Toon posts:

[LAPTOP] Harddisk resoneert in bepaalde positie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk altijd vrij kort door de bocht met harddisken... het moet goed zijn of hij mag weggegooid worden.

Ik heb met een Hardeschijf in een laptop een probleem dat deze in bepaalde posities wat zoemt. Ik zeg dan dat er iets aan loopt, maar het kan natuurlijk ook resonantie zijn (wat mij ZEER onwaarschijnlijk lijkt)

De laptop staat veel aan, gaat eigelijk niet uit sinds een maand of 6. Laptop HD's schijnen hier alleen niet op gemaakt te zijn, ach had hij maar geen HD moeten worden... ik koop het ding om te werken... dus ja... werken zal hij >:)

Ik heb de laptop een dag lang laten testen zonder enige fouten op de schijf. Met een UMBCD, van verschillende merken ook geen fouten. De fouten zullen bij mechanische problemen later op de HD pas optreden als je het mij vraagt.

Soms doet hij het, wanneer ik de laptop zachtjes op mijn hand wat draai hoor je hem dan weer iets meer, dan weer iets minder...

Wat denken jullie hiervan ?

Verwijderd

'Laptop HD's schijnen hier alleen niet op gemaakt te zijn, ach had hij maar geen HD moeten worden... '

:P uhhh ja, en nu vraag je je af hoe het kan dat ie resoneerd in een bepaalde positie
..

..

gokje, slijtage?
vergeet niet dat hd's in een laptop meestal niet (mee)gekoeld worden, als je hem dus vaak/continue belast - heb je aanzienlijk meer last van slijtage

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 02:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 02:43:
'Laptop HD's schijnen hier alleen niet op gemaakt te zijn, ach had hij maar geen HD moeten worden... '

:P uhhh ja, en nu vraag je je af hoe het kan dat ie resoneerd in een bepaalde positie
..
Ik bedoelde eigenlijk het dag en nacht aan staan ;)
..

gokje, slijtage?
vergeet niet dat hd's in een laptop meestal niet (mee)gekoeld worden, als je hem dus vaak/continue belast - heb je aanzienlijk meer last van slijtage
Sommige laptops worden echt vreselijk heet, een Toshiba heb ik er eens om verkocht. Ik zit toch wel eens aan van die laptop-koelers te denken... die maken volgens mij alelen vreselijk veel herrie.

Verwijderd

ik heb er hier een staan van antec, die zilveren X koeler - doet het redelijk
geluidsniveau is ook wel redelijk (kweet niet hoeveel db) voor mij iig acceptabel

maar alsnog word je hd dat niet echt goed gekoeld, wat je het beste volgens mij kan doen is je klepje
(als ie er aan de onderkant in hangt onder een klepje dan...) modden, gaatjes er in te boren
of te frezen (dremel oid, uiteraard heb je nu nogsteeds een airflow onder dat ding door nodig....)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 03:06 ]

Verwijderd

Koeling zit wel snor voor een 2.5 inch schijfje hoor :>

Die dingen zitten niet voor niks in een halve Alu casing ingebouwd, En zo warm als Desktop schijven worden ze echt niet. Je zal eerder moeten kijken naar de rest van het systeempje wat de warmte veroorzaakt, tis niet alleen je schijf hoor :X

Anyway, de meeste schijven zijn niet eens gebouwd voor 24/7, meestal is dit maximaal 6 uur op een dag dat zo'n schijf aan mag staan, bij laptop schijfjes zullen deze waarden wel anders liggen, mischien nog vaak minder zelfs.

En ja met je vraag mbt resoneren, dat is normaal... Dat ervaart mijn laptop ook als ik 'm een stukje scheef hou en je kan er weinig aan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 03:11:

En ja met je vraag mbt resoneren, dat is normaal... Dat ervaart mijn laptop ook als ik 'm een stukje scheef hou en je kan er weinig aan doen.
Is liev :>

Verwijderd

Topicstarter
Hij knort nu de gehel tijd, HD-activity is ook erg hoog.

Ik vertrouw die HD niet meer.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:23

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 08:19:
Hij knort nu de gehel tijd, HD-activity is ook erg hoog.

Ik vertrouw die HD niet meer.
als je hem niet meer vertrouwd, vervangen.
of anders backuppen :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op maandag 21 november 2005 @ 08:23:
[...]

als je hem niet meer vertrouwd, vervangen.
of anders backuppen :)
Jazeker, 100GB is alleen niet zo goed leverbaar... 120GB is maar 4200rpm :(

Maar het is net een slijptol als je hem voorzichtig draait >:)

edit:

De naald begint nu ook al te piepen... het wordt echt tijd voor een 7200rpm.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2005 08:48 . Reden: slijptol ipv circelzaag ]

Verwijderd

Dat zijn de koppen over de platters.. klinkt idd als een slijptop :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:34:
Dat zijn de koppen over de platters.. klinkt idd als een slijptop :P
DMA kan niet eens meer gedetecteerd worden... :9

Verwijderd

Dus verneuk jij graag je schijfje ? ;(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 05:54:
Dus verneuk jij graag je schijfje ? ;(
Het is nu de test... hoe vaak start hij nog op >:)

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
www.panterasoft.com hdd health. Dit tooltje probeert een "end of live" te berekenen aandehand van wijzigingen in de smart waarden. zou zeggen bekijk het eens

Grutte Pier fansels

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
RutgerM, 100GB is nu bij Computerland in 7200rpm 8MB verkrijgbaar. Ze hebben er momenteel een of ander actiemodel met zo'n schijf. Misschien is dat wat voor je?

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 07:41:
RutgerM, 100GB is nu bij Computerland in 7200rpm 8MB verkrijgbaar. Ze hebben er momenteel een of ander actiemodel met zo'n schijf. Misschien is dat wat voor je?
Klinkt goed !! ik zit even op hun site te kijken, maar hij staat niet bij de notebooks, waar zag jij hemstaan ?

Dank je wel overigens !
BredeP schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 07:41:
Probleem is dat ik er linux op draai, ik zal eens kijken welke tooldaar geschikt voor is. IK draaide overigens sinds gisteren de meest bekende linux-monitoring-tool, was meer voor de load enzo..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 07:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag een 60GB 7200rpm rijker :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 03:11:
Koeling zit wel snor voor een 2.5 inch schijfje hoor :>

Die dingen zitten niet voor niks in een halve Alu casing ingebouwd, En zo warm als Desktop schijven worden ze echt niet. Je zal eerder moeten kijken naar de rest van het systeempje wat de warmte veroorzaakt, tis niet alleen je schijf hoor :X

Anyway, de meeste schijven zijn niet eens gebouwd voor 24/7, meestal is dit maximaal 6 uur op een dag dat zo'n schijf aan mag staan, bij laptop schijfjes zullen deze waarden wel anders liggen, mischien nog vaak minder zelfs.

:? hoe moet ik dan op een computer werken? ik werk 9uur(perdag) achter elkaar op me notebook, het zou wel slecht zijn als ze dan sneller slijten...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:20:
[...]

:? hoe moet ik dan op een computer werken? ik werk 9uur(perdag) achter elkaar op me notebook, het zou wel slecht zijn als ze dan sneller slijten...
Stoppen met werken ?? :+

Ik denk dat de latop nog steeds voor "mobiel" gebruik bedoelt is. Ik werk dagelijks achter 2 van die dingen en dat monitor-tooltje dat ik op deze machine wel kan gebruiken riep ineens dat mijn HD warmer was dan 46 graden...

Een Toshiba Tecra 8100 stond er om bekend zo heet te worden dat je deze niet meer vast kon houden, was normaal volgens de reparatie-centra en daarom kreeg ik ook 2x een nieuw moederbord.

Ja sorry.. maar de laptop is er voor mij,ik niet voor hem... Dan slijt hij maar sneller !

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hang ik net beide HD's aan een normale PC met convertertjes, krijg ik meteen de S.M.A.R.T melding dat ik snel mijn data moet backuppen want die HD is aan het doodgaan...

:? :? Dat ze dat niet in de POST van een Laptop hebben gebouwd !!!!! :? :?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Sommige laptops hebben het wel (ik ken iemand met een Sony laptop die altijd aangeeft dat de harddisk kapot is, maar dat gaat al meer dan een jaar goed... een keer is die laptop in een koffer omgevallen). In dat geval is het zelfs niet uit te schakelen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd, laptop deed het nu ok... I think he is RIP :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:20:
[...]

Stukje uit de Faq Gequote
Wijze van gebruik
IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF. De IDE schijven zijn uitermate geschikt voor de PC van Jan met de Pet en zijn gezinnetje die de PC hooguit 8 uur per dag gebruiken en gewoon erop mailen, surfen en office-zut doen. Wanneer je 24/7 zit te downloaden, filesharen, encoden, etc, dan ben je way much beter af met SCSI schijven of SATA schijven met SCSI kwaliteit (zoals de WD Raptor en Maxtor Maxline III). Het geinvesteerde geld verdien je met de jaren terug.
Tuurlijk kan je 9 uur p dag met je schijf werken, gaat er alleen om dat Ide's er niet op gebouwd zijn om 24/7 mee te zitten werken (dus continue bezig zijn), hiermee word de levensduur van een schijf aanzienlijk verkort. Ik heb nog nooit echt een probleem schijf meegemaakt alleen 1 keer door m'n eigen fout was die schijf overhit geraakt, na afkoeling werkte de hele (!) schijf niet meer en na een poging tot vriezing kreeg ik iig de data nog terug, maar dat is een verhaal anders :P

En over koeling :>

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/Got/hd2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/Got/maxtor.jpg

Ken zo ook m'n errors hier hoor :P .. dat laatste was trouwens veroorzaakt door in een case met veels te slechte koeling, en een halve dag quickparren...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 08:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gek met die HD. De Partition-table bestaat wel maar is beschadigd denk ik. Er staan echt nog onwijs veel bestanden op... ik laat voor de grap eens Easy Recovery er op los om te kijken wat er qua data nog beschikbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de HD gaan testen... na eindelijk een goede bootcd te hebben.. PC wilde het niet goed downloaden.

Alle Partities waren prima te benaderen met Knoppix :) Ik heb de HD toch maar even een middagje in de vriezer gelegd om enig probleem met niet beweegbare koppen tegen te gaan... ach hij doet het verder prima... denk ik hemmaar weer verkies boven mijn 60GB 7200rpm :+

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
een vriezer... da's zo enorm 1986. Huidige schijven lusten dat niet echt meer. Het enige dat je met een vriezer kunt maken is ijs. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HunterPro op 24-11-2005 07:32 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 03:05:
ik heb er hier een staan van antec, die zilveren X koeler - doet het redelijk
geluidsniveau is ook wel redelijk (kweet niet hoeveel db) voor mij iig acceptabel

maar alsnog word je hd dat niet echt goed gekoeld, wat je het beste volgens mij kan doen is je klepje
(als ie er aan de onderkant in hangt onder een klepje dan...) modden, gaatjes er in te boren
of te frezen (dremel oid, uiteraard heb je nu nogsteeds een airflow onder dat ding door nodig....)
over laptopkoeling gesproken, check mijn oplossing

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op donderdag 24 november 2005 @ 07:31:
een vriezer... da's zo enorm 1986. Huidige schijven lusten dat niet echt meer. Het enige dat je met een vriezer kunt maken is ijs. :)
Wel eens gehoord hoe je een Kruk-as-lager van een Kruk-as af krijgt ? Metaal is sinds die tijd niet veranderd hoor ;)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 08:08:
[...]

Wel eens gehoord hoe je een Kruk-as-lager van een Kruk-as af krijgt ? Metaal is sinds die tijd niet veranderd hoor ;)
een krukas en krukaslager hebben geen micro-electronica aan boord, en hebben weinig tot geen last van condens. :)

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op donderdag 24 november 2005 @ 08:10:
[...]

een krukas en krukaslager hebben geen micro-electronica aan boord, en hebben weinig tot geen last van condens. :)
Nee maar wel draaipunten en lagers... daar ging het me net even om ;) Lagers worden strakker dus het draait allemaal even goed. Als je weet hoe met condens om te gaan kan er weinig mis gaan...

So be it... gelukt toch ? Bewijs het tegenover gestelde maar dan :+
Pagina: 1