6V trafo kopen is heel weinig geld en scheelt al die draden.

---
Een 6V lampje hangen aan 12V voeding he? Oke, maar even over de lampje: waarom 6 V? 12 V lampen bestaan ook, en er is zelfs erg veel keuze op gebied van 12 V verlichting. Ik hoop dat je niet onnodig werk van maakt als je niet even kijkt of andere lamp wel kan. Ikzelf zou gewoon eerst kijken of er geschikte 12V lamp bestaat ipv de stabilisator te maken. Je weet dat ie veel spanning in hitte moet omzetten (ja, 6V wegwerken) en lamp is niet erg zuinig met stroom. Zelfs als je voor wit licht komt, dan nog zou je witte LEDs nemen, die al zoveel licht maken dat ze (kleine) lampen kunnen vervangen. En LED gaat vrijwel nooit stuk.

Succes.

[ Voor 23% gewijzigd door MrDummy op 12-12-2005 00:10 ]

• skr

skr

MrDummy schreef op maandag 12 december 2005 @ 00:03:
[...]

Wat moet je dimmen? HD LED wordt ook helemaal niet gedimd. Het is aan of uit!
Als je goed leest izie je dat het de wens is van de ts om de spanning over de lamp regelbaar te hebben van 0-6V

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 23:43
Ik zou de volgende schakeling eens proberen. Een optocoupler lijkt me niet nodig als je de schakeling uit dezelfde voeding gaat voeden als waar de PC op loopt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/detox/stroom4.JPG

De harddisk LED+ aansluiting zit normaal namelijk aan de +5V en de LED- aansluiting trekt naar massa indien de LED aan moet zijn. Deze schakeling zal de lamp aanschakelen op het moment dat de LED- pen naar massa gaat. Bij elk mainboard dat ik in handen heb gehad ging dat zo. Alleen weet ik niet meer zeker of er al een serieweerstand op die aansluiting zit dus heb ik die er voor de zekerheid maar ingetekend. Als transistor is een BC160-16 geschikt (BC161-16 mag ook) maar een BC160-10 niet (te lage versterkingsfactor).

Datasheet van de transistor (handig om de aansluitingen terug te vinden): http://www.ortodoxism.ro/datasheets/philips/BC160-10.pdf

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
thx dat zal ik eens proberen ,

+ van de LED op mobo wordt dus nietgebruikt als ik het goed begrijp

@ mr dummy,

Lamp zit alop een plaats ingebouwd waarhij bijna niet meeruitkan , zelfs voor vervangen is vrij lastig, en kunne geen leds worden gezien die een straal punt hebben en dat mag niet vandaar een 6V fiets lampje. Het dimmen moet kunnen ivm de sterkte in de avond uren, een lampje mee knipperend op je HDD is leuk maar niet voor als je er door verblind wordt en overdag ie je het amper als je zoon laag voltage er op hebt snapie.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles nu op me wish boardje zitten , strak effen teste

• MrDummy

MrDummy

Lamp zit alop een plaats ingebouwd waarhij bijna niet meeruitkan , zelfs voor vervangen is vrij lastig, en kunne geen leds worden gezien die een straal punt hebben en dat mag niet vandaar een 6V fiets lampje. Het dimmen moet kunnen ivm de sterkte in de avond uren, een lampje mee knipperend op je HDD is leuk maar niet voor als je er door verblind wordt en overdag ie je het amper als je zoon laag voltage er op hebt snapie.
Ik begrijp het. De straalpunt ken ik, maar dat is eenvoudig op te lossen met melkachtig plastic ervoor. Dat zal de licht meer verspreiden.
Je hebt ook diffuus LEDs die geen lichtpunt maken. Heldere LEDs wel.

Dimbaar 6V lamp zodat het zachter kan, maar dat kan je automatisch doen met lichtsensor. Overdag iets feller en 's avonds zachter. Easy he? Net als lichtsensor op iPAQ.

En solid state relay kan nog steeds. Is gewoon om te kunnen schakelen, en om beide circuits gescheiden te houden. Met andere woorden, als je schakeling kortsluiting maakt, zal het niet op mobo overslaan (sold state relay bevat optocoupler als scheiding) en krijg je dus geen problemen mee. Zelfs met andere spanningen. De dimbare deel kan nog steeds gedaan worden met lm317 als regelaar.
De schakeling van lazybones is niet gescheiden. Geen fouten maken dus.

Dat zijn dus mijn comments. :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm schema gebouwd, allen stroom klapt in elkaar

zonder lamp netjes 1-6V uit de transistor

met lamp nog maar 0-2 V

??

[edit]

effen wat weerstandjes verandert om spannings verlies op te vangen nu doet hij het wel lekker op 1-6V

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2005 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
transistor ( bc161) wordt wel echt warm nu , is dat normaal , of moet ik der ook gewoon koelblok op zetten

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 23:00:
transistor ( bc161) wordt wel echt warm nu , is dat normaal , of moet ik der ook gewoon koelblok op zetten
kun je vinger op houden = ok, koelblok niet nodig
zoniet vinger erop houden, te heet = koelblokje erop

je vinger is je antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx, koelblokje dan
Pagina: 1