Toon posts:

iiyama CRT begint raar te doen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een iiyama 17inch CRT monitor (HM704 UTC) van iets meer dan 3 jaar oud.
En deze begin sinds gisteren een beetje rare kuren te vertonen.
Soms als ik de pc opstart, springt het scherm wel uit standbye (ledje gaat van oranje naar groen, je hoort dat het scherm aanspringt) maar het beeld blijft dus zwart...
Als ik hem dan handmatig uit & aan schakel, dan geeft hij weer wel beeld.
Soms doet hij het ook van de eerste keer goed, maar soms moet ik hem ook meerdere keren aan & uit schakelen eer hij het signaal "oppikt" zeg maar.
Aan wat kan zoiets liggen?
Slecht contactje met een kabel ergens?
Of is dat een teken dat mijn geliefde CRT binnenkort het leven gaat geven?
Hoeveel garantie is er doorgaans op een CRT monitor van een goed merk, is dat 3 of 5 jaar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:22:
Hoi ik heb een iiyama 17inch CRT monitor (HM704 UTC) van iets meer dan 3 jaar oud.
En deze begin sinds gisteren een beetje rare kuren te vertonen.
Soms als ik de pc opstart, springt het scherm wel uit standbye (ledje gaat van oranje naar groen, je hoort dat het scherm aanspringt) maar het beeld blijft dus zwart...
Als ik hem dan handmatig uit & aan schakel, dan geeft hij weer wel beeld.
Soms doet hij het ook van de eerste keer goed, maar soms moet ik hem ook meerdere keren aan & uit schakelen eer hij het signaal "oppikt" zeg maar.
Aan wat kan zoiets liggen?
Slecht contactje met een kabel ergens?
Of is dat een teken dat mijn geliefde CRT binnenkort het leven gaat geven?
Hoeveel garantie is er doorgaans op een CRT monitor van een goed merk, is dat 3 of 5 jaar?
Op mijn CRT toen ooit zat 3 jaar.. Ook een IIYAMA.. Alleen al zou je 5 jaar hebben dan moet je maar in de andere post kijken wat betreft de service van IIYAMA deze dagen :)

Ik heb dit ooit ook is gehad.. Paar weken later kreeg ik hem helemaal niet meer aan.. Ikzelf zou zeggen dat het je monitor is die hardware kuren heeft..

Verwijderd

Topicstarter
Damn ik zou het erg spijtig vinden als deze kapot gaat.
Ik vind de kwaliteit van mijn CRT nog altijd stukken prettiger dan de beste TFT monitor!
De beeldkwaliteit zelf is nog steeds perfect, eenmaal hij aanspringt trouwens.
Het vergt enkel soms een reset of 2 eer hij het signaal oppikt na een koude boot.
Misschien een stom idee, maar toch: kan het er mee te maken hebben dat het plots zo koud is geworden?
De monitor is al wel enkele jaartjes oud, en als hij dan zo'n hele nacht in een koude ruimte gestaan heeft, heeft hij misschien wat moeite met op te warmen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 13:06 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb zelf op mijn vriendin dr pc mn oude IIyama scherm gezet (A705MT). Ding vertoonde laatst ook kuren, en na contact te hebben opgenomen met IIyama bleek de garantie 3 jaar te zijn (die waren verstreken).

Verwijderd

Topicstarter
Er valt mij net iets op, ik krijg dus geen beeld meer bij het opstarten (BIOS schermen, bootmenu en dergelijke) maar zo snel als ik effectief in mijn OS zit (Windows XP of Debian Linux) dan krijg ik wel beeld!
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Verwijderd

FF kort voorstellen (1e post hier)

Ik ben Chris, werk bij het servicecentrum van een van de grotere (web)shops van nederland en heb deze nick omdat ik zo snel ff nix anders kon verzinnen (kweet dat ie niet klopt ;) )

Voorzover ik weet hebben Iiyama monitors ALTIJD een Onsite garantie. Dat wil zeggen dat je IIyama kan bellen met de mededeling dat je monitor defect is, waarop zij een afspraak met je maken om een monteur bij je thuis de monitor te laten repareren en desnoods te vervangen voor een nieuw (of iig. ander) exemplaar.

Volgens mij heeft IIyama momenteel alleen 24 maanden garantie en geen 36 zoals in het verleden.

Gewoon ff bellen is het devies... (0900-6664867)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is er met het scherm zelf gewoon niks mis, want eenmaal als het OS begint op te starten werkt het perfect, enkel ik kan mijn eigen BIOS scherm en bootloader scherm niet meer zijn, want daar blijft hij gewoon zwart :-s
Ik heb al wat gegoogled voor mensen met eenzelfde situatie, maar heb nog niks gelijkaardigs tegengekomen.
Ik ga namiddag even een reserve scherm aansluiten, kijken of die wel de BIOS laat zien, zo heb ik tenminste een idee van wie de boosdoener is.
Edit:
ik heb net een TFT scherm aangesloten op de pc, en die laat de bios en bootloader wel zien...
Dus het ligt wel degelijk aan mijn CRT scherm :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 12:49 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb hier een 17" Proview die af en toe ook niet zn signaal op pikt, maar als ik dan op het menu knopje druk dan komt die toch nog op gang,?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Menuknopjes drukken helpt hier niet.
Ook de on/off switch helpt niet.
Ik krijg pas beeld, als ik de bios en bootloader voorbij ben, eerder niet.
Wel lastig eigenlijk, nu moet ik blind kiezen tussen windows en linux, aangezien ik het menu niet meer zie :)

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik dus net aan dacht, kan het zijn dat specifieke resoluties van de monitor stuk zijn?
Bijvoorbeeld dat erg lage resoluties niet meer werken, en hogere resoluties wel?
Dit zou bijvoorbeeld verklaren waarom ik in de bios en tijdens het opstarten geen beeld meer krijg, maar daarbuiten nog wel...

• Fudge
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10-2025
Hey ik ben blij dit te lezen.

De aanleiding is minder vrolijk, ik heb hier een HM704UTC IIyama monitor met precies hetzelfde probleem.
Ik heb al kontakt gehad met de helpdesk en ze willen daar graag vertellen dat het aan mn grafische kaart ligt.

Uit standby ...zwart scherm
Bij opstarten ..eerst wat horizontaal racende gekleurde lijnen over t scherm en vervolgens zwart

In WinXPPro/home is er wel gewoon beeld.

Ik heb hier WinXP pro / Asus Radeon 9600SE 128 mb grafische kaart.

Verder kan ik je niet helpen want ik ben er nog steeds niet achter waar het aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Aan de videokaart zal het niet liggen, want als ik van scherm verwissel is het probleem spontaan opgelost! :)

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:16:
Aan de videokaart zal het niet liggen, want als ik van scherm verwissel is het probleem spontaan opgelost! :)
Kan daarom de combinatie videokaart & monitor nog wel zijn die niet perfect met elkaar functioneerd.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je tv-out hebt aangesloten heb je kans dat die een 50Hz signaal uitstuurt.. en dat je scherm dat niet kan weergeven... mijn HM704UTC echter wel.. zit wel n vervelende hoge toon bij uit het scherm.. maar hij geeft wel beeld...

Home Assistant Configuratie V&A

• Fudge
Paul Hewson schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:41:
[...]

Kan daarom de combinatie videokaart & monitor nog wel zijn die niet perfect met elkaar functioneerd.
Ja. zou best kunnen natuurlijk.
Maar waarom doet ie het dan anderhalf jaar gewoon goed, met dezelfde videokaart ?

Ik heb trouwens niet gebeld, maar gewoon via hun site http://www.iiyama.nl/ via de link ''storingsmelding/servicerequest'' kontakt met ze gezocht.

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 02:12

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:52:
Waar ik dus net aan dacht, kan het zijn dat specifieke resoluties van de monitor stuk zijn?
Bijvoorbeeld dat erg lage resoluties niet meer werken, en hogere resoluties wel?
Dit zou bijvoorbeeld verklaren waarom ik in de bios en tijdens het opstarten geen beeld meer krijg, maar daarbuiten nog wel...
dit kan je simpel controleren: zet in windows je scherm op de laagst mogelijke resolutie.
mocht je geen beeld krijgen, gewoon ff wachten en dan zet windows de oude res weer terug en weten we wat het probleem is ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Fudge
Bij mij kan ie van 60 -85 Hertz.

Normaal staat ie hier op 75 H. Ik heb net even uitgeprobeerd, maar op 60Hertz geeft ie -welliswaar bietje bibberig- maar toch nog gewoon beeld hoor.

Ik post het hier bij omdat ik sterk de indruk heb dat we met dezelfde monitor hetzelfde probleem hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad Fudge, ons probleem komt op hetzelfde neer (geen beeld tijdens bios/booten/bootloader-menu, maar wel in het OS zelf) en we hebben identiek dezelfde monitor :)

• Fudge
Ok, dan zet ik hier mn bevindingen ;)

Laagst mogelijke resolutie is hier 800/600.
Dat doet ie zonder problemen.

Het lastige in dit verhaal vind ik dat ''gewoon'' in windows er niks aan de hand lijkt.
Urenlang prima beeld.
Maar ja, even geen aktiviteit en de monitor gaat in de slaapstand en dan begint het ge#*& weer.

Het groene lampje brandt maar geen beeld.
Ik zet m uit, 10 seconden wachten , dan weer aan.
Ik hoor de klik dat ie aangaat, maar nog steeds geen beeld.
Dan zet ik m weer uit, wacht 10 tellen, zet m dan weer aan en dan doet ie het weer.
Dit is hier de enige manier om weer beeld te krijgen.

Ik heb hier ook dual boot en het is nu het betere gokwerk om op de andere schijf te kunnen komen.

Heeft iemand nog een idee hoe ik er achter zou kunnen komen wat hier aan de hand is ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ff in het OSD menu, de instellingen van de monitor gereset... Even kijken of dat helpt :)

• Fudge
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:41:
Ik heb nu ff in het OSD menu, de instellingen van de monitor gereset... Even kijken of dat helpt :)
En, heeft het geholpen ?
Wat voor grafische kaart heb je ?

Ik ben bang dat mijn exemplaar is overgegaan in een volgende fase, want hedenmiddag viel ie ook een paar keer uit tijdens Windows.

Zou dit een aanloopje zijn naar RIP ?

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 23:05
He, ik had ook al een probleem met de aansturing: Probleem service iiyama / AMP

Dus.. euh.. sterkte he :Y)

• Fudge
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de helpdesk.

Zwart tijdens booten en in de slaapstand valt nog te overzien, maar uitval tijdens normaal Windows gebruik is natuurlijk gewoon drama.

Vorige keer waren het wel heel vriendelijke mensen, dus ik laat me graag verrassen door de goede service van IIyame.

Ik heb zitten bedenken dat ie het na een weekje vakantie wel weer beter deed.
Zitten er condensators in zo een monitor ? Of is dat erg dom gedacht ?

• Drake
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 12:54
Uhm ik heb een vergelijkbaar verhaal met mijn 22inch monitor van illyama. Ook deze is om en nabij de 3.5 jr oud en begon een maand of 2 geleden ook kuren te vertonen, dezelfde als jij als TS aangaf.
Tot een een week of 5 geleden dat deze monitor helemaal geen beeld meer wilde geven en ook niet meer in standby wilde terugkeren. Oftewel geen signaal komt door (beeld blijft zwart) en het powerlampje blijft continue op groen staan (ipv oranje in standby).

Momenteel is de monitor al 3.5 weken bij de reparateur wat erg lang is overigens. Het blijkt volgens de reperateur met de voeding te maken te hebben.

Volgens mij heeft illyama in alle series van dat jaar monitoren dezelfde minder duurzame voedingsonderdelen zitten die voor deze problemen zorgen.

Voor mij is het nu afwachten wat de schade zal worden (letterlijk en figuurlijk) :|

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, dan is het zelf heel makkelijk op te lossen.

Als je goed kijkt op de printplaat, naast de lijntransformator(dat ding waar die kabel met de zuignap van de beeldbuis uitkomt) zal je zien dat er een paar slechte solderingen inzitten.

Bijna alle fabrikanten maken dezelfde fout namelijk, componenten die warm worden vastzetten op een koelplaat en vergeten dat deze onderdelen uitzetten bij het warm worden.
Na een tijdje gaan de solderingen dus vanzelf loszitten en krijg je dit soort problemen.

Ik buig een kleine bocht in de aansluitingen, zodat het niet meer gebeurt.

Waarschijnlijk zit er ook wel het een en ander los op het video board.
Vooral de VisionMaster 400 serie heeft daar veel last van.
Even goed doorsolderen en ze doen het weer jarenlang prima.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
ovhees schreef op woensdag 30 november 2005 @ 09:54:
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, dan is het zelf heel makkelijk op te lossen.

Als je goed kijkt op de printplaat, naast de lijntransformator(dat ding waar die kabel met de zuignap van de beeldbuis uitkomt) zal je zien dat er een paar slechte solderingen inzitten.

Bijna alle fabrikanten maken dezelfde fout namelijk, componenten die warm worden vastzetten op een koelplaat en vergeten dat deze onderdelen uitzetten bij het warm worden.
Na een tijdje gaan de solderingen dus vanzelf loszitten en krijg je dit soort problemen.

Ik buig een kleine bocht in de aansluitingen, zodat het niet meer gebeurt.

Waarschijnlijk zit er ook wel het een en ander los op het video board.
Vooral de VisionMaster 400 serie heeft daar veel last van.
Even goed doorsolderen en ze doen het weer jarenlang prima.
Ik wou net het zelfde zeggen. Ik krijg wel eens gratis 17" monitoren van een bedrijf die ze weg doet (ze switchen naar TFT's), maar die zijn enigzins op leeftijd. Vaak doen ze het perfect, alleen vertonen ze na een paar maanden gebreken. Wat heel vaak helpt is ff wat contactpunten opnieuw solderen, of ff de on/off switch controleren. Dit doet vaak wonderen.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
Ik heb afgelopen weekeind na 2 jaar kuren van mijn A902MT deze vervangen door een TFT.

Ik heb eerder mijn A902MT op laten halen door IIyama, kreeg tijdelijk een 17" wrak van ze want 19" hadden ze niet liggen.
Paar weken later kwam mijn monitor pas terug (zou binnen week zijn), deed het perfect maar prompt een weekje later was het weer raak. Rare magnetische randen (terwijl de monitor in open vlakte stond), verkleuringen, refresh rate van max 60 Hz.

Niet echt over de service te spreken en blij met ze nieuwe Samsung 930BF :9~

Verwijderd

Topicstarter
Drake3 kan je ff posten hoeveel het je gekost heeft, die reparatie?
Want CRT monitors zijn niet duur meer tegenwoordig, dus volgens mij ligt de prijs van zo'n reperatie al aardig dicht in de buurt van een nieuwe monitor...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus gevonden wat het probleem is: mijn monitor kan geen lage resoluties meer weergeven.
800*600 gaat nog wel, maar lager dan dat geeft hij gewoon een zwart scherm. Ik ga iiyama erover mailen, kijken wat zij zeggen.
Voor de mensen met een gelijkaardig probleem:
in windows start je een dos prompt op, en dan druk je op Alt+Enter (om het scherm te maximaliseren).
Windows zal dan overschakelen op een lage resolutie (welke precies weet ik niet, ik denk 640*480 ?) en dan blijft mijn beeld dus gewoon zwart!
Je kan er terug uitgeraken door "exit" te typen en dan enter :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 22:10 ]

• Fudge
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:06:
... mijn monitor kan geen lage resoluties meer weergeven.
800*600 gaat nog wel, maar lager dan dat geeft hij gewoon een zwart scherm. ...
...
Reuze bedankt voor deze info.
Mijn monitor word (als het goed gaat ) maandag door IIyama opgehaald voor reparatie,
Een ruilmonitor zat er trouwens niet in.

Maar als de monitor terugkomt van reparatie weet ik hoe ik kan zien of tie weer in orde is :)
Pagina: 1