Budget videokaart voor Windows Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Voor een vriend ben ik bezig een computer samen te stellen, waarbij de keuze voor de videokaart uitgaat van het gegeven dat hij nauwelijks tot niet wil gaan gamen.
In dat geval zou een ATI 9250 volstaan. Het nadeel van deze kaart is echter dat het geen DirectX9 kaart is, terwijl dat een vereiste is voor het volledig kunnen benutten van de (grafische) mogelijkheden van Windows Vista.

Het komt er dus op neer dat ik een videokaart zoek die capabel genoeg is om straks Avalon ed. vloeiend te kunnen laten draaien.

Dan zijn daar verschillende mogelijkheden:
  • ATI 9550 rond de €65-€70 5.
  • ATI 9550SE rond de €57 3.
  • GeForce FX 5200 rond de €45 1.
  • GeForce FX 5500 rond de €55 2.
  • GeForce FX 6200 rond de €65 4.
Het problem zit ‘m er vooral in dat ik niet bekend ben met de eisen/zwaardte van Avalon, zodat ik aanneem dat ik iets ruimer moet gaan zitten in de rekenkracht.
De 5200 valt daarmee al meteen af in mijn ogen.

Daarnaast heb ik geen reviews kunnen vinden die de 9550SE bespreken; de 9550 met een 64-bit databus.
Bekend is dat de gewone 9550 sneller is dan de 5500 en ongeveer gelijk presteert met de 5700 (wat ik heb kunnen vinden in verschillende reviews). De rol van de 6200 heb ik wederom niet kunnen vinden.

Samengevat:
Welke van de genoemde budget kaarten is aan te raden om nu te kopen met het oog op het verschijnen van Windows Vista volgend jaar, waarbij de prijs zo laag mogelijk is.

NB: passieve koeling geen vereiste maar wel leuk (de omgeving waar de computer in komt is nogal stoffig).

[ Voor 3% gewijzigd door Buggle op 30-11-2005 16:23 . Reden: fx5700 verwijderd: nergens meer te krijgen ]

Verwijderd

ik denk dat dat allemaal wel los loopt hoor, ik denk niet dat je veel verschil zal merken tussen een van de kaarten in vista zelf. als hij op de 1 niet werkt zal die op de ander echt niet wel doen.

ik denk dat je gewoon naar de benchmarks en testen moet kijken en dan de snelste eruit pikken.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In dat geval zou een ATI 9250 volstaan. Het nadeel van deze kaart is echter dat het geen DirectX9 kaart is, terwijl dat een vereiste is voor het volledig kunnen benutten van de (grafische) mogelijkheden van Windows Vista.
Ik heb zelf Longhorn gedraait op een computer met een ATI 9200 kaart en dat draaide prefect. Oftewel er moet veel veranderen in de Final (qua directx9 snufjes) wil die kaart niet meer gebruikt kunnen worden.
# GeForce FX 6200 rond de €65 4
Dit is één van de kaarten die al wel volledig directx9 ondersteunt. Maar qua. reken presentaties valt hij mij erg tegen. Die ATI 9200 is 1.5x zo snel qua fps in games.

[ Voor 20% gewijzigd door djexplo op 30-11-2005 13:55 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01
Of je neemt een moederbord met onboard video en bepaald tegen die tijd wat een interessante kaart is om erin te zetten :)

Verwijderd

De GMA 950 IGP zou volgens Intel voldoende moeten zijn voor Vista's Avalon (zonder gebruik te maken van fall-back methodes).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vroegah moest je je CPU upgraden wou je een nieuwe Windows kunnen draaien. nu moet je je CPU en je VGA kaart upgraden? :?

Trouwens, een snelle VGA kaart heb je alleen nodig als je sommige specifieke functies binnen Vista wil gebruiken, if I am not mistaken

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:45

DeluxZ

Livin' the good life

Waarschijnlijk kan die beter 1gb geheugen halen en nu even met onboard video gaan werken ? :) Vista gaat geheugen trekken >:)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
phYzar schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:57:
Of je neemt een moederbord met onboard video en bepaald tegen die tijd wat een interessante kaart is om erin te zetten :)
Inderdaad, volgens mij de perfecte keuze in dit geval..

Verwijderd

Slim idee van tijdelijk onboard gebruiken. Maar...
Die kaarten zijn agp. Ik denk dat ze over een jaartje bijna niet meer te krijgen zijn.
Ik zou voor de ATI 9550 gaan.
De FX serie is niet zo geweldig als je t mij vraagt.
Of zorg voor een PCIE moederboardje. Dan zou je over een jaartje makkelijk een kaartje erin kunnen gooien.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

djexplo schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:53:
[...]

Ik heb zelf Longhorn gedraait op een computer met een ATI 9200 kaart en dat draaide prefect. Oftewel er moet veel veranderen in de Final (qua directx9 snufjes) wil die kaart niet meer gebruikt kunnen worden.

[...]
Dit is één van de kaarten die al wel volledig directx9 ondersteunt. Maar qua. reken presentaties valt hij mij erg tegen. Die ATI 9200 is 1.5x zo snel qua fps in games.
dat komt ook alleen maar omdat de 9200 DirectX9 niet ondersteund en dus niet hoeft te berekenen 8)7

ik zou lekker voor de 6200 gaan :), de Geforce 5 serie valt al af omdat die eigenlijk een miskleun is (directX9 ondersteunen ze wel maar dan alleen als dia show)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Of je gaat voor een mobo met onboard DX9 videokaart zoals de Asus A8N-VM (CSM) met GeForce 6100/6150, of dat MSI plankje met Radeon Xpress 200. Scheelt knaken, redelijk rap, en als het niet bevalt kan er na een tijdje alsnog een ander PCI-e kaart in.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Het moederbord heb ik al, dus onboard is geen optie.
GoldenSample schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:49:

ik zou lekker voor de 6200 gaan :), de Geforce 5 serie valt al af omdat die eigenlijk een miskleun is (directX9 ondersteunen ze wel maar dan alleen als dia show)
In de reviews lees ik dat de 5700 en 9550 gewaagd aan elkaar zijn, dus hoezo dat?

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Die lijsten heb ik inderdaad bekeken, maar de vraag is in hoeverre ze het echt ondersteunen. De FX5200 is inderdaad een diashow in DX9 modus, vandaar mijn bezorgdheid.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Ik kan het helaas niet onderbouwen met reviews, maar klopt het volgende, volgorde is aflopend op snelheid:
9550 snelste (want 128 bit interface)
FX6200 (64 bit interface)
FX5500 (128 bit interface)
9550SE (64 bit interface)
FX5500 (64b)
FX5200 (64b)

Met name aangezien de fx6200 64bit geheugen interface heeft (iig in de budget versie) is het lastig bepalen waar deze geplaatst moet worden.
In hoeverre doet dat er toe? De enige 128 bit kaart onder de 60 euro die ik heb kunnen vinden is de FX5500, voor 55 euro.
Modbreak:De edit-knop is er niet voor niets :o

Als je doorgaat je topic zo vaak te schoppen gaat hij op slot...

Zie ook: GoT Huisregels

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 30-11-2005 16:58 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Buggle schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:03:
Het moederbord heb ik al, dus onboard is geen optie.

[...]

In de reviews lees ik dat de 5700 en 9550 gewaagd aan elkaar zijn, dus hoezo dat?
klopt tot dat je DirectX9.0 gaat draaien op een 5700 dan krijg je niet echt denderende resultaten (lees; werkelijk om te huilen :'( )

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Een 5200 draait windows vista zeker, ik heb de beta ervan met een 5200 gedraaid zonder dat ik er last van had. Een 5200 is dan wel een brolkaart, maar NFS MostWanted kan je nog altijd (weliswaar met settings op low) draaien zonder haperingen, dus naar mijn gedacht als je echt budget zoekt en er NIET mee gaat beginnen gamen, zal een 5200 ruim voldoende zijn.

Zolang het over kantoortoepassingen gaat krijg je een videokaart niet echt verouderd. Mijn fileserver draait nog steeds met een VantaLT zonder maar 1 keer problemen te geven.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:49:
Een 5200 draait windows vista zeker, ik heb de beta ervan met een 5200 gedraaid zonder dat ik er last van had. Een 5200 is dan wel een brolkaart, maar NFS MostWanted kan je nog altijd (weliswaar met settings op low) draaien zonder haperingen, dus naar mijn gedacht als je echt budget zoekt en er NIET mee gaat beginnen gamen, zal een 5200 ruim voldoende zijn.

Zolang het over kantoortoepassingen gaat krijg je een videokaart niet echt verouderd. Mijn fileserver draait nog steeds met een VantaLT zonder maar 1 keer problemen te geven.
Maar is het niet zo dat bij de beta versies van Vista/Longhorn Avalon er nog niet in zit? Oftewel de grafische last geen DX9 is?

PS. betreffende het lijstje van mijn vorige post (en: sorry mod, ik zat inderdaad te suffen, dat ik na 4/5 jaar GoT nog zo'n stomme fout maak....). Ik heb eindelijk een review kunnen vinden die de 6200A tegenover een nuttige opponent zette, namelijk de ATI9600. Daaruit bleek dat de 6200A niet eens zo heel veel slechter presteerde dan de 9600. We kunnen er dus vanuit gaan dat de 6200A op dit moment het meeste waar voor zijn geld geeft (65 euro) en gelijk zo niet beter presteert dan de 9550.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor dat geld voor een 9550 gaan, heb hem zelf ook en met originele koeling makkelijk op 9600 tot bijna pro te krijgen met een beetje geluk en alleen een softmod :Y) 8)7

Denk wel dat die Avalon gaat trekken, NFS Mw trek ik nu op 1024 alles high detail rond de 38 fps

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 02:55 ]

Verwijderd

Offtopic: Wanneer komt vista trouwens uit?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 02:54:
Ik zou persoonlijk voor dat geld voor een 9550 gaan, heb hem zelf ook en met originele koeling makkelijk op 9600 tot bijna pro te krijgen met een beetje geluk en alleen een softmod :Y) 8)7

Denk wel dat die Avalon gaat trekken, NFS Mw trek ik nu op 1024 alles high detail rond de 38 fps
Kijk dan wel uit naar de 128MB 9550GE, die heeft zekr weten een 128bit's geheugen bus (is van Asus) ;)
Zoiets: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=J9GV56&

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04-2025
Onlangs had ik Vista Release Candidate geinstalleerd.
Mijn Asus 8x AGP Nvidia Ti4200 videokaart (DirectX 8) kreeg een cijfer 1.0 terwijl de overige componenten rond de 4.0 zaten. Moet de rating 10 zijn???
Vraag mij af of een upgrade van mijn video kaart voldoende is om goed met Vista te kunnen werken.
Mijn huidige moederbord Asus P4PE (1GB Ram,3.0Ghz P4 cpu) kan maar 4x AGP aan. Is dit goed genoeg?
Hoor graag enig advies. Dank.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee stuks advies:

1) laat ouwe }:O }:O in de sloot, alleen in oude topics posten als je iets dat voor anderen nuttig is toe te voegen. "Dat vraag ik me ook af" is daar geen voorbeeld van.
2) **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? - er zijn werkelijk tig reviews van Vista RC te vinden, die bespreken uitgebreid de betekenis van die cijfers en geven advies waar je wat mee kunt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.