pcnerd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:34:
ok, nog meer dank, net 3 muisprintjes ff gedesoldeerd, in een hiervan zaten 4 van die ir gevoelige diodes, waarvan de weerstand veranderd als er ir licht op komt(wordt minder) een ledje hiermee in serie zetten kan net, maar is natuurlijk niet goed genoeg

iemand een schema waarmee ik echt aan/uit krijg i.p.v. zacht/fel branden, en die ook op gevoeligheid is af te stemmen, voor grotere afstanden bijvoorbeeld(metertje of 10/15)

.
heb ook nog 6 van die andere eruit gehaald, straks ff daarmee knoeien. heb ook van een ander printje nog zoiets gehaald:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=5645
dit staat er bovenop:
tk19 527
tfm 5380
iets nuttigs wat ik hiermee kan, lichtsluis oid?
Dat onderdeel van het linkje is een IR-ontvanger, zoals op GoT veel gebruikt wordt om aan de seriele poort te knopen. Heb ik laatst ook gemaakt, werkt leuk met de afstandsbediening van mn stereo. Ik zie 38 staan in het typenummer, dat is de frequentie die het meest gebruikt wordt. 38 khz dacht ik.
Je schema hangt er een beetje van af hoe je je led aan wilt zetten. Wil je dat je constant in het bereik moet blijven van de IR led? Dat zou de schakeling wat makkelijker maken, want als je buiten het bereik komt gaat de led gewoon uit. Als je in het bereik blijft kun je gebruik maken van een opamp om hem aan of uit te laten zijn. Je moet dan met twee weerstanden een drempelspanning maken die op de opamp staat. Met een andere weerstand en de IR-gevoelige weerstand maak je een tweede spanning. De opamp vergelijkt die twee en als de kant met de IR-weerstand hoger is geeft ie een hoog signaal. Met dat signaal kun je een transistor schakelen en de led aanzetten.
Ik zal wel even een plaatje zoeken om het uit te leggen.
Edit:
Dat is alvast een plaatje. Nu nog een plaatje zoeken over een opamp met 4 weerstanden, zoals jij hem zou kunnen gebruiken
Edit 2:
Linkje
Hier gebruiken ze voor de ene kant een ntc of ptc, iig een weerstand die verandert als de temperatuur verandert. Aan de +kant van de opamps worden spanningsvallen gecreeerd met vaste weerstanden. Hierdoor worden de leds, relais en fans geschakeld
Met een klein beetje zelf nadenken en ombouwen maak je het geschikt voor jouw doeleind. Als je een vaste weerstand vervangt door een potmeter kun je hem aanpassen aan de afstand.
[
Voor 19% gewijzigd door
brinkdinges op 25-11-2005 17:13
]