Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ir ontvanger uit muis

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022
hallo,

ik ben bezig met het maken van 2 ir-ontvangers + zenders, maar ik heb geen gewone ir-ontvangers liggen, maar wel een zooitje oude muizen. Hier zit ook een ir ontvanger in als ik het goed heb begrepen, ik kan alleen niet vinden hoe ik ze moet aansluiten. Het zou gewoon kathode+anode moeten zijn, maar ze hebben 3 pootjes, dus raak ik een beetje in de war, iemand die ervaring met deze dingen heeft?

grtz pcnerdje

//edit: 2 veranderd in 3

[ Voor 4% gewijzigd door pcnerd op 22-11-2005 21:22 ]

Take a parachute, and jump!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar heb je zelf zoal al gezocht :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pcnerd
circuits online en deze site

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
google is je vriend..

Learn to forget...

• pcnerd
hij laat me wel een beetje in de steek op de zoekwoorden "ir receiver mouse connect"

dus ik weet 't nie meer :s

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

pcnerd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 21:28:hij laat me wel een beetje in de steek op de zoekwoorden "ir receiver mouse connect"

dus ik weet 't nie meer :s
Dat google je in de steek laat met dergelijke vage zoektermen is niet zo vreemd natuurlijk. Je kunt beter proberen te zoeken op de typenummers van de ontvangers, als je die tenminste hebt. Als er geen typenummers op staan, dan kan je het hele idee waarschijnlijk vergeten (in dat geval zou je nog een foto kunnen posten in de hoop dat iemand hier het type ontvanger herkent). Dus, post eens een foto van de ontvangers die je hebt en leg uit wat je er precies mee wilt gaan doen :P
Gewoon een IR ontvager + IR ledje kopen kan natuurlijk ook altijd nog, kost je hooguit 2 euro.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Die pootjes zijn voor de +, ground en data. Welk pootje wat is en wat de specs ervan zijn is redelijk makkelijk te vinden als je het type nummer weet, gewoon in google intikken...

Last.fm

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De ir ontvanger van de muis heeft drie pootjes omdat er twee fotosensors in een zo'n component zitten (pootjes zijn dus niet +, ground en data!). Met behulp van het wieltje met openingen wordt een quadrature code gegenereerd waardoor de microcontroller in de muis kan detecteren in welke richting het wieltje draait. Verder zit in deze componentjes geen electronica voor het decoderen van een gemoduleerd ir signaal, wat in de TSOP ir ontvangers _wel_ zit.

Als je zender een gemoduleerd signaal gaat zenden (ws wel aan te raden), kun je dus beter een TSOP ir ontvanger kopen. Mocht je toch de fotosensors uit de muis willen gebruiken, kijk dan even op het printplaatje in de muis. Als het goed is lopen van twee pinnetjes signaallijenen naar een ic/microcontroller. Je neemt dan een van deze pinnetjes + het overgebleven pinnetje (meestal het middelste pinnetje iirc).

[ Voor 6% gewijzigd door Lone Gunman op 22-11-2005 23:10 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• pcnerd
Lone Gunman schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:09:
De ir ontvanger van de muis heeft drie pootjes omdat er twee fotosensors in een zo'n component zitten (pootjes zijn dus niet +, ground en data!). Met behulp van het wieltje met openingen wordt een quadrature code gegenereerd waardoor de microcontroller in de muis kan detecteren in welke richting het wieltje draait. Verder zit in deze componentjes geen electronica voor het decoderen van een gemoduleerd ir signaal, wat in de TSOP ir ontvangers _wel_ zit.

Als je zender een gemoduleerd signaal gaat zenden (ws wel aan te raden), kun je dus beter een TSOP ir ontvanger kopen. Mocht je toch de fotosensors uit de muis willen gebruiken, kijk dan even op het printplaatje in de muis. Als het goed is lopen van twee pinnetjes signaallijenen naar een ic/microcontroller. Je neemt dan een van deze pinnetjes + het overgebleven pinnetje (meestal het middelste pinnetje iirc).
juist, maar wat ik wil gaan zenden is gewoon aan/uit.
dus dat ik bijvoorbeeld een ir signaal send, en dat die ontvanger, als ie dat ir signaal ontvangt, een led laad branden.

Verwijderd

misschien is dit handig:

http://www.boondog.com/%5Ctutorials%5Cmouse%5CmouseHack.htm
http://www.labyrinth.net.au/~steve/opto/

ik ben er zelf ook ooit mee bezig geweest en volgensmij zijn oudere muizen betere donors.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 16:28 ]

• pcnerd
ik zie het, ik zal is kijken, dankjewel, nuttige reacties.

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Wellicht helpt dit je:

http://www.hardwarebook.net/

• pcnerd
ok, nog meer dank, net 3 muisprintjes ff gedesoldeerd, in een hiervan zaten 4 van die ir gevoelige diodes, waarvan de weerstand veranderd als er ir licht op komt(wordt minder) een ledje hiermee in serie zetten kan net, maar is natuurlijk niet goed genoeg :)
iemand een schema waarmee ik echt aan/uit krijg i.p.v. zacht/fel branden, en die ook op gevoeligheid is af te stemmen, voor grotere afstanden bijvoorbeeld(metertje of 10/15) ;).

heb ook nog 6 van die andere eruit gehaald, straks ff daarmee knoeien. heb ook van een ander printje nog zoiets gehaald:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=5645
dit staat er bovenop:
tk19 527
tfm 5380

iets nuttigs wat ik hiermee kan, lichtsluis oid?

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
pcnerd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:34:
ok, nog meer dank, net 3 muisprintjes ff gedesoldeerd, in een hiervan zaten 4 van die ir gevoelige diodes, waarvan de weerstand veranderd als er ir licht op komt(wordt minder) een ledje hiermee in serie zetten kan net, maar is natuurlijk niet goed genoeg :)
iemand een schema waarmee ik echt aan/uit krijg i.p.v. zacht/fel branden, en die ook op gevoeligheid is af te stemmen, voor grotere afstanden bijvoorbeeld(metertje of 10/15) ;).

heb ook nog 6 van die andere eruit gehaald, straks ff daarmee knoeien. heb ook van een ander printje nog zoiets gehaald:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=5645
dit staat er bovenop:
tk19 527
tfm 5380

iets nuttigs wat ik hiermee kan, lichtsluis oid?
Dat onderdeel van het linkje is een IR-ontvanger, zoals op GoT veel gebruikt wordt om aan de seriele poort te knopen. Heb ik laatst ook gemaakt, werkt leuk met de afstandsbediening van mn stereo. Ik zie 38 staan in het typenummer, dat is de frequentie die het meest gebruikt wordt. 38 khz dacht ik.

Je schema hangt er een beetje van af hoe je je led aan wilt zetten. Wil je dat je constant in het bereik moet blijven van de IR led? Dat zou de schakeling wat makkelijker maken, want als je buiten het bereik komt gaat de led gewoon uit. Als je in het bereik blijft kun je gebruik maken van een opamp om hem aan of uit te laten zijn. Je moet dan met twee weerstanden een drempelspanning maken die op de opamp staat. Met een andere weerstand en de IR-gevoelige weerstand maak je een tweede spanning. De opamp vergelijkt die twee en als de kant met de IR-weerstand hoger is geeft ie een hoog signaal. Met dat signaal kun je een transistor schakelen en de led aanzetten.

Ik zal wel even een plaatje zoeken om het uit te leggen.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.markallen.com/teaching/images/electronics/opamp_block.jpg

Dat is alvast een plaatje. Nu nog een plaatje zoeken over een opamp met 4 weerstanden, zoals jij hem zou kunnen gebruiken ;)

Edit 2:
Linkje
Hier gebruiken ze voor de ene kant een ntc of ptc, iig een weerstand die verandert als de temperatuur verandert. Aan de +kant van de opamps worden spanningsvallen gecreeerd met vaste weerstanden. Hierdoor worden de leds, relais en fans geschakeld :)
Met een klein beetje zelf nadenken en ombouwen maak je het geschikt voor jouw doeleind. Als je een vaste weerstand vervangt door een potmeter kun je hem aanpassen aan de afstand.

[ Voor 19% gewijzigd door brinkdinges op 25-11-2005 17:13 ]

Casemod: Cubeleon

• pcnerd
is dit systeem niet mogelijk met een paar simpele transistors, + van de diode met weerstand aan de basis, 5v op de collector en led aan de emitter oid?

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
pcnerd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:29:
is dit systeem niet mogelijk met een paar simpele transistors, + van de diode met weerstand aan de basis, 5v op de collector en led aan de emitter oid?
Een transistor heeft natuurlijk ook gewoon een drempelspanning :P Dan zou je alsnog twee weerstanden in serie kunnen schakelen en de basis in het midden. Weet je trouwens zeker dat het een diode is wat je hebt en geen weerstand? Een diode waarvan de weerstand verandert ken ik namelijk niet ;)

offtopic:
Ik ben blij met mn Tagan voeding. Heel even stroomstoring, de andere pc en de telefoon etc vielen uit maar mijn pc niet :)

Casemod: Cubeleon

• pcnerd
nouja, er zit volgens mij een halfgeleider in, ik herkende 't namelijk uit zo'n led, 't kan ook weerstand zijn, maar dan wel eentje met een diode ervoor, hij werkt namelijk waar in een richting ;)

Pagina: 1