Foto's van grondstoffen, hoe zo goed mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dagelijks krijgen wij op ons bedrijf grote hoeveelheden grondstoffen binnen, dit betreft vis en andere zeedieren. Van iedere binnengekomen partij grondstof wordt een monster genomen welke door het laboratorium onderzocht word. De wens is nu ontstaan om van ieder monster ook een foto te nemen en deze op te slaan bij de overige gegevens van het monster.

Men is voornamelijk geinteresseerd in de kleur van de verschillende partijen dus het is van belang dat de foto zo nauwkeurig mogelijk de kleur weergeeft. Ik ben echt een noob op het gebied van fotografie, dus ben ik op zoek naar tips en/of ervaringen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Het is de bedoeling dat het een vaste opstelling gaat worden. Wat voor camera en lens hebben we nodig, hoe moeten we de belichting doen, zijn er aparte opstelling voor leverbaar etc. etc. ? In principe is de prijs niet echt van belang.

Ik snap dat we ook rekening moeten houden met de (afstelling van) monitoren waarop de genomen foto uiteindelijk weergegeven gaat worden maar daar hebben we wel ervaring mee.

Ten tweede, we willen graag de foto direct na het nemen uitlezen uit de camera en verwerken in het systeem. Zijn er mensen die zoiets al eens gedaan hebben?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
neem hier eens een kijkje om verschillende studio opstellingen te zien die mensen hier hebben gemaakt, mischien kun je er wat mee

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

krijnvanleeuwen schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:23:
neem hier eens een kijkje om verschillende studio opstellingen te zien die mensen hier hebben gemaakt, mischien kun je er wat mee
Ik denk niet dat ie dat zoekt. Het zal niet om sfeerfotografie gaan.

Zo te zien gaat het meer om een labopstelling waarbij kleurechtheid e.d. het belangrijkste is. Mooie plaatjes zal er dan niet veel toe doen.

Het enige wat mij daarbij te binnen schiet is een kleurenkaart meefotograferen als ijkpunt. Dat geeft je mogelijkheden om eventuele kleurafwijkingen later nog te corrigeren aan de hand van de aanwezige kleurenkaart.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
inderdaad een grijskaart ernaast. Dat werkt nog steeds het beste. En ik las net bij foto konijnenberg over een dingetje dat Expodisc/ExpoCap heet. Idee is dat je eerst een referentieshot neemt met dat ding voor je lens. Er zitten alsof het een of ander psychedelisch ding uit de jaren 60 is, allemaal kleine lensjes op dat filter, waardoor je camera 1 grote gaussian blur binnenkrijgt. Met dus de gemiddelde kleurtemperatuur. Schiet 1 shot op MF in witbalans-calibratiemodus (want hij zal niet kunnen focussen), haal de dop/filter van je lens af, zet je cam terug op AF en ga fotograferen. Al je kleuren zijn op dat moment als het goed is prima witgebalanst :)

maar als je klanten moet overtuigen kun je het best een grijskaart of zo'n Agfa/Kodak stylo kleurenindexkaart naastleggen en meefotograferen. Dan is het lastiger rommelen met zo'n foto en kunnen mensen achteraf minder zeuren.

Verder zou ik je aanraden voor iets te gaan wat goed toepasbaar is in een vaste opstelling. Daarbij denk ik aan een camera met een objectief dat in manual focus vastgezet kan worden (denk aan een Nikon D50 oid met een 50mm prime oid), in combinatie met een stellage om dit alles inclusief licht goed vast te zetten. Afstandsbediening ernaast zodat je niet aan de cam hoeft te zitten, en USB-kabel eraan zodat plaatjes direct naar de PC gaan (hoewel ik niet zeker weet of de D50 dat ondersteunt).

[ Voor 36% gewijzigd door HunterPro op 24-11-2005 11:42 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Bedoel je met een monster een klein deel van een vis of een emmer uit een hele berg vissen?

Conrad heeft een klein studiosetje waarmee je in een vaste opstelling kan fotograferen en optioneel verlichting aan de zijkanten.

Maar eigenlijk zou ik een DLSR nemen met 2 flitsers, een links en een rechts en een grijze ondergrond als referentie (zoals van een grijskaart) en de belichting 1 keer goed instellen, zodat elk product goed belicht wordt. Het ene monster zal wat donkerder van kleur zijn dan het andere en dan zou je met een automatische belichting nog welleens verschillen kunnen krijgen.

Gadgets FTW!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Belangrijkst is dat je een custom white balance gebruikt, dat elke foto DEZELFDE witbalans gebruikt. Alleen zo kun je verschillen tussen foto's constateren.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Een quicky van mij:

1. Je neemt een camera die een losse flitser aan kan sturen.
2. Je zorgt voor een externe softbox (zo'n grote flitser die een diffuus licht afgeeft)
3. Je zorgt voor een grijskaart (liefst met wit/50%grijs/zwart)
4. Je maakt een paar foto's, gewoon op auto, maar met witbalans op 'flits' bijvoorbeeld

De foto ram je naar photoshop/gimp/vergelijkbaar. Daar doe je levels waarbij je de 'pipet' optie gebruikt voor de drie verschillende grijstinten. Dan heb je een foto die qua grijswaarden (en daarmee kleuren vaak ook) helemaal moet kloppen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 24-11-2005 12:38 ]

Bericht hierboven

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zandor schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:27:
Belangrijkst is dat je een custom white balance gebruikt, dat elke foto DEZELFDE witbalans gebruikt. Alleen zo kun je verschillen tussen foto's constateren.
sterker nog: alles moet constant zijn. Daarom zou ik niet voor flitsers maar voor vaste lampen gaan. En een opstelling waarin je cam vastgezet kan worden. Vaste instellingen, vaste focus. Een grijze ondergrond is leuk, maar in de visverwerking moet alles schoongemaakt kunnen worden. Dat zou dan dus een losse (geplastificeerde?) kleur/grijs/zwart/wit referentiekaart moeten worden.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
inderdaad, er voor zorgen dat alles - behalve het product - constant is en ik zou ook met vaste lampen werken. één keer alles goed ijken, dus niet alleen de belichting en kleurtemperatuur, maar ook de kleuren zelf (een kleurenkaart heeft in dit geval echt een toegevoegde waarde). en dan schieten maar (oja, en niet vergeten met een gekallibreerde monitor te werken).

en camera? ik denk dat dat niet eens zo heel belangrijk is, een goede opstelling is veel belangrijker. een dSLR is natuurlijk leuk, maar waarschijnlijk heb je aan een goede compact voldoende...

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 13:38
P_de_B schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:12:

Ten tweede, we willen graag de foto direct na het nemen uitlezen uit de camera en verwerken in het systeem. Zijn er mensen die zoiets al eens gedaan hebben?
Ik weet niks van fotografie af maar je tweede punt valt op te lossen via TWAIN (mits je een digitale camera gebruikt), ik weet niet welke software jullie gebruiken en of jullie deze zelf ontwikkelen. Mocht dit het geval zijn dan kun je met bv., EZTwain op een heel simpele manier images uit je camera trekken. Mocht je meer controle willen hebben over de image transfer dan kun je eens kijken naar bv de pro componenten van eztwain. Je kunt natuurlijk zelf een twain implementatie bouwen maar alhouwel het niet moeilijk is is het wel veel werk (been there).
Mocht je nog je image willen bewerken voordat je hem opslaat in je systeem dan zouden bv. deze components bruikbaar zijn, der zit een twain implementatie in om ze van de camera af te trekken en verder nog een hele zut aan image bewerking spul (contrast, kleuren enz.) en conversie tools voor bv raw -> jpeg.

Hoop dat je der iets aan hebt.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb inmiddels al wel gezien dat het nemen van een foto en het wegschrijven hiervan verbazend eenvoudig is. Dat is mooi.

Voor de rest zie ik al goede termen en suggesties waar ik wel wat mee kan. Ga zo door ;)

Ik zou ook wel geinteresseerd zijn in de naam van een bedrijf die me hier mee zou kunnen helpen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Elke Digitale SLR camera is handmatig te witten. Het belangrijkste om te doen is zorgen dat de variabellen, geen variabellen meer zijn. Dit wil zeggen dat je zorgt voor een continue hoeveelheid licht, van dezelfde temperatuur. Een zelfde lens opening (diafragma) en brandpuntsafstand en ISO waarde.

In het verleden heb ik zo'n opstelling eens voor een bedrijf gemaakt met een Nikon D100 camera inclusief Nikon software op een computer. vanuit de software was de camera aan te sturen zodat de foto na het nemen meteen op het beeld verscheen. Als verlichting gebruikten we gewoon TL licht dat erg monochromatisch is, en daardoor uitermate geschikt. bovendien is het niet moeilijk om TL buizen te kopen in de juiste kleur temperatuur.

Het belangrijkste om te doen, is geregeld (minstens na elke verandering van variabellen) te ijken. Dit doe je door opnieuw de witbalans in te stellen door een foto te maken met een 18% grijskaart of een Expodisc, welke al eerder genoemd werd.

Wil je er meer over weten, mail me dan maar.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 01:32:
Als verlichting gebruikten we gewoon TL licht dat erg monochromatisch is, en daardoor uitermate geschikt.
TL-licht is juist niet monochromatisch, maar heeft een vrij mooi continu spectrum ;)
bovendien is het niet moeilijk om TL-buizen te kopen in de juiste kleur temperatuur.
Dat is inderdaad wel belangrijk, want het licht van gewone TL's is erg groen. Ook kan het handig zijn om te investeren in lichtbakken waarin de TL-buizen fasegecompenseerd zijn. Een TL-buis knippert namelijk, zoals je wellicht weet, met een frequentie van 50Hz. Twee fasegecompenseerde TL-buizen zullen 'tegen elkaar in' knipperen, waardoor je niet steeds een halve cyclus duisternis hebt. Bij korte sluitertijden kan dat namelijk een groot probleem zijn.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Custom witbalans zit op élke camera, daarvoor hoef je geen DSLR te kopen. Je kan je geld het beste investeren in goede verlichting :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Custom witbalans zit op élke camera, daarvoor hoef je geen DSLR te kopen. Je kan je geld het beste investeren in goede verlichting
Heb je gelijk in, maar als je de camera van een afstand wilt bedienen en ook de foto's meteen op de computer wilt hebben, dan weet ik dat het met een D100 mogelijk is, het zal vast zo zijn dat er compact modellen zijn waarbij dit ook kan, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee.
TL-licht is juist niet monochromatisch, maar heeft een vrij mooi continu spectrum
Ahum... Je hebt helemaal gelijk... Het bekende verhaaltje van de klok en de klepel... Ik weet dat TL licht perfect is, en inderdaad ook dat je ze tegen elkaar in moet laten knipperen als je meerdere buizen gebruikt (maar een iets langere sluitertijd werkt ook prima, weet ik uit ervaring want de betere TL-Buis gloeit langer na dan zijn eigen knipper frequentie is) Maar het is dus juist NIET monochromatisch... Dom Dom Dom... _/-\o_

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Nog een kleine toevoeging>

In de opstelling moet het licht zelf ook vrij gelijkmatig zijn, niet dat er net een andere spot op de grijskaart gemikt staat dan op het product zelf ;)

En volgens mij worden tl buizen na verloop van tijd minder sterk, vraag me af hoe dat bij flitsers is?

En uhmz, plastificeren van een grijskaart lijkt me niet verstandig. Gebruik liever een grijskaart die er speciaal voor gemaakt is. Een grijskaart die je gaat plastificeren raakt zijn juiste grijswaarde kwijt naar mijn idee (al zal dat wel constant blijven ;) ), + dat je waarschijnlijk reflecties krijgt. Met name dat laatste zal voor problemen zorgen denk ik.

Het verstandigste is denk ik dat je in een vaste opstelling gaat fotograferen, iets van een mini studio met verduistering om geen omgevingslicht op je onderwerp/grijskaart te krijgen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Pagina: 1