Okay, wat als je die foon(s) direct naar Budgetphone laat lopen zonder je Asterisk bak?
Toestel nogmaals terug gezet naar fabrieks instellingen om hierna Budgetphone erop te zetten. Eerste 5 minuten gaan goed, daarna loopt hij er constant vast en reboot hij zichzelfnetvisions schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:56:
Okay, wat als je die foon(s) direct naar Budgetphone laat lopen zonder je Asterisk bak?
Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl
Check je logfiles in het toestel, misschien kan je dan achter de oorzaak komen. Ik heb hetzelfde draaien met een SNOM360 (laate application+rom). Gaat prima. Misschien heb je je register time te kort of heb je het message indicator lampje verkeerd aangestuurd? Treden de problemen ook op bij intern bellen? Je heeft wat te weinig info om een analyse te stellen.Flaterik schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:08:
[...]
Toestel nogmaals terug gezet naar fabrieks instellingen om hierna Budgetphone erop te zetten. Eerste 5 minuten gaan goed, daarna loopt hij er constant vast en reboot hij zichzelf
[ Voor 12% gewijzigd door I_stealth_I op 14-03-2006 14:34 ]
/dev/null
Contact gehad met Snom. Hun reactie was om nogmaals de firmware te updaten. Eerste update ging goed, tijdens de tweede (linux), je raad het al, loopt het toestel weer vastI_Stealth_I schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:32:
[...]
Check je logfiles in het toestel, misschien kan je dan achter de oorzaak komen. Ik heb hetzelfde draaien met een SNOM360 (laate application+rom). Gaat prima. Misschien heb je je register time te kort of heb je het message indicator lampje verkeerd aangestuurd? Treden de problemen ook op bij intern bellen? Je heeft wat te weinig info om een analyse te stellen.
Nu start ie dus helemaal niet meer op! Kan dus jouw tips over "register time" nu niet controleren.
Vanuit de TS:
Dus ik zou de HOSTS file niet aanpassen eigenlijk, want dan weet je vrijwel zeker, dat je altijd connect naar het laatst bekende (en dus het nieuwste) IP-adres van de server
Ja allemaal leuk en aardig om de HOSTS file aan te passen, om te voorkomen dat je dan 'problemen' krijgt met resolven... Maar ik ben eigenlijk van mening, dat je dan juist problemen krijgt, want als het ip van de server veranderd, dan ben je de Sjaak, want je bent dan misschien allang vergeten, dat je toen in een duister verleden de host file had aangepast...Dit voorkomt problemen met resolven enzo
Helaas zijn de 2 VOIP poorten op mijn Zyxel 2602R router beiden FSX.
Als ik het goed begrijp kan ik hier alleen analoge telefoontoestellen op aansluiten en niet mijn analoge KPN lijn. Als ik toch in en uit wil bellen via m'n KPN lijn heb ik dus een FSO poort nodig.
(of natuurlijk een IAX/SIP provider ala budgetphone of Voipbuster)
Zijn er goedkopere oplossingen om mijn analoge lijn Asterisk in te krijgen?
130E (Sipura 3000) voor een expirementje is net weer wat te duur voor dit studentje...
Als ik het goed begrijp kan ik hier alleen analoge telefoontoestellen op aansluiten en niet mijn analoge KPN lijn. Als ik toch in en uit wil bellen via m'n KPN lijn heb ik dus een FSO poort nodig.
130E (Sipura 3000) voor een expirementje is net weer wat te duur voor dit studentje...
@Kokkers
Je kunt gewoon een goedkope X100P cloon kopen, deze heeft een FXO poort. Is niet zo duur (21eu incl btw bij speakup of kijk op ebay). Meer info over deze kaartjes is ook goed te vinden op www.voip-info.org een wikipedia over voip
Je kunt gewoon een goedkope X100P cloon kopen, deze heeft een FXO poort. Is niet zo duur (21eu incl btw bij speakup of kijk op ebay). Meer info over deze kaartjes is ook goed te vinden op www.voip-info.org een wikipedia over voip
Goeie tip!Jackthe schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:45:
@Kokkers
Nu even zoeken of de X100P-alike kaarten ook vanuit VMWare te gebruiken zijn.
@Jackthe
Thnx voor de tip, ik ga ook zo'n X100P kaartje aanschaffen (via marktplaats worden ze ook aangeboden zag ik )
Thnx voor de tip, ik ga ook zo'n X100P kaartje aanschaffen (via marktplaats worden ze ook aangeboden zag ik )
doe wel een goed prijzen onderzoek! Er zijn aardig wat beunhazen die heel veel geld vragen. Zelf heb ik de goedkoopste bij www.speakup.nl gevonden, maar soms is ebay int. goedkoper (afhankelijk hoe er is geboden).
ik zag het...sommige bieden geen NL CallerID...en dat willen we natuurlijk wel
die bij SpeakUp zijn wel oke, die hebben nou net alleen geen CallerID 
Ik heb dan weer liever de echte voor 29 dollar incl. btw of hebben die ook geen NL CallerID?Kloon X100P kaart voor aansluiting van een analoge telefoonlijn op een Asterisk server. Let op: Deze kaarten zijn OEM's van de ouderwetse Digium X100P en ondersteunen geen nederlandse inkomende nummerweergave
Ik weet niet of de echte een NL CallerID levert. Dan moet je Digium een mailtje sturen. Zelf vind ik CallerID niet echt belangrijk voor een testomgeving. Dus vandaar dat ik prima met een kloon uit de voeten kan.
Anders is het altijd nog mogelijk om een SPA-3000 te gebruiken als FXO om naar Asterisk te routeren. Kan je hem meteen als FXS gebruiken ook. De SPA-3000 ondersteund het iig.
Anders is het altijd nog mogelijk om een SPA-3000 te gebruiken als FXO om naar Asterisk te routeren. Kan je hem meteen als FXS gebruiken ook. De SPA-3000 ondersteund het iig.
Ik ben er in het verleden ook mee aan het kl*ten geweest, maar volgens mij heeft de orginele idd ook geen callerID...TheVMaster schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:30:
ik zag het...sommige bieden geen NL CallerID...en dat willen we natuurlijk weldie bij SpeakUp zijn wel oke, die hebben nou net alleen geen CallerID
[...]
Ik heb dan weer liever de echte voor 29 dollar incl. btw of hebben die ook geen NL CallerID?
Ik ben momenteel bezig een voicemail account te instelleren.. Deze wordt gekoppeld aan een queue... Als de beller niet binnen 5 minuten geholpen wordt krijgt hij de mogelijkheid een bericht in te spreken.
Dat gaat alleemaal goed maar kan iemand vertellen hoe je die standaard engelse stem met ("Please leave your message after the tone. When done, hang up, or press the pound key.") eruit krijgt?
Dat gaat alleemaal goed maar kan iemand vertellen hoe je die standaard engelse stem met ("Please leave your message after the tone. When done, hang up, or press the pound key.") eruit krijgt?
Ok, het omzetten van mijn eigen .wav naar een .gsm file is gelukt. Nu de vraag als Linux noob, hoe krijgt die ik file van mijn computer naar mijn asterisk bak zodat hij die file overschrijft.
En wat moet er gebeuren met de .ulaw file?
niets. de .ulaw is (denk ik) een anders-gecodeerde-versie van hetzelfde bestandje.
Beetje jammer is datMartijn schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:09:
[...]
Ik ben er in het verleden ook mee aan het kl*ten geweest, maar volgens mij heeft de orginele idd ook geen callerID...
Is er ook al iemand die internetplusbellen icm asterisk aan de praat heeft?
Voor zover ik heb kunnen lezen in het internetplusbellen topic, valt er nl niets in te stellen in de experiabox. Op de KPN site wordt aangegeven dat wanneer je gebruik maakt van andere voip bellers je niet de standaard 5060 poort moet gebruiken.
Dit doet mij geloven dat poort 5060 verkeer door de experiabox wordt afgehandeld en in gebruik is voor VOIP van KPN. Aangezien er aan poorten weinig is in te stellen vraag ik mij af of het mogelijk is om poort 5060 te herrouteren naar mijn asterisk doos. Mocht dit al mogelijk zijn dan is het nog maar de vraag of de account gegevens voor de SIP instellingen te achterhalen zijn.
Mischien is er hier iemand die in asterisk KPN internetplusbellen als SIP provider werkend heeft ingesteld. Dan graag een toevoeging in de startpost.
Voor zover ik heb kunnen lezen in het internetplusbellen topic, valt er nl niets in te stellen in de experiabox. Op de KPN site wordt aangegeven dat wanneer je gebruik maakt van andere voip bellers je niet de standaard 5060 poort moet gebruiken.
Dit doet mij geloven dat poort 5060 verkeer door de experiabox wordt afgehandeld en in gebruik is voor VOIP van KPN. Aangezien er aan poorten weinig is in te stellen vraag ik mij af of het mogelijk is om poort 5060 te herrouteren naar mijn asterisk doos. Mocht dit al mogelijk zijn dan is het nog maar de vraag of de account gegevens voor de SIP instellingen te achterhalen zijn.
Mischien is er hier iemand die in asterisk KPN internetplusbellen als SIP provider werkend heeft ingesteld. Dan graag een toevoeging in de startpost.
Je kan natuurlijk de koppeling maken met een SPA-3000. Diezelfde SPA kan je gebruiken voor ATATheVMaster schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 10:55:
Beetje jammer is datZijn er uberhaubt (betaalbare) kaarten die NL cid hebben?
Kijk eens op http://www.voip-info.org/...ge=Asterisk+cmd+VoiceMail Zoals je ziet kun je met het Voicemail commando en de flags aangeven of het intro bericht gespeeld moet worden.Flaterik schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:12:
Ik ben momenteel bezig een voicemail account te instelleren.. Deze wordt gekoppeld aan een queue... Als de beller niet binnen 5 minuten geholpen wordt krijgt hij de mogelijkheid een bericht in te spreken.
b.v.: Voicemail(s1234) -> Stuurt een voicemail naar box 1234 en laat alleen een piep horen. Hiervoor moet je dus zelf een boodschap laten afspelen.
playback(voicemail-intro)
voicemail(s1234)
Ik heb onlangs een telefoon aangesloten via PAP2. Hoe kan ik doormiddel van een * code een klant in de wacht(hold) zetten en deze er weer uit halen?
Hoi netvisions,
Ik zag je link staan naar het boek van O'Reilly, maar weet je ook dat er een (gratis) downloadable versie van dat boek is?
Het is oa. te vinden op SpeakUP.nl
Maar als je ff op google zoekt naar AsteriskTFOT kan je 'm op veel meer plaatsen downloaden.
Ik zag je link staan naar het boek van O'Reilly, maar weet je ook dat er een (gratis) downloadable versie van dat boek is?
Het is oa. te vinden op SpeakUP.nl
Maar als je ff op google zoekt naar AsteriskTFOT kan je 'm op veel meer plaatsen downloaden.
Ik denk dat je dat niet gaat lukken!Kokkers schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:06:
[...]
Voor zover ik weet kan bij VMW Workstation of GSX Server alleen daar alleen HD/CD/DVD/Floppy/Ethernet/Sound/USB/Serial/Parallel en Generic SCSI devices gebruiken.
Of het met de ESX wel kan weet ik niet.
Als het je wel lukt mag je het mij ook even laten weten.
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.
Anoniem: 26288
Ik ben op dit moment bezig met Asterisk. Het wordt steeds duidelijker wat de mogelijkheden van Asterisk zijn en hoe de configuratie werkt.
Er is een configuratie optie die ik nog niet helemaal snap: ${EXTEN}.
Als ik het goed heb gelezen in de handleiding op http://www.speakup.nl/en/opensource/asterisktfot/ houdt ${EXTEN} bij welke toetsen al zijn ingedrukt tijdens het bellen van een bepaald nummer.
En met een dubbele punt en een waarde erachter is het mogelijk om een offset in te stellen.
Bijvoorbeeld:
${EXTEN:1} verwijdert uit 0612345678 de 0 en ${EXTEN:2} verwijdert de 0 en 6.
Klopt dat?
Er is een configuratie optie die ik nog niet helemaal snap: ${EXTEN}.
Als ik het goed heb gelezen in de handleiding op http://www.speakup.nl/en/opensource/asterisktfot/ houdt ${EXTEN} bij welke toetsen al zijn ingedrukt tijdens het bellen van een bepaald nummer.
En met een dubbele punt en een waarde erachter is het mogelijk om een offset in te stellen.
Bijvoorbeeld:
${EXTEN:1} verwijdert uit 0612345678 de 0 en ${EXTEN:2} verwijdert de 0 en 6.
Klopt dat?
Anoniem: 166948
Hallo,
sinds kort heb ik ook een asterisk machine geinstalleerd, dit op een FreeBSD machine.
Nu werkt alles naar behoren, ik kan bellen(intern en naar buiten), doorschakelen, etc.
Ook werkt de voicemail, maar de stem van de voicemail is van zeer slechte kwaliteit, het haakt heel erg.
Dit is intern(100Mbit verbinding) en extern(20Mbit ADSL). Dus ik denk niet dat het aan de breedbante van de verbinding ligt.
Evengoed heb ik gespeeld met verschillende codecs, GSM, G711u&a, Iblc
Ik heb al op google gezoekt maar ik kan niet goed vinden wat hier de oplossing voor zou kunnen zijn.
Ook krijg ik geen foutmeldingen te zien in de asterisk message log
Vriendelijke groet, Luc
@epauli
Ja dit klopt.
exten => _0XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/bulltel-sip/31${EXTEN:1},60,tr)
Wat doe ik hier: Zij er 10 cijfers, beginnend met een 0? dan bel met de SIP peer bulltel-sip haal de eerst nul eraf en zet 31 ervoor.
sinds kort heb ik ook een asterisk machine geinstalleerd, dit op een FreeBSD machine.
Nu werkt alles naar behoren, ik kan bellen(intern en naar buiten), doorschakelen, etc.
Ook werkt de voicemail, maar de stem van de voicemail is van zeer slechte kwaliteit, het haakt heel erg.
Dit is intern(100Mbit verbinding) en extern(20Mbit ADSL). Dus ik denk niet dat het aan de breedbante van de verbinding ligt.
Evengoed heb ik gespeeld met verschillende codecs, GSM, G711u&a, Iblc
Ik heb al op google gezoekt maar ik kan niet goed vinden wat hier de oplossing voor zou kunnen zijn.
Ook krijg ik geen foutmeldingen te zien in de asterisk message log
Vriendelijke groet, Luc
@epauli
Ja dit klopt.
exten => _0XXXXXXXXX,1,Dial(SIP/bulltel-sip/31${EXTEN:1},60,tr)
Wat doe ik hier: Zij er 10 cijfers, beginnend met een 0? dan bel met de SIP peer bulltel-sip haal de eerst nul eraf en zet 31 ervoor.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 166948 op 22-03-2006 11:23 ]
Welke stem? Je eigen stem van wat je hebt ingesproken of de standaard teksten die bij Asterisk zit?Anoniem: 166948 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:58:
Wat asterisk doet is het bestand inlezen waarin je bericht staat, dit kan opgeslagen zijn in verschillende codec formaten. Het veranderd het formaat naar dat wat gebruikt wordt voor het telefoon gesprek. Dus als je bestand in wave ulaw is en je gesprek is in GSM dan converteerd asterisk dit runtime. Als je machine zwaar is belast of zwak is dan kan deze slag cpu kracht kosten. Zeker als je van een niet gecomprimeerd formaat naar een zwaar gecomprimeerd formaat gaat (of anders om). Zorg dus zoveel als mogelijk dat je berichten in het zelfde formaat zijn opgeslagen als dat voor een gesprek (channel) is.
Als je in de asterisk console line interface (CLI) gaat dan kun je verbosity aanpassen en kun je zien wat asterisk doet als je voicemail bericht wordt afgespeeld.
Dit vooral neer op testen wat het beste past bij je totale configuratie.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakmiv op 22-03-2006 13:17 ]
Hoi,
ik heb het geprobeerd met verbosity, maar het enige wat ie zeg is:
-- Playing 'vm-advopts' (language 'en')
-- Playing 'vm-repeat' (language 'en')
-- Playing 'vm-next' (language 'en')
-- Playing 'vm-delete' (language 'en')
-- Playing 'vm-deleted' (language 'en')
-- Playing 'vm-undelete' (language 'en')
En bij die bestanden haakt (lees: stoterd) die heel erg. De bestanden zijn GSM en ik verbind ook met GSM kwaliteit. Dus in theorie zou ie niet veel hoeven te doen.
Dus het gaat om het afspelen van bestanden. Gewoon telefoongesprekken gaan wel op goede kwaliteit.
Groet Luc
En bij die bestanden haakt (lees: stoterd) die heel erg. De bestanden zijn GSM en ik verbind ook met GSM kwaliteit. Dus in theorie zou ie niet veel hoeven te doen.
Dus het gaat om het afspelen van bestanden. Gewoon telefoongesprekken gaan wel op goede kwaliteit.
Groet Luc
Kijk eens in het bestand logger.conf in je /etc/asterisk/ dir. Hierin kun je de debugging aan/uit zetten. Misschien levert dit meer op.Anoniem: 166948 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:46:
Hoi,
Groet Luc
Ik heb een update geladen van mpg123 en nu is het opgelost. Toch bedankt allemaal 
Nu ik hier toch ben heb ik meteen een ander vraagje.
Ik ben een dialplan aan het schrijven. En nu vroeg ik het me af of het mogelijk is om de cijfers die mensen intype die op te slaan in een variable.
Voorbeeldje:
Asterisk: Welkom bij *bedrijfsnaam*;
Asterisk: Typ uw wachtwoord in en sluit af met een hekje
En nu zou ik graag dat wachtwoord in een variable hebben zodat ik er iets mee kan gaan doen.
iemand enig idee?
groet luc
Nu ik hier toch ben heb ik meteen een ander vraagje.
Ik ben een dialplan aan het schrijven. En nu vroeg ik het me af of het mogelijk is om de cijfers die mensen intype die op te slaan in een variable.
Voorbeeldje:
Asterisk: Welkom bij *bedrijfsnaam*;
Asterisk: Typ uw wachtwoord in en sluit af met een hekje
En nu zou ik graag dat wachtwoord in een variable hebben zodat ik er iets mee kan gaan doen.
iemand enig idee?
groet luc
Nou ik kwam toevallig dit topic tegen, na veel gezoek op internet...
We draaien hier op de zaak As* en het werkt nagenoeg perfect.. na de nodige kinderziektes,
alleen we willen graag een nieuwe beltoon! en dat wil maar niet lukken
we hebben vanalles geprobeerd, tftp server een ringtone mee laten geven enzo, maar dat doet ie ook niet.
Iemand een idee? het is een Cisco 7905
We draaien hier op de zaak As* en het werkt nagenoeg perfect.. na de nodige kinderziektes,
alleen we willen graag een nieuwe beltoon! en dat wil maar niet lukken
Anoniem: 166948 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:52:
Zijn er ook geavanceerde Asterisks Statistieken beschikbaar?
Dat je dus kan zien: hoelang de agent is ingelogd, wrapup tijd, hoeveel calls etc etc
Dat je dus kan zien: hoelang de agent is ingelogd, wrapup tijd, hoeveel calls etc etc
Wat ik uit de source van Asterisk kon halen is dat de bel toon, het overgaan van de telefoon, in asterisk hard is ingeprogrammeerd. Er is een tabel in de source aanwezig waarin per land de beltoon staat gedefinieerd. Het is dus een landinstelling voor Asterisk om aan te geven welke beltoon je wilt hebben of je moet de source aanpassen.Genosis schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 11:53:
Nou ik kwam toevallig dit topic tegen, na veel gezoek op internet...
alleen we willen graag een nieuwe beltoon! en dat wil maar niet lukkenwe hebben vanalles geprobeerd, tftp server een ringtone mee laten geven enzo, maar dat doet ie ook niet.
Wat je ook kan doen is bij een binnenkomend telefoontje deze alvast beantwoorden en dan music on hold laten spelen. Bij MOH kun je namelijk zelf bepalen wat er gespeeld word.
Bij sommige VOIP toestellen (Bijv. SNOM) kun je zelf de beltoon/kiestoon instellentweakmiv schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:44:
[...]
Het is dus een landinstelling voor Asterisk om aan te geven welke beltoon je wilt hebben of je moet de source aanpassen.
Wij willen juist de beltone/ringtone die wij horen zodra er telefoon is veranderen... de MOH werkt perfect btw...
Ons doel was om de ringtone van de serie 24 er in te krijgen... (daar gebruiken ze ook cisco model 7905) en daar is het ze ook gelukt
Klein schopjeFlaterik schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:35:
Zijn er ook geavanceerde Asterisks Statistieken beschikbaar?
mediamarkt, 49 euro, ff unlocken.Kokkers schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:23:
Helaas zijn de 2 VOIP poorten op mijn Zyxel 2602R router beiden FSX.
Weet iemand hoe ik uitgaande gesprekken op anoniem zet? Klanten zien nu een extren nummer welke niet voor actief is voor inkomend verkeer!
Kun je beschrijven hoe je systeem in elkaar zit. Dit bepaalt namelijk waar je moet aangeven of je nummer meegegeven moet worden.Flaterik schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 11:46:
Weet iemand hoe ik uitgaande gesprekken op anoniem zet? Klanten zien nu een extren nummer welke niet voor actief is voor inkomend verkeer!
Asterisk @ hometweakmiv schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 14:06:
[...]
Kun je beschrijven hoe je systeem in elkaar zit. Dit bepaalt namelijk waar je moet aangeven of je nummer meegegeven moet worden.
Budgetphone trunk
4 SIP users
Uitgaande ID is 3158771.... van Budgetphone. Dit moet anoniem worden.
En als we dan toch meteen bezig zijn, hoe kan ik mijn uitgaande nummer via een isdn lijn verbergen.
Voor voipbuster moet je dat aangeven in het programma van voipbuster zelf.
Voor voipbuster moet je dat aangeven in het programma van voipbuster zelf.
CID verbergen:
Wat ik voor ISDN kon vinden zou dit moeten kunnen zie CAPI deel http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+PBX+functions.
Of het via Budgetphone ook lukt weet ik niet. Aangezien Budgetphone dit voor jou bepaald of het wel of niet gebeurd. Vraag het Budgetphone. Misschien kunnen zij het aan en uit zetten voor je. Of kunnen zij vertellen wat je voor het nummer moet draaien om het uit te zetten.
Volgende commando in extensions.conf beinvloed het nummer wat de gebelde partij te zien krijgt: setcallerid("") Als je de ruimte tussen de quotes leeg laat dan geef je geen nummer door. Ik heb dit nog niet zelf getest met Budgetphone of Voipbuster.
Wat ik voor ISDN kon vinden zou dit moeten kunnen zie CAPI deel http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+PBX+functions.
Of het via Budgetphone ook lukt weet ik niet. Aangezien Budgetphone dit voor jou bepaald of het wel of niet gebeurd. Vraag het Budgetphone. Misschien kunnen zij het aan en uit zetten voor je. Of kunnen zij vertellen wat je voor het nummer moet draaien om het uit te zetten.
Volgende commando in extensions.conf beinvloed het nummer wat de gebelde partij te zien krijgt: setcallerid("") Als je de ruimte tussen de quotes leeg laat dan geef je geen nummer door. Ik heb dit nog niet zelf getest met Budgetphone of Voipbuster.
[ Voor 31% gewijzigd door tweakmiv op 31-03-2006 15:43 . Reden: setcallerid deel ]
Budgetphone!tweakmiv schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:11:
Dit werkt helaas niet voor Budgetphone. Ik heb reeds contact met ze opgenomen, ff wachten op een reactie.
Reactie gehad!! Budgetphone.nl kan uitgaande gesprekken op anoniem/geheim zetten. Dit is dus zelf niet in te stellen via Asterisk
Via een mailtje naar de klantenservice kun je dit aanvragen
Via een mailtje naar de klantenservice kun je dit aanvragen
[ Voor 26% gewijzigd door Flaterik op 31-03-2006 19:06 ]
Weer nieuwe versies voor in de topicstart 
http://www.asterisk.org/
http://www.asterisk.org/
[ Voor 94% gewijzigd door Tele op 04-04-2006 00:19 ]
Weet iemand hoe je met freepbx (amportal) de outbound routing kan kiezen.
Hij pakt standaard de eerste altijd maar graag zou ik per keuze een andere outbound willen gebruiken. Ik heb 2 voipbuster accounts en 1 budgetphone. Ik wil dus in het menu bijv. optie 1 via voipbuster 1 belt en optie 2 via voipbuster 2. Kan het niet vinden
Heb me al heel wat uurtjes vermaakt (ook niet verkeerd trouwens) door te zoeken op het forum maar ik kan het tot nu toe nog niet vinden
Hij pakt standaard de eerste altijd maar graag zou ik per keuze een andere outbound willen gebruiken. Ik heb 2 voipbuster accounts en 1 budgetphone. Ik wil dus in het menu bijv. optie 1 via voipbuster 1 belt en optie 2 via voipbuster 2. Kan het niet vinden
Heb me al heel wat uurtjes vermaakt (ook niet verkeerd trouwens) door te zoeken op het forum maar ik kan het tot nu toe nog niet vinden
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Straks kan men dus toegang krijgen tot GoogleTalk, en dus ook Jabber?Talk about mind-boggling changes. A new project will allow businesses to connect GoogleTalk users to their Asterisk, telephony servers, Mark Spencer told me yesterday. He should know. Spencer is the author of the Asterisk open source, IP PBX and CEO of Digium, the company packaging Asterisk as a business-grade solution
The project is currently in beta with availability set for some time around June, smack in between the May release of Digium's Business edition of Asterisk B.1 and the next rev of the public Asterisk 1.4 release in July.
I'm so incredibly excited about this project for lots and lots of reasons. Inter-company collaboration will become a lot easier now for Asterisk users. Extending out the Asterisk network is a cinch and think of all of the cool applications one could create for GoogleTalk. Heck, just real termination becomes easier.
But I get ahead of myself.
One of the things that's always puzzled me is why Google didn't just support SIP or even Mark's own IAX protocol used in Asterisk. Mark had the same question until he studied Google's SIP replacement, Jingle
Nu Skype nog, maar daar schijnt ook een API voor te zijn..
Ik zie in ieder geval een hoop mogelijkheden, mensen die via googletalk naar mensen met skype kunnen bellen bijvoorbeeld
Als je de topicstart goed leest; het domein tel.tiscali.nl of tel.telefoniedienst.nl bestaat helemaal niet meer. Het is echt wel nodig om deze mee te zenden in de register aanvraag naar de sip server. Vandaar dat het dus nodig is om die in je hosts te zetten.GJ-tje schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:14:
Vanuit de TS:
[...]
Ja allemaal leuk en aardig om de HOSTS file aan te passen, om te voorkomen dat je dan 'problemen' krijgt met resolven... Maar ik ben eigenlijk van mening, dat je dan juist problemen krijgt, want als het ip van de server veranderd, dan ben je de Sjaak, want je bent dan misschien allang vergeten, dat je toen in een duister verleden de host file had aangepast...Dus ik zou de HOSTS file niet aanpassen eigenlijk, want dan weet je vrijwel zeker, dat je altijd connect naar het laatst bekende (en dus het nieuwste) IP-adres van de server
Een vraag aan alle Tiscali voip gebruikers. Zijn er mensen die het op dit moment werkend hebben? Ik ben een tijd aan het puzzelen geweest. Hij logt inmiddels in, ik kan calls ontvangen maar naar een tijd ligt de verbinding er weer uit? Anyway, als iemand het op dit moment werkend heeft zou ik graag zijn configs even zien
Als ik zelf de boel goed werkend heb zal ik het zeker hier even posten
Hoi! Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen of de nummerweergave van UPC voip DTMF of FSK is?
Weet iemand hoe je ISDN-telefoons aan een PBX aansluit? Deze moeten uitbellen op een VOIP-lijn. Ik weet dat het mogelijk is met een ISDN-kaartje in "TN"-mode. Weet iemand hier meer van, of heeft iemand een goeie guide hiervoor? :-)
WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...
Zowel Digitale Telefonie als reguliere telefonie van UPC ondersteunen alleen FSK-nummerweergave. Hiervoor moet je wel een nummerweergave abonnement afnemen.ricadelic schreef op maandag 10 april 2006 @ 15:58:
Hoi! Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen of de nummerweergave van UPC voip DTMF of FSK is?
/dev/null
Kijk eens op http://isdn.jolly.de/.Parasietje schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:26:
Weet iemand hoe je ISDN-telefoons aan een PBX aansluit? Deze moeten uitbellen op een VOIP-lijn. Ik weet dat het mogelijk is met een ISDN-kaartje in "TN"-mode. Weet iemand hier meer van, of heeft iemand een goeie guide hiervoor? :-)
Heeft iemand zijn speedtouch510 met firmware 4.3 weten te configgen? Ik betwijfel of ie werkt, en de commandjes in dit topic gegeven zijn voor een andere firmware (en lijken niet te werken)?
Ik zie nu de volgende melding voorbij vliegen:
deze lijkt te laten zien dat mijn modem in de weg zit
of ben ik gewoon een prutser
Edit:
Inmiddels gedowngrade naar 4.2.7.. Toen werkte het nog niet.. Dus moest het iets stoms zijn.. En het bleek dus dat xs4all een maximale passwordlength heeft van 8 karakters.. en dat had ik dus niet gezien
Solved so far!
Ik zie nu de volgende melding voorbij vliegen:
code:
1
2
| Apr 11 19:50:53 NOTICE[29976] chan_sip.c: -- Registration for '*********@xs4all-in' timed out, trying again Apr 11 19:50:53 WARNING[29976] chan_sip.c: Forbidden - wrong password on authentication for REGISTER for '***********' to 'xs4all-in' |
deze lijkt te laten zien dat mijn modem in de weg zit
of ben ik gewoon een prutser
Edit:
Inmiddels gedowngrade naar 4.2.7.. Toen werkte het nog niet.. Dus moest het iets stoms zijn.. En het bleek dus dat xs4all een maximale passwordlength heeft van 8 karakters.. en dat had ik dus niet gezien
Solved so far!
[ Voor 67% gewijzigd door MrBarBarian op 12-04-2006 12:01 ]
Hoi, ik heb een Digum Wildcard X100P OEM kaartje aangeschaft, en na wat problemen werkt mijn voicemail + nummerherkenning eindelijk :-) (met de hulp van Toms Networking
)
Nu heb ik alleen een probleem: Als het bandje nog speelt, en ik dan ophang, dan wordt er ipv meteen opgehangen nog steeds het bandje afgespeeld, waardoor mijn lijn onnodig lang bezet blijft, en er een voicemail entry wordt aangemaakt.
Dit is de CLI output (verbose 8 )
-- Starting simple switch on 'Zap/1-1'
== Starting Zap/1-1 at incoming,s,1 failed so falling back to exten 's'
== Starting Zap/1-1 at incoming,s,1 still failed so falling back to context 'default'
-- Executing Wait("Zap/1-1", "7") in new stack
-- Executing Answer("Zap/1-1", "") in new stack
-- Executing DigitTimeout("Zap/1-1", "5") in new stack
-- Set Digit Timeout to 5
-- Executing ResponseTimeout("Zap/1-1", "10") in new stack
-- Set Response Timeout to 10
-- Executing BackGround("Zap/1-1", "asterisk-recording") in new stack
-- Playing 'asterisk-recording' (language 'en') -> Nu hang ik op
-- Executing VoiceMail("Zap/1-1", "u1234") in new stack
-- Playing '/var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/unavail' (language 'en')
-- Playing 'vm-intro' (language 'en')
-- Playing 'beep' (language 'en')
-- Recording the message
-- x=0, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: wav49, 0x8144bd0
-- x=1, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: gsm, 0x8145110
-- x=2, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: wav, 0x81453c8
-- Recording automatically stopped after a silence of 10 seconds Volgens mij is dit in het echt wel 30 seconden...
-- Playing 'auth-thankyou' (language 'en')
Apr 15 00:20:08 WARNING[7589]: pbx.c:2412 __ast_pbx_run: Timeout, but no rule 't' in context 'default'
-- Hungup 'Zap/1-1' Eindelijk, bijna 90 seconden nadat ik op heb gehangen.
Serve*CLI>
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, of hoe ik dit goed kan instellen?
Nu heb ik alleen een probleem: Als het bandje nog speelt, en ik dan ophang, dan wordt er ipv meteen opgehangen nog steeds het bandje afgespeeld, waardoor mijn lijn onnodig lang bezet blijft, en er een voicemail entry wordt aangemaakt.
-- Starting simple switch on 'Zap/1-1'
== Starting Zap/1-1 at incoming,s,1 failed so falling back to exten 's'
== Starting Zap/1-1 at incoming,s,1 still failed so falling back to context 'default'
-- Executing Wait("Zap/1-1", "7") in new stack
-- Executing Answer("Zap/1-1", "") in new stack
-- Executing DigitTimeout("Zap/1-1", "5") in new stack
-- Set Digit Timeout to 5
-- Executing ResponseTimeout("Zap/1-1", "10") in new stack
-- Set Response Timeout to 10
-- Executing BackGround("Zap/1-1", "asterisk-recording") in new stack
-- Playing 'asterisk-recording' (language 'en') -> Nu hang ik op

-- Executing VoiceMail("Zap/1-1", "u1234") in new stack
-- Playing '/var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/unavail' (language 'en')
-- Playing 'vm-intro' (language 'en')
-- Playing 'beep' (language 'en')
-- Recording the message
-- x=0, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: wav49, 0x8144bd0
-- x=1, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: gsm, 0x8145110
-- x=2, open writing: /var/spool/asterisk/voicemail/default/1234/INBOX/msg0009 format: wav, 0x81453c8
-- Recording automatically stopped after a silence of 10 seconds Volgens mij is dit in het echt wel 30 seconden...
-- Playing 'auth-thankyou' (language 'en')
Apr 15 00:20:08 WARNING[7589]: pbx.c:2412 __ast_pbx_run: Timeout, but no rule 't' in context 'default'
-- Hungup 'Zap/1-1' Eindelijk, bijna 90 seconden nadat ik op heb gehangen.
Serve*CLI>
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, of hoe ik dit goed kan instellen?
[ Voor 9% gewijzigd door ricadelic op 15-04-2006 00:26 ]
google goes M$netvisions schreef op donderdag 06 april 2006 @ 08:52:
[...]
Straks kan men dus toegang krijgen tot GoogleTalk, en dus ook Jabber?
Nu Skype nog, maar daar schijnt ook een API voor te zijn..
Ik zie in ieder geval een hoop mogelijkheden, mensen die via googletalk naar mensen met skype kunnen bellen bijvoorbeeld
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Je kan kijken wanneer een Hangup gebeurtricadelic schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 00:25:
Hoi, ik heb een Digum Wildcard X100P OEM kaartje aangeschaft, en na wat problemen werkt mijn voicemail + nummerherkenning eindelijk :-) (met de hulp van Toms Networking)
*KNIP*
http://www.asteriskguru.c...ms_fxo_tdm_voicemail.html
ik heb het een en ander nu lekker aan de praat met asterisk. Ik krijg 2 nummers van XS4All als ik bel op het ene nummer dan zie ik in de log dat voor mijn gevoel de verkeerde extension wordt aangesproken. Als ik nummer 0878705678 bel dan zie ik het volgende
nummers zijn ff veranderd. Overigens worden wel de goede stappen doorlopen dus het kan alleen een cosmetisch foutje zijn
code:
1
| -- Executing Dial("SIP/0878701234-591f", "SIP/Daphne|15") in new stack |
nummers zijn ff veranderd. Overigens worden wel de goede stappen doorlopen dus het kan alleen een cosmetisch foutje zijn
[ Voor 84% gewijzigd door TrailBlazer op 19-04-2006 14:33 ]
Anoniem: 169855
Ik probeer een trunk te maken met voipbuster.
Maar het lukt mij niet, meestal lukt er 1 telefoontje en dan lukt het niet meer, ik krijg een stem die zegt
All circuits are busy, please try later again.
Iemand een idee ? Heb al SIP en IAX getest, bij beiden hetzelfde.
Maar het lukt mij niet, meestal lukt er 1 telefoontje en dan lukt het niet meer, ik krijg een stem die zegt
All circuits are busy, please try later again.
Iemand een idee ? Heb al SIP en IAX getest, bij beiden hetzelfde.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 169855 op 25-04-2006 12:22 ]
Voor TrailBlazer en Jan de Sterke.
Het zou makkelijk zijn als je het betreffende stuk van je sip.conf en extension.conf mee geeft in je posting anders is er geen antwoord te geven.
Het zou makkelijk zijn als je het betreffende stuk van je sip.conf en extension.conf mee geeft in je posting anders is er geen antwoord te geven.
Er is een cygwin-versie van Asterisk! Even voor de duidelijkheid :-)Kokkers schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:06:
[...]
Goeie tip!
WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...
Anoniem: 169855
Het deel met VoiPBuster is in orde geraakt, blijkbaar stopt de demo ook na x aantal gesprekken.
Maar nu probeer ik zo een menu te maken, druk 1 voor ..., via Asterisk@Home.
Het menu maken met behulp van Digital Receptionist werkt zonder probleem.
Maar ik vind nergens een optie om dit bv te koppelen aan het nummer 999.
Waar vind ik deze optie ?
Maar nu probeer ik zo een menu te maken, druk 1 voor ..., via Asterisk@Home.
Het menu maken met behulp van Digital Receptionist werkt zonder probleem.
Maar ik vind nergens een optie om dit bv te koppelen aan het nummer 999.
Waar vind ik deze optie ?
Ik heb al eens gezocht naar een antwoord op de vraag of ik makkelijk een analoge modem kan gebruiken voor het uit bellen en gebeld worden met asterisk. ik heb hier echter nooit antwoord op gevonden dus ik probeer het eens hier.
Is het mogelijk om een 56k (soft)modem te gebruiken voor Asterisk
zo ja, hoe!?
zo nee, wat zou ik dan moeten gebruiken om dit te kunnen.
zo ja, hoe!?
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Ik vrees dat je toch echt een PRI kaartje nodig hebt
Er zijn clonekaarten, die zijn wayyy cheaper
Of een FXO kaartje.. kijk maar op wikipedia voor de definitie, wordt je waarschijnlijk veel duidelijk.. En ook verschil tussen FXO en FXS..
[ Voor 16% gewijzigd door axis op 29-04-2006 10:33 ]
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Anoniem: 49380
Ik wil graag het volgende:
vanaf een chello aansluiting (3/1Mbps) kunnen bellen via een Wanadoo-voip lijn (20Mbps).
Ik heb een X100P-clone aangeschaft (installeer ik volgende week), en dacht die op m'n wanadoo-aansluiting aan te sluiten via een asterisk-machine. Hopelijk krijg ik dat draaiende op windows 2000 (ivm newsleecher), maar da's weer een andere vraag.
De vraag is nu hoe ik van de chello-aansluiting via het internet bij de wanadoo-asterisk machine kom, om naar buiten te bellen, en gebeld te kunnen worden. Ik heb ook nog een zyxel 2602 (overgehouden aan een tiscali-abo), met VOIP-aansluitingen. Wellicht dat die op het chello-abo dienst kan doen als voip-gateway (via SIP)?
vanaf een chello aansluiting (3/1Mbps) kunnen bellen via een Wanadoo-voip lijn (20Mbps).
Ik heb een X100P-clone aangeschaft (installeer ik volgende week), en dacht die op m'n wanadoo-aansluiting aan te sluiten via een asterisk-machine. Hopelijk krijg ik dat draaiende op windows 2000 (ivm newsleecher), maar da's weer een andere vraag.
De vraag is nu hoe ik van de chello-aansluiting via het internet bij de wanadoo-asterisk machine kom, om naar buiten te bellen, en gebeld te kunnen worden. Ik heb ook nog een zyxel 2602 (overgehouden aan een tiscali-abo), met VOIP-aansluitingen. Wellicht dat die op het chello-abo dienst kan doen als voip-gateway (via SIP)?
zou je misschien een indicatie kunnen geven van een goede FXO kaart en eventueel ook een FXS kaart.axis schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 10:32:
Of een FXO kaartje.. kijk maar op wikipedia voor de definitie, wordt je waarschijnlijk veel duidelijk.. En ook verschil tussen FXO en FXS..
als ik het goed begrijp heb ik beide nodig om een Gateway te bouwen zodat ik ook nog analoge telefoons kan aansluiten en alleen een FXO, als ik alleen een soort server wil bouwen zodat daarna alles VoIP is.
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Allereerst moet je weten welke poort je gaat gebruiken voor de SIP communicatie met je PBX, standaard is dit poort 5060. Belangrijk is dus dat Wannadoo en Chello deze poort niet blokkeren. In de zyxel is dit vrij makkelijk in te stellen, als in het is mij ook geluktAnoniem: 49380 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:04:
Ik wil graag het volgende:
Daarnaast moet je voor de spraakpoorten ook nog andere poorten forwarden vanaf de Wanadoo aansluiting. Deze poorten staan geconfigureerd in rtp.conf, die kan je dus ook veranderen. Als dit gelukt is moet het volgens mij mogelijk zijn om vanaf andere locaties te bellen over je PBX.
Ok, dank voor je antwoorden.Slee-er schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:15:
[...]
Allereerst moet je weten welke poort je gaat gebruiken voor de SIP communicatie met je PBX, standaard is dit poort 5060. Belangrijk is dus dat Wannadoo en Chello deze poort niet blokkeren. In de zyxel is dit vrij makkelijk in te stellen, als in het is mij ook gelukt
Daarnaast moet je voor de spraakpoorten ook nog andere poorten forwarden vanaf de Wanadoo aansluiting. Deze poorten staan geconfigureerd in rtp.conf, die kan je dus ook veranderen. Als dit gelukt is moet het volgens mij mogelijk zijn om vanaf andere locaties te bellen over je PBX.
Heb ondertussen asterisk@home geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de documentatie door te lezen.... Beetje zitten kijken naar de webinterface, maar kwam er niet zo snel uit.
Poorten forwarden is geen probleem, ik heb gebruik ook VNC (niet op de standaard poort) om vanaf de chello verbinding de downloads achter de 20Mb wanadoo lijn wat aan de praat te houden
Maar hoe kan ik vanaf een laptop aan chello via internet verbinding maken met die asterisk server. Welke software heb ik daar voor nodig? Of kan ik dat aan de chello-kant doen met een oude zyxel 2602H, die geschikt is voor voip (sip-server, overgehouden aan een tiscali-abo), en die als fxs-poort zou moeten kunnen fungeren?
Mijn trunk naar de SIP server van KPN (IBP) geeft als ik hem een dag niet gebruik "all circuits busy" !!? Als ik vervolgens een reload doe zonder iets aan mijn config te veranderen doet ie het weer
Hoe kan ik de trunk stabiel krijgen?

Ik gebruik de windows versie maar ik krijg deze maar niet aan de praat. Ik krijg deze errors in de console:
Hoe kan ik dit verhelpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| No entry for terminal type "cygwin"; using dumb terminal settings. Unable to open pid file '/asterisk/var/run/asterisk.pid': No such file or direct ory [ Reading Master Configuration ][ Initializing Custom Configuration Options]Warn ing! Asterisk is not thread safe. Asterisk 1.0.10, Copyright (C) 1999-2004 Digium. Written by Mark Spencer <markster@digium.com> ========================================================================= [ Booting...Unable to create event log: No such file or directory |
Hoe kan ik dit verhelpen?
Dan kan maar niet zomaar met elke ISDN kaart.Parasietje schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:26:
Met een AVM B1 is dit goed aan de praat te krijgen.
Moet je wel CAPI4LINUX installeren en de CAPI extenties van Asterisk.
Volgens mij kan het ook wel met een kaartje met de Cologne chipset, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik kreeg dit kaartje zowiezo niet mooi aan de praat.
Ik blijf bij AVM kaarten voor ISDN.
De Fritz kaart ken je alleen gebuiken om uit te bellen.
De B1 kaart is wel redelijk duur.
pverijke
Je moet inderdaad FXO poorten hebben als je naar een analoge lijn wil gaan.Robinski schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:33:
[...]
zou je misschien een indicatie kunnen geven van een goede FXO kaart en eventueel ook een FXS kaart.
als ik het goed begrijp heb ik beide nodig om een Gateway te bouwen zodat ik ook nog analoge telefoons kan aansluiten en alleen een FXO, als ik alleen een soort server wil bouwen zodat daarna alles VoIP is.
Ik zou dan eerder opteren om een VoIP provider te gebruiken.
Indien je het toch wil zou ik voor een Digium kaart gaan. Dit werkt zonder veel problemen.
Als je graag intern analoge telefoons gebruikt dan kan je best de Xorcom Astribank-8 nemen.
Deze is goedkoop in vegelijking met een Digium kaart, en heeft ook digitale IO's voor b.v. een deuropener ofzo.
Je verliest wel wat van de voordelen van VoIP telefoons.
pverijke
Gebruik toch gewoon een IAX2 Softphone zoals IDEFisk.Anoniem: 49380 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:54:
[...]
Ok, dank voor je antwoorden.
Heb ondertussen asterisk@home geinstalleerd, maar nog geen tijd gehad om de documentatie door te lezen.... Beetje zitten kijken naar de webinterface, maar kwam er niet zo snel uit.
Poorten forwarden is geen probleem, ik heb gebruik ook VNC (niet op de standaard poort) om vanaf de chello verbinding de downloads achter de 20Mb wanadoo lijn wat aan de praat te houden![]()
Maar hoe kan ik vanaf een laptop aan chello via internet verbinding maken met die asterisk server. Welke software heb ik daar voor nodig? Of kan ik dat aan de chello-kant doen met een oude zyxel 2602H, die geschikt is voor voip (sip-server, overgehouden aan een tiscali-abo), en die als fxs-poort zou moeten kunnen fungeren?
Zo moet je alleen het IAX2 poortje te forwarden naar je Asterisk server, en het werkt heel goed.
pverijke
Ok, dank. Die gaan we't weekeinde es uitproberen!pverijke schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:16:
[...]
Gebruik toch gewoon een IAX2 Softphone zoals IDEFisk.
Zo moet je alleen het IAX2 poortje te forwarden naar je Asterisk server, en het werkt heel goed.
Zoiets wil ik ook graag weten. Ik wil namelijk een soort "gateway" bouwen voor mijn thuistelefoon. Een FXO kaart voor PSTN -> Asterisk en een FXS voor Asterisk -> Telefoon. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan nergens kaarten te koop vinden.Robinski schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:33:
zou je misschien een indicatie kunnen geven van een goede FXO kaart en eventueel ook een FXS kaart.
Ik heb op marktplaats (overal eigenlijk wel) wat gevonden, maar die X100Ps die daar te koop zijn ondersteunen weer geen nederlandse nummerweergave en dat is een vereiste voor mijn wensen. 1 van de beoogde doelen is namelijk automatisch doorschakelen op basis van inkomend nummer en onbekende nummers direct naar de voicemail zetten. De andere kaarten die ik tegenkom hebben allemaal 4 of meer poorten en kosten honderden euros.
Kan iemand me op weg helpen met het aanschaffen van deze hardware (1xFXO, 1xFXS)? Ik zit natuurlijk wel met een hobbybudget, €50,- per kaart vind ik wel een redelijk maximum.
[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 18-05-2006 14:01 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Er is volgens mij geen goedkope en goeie oplossing voor een FXO en FXS kaart met alle eisen die jij stelt. Voor een FXO kun je wel een externe ATA adapter als de Sipura 3000 nemen, maar die ondersteunt KPN DTMF callerid (denk ik) niet. De enige interne FXO oplossing die ik ken is de Digium TDM400P. Voor FXS geldt dat Asterisk volgens mij helemaal geen KPN DTMF Callerid ondersteunt. In 1.0 heb ik het nooit werkend gekregen (zelfs met pogingen tot code aanpassingen). Misschien werkt het in 1.2 wel; ondertussen heb ik maar een toestel met FSK ondersteuning gekocht. De beperkingen zitten in ieder geval in de code en niet in de Digium hardware. Zelf heb ik uiteindelijk voor thuis toch maar een TDM400P gekocht. Het kost wat, maar dan werkt tenminste goed.Gerco schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:58:
[...]
Zoiets wil ik ook graag weten. Ik wil namelijk een soort "gateway" bouwen voor mijn thuistelefoon. Een FXO kaart voor PSTN -> Asterisk en een FXS voor Asterisk -> Telefoon. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ik kan nergens kaarten te koop vinden.
Ik heb op marktplaats (overal eigenlijk wel) wat gevonden, maar die X100Ps die daar te koop zijn ondersteunen weer geen nederlandse nummerweergave en dat is een vereiste voor mijn wensen. 1 van de beoogde doelen is namelijk automatisch doorschakelen op basis van inkomend nummer en onbekende nummers direct naar de voicemail zetten. De andere kaarten die ik tegenkom hebben allemaal 4 of meer poorten en kosten honderden euros.
Kan iemand me op weg helpen met het aanschaffen van deze hardware (1xFXO, 1xFXS)? Ik zit natuurlijk wel met een hobbybudget, €50,- per kaart vind ik wel een redelijk maximum.
weet iemand hoe ik extern kan inloggen op een voicemailbox? Oftewel ik wil met mijn eigen mobiel de voicemail berichten kunnen beluisteren van een user/extension.
Mja, een andere FXO ondersteunt het ook niet, handig weer die KPN. Is er geen converter oid voor te koop die DTMF naar FSK kan omzetten zodat die ATA het wel gaat snappen? Een Sipura 3000 klinkt wel goed, maar kan ik die ook gebruiken als FXO en FXS tegelijk? Dan ben ik namelijk voor €100,- klaar en dat zou prima in mijn budget passen.riddles schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:14:
Er is volgens mij geen goedkope en goeie oplossing voor een FXO en FXS kaart met alle eisen die jij stelt. Voor een FXO kun je wel een externe ATA adapter als de Sipura 3000 nemen, maar die ondersteunt KPN DTMF callerid (denk ik) niet.
Zo belangrijk is dat ook niet, ik hoef natuurllijk de telefoon niet op Asterisk aansluiten. Het gaat mij er namelijk om om een log te maken van inkomende gesprekken, voicemail te bieden, mijn buitenlijn via internet te gebruiken en om onbekende nummers een bandje te laten horen.Voor FXS geldt dat Asterisk volgens mij helemaal geen KPN DTMF Callerid ondersteunt.
Het is dus niet nodig om met mijn toestel via Asterisk te kunnen bellen, voicemail e.d. luister ik wel af met een softphone.
Iets als een X100P of een externe FXO met een nummerweergave convertor zou ik al blij van worden, ik heb alleen weinig succes bij het vinden van zo'n ding.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Dan moet je je voicemail nummer koppelen aan een van extern bereikbare extensie.Flaterik schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:11:
weet iemand hoe ik extern kan inloggen op een voicemailbox? Oftewel ik wil met mijn eigen mobiel de voicemail berichten kunnen beluisteren van een user/extension.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Dat kan niet.Robinski schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:07:
Ik heb al eens gezocht naar een antwoord op de vraag of ik makkelijk een analoge modem kan gebruiken voor het uit bellen en gebeld worden met asterisk. ik heb hier echter nooit antwoord op gevonden dus ik probeer het eens hier.
zo ja, hoe!?
Je kan alleen analoge interfaces gebruiken zoals degene van digium, of een FXO naar SIP converter zoals b.v. sipura og grandstream heeft.
Indien je ISDN hebt, kan je best een AVM kaart nemen.
B1 indien je ook fax wil.
Voor alleen voice voldoet de Fritz kaart.
pverijke
De Sipura 3000 is uitstekend te gebruiken als FXO en FXS gateway in combinatie met Asterisk. Ik gebruik dit thuis. De FXO poort en de FXS poort op de sipura zijn twee los staande poorten die gelijktijdig gebruikt kunnen worden. In mijn combinatie hangt aan de ene kant mijn vaste KPN lijn en aan de andere kant mijn huis telefoon. Tevens heb ik een asterisk server. Als ik bel met mijn huis telefoon schakeld de sipura dit gesprek eerst naar mijn asterisk server en deze bepaald of ik via internet ga bellen of via de vast kpn lijn op de sipura. Het komt dus voor dat de volgende setup plaats vind: huistelefoon -> sipura -> asterisk -> sipura -> KPN. Andere kant werkt het zelfde KPN -> sipura -> asterisk -> sipura -> huistelefoon.Gerco schreef op zondag 21 mei 2006 @ 17:08:
[...]
Mja, een andere FXO ondersteunt het ook niet, handig weer die KPN. Is er geen converter oid voor te koop die DTMF naar FSK kan omzetten zodat die ATA het wel gaat snappen? Een Sipura 3000 klinkt wel goed, maar kan ik die ook gebruiken als FXO en FXS tegelijk? Dan ben ik namelijk voor €100,- klaar en dat zou prima in mijn budget passen.
[...]
Zo belangrijk is dat ook niet, ik hoef natuurllijk de telefoon niet op Asterisk aansluiten. Het gaat mij er namelijk om om een log te maken van inkomende gesprekken, voicemail te bieden, mijn buitenlijn via internet te gebruiken en om onbekende nummers een bandje te laten horen.
Het is dus niet nodig om met mijn toestel via Asterisk te kunnen bellen, voicemail e.d. luister ik wel af met een softphone.
Iets als een X100P of een externe FXO met een nummerweergave convertor zou ik al blij van worden, ik heb alleen weinig succes bij het vinden van zo'n ding.
maar wat ook kan (gelijktijdig):
huistelefoon -> sipura -> asterisk -> voipbuster
kpn -> sipura -> asterisk -> voicemail
Dus terwijl je belt en iemd belt op je kpn komen ze in je voicemail of op een tweede telefoon tostel in je huis. Er is veel mogelijk.
Dit is goed mogelijk in asterisk.Flaterik schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:11:
Volgende voorbeeld (voor in extensions.conf bestand):
Als je nu inbelt met je 06 nummer (hier als voorbeeld 0612345678) dan wordt je doorgezet naar de context mijnmenu. Voor het goede nummer dus 0612345678 of 0031612345678 moet je waarschijnlijk eerst een test doen hoe de nummer weergave wordt doorgegeven.[incoming]
exten => _X./0612345678, Goto(mijnmenu,s,1)
[mijnmenu]
exten => s,1,Answer
exten => s,2,ResponseTimeout(5)
exten => s,3,Background(mymenu)
exten => s,4,Background(chooseSomething)
exten => t,1,Goto(s,2)
exten => i,1,Playback(pbx-invalid)
exten => i,2,Goto(s,2)
exten => 1,1,VoicemailMain
exten => 2,1,Dial(telefoontoestel)
In dit voorbeeld is MyMenu een wav bestand die je zelf moet maken waarin je zegt druk op één om mailbox te beluisteren en druk op 2 om telefoontoestel te bellen. Dit blijf je net zolang horen tot je iets drukt of ophangt. Bij 1 komt je uit bij VoicemailMain en moet je een voicemail box nummer invoeren inclusief wachtwoord en kun je beluisteren en alles doen en bij optie 2 wordt thuistelefoon gebeld.
Je kunt dit op je eigen manier invullen.
ge-wel-dig! Dit had ik eerder moeten weten, dan had ik vanmiddag bij de lunch gelijk zo'n Abel telecom ding gehaald en vanavond geunlockedtweakmiv schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:47:
... verhaal over sipura ...
[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 22-05-2006 19:02 ]
Heeft iemand enig idee of je de voicemail-attachments ook in ogg of mp3 kan laten versturen? Anno 2006 moet dit toch mogelijk zijn
Zijn er hier mensen die asterisk succesvol hebben gekoppeld aan sip.xs4all.nl? En zo bijvoorbeeld een standaard geluid kunnen afspelen?
Met de config uit de startpost en na uren debuggen is mij dit nog niet gelijkt en krijg ik om de x pogingen de bekende KPN vrouw met de mededeling dat het nummer om technische redenen niet bereikbaar is.
Met de config uit de startpost en na uren debuggen is mij dit nog niet gelijkt en krijg ik om de x pogingen de bekende KPN vrouw met de mededeling dat het nummer om technische redenen niet bereikbaar is.
irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!
Ben ik ook benieuwd naar, en ook als je gesprekken monitort, dat hij ze dan ook als mp3 of ogg opslaat. Iemand?Tele schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:11:
Heeft iemand enig idee of je de voicemail-attachments ook in ogg of mp3 kan laten versturen? Anno 2006 moet dit toch mogelijk zijn
Ik heb Asterisk al enkele maanden naar tevredenheid draaien. (huidige versie 1.2.7.1)
Nu ben ik bezig om via mijn provider (VoIPplanet) om ook mijn smsjes te kunnen versturen.
Dit wil mij om de eoa reden maar niet lukken.
Als ik dmv:
smsq --motx-channel=SIP/<mijn id>/0880000001 --motx-callerid=0654<mijn mobielnr> -d 0654<mijn mobielnr> -m 'test'
verstuur komt er niks binnen op mijn mobiel.
Asterisk console zegt:
Maar vervolgens blijven de berichten bij staan in m'n /var/spool/asterisk/sms/motx/
Kan iemand vertellen wat ik fout doe?
PS. ik heb dit bericht ook al gepost onder eigen topic, maar zoals 1 van de reacties al zei; misschien hier meer kans op reacties.
Nu ben ik bezig om via mijn provider (VoIPplanet) om ook mijn smsjes te kunnen versturen.
Dit wil mij om de eoa reden maar niet lukken.
Als ik dmv:
smsq --motx-channel=SIP/<mijn id>/0880000001 --motx-callerid=0654<mijn mobielnr> -d 0654<mijn mobielnr> -m 'test'
verstuur komt er niks binnen op mijn mobiel.
Asterisk console zegt:
code:
1
2
3
| -- Attempting call on SIP/<mijn id>/0880000001 for application SMS(0) (Retry 1) > Channel SIP/<mijn id>-82ee was answered. > Launching SMS(0) on SIP/<mijn id>-82ee |
Maar vervolgens blijven de berichten bij staan in m'n /var/spool/asterisk/sms/motx/
Kan iemand vertellen wat ik fout doe?
PS. ik heb dit bericht ook al gepost onder eigen topic, maar zoals 1 van de reacties al zei; misschien hier meer kans op reacties.
ff een klein kickje....
[ Voor 3% gewijzigd door ]Byte[ op 03-06-2006 10:15 ]
Ik ben ook lekker bezig geweest met voipbuster en Asterisk het uitbellen gaat perfect. Maar alleen het inbellen gaat niet echt alles al geprobeerd. Zijn er mensen die me meer mee op weg kunnen helpen of gewoon goede informatie kunnen zeggen waar ik op moet letten ?
"in" bellen met Voipbuster is een verhaal apart, hun SIP server is niet al te fijn meestal.. Je moet vanaf je asteriskbak eerst even een call maken (meteen ophangen), voordat hij te bereiken is.. Dan is je bak 2 ~ 3 keer te bellen, daarna is het weer over... Heel vervelend
Iemand ervaringen met IVR-teksten. Ik wil een professioneel iemand inhuren om IVR teksten te laten inspreken voor mijn Asterisk bak. Iemand hier ervaringen mee? Of weet je een vrouwelijk iemand met een goede duidelijke, jonge en vrolijke stem? Laat mij het even weten, middels een reply.
Het is voor zakelijke doeleinden, dus er staat een goeie vergoeding tegenover.
[ Voor 12% gewijzigd door I_stealth_I op 05-06-2006 21:12 ]
/dev/null
Anoniem: 130665
Ik heb mijn pinkster-weekend misbruikt om asterisk met een HFC (sweex) ISDN kaartje aan de gang te krijgen. (wat een klus!). En ook Voipbuster is gekoppeld. Nu heb ik met de laatste wel wat vreemde problemen, en ik vroeg me af of jullie ze ook hebben:
In een uitgaand gesprek over voipbuster wordt de latency (delay) steeds groter. Soms 'valt' tie weer terug naar acceptabel, maar bouwt dan weer op tot er soms wel 5 seconden delay is. Niet mee te werken, want het blijft meestal duren. Er valt niet normaal meer te praten. (en ik had net 10 Euro ge-paypalled, voel me toch een beetje opgelicht!)
Trunk info:
allow=alaw
authuser=blabla
disallow=all
externip=x.x.x.x
fromdomain=blabla.com
fromuser=blabla
host=sip1.voipbuster.com
insecure=very
localnet=10.10.1.0/255.255.255.0
nat=yes
secret=blabla
sendrpid=yes
tos=184
type=peer
Het vreemde is dat ik hier niemand anders over hoor. Heb ik dat nou alleen? Is er iets wat ik er aan kan doen? Tips? Ik heb al wat met QoS op mijn Cisco 876 gespeeld (en m'n wrt54g) en ook "tos=184" in mijn sip confih op asterisk opgenomen, maar dat maakt niets uit.
Ik gebruik nu nog een soft-phone (X-Lite) waarmee andere (over ISDN) telefoontjes prima gaan. Misschien moet is eens een andere (sip service provider proberen (dichter bij?) om te testen of het aan Viopbuster ligt of niet. Iemand enig idee waar ik dit gratis zou kunnen testen?
In een uitgaand gesprek over voipbuster wordt de latency (delay) steeds groter. Soms 'valt' tie weer terug naar acceptabel, maar bouwt dan weer op tot er soms wel 5 seconden delay is. Niet mee te werken, want het blijft meestal duren. Er valt niet normaal meer te praten. (en ik had net 10 Euro ge-paypalled, voel me toch een beetje opgelicht!)
Trunk info:
allow=alaw
authuser=blabla
disallow=all
externip=x.x.x.x
fromdomain=blabla.com
fromuser=blabla
host=sip1.voipbuster.com
insecure=very
localnet=10.10.1.0/255.255.255.0
nat=yes
secret=blabla
sendrpid=yes
tos=184
type=peer
Het vreemde is dat ik hier niemand anders over hoor. Heb ik dat nou alleen? Is er iets wat ik er aan kan doen? Tips? Ik heb al wat met QoS op mijn Cisco 876 gespeeld (en m'n wrt54g) en ook "tos=184" in mijn sip confih op asterisk opgenomen, maar dat maakt niets uit.
Ik gebruik nu nog een soft-phone (X-Lite) waarmee andere (over ISDN) telefoontjes prima gaan. Misschien moet is eens een andere (sip service provider proberen (dichter bij?) om te testen of het aan Viopbuster ligt of niet. Iemand enig idee waar ik dit gratis zou kunnen testen?
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 130665 op 05-06-2006 22:16 ]
Ikzelf gebruik nu - voor testdoeleinden - een spraaksynthesizer van Acapella. Het klinkt opzich niet slecht, maar voor zakelijke doeleinden ga ik het vrees ik niet gebruiken (de nadruk op woorden zijn niet natuurlijk).I_Stealth_I schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:10:
Iemand ervaringen met IVR-teksten. Ik wil een professioneel iemand inhuren om IVR teksten te laten inspreken voor mijn Asterisk bak. Iemand hier ervaringen mee? Of weet je een vrouwelijk iemand met een goede duidelijke, jonge en vrolijke stem? Laat mij het even weten, middels een reply.Het is voor zakelijke doeleinden, dus er staat een goeie vergoeding tegenover.
Je kan de dame van de NS ook inhuren, die doet ook dat soort dingen (en nee, ze klinkt niet altijd zo oud)... Ze had een site, maar die moet ik even voor je opzoeken..
Daarnaast zijn er ook meer bedrijven die deze dienst aanbieden.
Edit: gevonden: http://www.tuffievos.nl/ (http://www.tuffievos.nl/vst.html voor de NS omroep) Een andere is: http://www.loesvanderschaft.nl/
[ Voor 8% gewijzigd door Sypher op 05-06-2006 23:32 . Reden: stem ]