[ATI] PC loopt zomaar vast

Pagina: 1
Acties:

• loc
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 18:56
Dag allemaal,

Mijn PC loopt om de zoveel tijd zomaar vast. Ik doe niets speciaals, en ik kan ook geen rode draad verzinnen die de vastlopers gemeen hebben. Het loopt vast zowel in WindowsXP als in spelletjes, dus zowel als de PC min of meer idle is en hard aan het werk.
Ik dacht eerst dat het mijn Promise TX2000 RAID controller was, die niet helemaal lekker werkte met mijn MSI K8N. Deze heb ik er daarom uitgehaald maar net liep alles weer vast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat het mijn videokaart is. Daar heb ik een paar maanden geleden een Zalman VF700-Cu op gezet. Deze heeft het volgens mij prima gedaan, maar ik kan niets anders verzinnen wat de rede hiervan kan zijn. Ik heb hem er zelfs al een keer helemaal afgehaald en heel voorzichtig weer erop gezet.
Herkend iemand deze kenmerken en liever weet iemand een oplossing hiervoor? Mijn systeem:

AMD 64 3200+
MSI K8N
ATI 9800 Pro (Gigabyte)
2 x 512 DDR Geil Value
Maxtor PATA harddrive
Fujitsu-Siemens P19-2 TFT

Even voor de goede orde, mijn CPU en videokaart zijn beide niet overclockt.

Hartelijk dank voor jullie replies!

McAl

Verwijderd

Heb je een goede voeding?
Check de voltlijnen daarvan eens..

Warmte kan dit veroorzaken, maar ook een matige voeding die op zn tenen loopt. Met zijpaneel eraf loopt hij ook vast?

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

En je temperaturen? Ook je geheugen gecheckt? Je voltlijnen?

Ici kann uw Werbung staan

• loc
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:53:
Heb je een goede voeding?
Check de voltlijnen daarvan eens..

Warmte kan dit veroorzaken, maar ook een matige voeding die op zn tenen loopt. Met zijpaneel eraf loopt hij ook vast?
Ik heb een Nexus 3500, prima voeding volgens mij? Nooit problemen mee gehad, nog niet langdurig zonder kap gedraaid, maar ik dacht dat die Zalman op mijn videokaart juist extra koeling bracht. Met het uitnemen van die TX2000 raid controller heb ik ook 2 schijven eruit gehaald, dus ik neem aan dat de temperatuur in de kast alleen maar omlaag is gegaan.

• loc
DaViDoViTsCh schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:56:
En je temperaturen? Ook je geheugen gecheckt? Je voltlijnen?
Temperaturen volgens de BIOS zijn redelijk laag 39 graden voor de CPU en systeem 35. Geheugen heb ik nog niet gecheckt, wat raad je daarvoor aan? Memcheck? voltlijnen weet ik niet wat jullie daarmee bedoelen, maar ik draai mijn bios op de standaard instellingen, dus heb nergens met voltages zitten spelen.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

mcal schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:59:
[...]

Temperaturen volgens de BIOS zijn redelijk laag 39 graden voor de CPU en systeem 35. Geheugen heb ik nog niet gecheckt, wat raad je daarvoor aan? Memcheck? voltlijnen weet ik niet wat jullie daarmee bedoelen, maar ik draai mijn bios op de standaard instellingen, dus heb nergens met voltages zitten spelen.
Eerst met één dimmetje, dan de ander, ander geheugen ook... en dan memtest misschien...
Je hoeft niet persee met je voltages hebben te lopen spelen, het kan gewoon ook zo zijn dat je voeding gaar is op de een of andere manier, probeer het bijvoorbeeld eens met een andere voeding.
Mocht je een een compleet ander systeem tot je beschikking hebben waar al je hardware ook in past, probeer het dan onderling zodat je onderdelen kunt uitsluiten...

Ici kann uw Werbung staan

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom heb je twee topics geopend?
[rml][ ATI] PC loopt zomaar vast[/rml]
hier staat nog een andere..

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmm een vriend van me heeft een Promise TX non raid kaartje icm een K8N neo2 en die gaf bij nieuwere biossen constant problemen. Zelfs MSI snapte er neits van :P

Gabriël AM5

• loc
Ja ik had hem in een forum geplaatst, maar toen ik gefreshte was ie er niet dus ik dacht dat een admin hem had verzet of deleted of zo. Toen heb ik hem in een ander forum gezet, waarop die eerste wel opeens weer er was.

Verwijderd

Met voltlijnen bedoelen we de ehm de spanningen op de draden uit je voeding die naar de rest van je pc lopen. Deze kan je digitaal uitlezen met verschillende programma's. Sisoft Sandra kan het, Motherboard Monitor kan het, Speedfan en nog 5 ziljoen andere waarschijnlijk.

Je kan dan dus kijken of de 12 volt lijn wel 12 volt is, en niet 11 ofzo. (5-10% afwijking mag geloof ik, maar ik vind 10% wel veel)

• loc
Ik zal een van die programma's eens installeren dan. Ik moet er trouwens ook nog bij zeggen dat de PC zelfs een keer tijdens de installatie van Windows vastliep, dus dat klinkt wel erg hardware matig...

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-04 22:13
ik heb ook dit probleem gehad met mijn pc, bij mij lag t aan de chipset van mn mobo, alles is zo'n beetje 10x vervangen totdat ze daarachter kwamen 8)7 . maar check eerst je voeding idd maar eens :7

• loc
Nou ik heb dat Speedfan geinstalleerd, maar die zegt dat mijn 12V redelijk in de buurt is ~5% verschil van de officiele 12V. Zie screenshot van Speedfan:

Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~acomley/voltages.jpg

Ik heb daarna ook Sisoft Sandra geinstalleerd, maar die geeft onder voltages iets heel anders, maar misschien lees ik het verkeerd...

Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~acomley/voltages2.jpg

Trouwens ik moet er ook nog bij zeggen dat ie zelfs laatst een keer vast liep TIJDENS de WindowsXP installatie, volgens mij bij 'Installing devices'. Misschien dat het jullie iets zegt?

[ Voor 55% gewijzigd door loc op 22-11-2005 19:57 ]

Verwijderd

Spanningen zijn prima, ik zou sisoft in dit geval niet vertrouwen, als je 12 volt echt 2 volt zou zijn kon je dit topic echt niet openen :P

Denk nu eigenlijk dat er iets stuk is (slimme opmerking van de maand :+ )
Ik zou één voor één apparaten gaan loskoppelen totdat hij het weer normaal doet. Ik hoop voor je dat je nog wat reserveonderdelen hebt: oude videokaart om mee te testen als je je huidige eruit hebt gehaald enzo. Memtest draaien.

• loc
Memtest heb ik al gedraaid, daar is alles prima mee.
Ik verdenk dus eigenlijk de videokaart. Als de koeling niet voldoende zou zijn, omdat bv. die zalman er niet goed op zit, zou de kaart dan kunnen overhitten in 2D mode? Want de videokaart is de enige constante factor in dit verhaal. Als hij zelfs tijdens de WindowsXP setup al blijft hangen, moet het bijna wel hardware zijn...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... aangezien dit dus niks met Overklokken te maken heeft geef ik hem toch een voorzichtig schopje richting PMG :)

Move DOC->PMG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1