Toon posts:

Probleem Maxtor Diamondmax Plus 300Gb *help*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb een probleem met mijn harde schijf, een Maxtor Diamnodmax Plus 300Gb, 16Mb NCQ SATA.

Sinds een paar dagen hapert de schijf en vanuit het niets is hij soms "corrupted and unreadable" Na formatteren werkt hij dan pas weer.
Bij kopieren naar deze harde schijf duurt dit zo'n 3x langer dan naar een andere schijf op mijn systeem. Tijdens het kopieren loopt het balkje steeds even vast en loopt dan weer verder (lees halve sec. vast).
Dit probleem was er voorheen niet.

ik heb nu geprobeerd:
- Ander SATA cable, andere SATA-aansluiting op mobo, ander connector
- Opnieuw geformatteerd
- Andere partitites gemaakt op de schijf
- De drivers e.d. opnieuw geinstalleerd
Dit alles heeft geen resultaat

Op een andere pc gepobeerd, daar werkt de schijf probleemloos.....

Wat zou in godsnaam het probleem kunnen zijn, want ik kom er echt niet uit.

Specs:
AMD 3000+ 64 bits
1,5Gb geheugen, 3x 512Mb cheap merk
Seagate 250 Gb schijf
Maxtor 300Gb schijf
ATI radeon 9800 pro 128Mb
Asus K8N-E Deluxe, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

ik zou een tip of wat advies echt heel erg waarderen!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Ik heb een teringhekel aan Maxtor gekregen sinds ik er hier 4 dooie hdd's van heb liggen..
Allemaal beginnen ze na een jaartje (of eerder) moeilijk te doen..
Zou natuurlijk ook best een ander probleem kunnen zijn, maar kans is er dat je hdd gewoon gaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Moet idd zeggen dat dit ook de 2e is in 1 jaar tijd bij mij.
Maar dit keer lijkt schijf prima te zijn, want op een ander systeem doet hij het prima. Maar bij mij dus niet :'(

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:34:
Op een andere pc gepobeerd, daar werkt de schijf probleemloos.....
Wat zijn de specs van die pc? Misschien is de schijf incompatible met je moederbord. Of had je eerst geen problemen? Hoelang heb je hem al?

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
AMD 3000+ 64 bits
Asus K8N-E Deluxe, nForce 3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
1,5Gb geheugen, 3x 512Mb cheap merk
Seagate 250 Gb schijf
Maxtor 300Gb schijf
ATI radeon 9800 pro 128Mb

Heb de schijf nu ruim 1 maand, eerst deed hij het prima, maar na een week of 2 - 3 begon dit probleem. Daarom twijfel ik over incompatibiliteit.
Hoe kan ik dat evt. checken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik al weet wat het probleem zou kunnen zijn:

Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden

Om dit te oplossen/voorkomen, heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig. Download: 1B70 (740KB). De firmwareversie kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".

De firmware die ik heb is BANC1G10. Is dit nou nieuwer of ouder dan de benodigde firmware?
Ik heb dit nog nooit veranded, dus hoe of wat moet ik doen om dit te vernieuwen?

Ja ik weet het, zo'n ervaring heb ik niet op dit gebied.......

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 10:14:
Ik denk dat ik al weet wat het probleem zou kunnen zijn:

Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden

Om dit te oplossen/voorkomen, heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig. Download: 1B70 (740KB). De firmwareversie kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".

De firmware die ik heb is BANC1G10. Is dit nou nieuwer of ouder dan de benodigde firmware?
Ik heb dit nog nooit veranded, dus hoe of wat moet ik doen om dit te vernieuwen?

Ja ik weet het, zo'n ervaring heb ik niet op dit gebied.......
Jouw firmware is nieuwer volgens mij de G komt na de B in het alfabet :) BANC1B70 / BANC1G10.

Welke versie heeft het BIOS van het moederbord, kijk daar eens naar. Heb je nog niet de nieuwste versie flash je BIOS dan. Het is overigens een vrij bekend probleem dat de Nforce4 moederborden en de Diamondmax 10 hardeschijfen elkaar nogal bijten.

Het probleem met de Diamondmax 10 serie zou vanaf februari 2005 opgelost moeten zijn met de genoemde firmware update, maar in combinatie met een Nforce4 bord lijkt het een zorgen kindje te blijven. Je leest hier op GOT tenminste nogal eens over dit probleem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in de bios onderaan in een blakje staan: v.02.54 is dit de versie?Zo nee, waar kan ik dit dan vinden?

Dit klinkt waarschijnlijk erg dom, maar heb simpelweg geen ervaring met het hele bios-verhaal....
Ik heb wat toics hier rondgezocht, maar zie het vaker verkeerd dan goed aflopen na flashen van de bios, dus vandaar dat ik dingen liever ff vraag hier.......

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Haal van de site van Maxtor anders even het diagnose tool om de drive-fitniss te controleren. Die kan je hier in de FAQ vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door agent327 op 29-11-2005 10:38 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan, maar dat loopt niet echt lekker. Je bedoeld Powermax denk ik....
De eerste korte tests loopt hij zonder problemen door.
De advance test die 20 - 30 minuten duurt vogens Maxtor heb ik 2x geprobeerd en beide keren na ruim 1 uur geannuleerd, omdat er geen resultaat komt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het niet aan de firmware ligt, maar mss aan de bios zou nog best kunnen.
De bios is ruim een jaar oud, de harde schijf anderhalve maand. Dus dat de bios een update nodig heeft klinkt nog niet heel onlogisch.
Maar hoe kom ik hier achter?

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Om te weten te komen of je je BIOS bij moet werken zou je op de site van de fabriaknt van het moederbord kunnen kijken. Maar als de schijf gewoon goed zijn werk gedaan heeft en opeens minder gaat functioneren zou ik toch eerder de schijf de schuld geven.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel zo, maar dan zou de schijf in andere pc's hetzelfde probleem moeten geven, maar in andere pc's geeft het geen problemen.

Probleem: langzame overdracht van data en niet al te stabiel. In een andere pc is de schijf niet langzaam...

Is het de moeite van het proberen waard om de bios te upgraden?

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Wat voor voeding heb je in je pc hangen? 300W is bijvoorbeeld aan de krappe kant bij jouw configuratie.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een 300Watt cheap-ass voeding, die ik wel vaker verdenk van nalatigheid

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Bios upgrade is zeker het proberen waard, zeker als je hem sinds de aanschaf niet van een nieuwe bios hebt voorzien. Bij de asus borden is het behoorlijk makkelijk, er staat een uitgebreide handleiding op de asus site als ik het niet verkeerd heb.

Zorg bovendien dat je de laatste S-ATA chip-driver gebruikt.

Verder zou de voeding ook een rol kunnen spelen, kijk daar eens naar als de bios upgrade en chip-driver upgrade geen oplossing hebben geleverd.

Hier kon uw advertentie staan

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34

KingCrash

Angry Rabbit

Pak onderstaand topic er even bij:
Asus A8n-e Met een Maxtor HD
Ik had hetzelfde probleem met een Maxtor 200gb 16mb cache.

Bios geupdate/hd geupdate, niks werkte. Nu heb ik een Samsung schijf en werkt mijn pc'tje perfect :)

AMD Athlon 64 3500+ 2.20GHz HV 512kB S939
Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W
Asus A8N-SLI nForce4 SLI, RAID, GLAN
Corsair 2x1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 TwinX
Leadtek Videokaart PCI-e GeForce 7800GT 256MB DDR3 2xDVI/VIVO
Maxtor 200GB SATA150 16MB FDB, 6L200S0
Nu dus met Samsung schijf :)

Angry Rabbit

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:07:
Het is idd een 300Watt cheap-ass voeding, die ik wel vaker verdenk van nalatigheid
[rechtbank modus]
<judge> Jury, have you reached a decision?
<jury> Yes your honour, we have. We find the cheap-ass 300 Watt power supply GUILTY.
[/modus]

Even zonder dollen: in mijn oude systeem had ik ook een 9800 Pro, 2 HDD, 2400+ op een A7N8X bord, en om het stabiel te draaien (in games, dan trekt het systeem veel) had ik een A-merk 350 watt voeding nodig. 300 watt (ook een a-merk) was gewoon te weinig.

Ik zou als ik jou was een nieuwe A-merk voeding uitzoeken, 400 watt lijkt me voldoende voor jouw systeem.

Hier kon uw advertentie staan

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

AMD adviseert niet voor niets minimaal een 350 Watt voeding van een fatsoenlijk merk bij een AMD 64 systeem. (8>

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties!

ik ga eens proberen de bios en chipset e.d. te upgraden.
Als dit niet werkt ga ik dan toch uit van de voeding. Zal ook eens kijken of er problemen zijn als ik alleen de Maxtor aansluit en verder zo min mogelijk, dat scheelt toch al weer aardigwat stroom wat de voeding moet leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwe drivers geinstalleerd via Nvidia. (nForce 5.11)
Ook de IDE driver geinstalleerd.
Na installeren reboot.
De harddisks en cd-stations opnieuw geinstalleerd (nieuwe hardware)

Het werkt nu sneller als ooit tevoren! _/-\o_ 8)

Een dvd (4,5Gb) unrarren duurde eerst een minuut of 5,
nu nog maar 2 minuten!

Allemaal erg bedankt voor de tips en hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het probleem is niet helemaal vlekkeloos verholpen.....

Als ik de IDE driver instaleer, werkt de harde schijf geweldig.
Maar tijdens het opstarten van de pc loopt het laadbalkje van windows XP vast. Na een halve minuut stil te hebben gestaan, loopt het weer verder, laad windows en start de pc op. Het systeem werkt eenmaal in windows goed.
Als ik de IDE driver weer uninstall, start de pc weer snel en goed op, maar doet de harde schijf weer brak |:(

iemand een idee wat hier aan te doen is? Ik pruts en zoek zelf natuurlijk ook naar een werkende oplossing, maar suggesties zijn altijd erg fijn!

Verwijderd

Topicstarter
Dit had ik trouwens direct toen ik deze pc had ook al. Toen had ik alleen een 80Gb schijf erin en windows liep toen ook al vast met opstarten.
Ik snap dat dit aan me driver/software oid. ligt, maar ik kom er niet uit hoe ik het kan verhelpen.....
Ik heb het een tijd lang niet gehad, maar toen deed me harde schijf het een stuk langzamer......
Pagina: 1