Het christelijk geloof van vandaag is natuurlijk lang niet meer wat het vroeger eens was. Nu heb je de keuze niet te geloven, en andere (iig de meesten) vinden je daar geen minder mens om, in die zin kan het Christelijk geloof gelukkig niet meer zo misbruikt worden, maar dat is een vrij jonge ontwikkeling eigenlijk. Niet geloven is eeuwelang ondenkbaar geweest. Maar, om toch nog wat te provoceren

ik geloof ook dat de meesten enkel geloven omdat dat er op jonge leeftijd ingeramd is. Tegen de tijd dat jou over andere godsdiensten onderwezen wordt is het voor velen al te laat om nog een andere te kiezen.
[...]
'waarschijnlijk'? Als dit zo zou zijn is het hele christendom een farce. Dit foute gerucht doet al zooo lang de ronde, en is een van de vele nutteloze pogingen om Jezus zwart te maken.
Wie heeft het over zwartmaken? Al was Jezus getrouwd, hij kan natuurlijk alsnog die invloed ideologien hebben gehad die we vandaag de dag nog in hun waarde weten te schatten. Zijn de gedachten van de grote filosofen dan ook waardeloos, enkel omdat het maar mensen waren?
[...]
En wat in Wikipedia staat is altijd waar? Ik denk dat het een beetje heel kort door de bocht is om het zo te stellen (genoeg afgesneden voor disqualificatie iig

). Het heeft eeuwen geduurt voor de Canon vastgesteld is, niet ff in 1 vergadering.
Nee, ik haal wikipedia erbij om diegenen die niet bekend zijn met dit Concilie een aanzet te geven. Ook als het een
link naar google was geweest had dat niets afgedaan aan het feit dat dat concilie heeft plaatsgevonden. Je mag het graag met me oneens zijn, maar ga dan aub op de argumenten in, niet op de vorm.
[...]
hmm, Jezus (en God) zegt er wat anders over. Eer Abraham was, ben ik. Verandering is een consequentie van het natuurkundige begrip tijd. God heeft de tijd geschapen, en is er dus zelf niet binnen te vangen (=eeuwig).
Dat is een vicieuze cirkel. Op feitelijk niveau trek ik die hele geschriften misschien wel in twijfel, dan kan je natuurlijk ook niet met die geschriften zelf aankomen om hun geldigheid te staven. Mondelinge overdracht doet elk verhaal onrecht aan, of hier nu 1 week, of honderden jaren tussen zitten.
[...]
Niet waar en bovendien inconsequent.
Als iets een oorzaak heeft, heeft het ook zin. Als iets zomaar gebeurt, dàn heeft het geen zin.
Die zin geef je er zelf aan is ook onzin. Je kunt proberen een bos onkruid 'zin' te geven door te proberen er een spijker mee in de muur te rammen, maar uitvinder van de spijker had daar toch waarschijnlijk de hamer bij bedacht.
Oorzaak en zin zijn twee totaal verschillende dingen, en kunnen prima afzonderlijk bestaan. Oorzaak en gevolg zijn heel simpel; als ik een stuk hout aansteek brandt het af. Dat zegt niets over de zin van dat stuk hout. De zin van dat stuk hout geef je er zelf aan, je brandt het af voor warmte, of je maakt er een meubel van.
[...]
Dus jij gelooft in evolutie, maar het leven heeft wel een oorzaak?
Ja, evolutie IS de oorzaak

En 'andere dieren' hebben geen ratio, geen verstand? Volgens de evolutieleer is dat erg onwaarschijnlijk.
In mindere mate, het ene dier is slimmer dan het andere, maar de mens steekt er qua ratio met kop en schouder bovenuit. Ik geef toe dat ik het allemaal erg zwart-wit breng

maar dat maakt de discussie toch veel leuker?

Als ik overal "ja maar" in de kantlijnen zet blijft er niets over om over te discussieren.
Hetgeen de mens onderscheid van dieren, is onze geest. Dat staat beschreven in Genesis: God blies Adam de levensadem (ruach=geest) in. Wij hebben een geweten en besef van 'god', dieren niet. Het zit in de mens ingebakken om een besef van God te hebben, dat er 'iets hoger is dan jezelf'. Dat geweten zegt ons dat we 'goed'moeten zijn. De evolutieleer spreekt dat compleet tegen. Daar geldt het recht van de sterkste. De mens is een 'zwak dier' maar de aarde barst ervan. We moeten onze ratio gebruiken, hetzelfde dat ervoor zorgt dat wij het enige 'dier' zijn dat diezelfde aarde met 1 druk op de knop kan vernietigen?
Ons geloof in een hogere macht komt voort uit het onvermogen om te gaan met concepten als oneindigheid van tijd en ruimte, onverklaarbare natuurkundige verschijnselen en de dood met wat daar op volgt. Voor onze eigen rust en om toch een antwoord te hebben, geloven we. Kuddegedrag, besef van ellende, schuldgevoel en de wens dat het jou niet ook overkomt als je anderen ziet lijden drijft ons tot goed zijn en samenwerken, maar als het echt op aankomt geldt voor ons ook het recht van de sterkste. Ik vind het juist een voorbeeld van mensenelijke hoogmoed om te denken dat we zo ver boven dieren verheven zijn; het grootste deel van je tijd draai je ook als mens eenvoudigweg op instincten. Honger, dorst, lust, lui- en moeheid, niets wat dieren vreemd is.
Je kunt dan misschien wel een mening hebben, maar het slaat alleen nergens op. Het is zo ondoordacht en inconsistent als het maar kan.
PS: ik weet mijn kritiek op jouw reactie vreselijk betweterig overkomt, maar zo bedoel ik het niet hoor. Je bent alleen zo vreselijk tendentieus aan het blaten.
Naar mijn mening valt die ondoordachtheid juist best wel mee. Iedereen creeert in zijn of haar hoofd een verhaal wat het beste uitkomt. Dat dat wel eens botst met het verhaal van een ander is doodnormaal, zo vinden politiek links en rechts ook van elkaar dat ze bizarre ideeen hebben over hoe het land geregeerd moet worden. Als ik niet tegen kritiek kon zou ik mijn mening hier niet ventileren, en tendentieus blaten doe ik daarbij met opzet

De reacties die ik krijg koester ik juist, die zetten namelijk tot denken aan, en het
begrijpen van dingen is iets waar ik zelf in het leven erg veel waarde aan hecht, al begrijp ik het in de ogen van anderen dan verkeerd. Het zijn de momenten wanneer die puzzelstukjes op hun plek vallen die mijn geluk bepalen. Anderen overtuigen draagt weliswaar bij aan mijn geluk, maar een doel is het ook weer niet, aangezien het zo nu en dan onvermijdbare falen daarin me weer ongelukkiger zou maken
Is het nou wel of niet mogelijk met Jezus' regels te overleven?
Vast wel. Al eeuwenlang doen (of pogen) mensen dit, en een groot deel van de wereld is nu Christenlijk. Ik zou eerder vragen;
Wil je overleven met Jezus' regels? Zoals ik eerder al zei heb je niet per se een godsdienst nodig om na te streven een goed mens te zijn. Persoonlijk geloof ik ook niet in een gepredestineerde zin van alles; zin geef je. Zoeken naar zin van dingen die je niet begrijpt zal je niet lukken, en daarvan word je ongelukkiger. Daarnaast zijn er nog een heleboel vragen waar ook het geloof geen antwoord op geeft;
- waarom moet ik zonder verlangens leven?
- waarom is jaloezie een zonde?
- etc.
"Omdat het zo geschreven staat" is geen antwoord, omdat het geen uitleg geeft, en waar een mens niet van overtuigd is en echt begrijpt, zal hij niet in volharden. Gierige en jaloerse mensen te over die dit bewijzen.
Misschien lees je het niet af uit mijn verhaal, maar ik straal een berg rust uit waar je u tegen zegt. Aan Jezus' weg heb ik dit niet te danken, wel aan de antwoorden die ik regelmatig voor mezelf vind op vragen zoals (en waaronder) deze.
Geluk is een keuze! tsjakkaaa!!!