Hierboven wordt genoemd dat je echt het wetenschappelijke niet vast kan zetten aan het geloof.
Het zijn 2 aparte onderwerpen.
[/quote]
Waarom uberhaupt ergens in geloven? Wat heb je er in het leven aan? Geen bal. Door mijn acties zal ik in de hemel of hel terecht komen. Nou gezellig saampjes met een paar triljart anderen. Dan zie ik wel waar ik terecht kom. In de hemel bij mn vriendin die is doodgereden. Of in de hel bij mijn andere vriendin omdat ze zelfmoord heeft gepleegd. Eeuwig branden omdat je voor een strein bent gesprongen. Meeste mensen kunnen het al niet verdragen om een massa moordenaar 10 minuten op de brandstapel te zien creeperen. Ik weiger in iets anders als mezelf te geloven. Als er een god bestaat is het een hartloze zak. Bestaat er geen god, des te beter. Dan groet ik het al gehele niks. Ja maar dan hou je op met bestaan! Mooi toch, er is niks hoef je je ook over niks druk te maken. Het leven heeft geen doel of betekenis nodig. Die mensen ook altijd met hun labeltjes.
[quote]
Geloof beschouwen als geld waarmee je iets koopt tsja, nee zo werkt dat niet. Toch doen we dat.
In mij christelijk-geloof komt niet op de eerste plaats wat je doet.
Iedereen is bedorven heeft niet een schoon geweten, zelfs een baby wordt er mee geboren en groeid er mee op.
Als je niet oprecht gelooft in God kun je ook nooit tot hem komen.
Dus je kan nog zo'n goed mens zijn maar als je die deur niet door wilt kom ook niet in dat huis figurlijk gesproken.
Als je gelooft, bekeerd bent betekend dat je (katholieken menen dat anders) niet automatisch de Hemel in komt.
Enkel God bepaald dat, we kunnen dat IMHO niet weten of positief beinvloeden.
De hel wordt beschreven als een vuur, dit omdat het eeuwige is. Eeuwige straf.
En ik kan niet zeggen dat die vriendin van je de hel in zal gaan als het einde der tijd is.
Dan pas worden we beoordeeld, Jezus is juist aan het kruis gegaan om de zonden van oprechte gelovigen op zich te nemen, zo ongeveer.
Niet alleen van toen maar ook die van nu en in de toekomst.
En ik kan niet alleen in mezelf geloven, als ik het van mezelf alleen zou meoten hebben zou ik geen kracht kennen, geen lucht geen water geen licht.
Ik geloof dat hij geschapen heeft, niet als die heeft honger nu zet ik hem een broodje voor.
Maar gewoon als algemeen voor iedereen en wij zijn als mens zijn verantwoordelijk voor wat we er mee willen doen, stelen we het brood van een ander ook omdat je een vraat bent.
Ik ga nu wel ver door maar wat ik wil zeggen is dat jezelf verantwoording zult afleggen voor je daden (beslissingen), ook al zou er geen God zijn. Je omgeving ,familie/vrienden/buren/ etc etc., ziet je ook aan de hand van dat.
En god zie ik niet als harteloos, zeker niet.
Maar ook niet als iemand die alles zal goed maken.
Oprecht, toornig, liefdevol, barmhartig, standvast.
En nog kan ik Hem niet omschrijven, God is GoD en daarom gaat het onze pet te boven.
Tsja dat kan veel zeggen, maar sommigen zegt het neits.
En dat is een wezenlijk verschil tussen iemand die wel gelooft en iemand die (nu) totaal niet gelooft.
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 11:18:
[...]
Ik geloof wel in God en in de bijbel, maar de rooms-katholieke kerk heeft de reputatie dingen te zetten naar hun hand. Zo was er een tijdje geleden ook een stuk vanuit de roomse kerk, dat een aantal bijbelversen/delen niet geld en eventueel foutief waren...de roomse kerk is een zieltjestrekker, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Als het niet goed uitkomt dan wijzigen we wel wat...
Zoiets denk ik ook, maar niet in de vorm van zieltjes trekker.
Er is een geschiedenis van machts-periodes, die dingen werken nog door.
gelukkig is er wel wat hervorming aan de gang maar dat zal nooit totaal zijn.
Daarom zijn ook de andere kerkgemeenten ontstaan, de protestantse-vormen.
Maar dit gaat wat offtopic.