Toon posts:

[Excel 2003] nummers 0001 ipv 1 tot 0200

Pagina: 1
Acties:
  • 1.401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik moet 2000 etiketjes maken met daarop partnummers die lopen van bvb: 00001 tot 02000.
Hiervoor gebruik ik MS Word 2003 en voeg mijn partnumbers.xls samen.

Mijn probleem is bij excel. Wanneer ik 00001 ingeef dan verandert dit automatisch in 1. Dit is logisch
aangezien het een getal is. Ik zou eenvoudigweg 00001 als tekstwaarde kunnen ingeven maar dan
kan ik niet snel tot 02000 komen (celbereik selecteren en naar beneden gooien...).

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Heb ik hier VB code nodig?

ik heb geen tijd om alles als tekstwaardes in te geven... zou nogal zot zijn...
mijn 2de optie is een asp paginaatje maken die deze nummers genereert, in een txt file zwieren en
daarna importeren in excel maar ik had graag geweten of het ook eenvoudiger kan?

Bedankt alvast!

grtjez
Wouke

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 16:55

Dido

heforshe

Als tekstwaarde opgeven, en een formule gebruiken als =LEFT(000 & TEXT(VALUE(A1)+1), 4)

Wat betekent mijn avatar?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17
Je kan in de celeigenschappen het format op 00000 zetten. Echter, ik betwijfel of dat overkomt.
Je kan ook een hulpkolom instellen, waarin je de nummers naar een tekst in de goede format omwerkt. Denk aan een functie als =TEKST(A1;"00000") (in UK Excel geloof ik format). Dan gebruik je die hulpkolom bij je wordkoppeling en voer je toch gewoon getallen in. (en die kan je naar beneden zwieren.)

[ Voor 7% gewijzigd door onkl op 07-12-2005 17:27 ]

• Dido

Dido

heforshe

Even getest, ietsjes verbeterd:

In A1: '0001
(let op 'je)

In A2: =LEFT("000" & TEXT(VALUE(A1)+1,0), 4)

A2 kopieren naar A3-A2000

Verwijderd

Hmm... ik zie eigenlijk het probleem niet.

Als ik in cel A1 invul: '00001 en ik trek vervolgens de rechter onderhoek van die cel naar beneden naar cel A2000 dan zie ik na afloop in kolom 1 staan:

00001
00002
00003
:
:
:
01999
02000

Wat is dan het probleem?

• Dido

Dido

heforshe

Oh, ja, verrek. Die "ik kan niet tikken maar wel slepen"-nieuwlichterij werkt ook nog :+

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Zo oud als de weg naar Rome:

Type in "1" in een cel, ga naar Format --> Properties --> Tabblad "Number" --> Category "Custom" --> Type in in het veld "Type:" 5x een 0 --> Sluit af met Enter.

Sleep je cel naar de waarde die je wilt hebben (2000?), presto.

Dit werkt met alle versies van Excel (zelfs volgens mij met versies van voor Office 95).

En volgens mij is deze vraag al een aantal keer voorbij gekomen, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 22% gewijzigd door CoRrRan op 07-12-2005 19:57 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

• Dido

Dido

heforshe

CoRrRan: Het probleem is dat dergelijke opmaakopties vaak niet (goed) overkomen bij het importeren in een andere applicatie. En dat is nou ne wel de bedoeling ;)

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Dido schreef op woensdag 07 december 2005 @ 20:00:
CoRrRan: Het probleem is dat dergelijke opmaakopties vaak niet (goed) overkomen bij het importeren in een andere applicatie. En dat is nou ne wel de bedoeling ;)
Ehm, dat zie ik eigenlijk nergens staan in de startpost. Wil de TS ook de lijst uitvoeren naar een ander programma dan een Office programma? Nee toch? Gewoon vanuit Excel naar Word. Dat moet volgens mij geen problemen opleveren.

Daarnaast kun je de methode van mij prima gebruiken om een heel mooi .csv of .txt bestand te maken. Die kan bijna altijd ingelezen worden door programma's met import functies.

Oh well, my 2 cents.

-- == Alta Alatis Patent == --

• Dido

Dido

heforshe

Ik weet uit ervaring dat importeren van opgemaakte Excelgegevens in Word nog wel eens fout wil gaan. Kennelijk ben ik niet de enige, aangezien iemand dat bezwaar ook al eerder opperde.
Of het in dit specifieke geval fout zou gaan weet ik niet, overigens.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

En toch is het de verkeerde oplossing voor een niet bestaand probleem. Opmaken doe je in de presentatie, dus het zal jou boeien hoe het in Excel staat, als het in Word maar goed staat. ;)
Even zoeken op GOT kan ook nog wel eens helpen :)
Excel --> laat de 0 weg.

Kort samengevat: voeg aan het Word-veld de format optie toe.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
olala, net toegekomen op het werk... bedankt voor alle snelle reacties mensen!!

Ik probeer dit dadelijk uit! 8)

thx a lot _/-\o_
----------------------------------------------------

De formule van Dido (na omzetting) naar =LINKS("000" & TEKST(WAARDE(A1)+1;0); 4)
lukt tot 0009 , daarna telt hij logish terug vanaf 0001 naar 0002 , 0003 ..... 0009

Het formaat instellen op 5x 0 lukt perfect idem '0001 (met ' je) maar in MS Word 2003 krijg ik de nulletjes niet.

ik zoek nog eventjes verder.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
excel file opgeslaan naar txt file en deze als gegevensbron genomen. Dit werkt perfect.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:40:[...]
Het formaat instellen op 5x 0 lukt perfect idem '0001 (met ' je) maar in MS Word 2003 krijg ik de nulletjes niet.
[...]
Ik zei het al: oplossingen om het in Excel op te maken zijn onzinnig; bij het samenvoegen maak je je document op in Word zelf.
excel file opgeslaan naar txt file en deze als gegevensbron genomen. Dit werkt perfect
Voo de search dan nog een keer: In Word {mergefield [veldnaam] \# "00000"} werkt ook, is netter en bespaart je de omweg. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-12 20:37
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:40:

ik zoek nog eventjes verder.
Een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat de bron geformatteerd moet worden, helaas werkt dat niet. In dit geval moet het doel (het veld in Word) geformateerd worden. Dit is geen standaard-optie, maar moet als volgt:

Klik met de rechter muisknop op het "merge"-veld in Word en selecteer de optie "Toggle Field Codes" (ik weet niet hoe deze in het NL heet, maar hij laat in ieder geval dan de velddefinitie zien).

Tik na de veldnaam de formatteringsswitches in. Hiermee worden de velddefinitie dus:
code:
1
{MERGEFIELD "Veldnaam" \# 0000}

Je merge opnieuw genereren, et voila.

edit:
Ooeps, voortaan beter lezen, dit was al geadviseerd

[ Voor 7% gewijzigd door mbaltus op 08-12-2005 15:45 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1