Browsers met rare language support

Pagina: 1
Acties:

• ingmdijkstra
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09-2023
Wij krijgen op onze site de laatste tijd een aantal rare browsers langs die niet goed werken op onze scripts. En dus nogal wat conflicts opleveren.

Hier een lijstje van deze browsers(UA:) met hun languages(LG:)

UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0; .NET CLR 1.0.3705) - LG: nl,x-ns1C5ZT0InuNh9,x-ns2X7a0bt0F68a
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; AtHome033; SV1; .NET CLR 1.0.3705) - LG: rs1_676568f7283;q=0.0,rs2_549afa6b4d3;q=0.0,rs3_ea2783f933;q=0.0
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; AtHome033; SV1; .NET CLR 1.1.4322) - LG: nl,x-ns1koSc$C8xNhp,x-ns2F950bt0F682
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; FunWebProducts; SV1) - LG: rs1_84a2cec0959;q=0.0,rs2_d43dab3373b;q=0.0,rs3_b01dda014f;q=0.0
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1) - LG: rs1_1eb662ac900;q=0.0,rs2_04bafaf62ae;q=0.0,rs3_6f68596f26;q=0.0
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.0.3705; .NET CLR 1.1.4322) - LG: rs1_43ab8033fd8;q=0.0,rs2_84c86825775;q=0.0,rs3_10d0927aa6;q=0.0
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322) - LG: rs1_d26417c0e3e;q=0.0,rs2_349aaa68240;q=0.0,rs3_2620fe3222;q=0.0
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET CLR 1.1.4322) - LG: nl,x-ns1jawoVBe2Nhp,x-ns2F9e0bt0F682
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; FunWebProducts; .NET CLR 1.1.4322) - LG: nl,x-ns1SSaArk1wNhq,x-ns2r060bt0F68a

Wie weet hoe dit kan en waarom hun taal er zo raar uit ziet of zijn dit gewoon spiders/bots van een zoekmachine?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Komen ze allemaal van hetzelfde IP (range)?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• ingmdijkstra
Nee niet allemaal. Heb wel de IP adressen met heb ze toch maar even niet gepost :-)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat begrijp ik, maar het zou wel wat verklaren als ze allemaal van hetzelfde IP (range) kwamen. Maar dat is het dus volgens jou niet...Het zou best een virus ofzo kunnen zijn, of wat spyware of iets. Lijkt me niet eens zo heel onlogisch als ze de "language" verkrachten om 1 of ander uniek ID ofzo aan een browser te geven om zo beter te kunnen tracken waar je je allemaal begeeft enzo.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 02-12-2005 11:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik begrijp het niet zo. Je leest de user agent uit, en kiest vervolgens een taal aan de hand hiervan? Waarom zou je dat uberhaupt doen. Ik heb hier Engelstalige versies van browser geinstalleerd, maar wil toch graag Nederlandse teksten op een site zien indien ik daar een keuze voor heb.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Noork schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:40:
Ik begrijp het niet zo. Je leest de user agent uit, en kiest vervolgens een taal aan de hand hiervan? Waarom zou je dat uberhaupt doen. Ik heb hier Engelstalige versies van browser geinstalleerd, maar wil toch graag Nederlandse teksten op een site zien indien ik daar een keuze voor heb.
Toch wordt zo vaak een taal gedetecteerd en een taal voorgeschoteld op een site. Dat neemt toch niet weg dat je vervolgens kunt switchten (door op een vlaggetje te klikken ofzo) naar een andere taal? (Die evt. m.b.v. een cookie wordt "onthouden")

Over mij

• ingmdijkstra
Het probleem is dat alles een beetje uit elkaar knapt door deze leuke vervorming van de browser. Hierdoor is het niet mogelijk om een gewone sessie te starten en de language support te leveren.

Wil graag weten of dit niet gewoon een mod is van een bepaalde browser zoals bv Firefox waardoor je de useragent kunt faken ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 10:43

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@noork
Die keuze die vindt je onder tools, internet options, language. Zelfs als je een swahilie browser hebt kun je daar gewoon instellen dat je timboektees als prefered language hebt (en zelfs met nederland sals tweede keus). Accept-language is JUIST bedoeld om aan te geven welke taal de gebruiker wenst te zien en daarom zou je dat moeten gebruiken. Neemt niet weg dat dit een taalswitch niet overbodig maakt.

@TS
Maar dan vraag ik me nog wel af. Waarom laat dit jullie scripts de mist in lopen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ingmdijkstra
RobIII schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:42:
[...]

Toch wordt zo vaak een taal gedetecteerd en een taal voorgeschoteld op een site. Dat neemt toch niet weg dat je vervolgens kunt switchten (door op een vlaggetje te klikken ofzo) naar een andere taal? (Die evt. m.b.v. een cookie wordt "onthouden")
Het is niet de language van de browser zelf maar van de language packs van een browser. Ik installeer zelf alles standaard op engels maar heb mijn encoding-taal wel op nl staan en als 2de en-uk.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ingmdijkstra schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:43:
Het probleem is dat alles een beetje uit elkaar knapt door deze leuke vervorming van de browser. Hierdoor is het niet mogelijk om een gewone sessie te starten en de language support te leveren.
Dat is natuurlijk bull. Zorg gewoon dat je terugvalt op een default language (EN of NL of voor mijn part swahilie, net wat je wil) als je de taal niet kent.
Wil graag weten of dit niet gewoon een mod is van een bepaalde browser zoals bv Firefox waardoor je de useragent kunt faken ?
Een useragent is altijd te faken. Staat gewoon in je register ergens en is dus zelfs voor IE aan te passen. Opera en Firefox en volgens mij zo'n beetje iedere browser kan dat. En dan nog zijn er legio manieren om het te "omzeilen" (met telnet bijv.)

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 02-12-2005 11:47 ]

Over mij

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
volgens mij is het geen Firefox, die is namelijk Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5

• ingmdijkstra
Janoz schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:45:
@TS
Maar dan vraag ik me nog wel af. Waarom laat dit jullie scripts de mist in lopen?
Het scripje bevat niet alleen deze taal support maar houdt ook bij of iemand ons al bezocht heeft waardoor de support sneller gaat. Het rare is dat het net lijk of de useragent ons script halverwege abort. Zeer uniek als je het mij zegt.

• Noork
  • Niet online
Aha ik heb even research gedaan. Dit bedoel je dus. -->alleen Nederlands sprekende mensen op je site

Het is dus niet de "user agent" die je bedoelt maar "accept language". Ik ben zelf geen voorstander van dit soort constructies om je naar een bepaalde taal te sturen. Maar een afwijkende instelling moet toch wel eenvoudig af te vangen zijn? En ik denk dat deze heel makkelijk te faken is of te veranderen door bijvoorbeeld spyware. Zoals je misschien hebt gezien komt dit alleen voor bij MSIE, waar de meeste spyware voor is geschreven, en niet bij Opera of Firefox.

[ Voor 5% gewijzigd door Noork op 02-12-2005 11:49 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat laat dat script dan precies onderuit gaan? Het lijkt me handig om de aandacht vooral daar op te vestigen, vooral omdat je geen invloed uit kunt oefenen op de manier waarop accept languages en user agents door de gebruikers verstuurd worden.

• ingmdijkstra
Noork schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:48:
Aha ik heb even research gedaan. Dit bedoel je dus. -->alleen Nederlands sprekende mensen op je site

Het is dus niet de "user agent" die je bedoelt maar "accept language". Ik ben zelf geen voorstander van dit soort constructies om je naar een bepaalde taal te sturen. Maar een afwijkende instelling moet toch wel eenvoudig af te vangen zijn? En ik denk dat deze heel makkelijk te faken is of te veranderen door bijvoorbeeld spyware. Zoals je misschien hebt gezien komt dit alleen voor bij MSIE, waar de meeste spyware voor is geschreven, en niet bij Opera of Firefox.
Je maakt wel een heel goed punt om te zeggen dat het aleen MSIE is en dan ook nog 6.0. Zie nog wel 2 verschillende windows.
Toch nog appart dat deze een mogelijkheid vinden om het php script af te vangen. Dit gebeurdt niet omdat de userlanguage verkeerd is dit vangen we wel af en kiezen idd een standaard taal. Maar toch abort hij onze script zou het dan mogelijk een foute spider zijn van een hobby Bob.

• Noork
  • Niet online
ingmdijkstra schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:56:
[...]
Toch nog appart dat deze een mogelijkheid vinden om het php script af te vangen. Dit gebeurdt niet omdat de userlanguage verkeerd is dit vangen we wel af en kiezen idd een standaard taal. Maar toch abort hij onze script zou het dan mogelijk een foute spider zijn van een hobby Bob.
Nee fout zit hem in jullie script. Zoals al is gezegd, kijk even naar waar hij vastloop, en doe wat aanpassingen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ingmdijkstra schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:56:
Maar toch abort hij onze script zou het dan mogelijk een foute spider zijn van een hobby Bob.
Als jouw script blijft hangen op een spider, dan is jouw script niet in orde. Spiders mogen nooit iets kunnen doen dat jouw script laat hangen, daar dien je gewoon tegen te beveiligen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ingmdijkstra
Het is niet dat het script hangt maar gewoon stopt. Maar het genereert een plaatje en zet een cookie dus denk ik dat deze alles aborten wanneer de header van de image ontvangen is. Daarna gaat deze ook kapot nl.
Pagina is dynamische obv van browser languages en nog een aantal kenmerken.

[ Voor 16% gewijzigd door ingmdijkstra op 02-12-2005 14:36 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Ik heb niet alles volledig gelezen, maar dit heb ik eens gemaakt om de taal te bepalen. Probeer anders eens of dat werkt. Ik gebruik het op een heel aantal multitalige websites.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$cookie_time =  time() + (60 * 60 * 24 * 31); # one month
// set in config.inc.php: $default_lang = 'nl';

if (isset($_GET['lang'])){
    $_COOKIE['lang'] = strtolower($_GET['lang']);
    setcookie('lang', $_COOKIE['lang'], $cookie_time, '/', $set['website-location']);
}

if (!isset($_COOKIE['lang'])){
    if (isset($_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"])){
        $_COOKIE['lang'] = strtolower(substr($_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"], 0, 2));
    } else {
        $_COOKIE['lang'] = $default_lang;
    }
    setcookie('lang', $_COOKIE['lang'], $cookie_time, '/', $set['website-location']);
}
$lang = $_COOKIE['lang'];

Je ziet dat het dus van een functie gebruik maakt die volgens mij apache doorgeeft vanuit de $_SERVER array. Het cookie gedeelte heb ik er ook maar bij geplakt, door nu iets van ?lang=en op te geven kun je de taal handmatig instellen en blijft deze bewaard, maar zoiets had je waarschijnlijk al :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ikzelf heb ongeveer dezelfde code (maar dan verbouwt in een j2ee filter). Ik heb echter nog enkele toevoegingen.
• Via cookie en get binnengekomen talen match ik met een lijstje talen die de applicatie aanbied. ALs ik alleen en en nl heb dan krijgt iemand met fr of de toch gewoon en
• Via accept language komt een lijstje talen binnen op volgorde van voorkeur. Daaruit kies ik de eerst voorkomende taal die mijn applicatie ook aanbied.

Pagina: 1