EOS350D grip batterij gebruik vraag

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een wat technische vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden.

Ik heb een EOS350D met grip.

Nu zitten er in die grip 2 batterijen en elke keer laad ik ze beiden op als ik met het ding op sjouw ga, maar ik vraag me nu af, worden bijde batterijen nu simultaan ontladen tijdens gebruik (tegelijkertijd) of word eerst bijvoorbeeld de linker batterij ontladen en daarna de rechter?

Als dit namelijk zo is kan het zijn dat ik steeds 1 batterij niet ontlaad en dat wil ik graag voorkomen door de accu's links en rechts om te wisselen.

De manual geeft hier niks over aan.

Bij voorbaat dank voor de geboden hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 27-11-2005 13:11 ]

Verwijderd

Ze staan gewoon parallel geschakeld neem ik aan en worden tegelijk gebruikt :) Ik zou het onlogisch vinden wanneer het anders gebeurd :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:15:
Ze staan gewoon parallel geschakeld neem ik aan en worden tegelijk gebruikt :) Ik zou het onlogisch vinden wanneer het anders gebeurd :)
De batterij pack heeft 4 contactvlakken richting de grip de het zou kunnen dacht ik.

Er zitten 3 contactvlakken, 1 vrije ruimte voor een contact vlak en nog een contactvlak.

Ik trek er nu op uit richting te Oostvaardersplassen dus het kan zijn dat ik even niet meer reageer :)

PS Oostvaardersplassen is een leuke plek voor fotografie _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 27-11-2005 13:21 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Fairy schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:18:
[...]

De batterij pack heeft 4 contactvlakken richting de grip de het zou kunnen dacht ik.
[...]
Ok, technisch zou het misschien kunnen, er is echter geen enkele reden om eerst de ene accu en daarna de andere accu aan te spreken. Daartegenover staan juist meerdere redenen om ze parallel te gebruiken. Een simpel geval van "Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?".

Maar goed, ik weet niet of de 350D accu lader nog een LEDje heeft die door knipperen de accu capaciteit aangeeft, maar dat zou de manier zijn om te testen: Beide accu's in je grip, trek de accu's half leeg (auto shutdown uitzetten en een uur of 4 laten liggen) en kijk of een van de accu's is leeggetrokken is en de ander nog vol is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De accu's moeten wel parallel geschakeld zijn (omdat anders de geleverde spanning verdubbeld wordt, en dat gaat je 350D niet leuk vinden) en dan worden ze tegelijkertijd ontladen.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Tees schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:00:
De accu's moeten wel parallel geschakeld zijn (omdat anders de geleverde spanning verdubbeld wordt, en dat gaat je 350D niet leuk vinden) en dan worden ze tegelijkertijd ontladen.
:?

hoezo dat? Ze hoeven toch niet in serie te staan, om eerst de ene en daarna de andere leeg te trekken.

Maar ik kan me niet voorstellen dat het anders is dan parralel

www.casarodriguillo.com

• Tees
  • Niet online
tomleeuw schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:14:
[...]

hoezo dat? Ze hoeven toch niet in serie te staan, om eerst de ene en daarna de andere leeg te trekken.

Het is andersom: het feit dat ze parallel staan geeft aan dat ze tegelijk ontladen worden.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Verwijderd

tomleeuw schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:14:
[...]

ik vraag me zelfs af of hij, als hij in serie ZOU staan, hij wel eerst de ene en dan de andere kan legen

Verwijderd

Daar kan ik een heel kort antwoord op geven: Nee :Y)

Anders zou je voltage ook droppen met de helft (als ik mijn natuurkundelessen nog goed kan herinneren na 6 jaar :P )

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De enige manier waarop je "serieel" leegtrekken van accu's kan bewerkstelligen is wanneer je 2 apparte stroomcircuits hebt. Kost alleen maar meer: er moeten schakelingen bij, aanstuur electronica, neemt meer ruimte in beslag, enz. enz.

Waarom zou je dat dan doen? Kost meer, levert niets nuttigs op.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:06

Xtremelead

powered by E-MU

Volgens mij staat er toch echt in de manual dat beide accus tegelijk gebruikt worden.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
de accu's in de grip onder mijn 10D worden wel 1 voor 1 ontladen.

als de batterij indicator nog maar 1 streepje aangeeft is 1 batterij leeg en de andere nog helemaal vol.

lijkt me sterk dat dit bij de 350d anders is dan

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

G-PHREAK schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:29:
de accu's in de grip onder mijn 10D worden wel 1 voor 1 ontladen.

als de batterij indicator nog maar 1 streepje aangeeft is 1 batterij leeg en de andere nog helemaal vol.

lijkt me sterk dat dit bij de 350d anders is dan
Dude :? :? :?

Heb je wel 2 identieke accu's die (nog belangrijker) ongeveer evenveel laad-ontlaad cycli gehad hebben?

Mijn 10D trekt namelijk wèl beide accu's tegelijk leeg, maar ik heb dan ook een paartje identieke altijd-samen-gebruikte accu's. Op het moment dat je één nieuwe accu koopt en die gebruikt naast een oudere accu dan gaat het fout. Li-Ion accu's degraderen namelijk, dus dan zit je altijd met een paar waarbij de ene accu eerder leeg is dan de ander.

Verwijderd

Uhm dan draait tie gewoon door op de andere? Ik gebruik een Canon originele accu, gemixt met een noname 1600mah en ik heb nergens last van :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:40:
Uhm dan draait tie gewoon door op de andere? Ik gebruik een Canon originele accu, gemixt met een noname 1600mah en ik heb nergens last van :)
Dan is nog steeds de ene accu eerder leeg dan de andere, wat dan dus de indruk zou kunnen wekken dat de grip de accu's na elkaar aanspreekt, wat niet het geval is.

Verwijderd

Dat kan maar ik merk maar bar weinig verschil tussen de beide "accupacks", ze gaan beide flink lang mee :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, samen uit, samen thuis, voor m'n accu's dan.

Ik heb 1 originele Canon accu en 2 noname accu's. De Canon is backup, de nonames zitten altijd samen in de grip. En zodra ze richting leeg neigen trek ik de laatste lading eruit door de auto shutdown uit te zetten en de cam aan te laten staan, en dan gaan ze stuk voor stuk tot de nok toe weer vol.

Verwijderd

Misschien een rare vraag hoor, maar is het niet een idee deze vraag te stellen aan Canon zelf... Iedereen hier roept namelijk dat hij of zij "denkt dat" maar dat kan denk ik niemand wat schelen, de feiten willen we weten en niks anders toch. _/-\o_

Helaas is een goede vriend van mij die bij Canon werkt nu met vakantie, anders had ik het antwoord hier kunnen geven (en zelf werk ik op Nikon), maar vraag het eens bij Canon zelf.

:*) :*) :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 16:39 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:38:
Misschien een rare vraag hoor, maar is het niet een idee deze vraag te stellen aan Canon zelf... [...]
Nou, als het nou iets volledig black-box onduidelijks was, iets dat alleen Canon zou weten, dan is het wel een goed idee ja. Maar dit is eenvoudige electriciteitsleer: Accu's zet je niet in serie, want dat verdubbelt de spanning. Dus moeten ze parallel geschakeld worden. Als ze parallel staan dan staat er over beide accu's evenveel spanning. De interne weerstand kan misschien iets verschillen, maar er zal ongeveer evenveel stroom doorheen lopen en dus zullen identieke accu's dus ook ongeveer gelijk leeg gaan. Als 1 accu eerder leeg is neemt de interne weerstand ervan toe, wat automatisch de belasting op de andere accu verhoogt, er gaat dan meer stroom door de accu lopen die nog wel capaciteit heeft, die gaat dan versneld (ook) leeg.

Accu's na elkaar leegtrekken heeft geen enkel nut, tenminste niet dat ik zie. Tegelijkertijd kan je ook redelijkerwijs aannemen dat het mogelijk maken van na elkaar leegtrekken duurder is, je hebt immers meer electronica nodig.

Tot zover gewoon eenvoudige logica. Daar is Canon niet echt voor nodig, al is bevestiging van wat hier al min of meer bedacht werd wel leuk natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 28-11-2005 16:54 ]

• zonoskar
  • Laatst online: 02:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JumpStart schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:03:
En zodra ze richting leeg neigen trek ik de laatste lading eruit door de auto shutdown uit te zetten en de cam aan te laten staan, en dan gaan ze stuk voor stuk tot de nok toe weer vol.
Bij een Li-ion batterij is dit compleet onnodig en zelfs schadelijker dan de batterijen half-vol weer op t laden.

Over de grip, volgens mij is het ook zo dat ze parallel staan en dus tegelijk leeg getrokken worden. Alleen hoe het zit met de batterij indicatie op de 350D weet ik niet. Normaal met 1 batterij kan ik nog ca 100 foto's maken als de indicatie aangeeft dat de batterij bijna leeg is, maar met de grip heb ik wel eens nog 400 foto's gemaakt terwijl de indicatie aangaf dat ze bijna leeg waren. Ik heb een 570 mAh en een 720 mAh, zou het kunnen dat de batterij indicatie werkt op de eerste batterij in de grip?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Maar een li-ion of li-po accu mag je niet te ver leeg trekken want dan gaat 'ie kapot. Dus tenzij er in de gebruiksaanwijzing staat dat je ALTIJD 2 even volle accu's met dezelfde capaciteit en dezelfde leeftijd moet gebruiken zal er wel degelijk electronica in zitten om een accu 'uit' te zetten als 'ie te ver leeg raakt, en dan verder te gaan op de andere. Verder kan je 2 accu's ook niet gewoon parallel aan elkaar aansluiten want dan zal de ene accu de andere gaan opladen en dat is ook weer niet goed... (al is dat te fixen met een simpel stel diodes...)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

zonoskar schreef op maandag 28 november 2005 @ 17:31:
[...]

Bij een Li-ion batterij is dit compleet onnodig en zelfs schadelijker dan de batterijen half-vol weer op t laden. [...]
Not quite...

Li-Ion hoef je niet leeg te trekken, ze hebben geen last van het geheugeneffect, dat klopt. Maar het is ook zo dat je ze eens in de zoveel tijd wèl helemaal leeg moet halen om ze in conditie te houden. (Dat stond bijvoorbeeld expliciet in mijn Sony MD handleiding, over de Li-Ion accu.)

Leegtrekken en schade toebrengen? Ja en nee. Leegtrekken mag je eigenlijk alleen doen in apparatuur die zelf bij een bepaalde ondergrens uitschakelt. Zodra de spanning onder een bepaalde waarde moet je stoppen met verder leegtrekken. Dat gebeurt netjes in een 10D iig, cam doet vanzelf een shut-down.
(Een Li-Ion cel is helemaal leeg bij een celspanning van 2,9 volt en helemaal vol bij 4,3 volt.)

Als je een accu in een directe gesloten stroomkring zet zonder "noodstop" dan kan je wel je accu beschadigen.

* JumpStart heeft ooit zelf (scheikunde practicum TU Delft) LiMn2O4 gesynthetiseerd en er Li-Ion proefcelletjes mee gebouwd en getest.

Ik weet wel een beetje waar ik het over heb, als ik over Li-Ion accu's praat :Y)

• zonoskar
  • Laatst online: 02:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JumpStart schreef op maandag 28 november 2005 @ 17:53:
Ik weet wel een beetje waar ik het over heb, als ik over Li-Ion accu's praat :Y)
Je post leek te suggereren dat je dit elke keer doet. Vandaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:06

Xtremelead