Mogelijk probleem tekort wattage -> Hoe erachter te komen?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:20

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Goedenavond GoT'ters. Ik heb vanmiddag een nieuwe videokaart mogen ontvangen (een AOpen Aeolus 6600GT om precies te zijn), echter na een krappe 5 minuten gaf deze de geest, althans dat denk ik. Het gaat te ver om dat specifieke probleem hier te vermelden, aangezien het dan aardig offtopic zal gaan. Ik ben tot een aantal conclusies gekomen, een van de conclusies is dat mijn voeding niet voldoende is, voor het nu zwaardere systeem. Mijn systeemspecs zijn hier te vinden (het is een lichtelijk aangepaste Packard Bell iXtreme H6305).
Ik heb hier op GoT en de rest van het wereldwijde web gezocht naar een lijst of meerdere lijsten waarin ik kan vinden hoeveel mijn systeem verbruikt in stress-situaties. Het enige wat ik heb kunnen vinden zijn oude lijsten met daarin schattingen van systemen die niet erg op de mijne lijken. Daarom wil ik graag een tweaker hier vragen of mijn vermoeden klopt dat de voeding te weinig power levert. Ook zou ik willen vragen wat de gemiddelde en maximale belasting van mijn systeem zou zijn. Ik heb hier namelijk totaal geen zicht op, ik heb hier helemaal geen ervaring mee.

Indien er meer informatie gewenst is, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 14:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hier al eens rondgekeken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Excuus, dat is me helemaal niet opgevallen (moet de frustatie zijn geweest die ik had nadat de kaart niet werkte :+). Ik zal een request sturen om dit topic te sluiten. Bedankt Orion84.

Edit: verzoek verstuurd. Graag dit topic nu met rust laten :) (behalve de sluitende mod/admin uiteraard :P )

[ Voor 24% gewijzigd door Glaanie op 03-12-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Naar mijn mening is er nog altijd een reële kans dat het niet aan de voeding ligt. probeer dus eerst uitsluitsel te krijgen welk onderdeel nu net het probleem veroorzaakt.

Kan je nu helemaal niet meer booten met de 6600GT? Kan je dan wel terug booten met de X600 Pro?
Probeer eens de voltages na te meten met een multimeter met beide (als je nog kan booten met de 6600GT) videokaarten, telkens idle en stressed en vermeld ze hier. Als je niet meer kan booten met de 6600GT, doe dit dan met de X600, steek vervolgens de 6600GT er terug in en schakel je pc terug aan en hou het voltage in het oog. Probeer ook eventueel de pc aan te schakelen met een losgekoppelde harde schijf en kijk of het dan wel wil lukken met de 6600GT (de losgekoppelde hd zorgt voor minder belasting).

Probeer zo veel mogelijk verschillende combinaties van belastingen te testen zoals hierboven beschreven (6600GT of X600, met hd en zonder hd, idle of stressed) en meet telkens de voltages, schrijf ze nauwkeurig op, kijk of je kan booten(of gewoon al in bios geraken in geval van geen hd) of niet, en bij welke combinatie wat gebeurt. Zie of je een bepaald voltage kan zien dalen bij een bepaalde handeling.
Hieruit zou je dan normaal gezien moeten kunnen uitmaken of je voeding het probleem is of niet. Als je dit niet kan, post al je resultaten dan hier eens en misschien kunnen wij er dan iets uit opmaken. Als je niet weet hoe je een multimeter moet gebruiken, vraag dan aan een kennis die weet wat hij/zij doet. Meet best aan een sata power connector (3.3V 5V 12V) en desnoods aan een molex connector (enkel 5V en 12V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Met de 6600GT in het slot doet het systeem helemaal niets meer. Er is nog een stuiptrekking van de CPU fan als ik de powerknop indruk, maar dat ik ook alles. Haal ik de kaart eruit en boot ik zonder videokaart, lukt het wel. Er is dus echt iets mis met de videokaart en/of de voeding (maar dat verklaart niet waarom'ie het voor 5-10 min wel heeft gedaan). Met een losgekoppelde HD ga ik morgen proberen, aangezien ik nu achter dezelfde PC werk ;)

Achteraf gezien ben ik wat te voorbarig geweest met deze topic, ik had zelf eerst dingen moeten testen, voordat ik jullie lastig viel. Ik denk dat het de frustratie was, van eindelijk een nieuwe kaart en dan doet'ie het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Glaanieboy schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:54:
Met de 6600GT in het slot doet het systeem helemaal niets meer. Er is nog een stuiptrekking van de CPU fan als ik de powerknop indruk, maar dat ik ook alles.
-> met dit gegeven kan je al gaan redeneren:
- stel dat videokaart gewoon kapot is, en dat er niks met de voeding is, dan zou normaal gezien de cpu-fan wel moeten kunnen draaien
- stel dat er niets met de videokaart is maar de voeding het gewoon niet trekt, dan is het normaal dat de cpu fan het niet doet

-> de key blijft om het voltage te meten van de voeding
Achteraf gezien ben ik wat te voorbarig geweest met deze topic, ik had zelf eerst dingen moeten testen, voordat ik jullie lastig viel. Ik denk dat het de frustratie was, van eindelijk een nieuwe kaart en dan doet'ie het niet
Geen probleem, ik denk dat je best eerst verder gaat in dit topic tot je zeker weet dat het probleem aan de voeding ligt en dan kan je eventueel naar het Welke voeding heb ik nodig-topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
kun je dat wattage nergens op die voeding lezen dan?

verder, die oude videokaart, was die geintegreerd?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Info over de voeding:
FSP Group Inc.
Model: FSP615-60PNA-E
Max Output: 315 Watt

+3,3V=15,0A
+5V=25,0A
+5Vsb=2.0A
+12C10C=11,0A
+12V2DC=11,0A

-12V=0,4A

(+3,3V&5V=150Watt Max)
Nee, de oude videokaart was niet geintegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-04 14:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 144949 schreef op zondag 04 december 2005 @ 11:50:
[...]

-> met dit gegeven kan je al gaan redeneren:
- stel dat videokaart gewoon kapot is, en dat er niks met de voeding is, dan zou normaal gezien de cpu-fan wel moeten kunnen draaien
- stel dat er niets met de videokaart is maar de voeding het gewoon niet trekt, dan is het normaal dat de cpu fan het niet doet

-> de key blijft om het voltage te meten van de voeding
En hierbij wil ik nog wel redeneren dat wanneer een pc boot
-de videokaart bijna niks doet (alleen wat heel simpel 2d geneuzel), en dus ook niet byzonder veel stroom zal vragen.
-Het absoluut niet gezegd is dat een pc ook nog maar iets doet als de videokaart dood is. !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Toen mijn 6800LE stuk ging en ook bij mij wilde m'n computer niet eens meer booten met die videokaart . maar met een ander videokaart erin boot m'n computer wel weer gewoon. ik vind dit zelf ook erg vreemd, maar ja het kan dus wel.

Dus de kans is erg groot dat je 6600GT gewoon dood is. de reden hoe en waarom wil ik niet over speculeren ;) heb je geen ander computer, vriend of buurman waar je die kaart kan testen? kan je daarmee je videokaart in ieder geval "doodverklaren"

edit: heb nog even naar je specs gekeken, 315w is wat aan de magere kant voor vandaag de dag, niet dat een 6600GT heel veel energie slurpt (in vergelijking met een 6800ultra bijvoorbeeld) maar een goeie A-merk 400w is toch het minimum nu.

[ Voor 33% gewijzigd door Terryb47 op 05-12-2005 08:09 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 17:21

Turkish

zhé germans

Dicht op verzoek :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1