Toon posts:

[OC] P4 775 540

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil mn P4 (775 540) gaan overclocken. Ik hoef niet tot het uiterste te gaan maar wil uit principe dat ie net iets sneller lioopt als standaard (3400 zou leuk zijn) Alleen loop ik tegen het probleem aan dat wanneer ik in Clockgen mn FSB ga verhogen hij bij een waarde van 210 vastloopt. Nu heb ik gegoogled en het volgende gevonden:

Mijn chipset (op Asus P5GD1-VM) is i915P en i915G en deze staan niet toe dat de zaak overclocked wordt. Wat ik wat deze chipset ook heb gelezen is dat een overclock van 10% getolereerd wordt. Niet dus blijkbaar.

Nu heb ik ook gezien dat Asus voor de 550 en 560 P4's een bios heeft gemaakt die de proc unlocked zodat je deze wel kan overclocken. Voor een 540 heb ik daarover niks kunnen vinden.

Ook heb ik gezien dat het wel schijnt te lukken als je een 955x of een 925xe chipset op je mobo hebt. Ik heb nu een matx en dat wilde ik ook zo houden

Ik wilde het simpel houden dus wilde ik overclocken doormiddel van dit soort programmatjes. Maar mijn conclusie is dat dit eigenlijk niet mogelijk is met mijn systeem? Dus mijn vraag is hoe kan ik mijn systeem (zoals het nu is) wel iets sneller laten lopen?

edit:

Nee joh. het probleem ligt ergens anders zoals ik het hier post. Dat er op een gegeven moment beperkende factoren zijn weet ik. Het is Samsung PC3200 2x512 dual channel en volgens mij kun je daar best wel wat mee want zulke slechte chips zullen het wel niet zijn. De specs staan trouwens bij mn specs hier op tweakers...

CPU: Intel Pentium 540 775 3200 Mhz (16x200MHz)
RAM: Samsung PC3200 512 (x2 dual channel,200MHz)
MOBO: Asus P5GD1-VM
CHIPSET: Intel i915P/i915G
VGA: MSI ATI RX600XT
HD's: Maxtor 6Y160MO/6B160MO (sata, geen raid opstelling)

Core speed nu: 3192 MHz
FSB: 199.5
Bus speed: 798 MHz
enz. maar ik denk dat dit genoeg specs zijn. zijn standaard waarden

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 22:30 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het is waarschijnlijk je ram dat niet verder wil..

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:32
Je kunt best nog wat meer info over je systeem geven. Wat voor ramgeheugen heb je?
Als je van die cheape hebt zoals twinmoss kan dat wel eens de beperkende factor zijn

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
Het zou ook handig zijn als je even zegt wat voor voeding je hebt? Want P4's gebruiken zoiezo al veel stroom.

en clockgen is voor nForce 3 en 4 chipsets.Dus niet voor intel chipsets.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is een Aopen 350 watt. En als je naar de website van clockgen gaat zul je zien dat ie zeker wel intelchipsets support. Er staan tich moerderborden op :)

• FiXeR.nl
  • Niet online
Voeding is te slap, en ram waarschijnlijk ook ;)

Clockgen is er wel voor intel!

Verwijderd

Nu heb ik ook gezien dat Asus voor de 550 en 560 P4's een bios heeft gemaakt die de proc unlocked zodat je deze wel kan overclocken. Voor een 540 heb ik daarover niks kunnen vinden.
Stop ook maar met zoeken want dat bestaat gewoon niet :D

En op Oc' gebied , kan je je memory op bijv 333 laten draaien, waarop je je fsb omhoog schuift naar ongeveer 240 wat op een 200MHz memory uitkomt, zo blijf je binnen de specs van je geheugen. Vergeet niet je P4 een prikje stroom extra te geven :>

/me heeft zo z'n Athlon 64 3200+ @ 2.4GHz draaiend. Werkt harstikke goed, zolang je je CPU maar voor voldoende prik zorgt.

Verwijderd

Het lijkt me alleszins niet aan de cpu of het moederbord te liggen.
Ik heb dezelfde CPU op een ASUS bordje, en ik krijg hem vlot naar 3800.
Vanaf 4000 begint mijn RAM-geheugen me parten te spelen.
Maar een 20% overclock moet toch goed haalbaar zijn met deze CPU.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

FiXeR.nl, ik zie dat je erg snel conclusies trekt in dit topic, zonder ze ook maar verder te kunnen onderbouwen. Graag zie ik uitgebreidere reacties of geen. Hier heeft namelijk niemand wat aan :) Als je denkt dat het de voeding is, onderbouw deze mening dan waarom dat zo is.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• FiXeR.nl
  • Niet online
Het is een 350 Watt voeding, en intels slurpen heel wat energie!

350 is dan ook het minimum.. probeer het met een andere voeding!

(zo beter?)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Kan je trouwens met dat moederbord niet gewoon in de bios overklokken?
Dat verhaal dat je hebt gevonden van dat je niet verder dan 10% kan overklokken is natuurlijk onzin :) En trouwens is een fsb van 210 maar een overklok van 5% ;)

Zie anders ook: [rml][ OC / Ervaringen] P4/CeleronD Prescott Socket775 OC topic[/rml]

[ Voor 25% gewijzigd door Haan op 23-11-2005 16:56 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb de link(en) doorgelezen en volgens mij moet ik mijn doel van 3400 Mhz kunnen halen.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.html?i=2092
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2124

Dat er dus een lock van maximaal 10% overclocken inzit in de chipset is dus waar maar als ik mn systeem zet op fsb 220 x 16 = 3520 MHz. dus 3400/16 = 212.5 dus dan heb ik mijn doel bereikt.
Volgens mij kan ik niet hoger dan 10% gaan sowieso omdat ik anders problemen krijg met mn vga en sata

Zou het echt nodig zijn om de voltages bij zon waarde omhoog te laten gaan?

Verwijderd

Ik denk dat je toch even beter moeten kijken in de bios van je moederbord B)

Als je tot 10% kan overklokken moet je ook handmatig de FSB, Voltage & AGP / PCI-E speeds kunnen aanpassen :)

• FiXeR.nl
  • Niet online
Nou, als je je PCI lock aanzet.. is er niks aan de hand met je VGA en sate, ik heb hier mijn FSB ook op 242 staan... die myth is al busted..

Tsja, 10 %, dat is niet echt veel.. maar toch.. probeer eerst in windows... AI Overclock even of het lukt, en daarna het in te stellen in de BIOS!

Verwijderd

Topicstarter
Ja jongens ik weet het ik ben een noob

ik probeer het maar van overclocken in de bios heb ik al helemaal geen kaas gegeten.
Had m net dus op FSB 212.5 gegooid met clockgen maar hij liep een halve minuut later al vast :P
Ik ga dus even een paar links zoeken/lezen met het overclocken in de bios en dan kom ik weer terug.

Tips voor links zijn zeer welkom!
;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die link ook al doorgelezen en er ook kennis van gedaan maar verder heb ik er niet veel aan. Ik heb wel doorgezocht op internet en ben een forum tegengekomen van iemand met hetzelfd mobo als mij. Maar hem werd aangeraden een ander mobo te kopen aangezien alle functie betreffende overclocken in de bios gelocked zijn. Balen man aangezien die 10% waarde ook niet werkt ook al blijf je eronder. Er zou toch een manier moeten zijn... |:(
Ik kan er verder echt niks over vinden

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
als je gewoon al die Asus progsels uitzet, je voltage met 0,05 omhoog knalt (of 0,1V) en dan gewoon je FSB op 210 zetten. Dat kan elk moederbord met elke Intel chipset. Dus gewoon ' zelf' doen en niet de Asus AI Overclock gebruiken!
Succes

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zie echt niet waar ik in de bios de zaak handmatig kan instellen. Heb mn bios geupdate naar de nieuwste versie (1004) en nog steeds is alles grijs bij de proc instellingen. Ik had gelezen dat je dan de CPU unlocked zou kunnen krijgen en heb het dus geprobeerd.

Wat zijn dan Asus progsels?

Ik ben nieuw met overclocken en zit nu echt vast. Heb internet afgestruimd enz.enz. en weet nu echt niet hoe t verder moet. Zou iemand me stap voor stap op weg willen helpen of hints en tips geven?PLZ :X

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
misschien kan je de overclock faq bekijken ? overclock faq

anders lijkt warmte wel iets dat voor jouw processor een probleem kan zijn ....

[ Voor 25% gewijzigd door successor op 26-11-2005 10:56 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Als je kan uitvogelen welke PLL Chip je hebt kan je het beste dit progje proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 10:58:
Als je kan uitvogelen welke PLL Chip je hebt kan je het beste dit progje proberen.
Bedankt!

De PLL is ICS 954199 en dan staat er in het rood: Deze PLL heeft een voortreffelijk stemmen optie!Gebruik dit best omdat het betrouwbaarder is!

Die opmerking lijkt me positief maar als ik op de button klikt waar "voortreffelijk stemmen" in staat krijg ik een waarschuwing dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade. Maar ik mag toch aannemen dat ie niet gelijk een waarde instelt?

Verwijderd

Als je op Ok drukt wel ;)

Het is me zelf nog nooit voorgekomen een kapot moederbord door dit soort progjes maar als het fout gaat dan slaat je systeem in 1 keer vast en is een reset nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik eruit krijg als het programma zeg maar zelf finetuned. Dus de optimale waarde.

http://www.uploaden.nl/to...hriscjw&p=10862_62142.jpg

Dus volgens mij kan ie dan niet hoger? Heb daarna ook op ok gedrukt maar er gebeurde niks

• -ErikE-
Ik heb je moederbord boekje even doorgelezen en op het scherm van de proc. informatie. Dus waar de kloksnelheid, cachegeheugen enzo staat, kan je niks veranderen. Dat leest ie namelijk uit.

Ik denk dat je in het scherm moet zijn met de DRAM instellingen, en dan niet met de CAS enzo gaan rotzooien (want, no offense, dat gaat zo te horen waarschijnlijk mis ;) ) Maar zie eens of je daar ook iets met "system speed" ofzoiets kunt vinden. Alles wat op "200mhz" "800mhz" lijkt, is waarschijnlijk wat je hebben wil. Als je de "200" waarde kunt veranderen in "333" dan is het niet degene die je zoekt, want dan is het je geheugensnelheid. Je moet een "200mhz" waarde zoeken die je PER mhz kan veranderen.

Schiet me ineens te binnen: dit scherm zou je heel goed in je AI Overclock menu kunnen vinden. Waar je dus die OC op 10% hebt gezet. Zet hem nu op 'manual' in plaats van 'auto' (of iets dergelijks). Voer nu langzaam de waarde van 200 omhoog. (hij is er OF in een keer bijgekomen zodat je `m kan veranderen, OF hij was er al en grijs, en wordt nu wit ;) )

En dat 915P/G chipsets niet kunnen overclocken is natuurlijk |:( want er zijn tig revieuws van borden te vinden die gigantisch ver overclocken (juist van ASUS). Ikzelf kan je uit eigen ervaring vertellen dan een 915G meer dan in staat is om de 266 (1066) fsb te draaien!

Verwijderd

Topicstarter
...CAS enzo gaan rotzooien (want, no offense, dat gaat zo te horen waarschijnlijk mis ;) )...

haha, daar zou je misschien weleens gelijk in kunnen hebben. ;) dat komt later wel.

Maar dat Al Overclock programma. Is dat ergens te downloaden? Ik lees op Asus dat sommige mobo's zoiets hebben. Maar ik kan er verder niks over vinden. op google ook niet, het word wel een paar keer genoemd maar ook niet echt veel. Ik wilde eerst dit proberen aangezien ik in de bios niks kan vinden wat betreft MHz's wat je zei. Misschien dat het dan te voorschijn komt? Ik heb het toch goed als ik moet zoeken in de bios? Ik bedoel er zijn toch niet meer (verborgen) schermen die je kunt opvragen tijdens het opstarten? Ik heb de bios echt al tich keer doorgekeken en daarbij mijn handleiding ook. Ook de online handleiding aangezien er misschien verschil onderling zou kunnen zijn. Het enigste wat ik kan vinden (betreft ram) zijn de RAM timings die op auto staan (3.3.3.8 zeker) dus dat zal wel goed zijn. Al Overclock zal wel een gratis programma zijn? Weet iemand dan misschien een link? _/-\o_

(Misschien vervelend dat ik GOT al helpdesk lijk te gebruiken maar ik zou echt niet weten waar ik anders kennis op kan doen :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 22:58 ]

• -ErikE-
hmmz, AI overclock is een automatisch overclock programma dat werkt met procenten. Je zegt in je startpost dat je je proc. 10% hebt geOCd dmv. 'iets' Wat dat iets is zeg / omschrijf je niet duidelijk, dus ik ging ervanuit dat het je BIOS was. Dit is kennelijk niet het geval.

Programma`s die vanuit windows werken zijn NIET aan te raden. Leuk voor een keertje en voor een mhz of 100 extra (op een schaal van 3200 dus), maar niet om constant over te clocken, ze passen de waarde namelijk pas aan als ze geladen zijn in windows, een BIOS OC wordt al toegepast als je de PC aanzet.

Ik denk dat OF je moederbord op de een of andere manier echt niet Overclocken toestaat. Bizar, maar het is ook een alles-in-een bordje die niet echt gemaakt is voor OC`en. `k weet niet wat je voor kast hebt, maar ATX bordjes hebben deze opties 99% van de gevallen wel. Voor onder de 100 euro heb je al een P5GD1-Pro (i915P). Deze heeft wel alle OC opties die je zoekt en ik net beschreven heb.

OF je zult nog eens DUIDELIJK moeten uitleggen hoe je die 10% OC eerst realiseerde, want ik denk toch dat je iets over het hoofd ziet. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die 10% die ik eerst "realiseerde" was met clockgen en daar kon ik alleen de FSB veranderen, simpel prog. Hij sloeg ook gelijk vast. Wat die kast betreft: Ik heb dus net een matx kast gemod, aluminium frontpaneel laten maken en genoeg ruimte gecrëeerd voor een 7700 zalman. Airflow enz.
Dus wilde ik het wel bij matx houden. dus als het niet gaat dan gaat het niet. Misschien dat zon ander mobo daarom een pro heet. Heb trouwens dit (ineens!) gevonden:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=900405&page=1

Daarbij staat bij mijn mobo: * = No Overclocking Options (DRAM Timings and vDIMM aside). |:(

Asus P5LD2-VM wel dus ik denk dat ik daar dan voor ga :)

Dus ik denk dat het einde verhaal is. In ieder geval bedankt voor (jullie) je hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 18:06 ]

Pagina: 1