[HD] Maxtor diamond plus 9

Pagina: 1
Acties:

• Rahxephon
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-04-2021
Hallo,

Ik heb mij een nieuwe hd gekocht van maxtor. Dimond plus 160gig 8mb cache SATA.
Ik heb windows xp sp1. Mijn pc lijkt de harde schijf niet te zien. Ik zie in explorer enkel de harde schijf waar win xp op staat. Nochthans is de schijf correct aangesloten, en heb ik de handleiding nauwkeurig gevolgd. Voor de installatie heb ik maxblast 4 gebruikt zoals aangeraden door maxtor maar het lukt nog steeds niet. Kan iemand mij hiermee helpen?

ps: ben noobje

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je leest de handleiding maar niet eerst de FAQ van dit subforum?

OM FAQ / Beleid » Mijn nieuwe HDD staat niet in Deze Computer, wat nu?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Rahxephon
Deze had ik inderdaad niet gelezen sorry. Maar de faq heeft me eigenlijk niet verder geholpen. Ik krijg de hd nergens te voorschijn. Ook niet met de aangeraden tools in de faq. Ik heb partition magic geprobeerd maar deze ziet ook enkel c:.

Ah ja dit ben ik vergeten zeggen. in bios vind ik niets dat verwijst naar SATA aansluitingen. Zou dit het kunnen zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Rahxephon op 21-11-2005 10:03 ]

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik neem aan dat de HD op de onboard controler van je moederbord zit
- heb je de drivers van de controler geïnstalleerd?
- heb je de HD in de controler toe gevoegd?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29

Shaggy

Misantroop pur sang

Begin eerst eens met je specs.

Zonder moederbord kunnen we weinig zeggen, en idd de FAQ...

Making an ass of myself since the 70's

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Rahxephon schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:54:
Deze had ik inderdaad niet gelezen sorry. Maar de faq heeft me eigenlijk niet verder geholpen. Ik krijg de hd nergens te voorschijn. Ook niet met de aangeraden tools in de faq. Ik heb partition magic geprobeerd maar deze ziet ook enkel c:.

Ah ja dit ben ik vergeten zeggen. in bios vind ik niets dat verwijst naar SATA aansluitingen. Zou dit het kunnen zijn?
Ondersteunt je mobo wel sata schijven?

Goedkoop bellen via VoIP

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MensionXL schreef op maandag 21 november 2005 @ 17:48:
[...]

Ondersteunt je mobo wel sata schijven?
Als hij überhaupt de schijf fysiek heeft aangesloten, dan is dit wel het geval, lijkt me :+

Voor SATA controllers heb je in regel drivers nodig. Bekijk eens de bij het moederbord geleverde CD of download van de website van de fabrikant van het moederbord of de SATA controller :) Soms moet je de SATA controller via de BIOS inschakelen en de schijf laten detecteren door de BIOS. Uitleg hiervan staat uiteraard in de handleiding van het moederbord B)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 21-11-2005 18:53 ]

• Rahxephon
Ik ben alle software van maxtor msi en intel afgegaan en heb geen gepaste driver gevonden. Ik heb ook op de cd gekeken van mijn mobo maar daar staat geen driver op voor een sata controller. Wat vreemd is aangezien ik wel een cotroller heb waar sata bij staat. (controller dewelke ik wel terug vind in apparaatbeheer is een ultra ata controller van intel).
Specs:

mobo: microstar ms-6728
chipset: Intel 2570 rev 2
bios: American Megatrends V3A
processor: intel P4 2.4

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Je MSI mobo heeft een 865PE chipset van Intel. Voor een SATA controller wordt in XP een RAID driver gebruikt. Die vindt je wel bij Intel...http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=961

Succes bij het rondsnuffelen op de Intel site.

[ Voor 15% gewijzigd door Edgarz op 22-11-2005 23:58 ]

• Rahxephon
Ik heb al deze drivers reeds getest. Geen van de mogelijkheden werkt. Ik krijg steeds de melding dat de software niet compatible is met de hardware. Toch bedankt voor de reactie. Heeft er nog iemand een idee? Zeg me aub van wel !!!.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Dit staat bij de omschrijving van je mobo op internet:

On-Board IDE
Dual Ultra DMA 66/ 100 IDE controllers integrated in ICH5
Supports PIO, Bus Master operation modes
Can connect up to four Ultra ATA drives
Serial ATA/150 controller integrated in ICH5
Up to 150MB/sec transfer speeds
Can connect up to two Serial ATA drives

Er moet dus in de BIOS een optie staan voor het aan-/uitzetten van SATA. Wat zegt de handleiding eigenlijk en heb je de meest recente BIOS? Je kunt dit op www.msi.com.tw checken met de LiveUpdate functie. Er zijn blijkbaar 2 versies van jouw mobo, met verschillende chipsets (685G en 865PE). Bij de 865G chipset is SATA standaard, bij de 865PE staat wel een opmerking op de site: " Serial ATA/150 RAID 0 and RAID 1 (Optional, Only ICH5R Chipset)" .

• Rahxephon
Ik zou jullie graag bedanken voor de hulp. Ik heb ze eindelijk aan de praat gekregen!!!!! (of beter gezegd jullie lol). Het was idd een van de settings in bios. Had er niet direct aan gedacht dat ik bij chipset settings (of iets dergelijks) moest gaan zoeken. Dank aan jullie allemaal.

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06-2025
Hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem en met hetzelfde bord. Heb een MSI met een 865PE chipset.
Heb net een Maxtor SATA 300GB schijf gehaald en aangesloten. Mijn Bios ziet um en de SATA poorten zijn enabled. Alleen windows ziet mijn schijf dus niet. Ik heb die RAID drivers geprobeerd alleen die geven de melding dat er geen geschikte hardware aanwezig is (je moet d8 ik dan ook een ICH5-R southbridge hebben en ik heb de ICH5).

De topic starten heeft het probleem blijkbaar opgelost, dus ik zou graag willen weten hoe of iemand anders die het weet.

Alvast bedankt.....

Flickr

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Ga eens even na of je de nieuwste chipsetdrivers hebt geinstalleerd in XP.
daarna via ' computermanagement' - schijfbeheer (diskmanagement) kijken of de schijf zichtbaar is. Wellicht dat hij nog actief moet worden gezet.
Pagina: 1