Toon posts:

[Probleem] DDR Geheugen pc boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een pc met de volgende specs.

Amd athlon 64 3200+
1 gb ddr geheugen (kingston kvr pc 3200)
Asus a8v deluxe

Ik wil dus me geheugen uitbreiden naar 2048 mb.
Ik heb dus 2 geheugen modules erbij gekocht, 1 van kingston 512 kvr pc 3200 en een van aeneon 512 mb pc 3200

IK heb een probleem om het werkend te krijgen, die 1 gb geheugen draait in dual channel en zitten in de blauwe bankjes. echter al sik die aeneon erbij doe in 1 zwart bankje krijg ik geen beeld. die ik die kingston erbij zodat er 2048 mb inzit heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb dus ze er alle 2 weer uitgehaald en 1 bankje van kingston eruit gehaald die er al inzat en toen die aeneon daarvoor in de plek gezet en ja hoor hij zag weer 1024 mb.
Daarna heb ik me nieuwe kingston module erin gedaan en die aeneon eruit gehaald maar toen kreeg ik weer geen beeld.

Ik heb deze kingston nog niet aan de praat gekregen, bij me andere geheugen zit er aan 1 kant van de zwarte chipjes maar alleen bij de kingston zitten ze aan alle 2 de kanten.

Ik vind dit raar, zeker al sje weet dat ik de vorige kingston module heb omgeruild omdat hij het niet deed en met deze heb ik precies hetzelfde probleem.

het gaat om deze kingston: kvr400x64c3a/512

Wat kan eraan gedaan worden zodat hij 2048 mb ziet?

Ik heb alles geprobeerd op een bios update na.

met vriendelijke groet,

Jeroen Pruissen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Wat voor processor heb je ? (volledigheid is hierbij een vereiste ;))
Zie ook PMG FAQ :: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
amd athlon 64 3200+

maar is toch raar, het is in principe gewoon kingston alelen is die nieuwe double sidded

Verwijderd

Topicstarter
kan het eraan liggen dat me nieuw ekingston module double sided is?

die andere 3 zijn single sided

Verwijderd

Topicstarter
ik word gek

ik heb 1 gb en ik wil naar de 2 gb

me geheugen draait nu in dual channel 1 gb

ik heb 2 nieuwe geheugen modules gekocht van elke ook 512 mb

echter de 1 is double sided en die andere 3 zijn enkel zijdig.
die dubbel zijdig werkt ook alleen maar in eerste geheugen slot en als ik die erin stop kan ik in de tweede nog zo;n andere doen en dan he bik 1 gb in single channel!!

doe ik er eend erde in boot hij niet doe ik er de 4de bij zelfde verhaal. ik krijg dit te horen boot failed due cpu overclocking ofzo?

snap er niks van, iemand?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik het goed begrijp heb je dus 4 geheugen modules:
1 double sided.
3 single sided.

Jij snapt niet dat 1 (dual) + 1 (single) niet gewoon single blijft.
Daarnaast zou je natuurlijk eens die dualsided eruit kunnen halen, en booten met de twee/drie single sided geheugenplankjes. Kijk eens als dat werkt.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
met die 3 enkel zijdig ook niet

krijg ik ook booting failed due cpu overcloking ofzo

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hmm, zet je bios instellingen eens terug, of pas je snelheid van je CPU even aan :)

Wauw, een sig!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik had reeds gevraag wat voor processor je _exact_ had. Hierop is geen goed antwoord gekomen. De CPU Tabellen lijst van BalusC laat zien dat er maar liefst 6 modellen van de AMD Athlon 64 3200+ zijn. Als je de mobile processoren er bij zou rekenen kom je op 11 verschillende soorten uit.

Daar het ASUS A8V Deluxe moederbord een socket heeft met 939 gaatjes neem ik aan dat je een S939 processor hebt ;). Hier zijn 3 versies van. De 'Winchester' en de 'Venice'.
Deze 'Winchester' heeft (zoals te zien op de site van BalusC) een D0 stepping. De 'Venice' kan met zowel de E3 als de E6 stepping gevonden worden.

Kijkende naar de link naar de FAQ die ik eerder al gaf dan zien we dat de 'D' stepping anders omgaat met het geheugen dan de 'E' stepping. Op GoT zien we dan graag dat je volledige specificaties geeft. In dit geval zou het van essentiëel belang kunnen zijn :)

Jouw specificaties :
1 gb ddr geheugen (kingston kvr pc 3200)
1 gb = 128MB!
1 GB = 1024MB!

Ondanks die fout ga ik er vanuit dat je 1GB (één DIMM?) bedoelt.
Je wil uitbreiden naar 2048MB m.b.v. 2 512MB DIMM's.

Dit zou uitkomen op 2x512MB en 1x1024MB. Je verteld later dat 'die 1gb geheugen' in dual-channel draait in de blauwe geheugen bankjes (sloten!).
Hieruit concludeer ik dat je 2x512MB had en er 2x512MB bijgekocht had.

Als ik jouw verhaal verder doorlees zie ik dat de Kingston 512MB module dubbelzijdig is en dat de andere DIMM's enkelzijdig zijn.

De oude situatie (met 1GB) was als volgt:
2x Single Sided 512MB modules op 200MHz (PC3200, DDR400).
Volgens de FAQ kunnen zowel de 'D' als de 'E' stepping dit aan.

Jouw 2 enkelzijdige DIMM's nemen samen 2 geheugenbanken in beslag. Zou je daar nogmaals 2 enkelzijdige DIMM's bij prikken dan heb je 4 geheugenbanken in beslag genomen. De tabel in de FAQ laat duidelijk zien dat de 'D' stepping dit alleen op 200MHz (DDR400, PC3200) kan draaien als de command rate op 2T staat. De 'E' stepping kan dit wel op 1T draaien.
Ook hier het belang van volledige specs. Als je een 'E' stepping, ofwel 'Venice' core hebt adviseer ik jouw 4x 512MB enkelzijdig te kopen.

Als jij alle DIMM's gebruikt die je hebt kom je uit op 3 DIMM's die elks 1 geheugenbank gebruiken ofwel 3 geheugenbanken in totaal én op 1 DIMM die 2 geheugenbanken in beslag neemt. Die laatste DIMM is namelijk dubbelzijdig en gedraagt zich als een dubbele enkelzijdige DIMM ;)

Samen komt dat uit op 5 volle geheugenbanken wat :
a) Sowieso het effect van dualchannel zou laten vervallen.
b) Niet werkt op een AMD Athlon 64 processor.

Bij punt 'b' moet ik toelichten dat (zover ik weet) de AMD Athlon 64 niet overweg kan met een on-even aantal gevulde geheugenbanken.

Al met al : Zorg voor volledige specificaties. Lees de FAQ's goed door. Zowel de PMG FAQ als de RAM FAQ :)
Als je beide FAQ's aandachtig bestudeerd zou je uit moeten komen op het bovenstaande verhaal wat ik getypt heb. (Met een zover het lijkt een logische verklaring ;) )

Ik heb geen ervaring met jouw configuratie. Alles wat hierboven staat is dus informatie die ik uit FAQ's heb gehaald. Het bovenstaande verhaal kan dus fouten bevatten.

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 03-12-2005 00:14 ]

Verwijderd

DAt verhaal van jouw thandor is voor mij super duidelijk hoop dat TS het nu ook snapt. Ik wist dus niet dat double sided geheugen zicht gedraagt als 2 modules is dus eigenlijk gewoon 2 * 256 in dual channel.

Dus ook als je dan 2 keer double sided erin propt heb je dus 4 banken en kan je dus verder niet meer uitbrieden ???

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:19:
Ik wist dus niet dat double sided geheugen zicht gedraagt als 2 modules is dus eigenlijk gewoon 2 * 256 in dual channel.
Dat klopt niet helemaal. Een dubbelzijdige DIMM gedraagt zich als 2x een enkelzijdige DIMM in één geheugenslot. Dit moederbord kan dualchannel alleen aansturen via verschillende geheugensloten. Één DIMM kan dus niet zorgen voor dualchannel.

Let dus op : Geheugenbanken en geheugensloten zijn niet één en hetzelfde ding ;)
Dus ook als je dan 2 keer double sided erin propt heb je dus 4 banken en kan je dus verder niet meer uitbrieden ???
2x Double Sided is 4 inderdaad 4 banken. De tabellen in de FAQ laten zien of het wel of niet kan. De 'E' stepping kan 4 double sided DIMM's aansturen (8 geheugenbanken;ofwel uitbreiden met reeds 2x doublesided is wél mogelijk). Echter moet hier bij de command rate op 2T. Als je 1T wil gebruiken moet je het geheugen onderklokken.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Samen komt dat uit op 5 volle geheugenbanken wat :
a) Sowieso het effect van dualchannel zou laten vervallen.
b) Niet werkt op een AMD Athlon 64 processor.
Optie a valt sowieso al weg aangezien er geen Athlon64 planken met meer dan 4 geheugensloten zijn. Dus ook al zou de geheugen controller meer dan 4 geheugensloten ondersteunen, het is geen optie :) Hiervoor moet je bij de Opteron met socket 940 zijn.
Bij punt 'b' moet ik toelichten dat (zover ik weet) de AMD Athlon 64 niet overweg kan met een on-even aantal gevulde geheugenbanken.
Je kan perfect 1 of 3 latjes plaatsen hoor. Alleen de dual channel mode werkt niet met oneven gevulde geheugenbanken.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 03-12-2005 00:27 ]

March of the Eagles

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hacku schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:26:
[...]

Optie a valt sowieso al weg aangezien er geen Athlon64 planken met meer dan 4 geheugensloten zijn. Dus ook al zou de geheugen controller meer dan 4 geheugensloten ondersteunen, het is geen optie :) Hiervoor moet je bij de Opteron met socket 940 zijn.
Merk op dat ik het over 5 geheugenbanken had en niet over 5 geheugensloten. Mandible wil 4 geheugensloten vullen met DIMM's en komt uit op 5 geheugenbanken.
Je kan perfect 1 of 3 latjes plaatsen hoor. Alleen de dual channel mode werkt niet met oneven gevulde geheugenbanken.
In dat geval zou Mandible geen dualchannel hebben én de DIMM's moeten onderklokken of de command rate op 2T moeten zetten.

Verwijderd

het is me nu helemaal duidelijk bedankt

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Thandor schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:30:
[...]

Merk op dat ik het over 5 geheugenbanken had en niet over 5 geheugensloten. Mandible wil 4 geheugensloten vullen met DIMM's en komt uit op 5 geheugenbanken.
Ik neem aan dat we elkaar begrijpen ;)

March of the Eagles

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hacku schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:45:
[...]

Ik neem aan dat we elkaar begrijpen ;)
Wij wel. Voor diegene die hier nog nooit kaas van gegeten heeft kan het onduidelijk worden als we vanalles door elkaar heen blaten. Bij dit soort dingen is het gewoon belangrijk (en handig/duidelijk) om met de juiste termen te werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze geweldige reacties.

echter ik weet dat ik een amd athlon 64 3200+ heb van Venice die draait op 1.470 voltage.

Ik heb nu de 2 keer kingston erin zitten 2 keer 512 is dat. en ik heb even met cpu-z paar screen sgemaakt om te laten zien hoe het nu draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-elites.com/memory.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-elites.com/memory1.jpg

Ik wil dus nog 1 gb erin doen en dat zijn nog 2 modules van 512.

de 1 enkelzijdig zoals die 2 kingston en de 4de is dubbelzijdig.

Ik vind dit duidelijke reacties maar me vraag is hoe onderclock ik die modules of hoe kom ik bij die command rate van 2t?

met vriendelijke groet.

jeroen pruissen

edit: op 2t zetten helpt niet.

eecdhter ik heb weer die schema bekeken en daar staat dat je dan 2 keer single sided en 2 keer double sided moet gebruiken .

3 keer single sided en 1 keer double sided werkt volgens dat schema niet.

heb ik het goed?

want als ik in b1 een dubbel zijzige stop en in b2 een enkel zijdige dan doet hij het op 1 gb single channel

doe ik er dan in a1 en a2 een single sided in dan doet hij het weer niet

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke het werkt.

ik heb nu 2 keer single sided
en 2 keer double sided erin zitten

hij draait nu 2048 ram op dual channel.

echter ik heb 3 modules die pc 3200 zijn en die andere is pc2700

dus het draait nu op pc 2700 neem ik aan.

is dit slecht of is er veel verschil merkbaar als ik die 4de ook een pc 3200 erin zet?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 10:44:
echter ik weet dat ik een amd athlon 64 3200+ heb van Venice die draait op 1.470 voltage.
De 'Venice' en de 'Winchester' hebben beide 1,4V nodig. Jouw conclusie "ik heb een Venice omdat 'ie x-voltage heeft gaat hier niet op" ;).
Die 1,470V, waarmee heb je die uitgelezen ?
Deze staat namelijk 0,070V te hoog. (Mits de uitlezing klopt).
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:31:
oke het werkt.

ik heb nu 2 keer single sided

en 2 keer double sided erin zitten

hij draait nu 2048 ram op dual channel.
Je hebt nu 6 gevulde geheugenbanken.
Kijkende naar de FAQ zien we dat de 'E' stepping met jouw geheugen configuratie (op één na onderste reeks in de rechtse tabel) op PC2700 kan draaien met 1T of op PC3200 met 2T.
echter ik heb 3 modules die pc 3200 zijn en die andere is pc2700

dus het draait nu op pc 2700 neem ik aan.
Als je alles op 'auto/SPD' hebt staan zou het als het goed is op PC2700 (166MHz, DDR333) draaien. Als je alles handmatig op PC3200 (200MHz, DDR400) zet zal die PC2700 (166MHz, DDR333) ook op 200MHz gaan draaien.
is dit slecht of is er veel verschil merkbaar als ik die 4de ook een pc 3200 erin zet?
Daar vraag je mij wat. Ik denk dat je dit het beste zelf kunt testen.
Je hebt nu (als het goed is) het geheugen op 166MHz (PC2700, DDR333) draaien met de command rate op 1T.
Om de andere situatie na te bootsen kun je het beste 2 200MHz (PC3200, DDR400) DIMM's pakken en deze op 200MHz (PC3200, DDR400) laten draaien met de command rate op 2T.

Draai dan benchmarks en bekijk de verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
hij draait nu wel lekker stabiel met command rate 2T

en dat van de processor is uitgelezen met cpu-Z
Pagina: 1