sharkzor schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:49:
[...]
Heb je nogsteeds geen garantie dat het in de toekomst met die hardware weer mis kan gaan (ik noem nu weer de xifi kaart...).
nog een voorbeeld uit eigen ervaring: ik kocht in de begin tijd van de athlon 462 een athlon 800mhz met een abit kt7. niet stabiel te krijgen die handel. ben ik een maand (ach, zo goed was ik toen nog niet) mee bezig geweest tot ik er achter was dat het de isdn kaart was die de crashes veroorzaakte. let wel, deze draaide in een intel systeem (440bx) daarvoor prima.
de fout zat hem weer in die verdamde via chipset. eigenlijk zijn zo'n beetje alle amd problemen aan de chipset te wijten. Dat is denk ik ook het hele probleem. amd maakt zelf geen chipsets meer. Intel wel en weet precies hoe ze hun processor moeten ondersteunen.
Als amd nou weer eens zelf chipsets ging maken....
Helaas wil dat niet zeggen dat er daadwerkelijk goede chipset komen. De eerste AMD Irongate chipsets hadden hier en daar ook problemen i.c.m. bepaalde hardware.
RagaBaSH schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:23:
[...]
Ik denk dat de huidige staat van de techniek gewoon zo is dat er meerdere richtingen gekozen zijn voor het bereiken van CPU preformance, Intel had/heeft de verkeerde strategie gekozen... dit blijkt uit het feit dat AMD een gelijkwaardig presterende CPU kan bouwen voor een lagere prijs.
Intel heeft ook geprobeerd om RIMM (Rambus) 'in de markt te drukken'. Dergelijke geheugenmodules zijn extreem duur terwijl de prestaties niet eens zo supergoed zijn. DDR-SDRAM was en is een veel beter alternatief

Wat veel mensen al roepen is dat Intel de Pentium M architectuur verder moet uitwerken. maarja, vertel jij een board of directors dat je al 4 jaar de verkeerde kant op aan het R&D`en bent? ik ook liever niet

Er waren al analysten, hobbyisten en Tweakers (

) die tijdens de introductie van Netburst (ofwel, de architectuur van de Intel Pentium4) al zeiden dat de architectuur niet zo goed was.
Intel heeft geruime tijd aan die Intel Pentium 4 'Willamette' gewerkt. Daar zit veel geld in en dat geld moet er ook uit gehaald worden. De 'Northwood' was ook een goede verbetering en heeft enorm veel geld in het laatje gebracht. (De Prescott daarentegen ook, zeker omdat deze goedkoper is om te fabriceren).
Kortom, chipset makes the CPU. op het moment heeft AMD gewoon sterke kaarte in handen. geen reden om ze te mijden.
De chipset is van essentieel belang, net zoals de voeding, de koeling, het geheugen en alle andere onderdelen van een PC
(Een goede chipset i.c.m. met onstabiel geheugen kan bij wijze van spreken niets)
Ik ook vrij weinig. Ligt o.a. aan zowel software als de hardware.
Na een hele rij Intel en AMD 8086/8088/286/386 (met Weitek co-processor !!!)/486(slc/dlc/sx/dx) processoren heb ik een K6-2 300MHz en een K6-2 400MHz gehad. Toen naar een Duron 800MHz gegaan op een KT266 chipset. Later vervangen door een 1000MHz model en met de koop van een bord met AMD chipset een Athlon XP 1800+ gekocht. Moederbord vervangen door een KT266a, KT333a en later KT400 exemplaar en intussen een XP 2400+ gekocht. Nu zit ik al anderhalf jaar op een ruim overgeklokte 3000+ op een nForce 2 bord en ik ben nog steeds tevreden. Spellen draaien prima, 3D rendering gaat soepel, fotobewerking is geen probleem.
Iemand die
niet zegt dat een VIA KT266A onstabiel is. Ik heb eerder een ECS K7VTA3 Rev3.0 gehad met een VIA KT266A chipset. De PC draaide uiterst stabiel. Hierbij moet ik zeggen dat ik wel 'mainstream' hardware had, ofwel, geen speciale danwel obscure hardware

Ik denk dat als jij posts bekijkt op GoT, je dat heel selectief doet... Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen dat 9 van de 10 mensen met problemen op GoT een AMD systeem hebben... En als dat wel zo is, dan lijkt het mij niet dat van 9 van de 10 van die mensen het aan de processor of het moederbord ligt. Dus da's een beetje kromme conclusies trekken.
Inderdaad, een topic met de titel 'AMD Athlon onstabiel' doet voor de leek vermoeden dat de AMD Athlon processor onstabiel is. Vaak zie je aan de gebruikte hardware en/of de probleemomschrijving al dat het niet aan de AMD Athlon processor ligt

Als mijn geluidskaart stoort met mijn videokaart en ik kom op GoT om hulp vragen en ik post dat ik een AMD systeem heb, dan ligt dat toch niet daaraan ?
In 99% van de gevallen niet nee. Tenzij een bepaalde driver niet samenwerkt met een AMD processor. Veel van die drivers werken dan ook niet met VIA/Cyrix processoren. Ergo : Eerder een driver-issue dan CPU gerelateerd.
Verder beschouw ik mijzelf allang niet meer als hobbyist met mijn "Budget" AMD systeem en de grenzen van mijn hardware zoek ik zelf op. En die liggen bij de ene processor wat hoger dan bij de andere (ik heb een Celeron gehad die nog geen 10MHz verder wilde, mijn 3000+ doet met gemak 300MHz erbij). Maar dat de grenzen bereikt zijn betekent ab-so-luut niet dat je dan een instabiel systeem krijgt. Niet per definitie in ieder geval. En het betekent zeker niet dat daardoor je hardware stuk gaat (want het komt een beetje op me over dat je met de grenzen van de hardware bedoelt dat het stuk gaat).
Overclocken met beleid zorgt inderdaad niet voor een onstabiel systeem. Ik heb hier verschillende PC's staan met overclockte hardware. Als je alles binnen de perken houd en enigzins ervaring hebt met overclocken is er niets aan de hand

Dit is overigens niet om te patsen of iets, maar je wilde je stelling graag tegengesproken hebben, en ik denk dat ik op dat vlak toch aardig wat in te brengen heb wat ervaring betreft.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik wel altijd een beetje een "goedkoop is duurkoop" instelling heb gehad als het op computeronderdelen aankomt. Veel MSI gebruikt (moederborden, videokaarten) en later overgestapt naar voornamelijk Asus.
Een ASUS moederbord hoeft niet zozeer stabieler te zijn dan een ander moederbord. Ten tijde van de Intel 850 chipset waren er een aantal moederborden geïntroduceerd. Het Intel moederbord had een 6 laags PCB, het Gigabyte moederbord had ook een 6 laags PCB. De rest van de fabrikanten (waaronder ASUS) hadden een 4 laags PCB.
In dit geval waren Intel en Gigabyte 'beter' qua hardware. Immers leverde het dikkere PCB in sommige gevallen een stabielere PCB op.
Zelf dingen uitzoeken voordat je iets koopt scheelt ook al heel veel. Als ik een moederbord koop dan ga ik eerst kijken wat ik wil. Dan even bij de fabrikant checken of er compatibiliteitsproblemen zijn met bepaalde componenten (geheugenmodules bijvoorbeeld). Zijn er stabiele drivers voor te krijgen ?
Dat zouden meer mensen moeten doen. Helaas neemt niet iedereen even de moeite om te kijken of verschillende onderdelen daadwerkelijk met elkaar overweg kunnen. Je ziet soms wel eens dat mensen een AMD Athlon 64 S939 i.c.m. DDR-II willen kopen, simpelweg gebrek aan research...
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 02:31:
[...]
Als mensen de insteek van je topicstart niet begrijpen zou je ook eens naar je eigen vraagstelling kunnen kijken. ik vind je topic eerlijk gezegd ook nogal onzinnig. Door her en der te lezen zou je een eigen mening kunnen vormen ipv deze zinloze discussie aan te zwengelen. Zelfde zou je bijv. in een autoforum kunnen doen met de vraag welke auto beter is: ford of opel. eindeloze en zinloze discussie.
Onzinnig, daar denk ik anders over. In dit topic zijn een flink aantal punten aan het licht gekomen en eventueel recht gezet.
Vermoedelijk heeft dit topic veel mensen aan het denken gezet, zeker over het feit dat andere hardware (andere hardware dan een CPU, of zelfs moederbord) óók een rol speelt qua stabiliteit. Zoals ik eerder al gezegd heb, een simpel LEDje kan voor de meest vreemde problemen zorgen. (En dat is serieus waar!)
swampy schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 03:17:
mmm, ik heb 4 computers gehad in mijn leven, lolz klinkt dramatisch. Maar laten we zeggen dat ik eerst een draak van een 32Mhz processor had...boy...toen een mooie P II 400Mhz kon stricken and gevolgd door een P4 ( 2ghz ) pc ongeveer 3 jaar geleden. Als je kijkt in mijn signatuur dan zie je dat ik overgestapt ben, waarom? Reviews lezen en zien dat de Intel processoren niet alleen zeer heet waren geworden en dat ze eigenlijk niet veel extra performance hadden gekregen sinds de P4 ... maar ook nog het energie gebruik. Dat en de dual core optie was niet optimaal want de tweede core werkte alleen goed op BEPAALDE moederborden. ..dus ook nog weinig keuze.
Dual-core processoren van Intel draaien inderdaad niet op elk moederbord/chipset. Echter valt dit allemaal onder research en moet het niet zo'n probleem zijn.
Zie
[rml][ Discussie]Dual core Pentium 4, Xeon en Pentium M :: Welke moederborden?[/rml] voor een lijstje met details en uitleg

AMD dertegen, de reviews waren er niet minder om. in de positieve zin dan. Relatief laag stroom gebruik, de FSB was "afgeschaft", de warmte viel mee. Ook kon je voor...ongeveer elk moederbord kiezen zolang het maar 939 socket was.
Dus de keus was makkelijk voor mij.... AMD was een superieur pad. En tot nu toe geen echte grote problemen, wat opstart problemen maar ja... dat krijg je als je je eigen pc in elkaar zet. Maar alles is hier stabiel en performance wijs in orde.
AMD heeft op het moment van schrijven inderdaad het 'superieure pad' mits de overige hardware van de PC ook compatible is. (En dat geldt ook voor een Intel systeem)
sWORDs schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 03:21:
Ik heb eigenlijk nooit een voorkeur voor AMD/Intel Nvidia/Ati/Voodoo gehad, maar steeds gekeken waarbij ik het meeste waar voor mijn geld had. Stabiliteit heeft altijd voorop gestaan. In het 486/pentium tijdperk was dit een intelbord met intel chip. pIII/K6-2 tijdperk was dit een via bord met PIII (AMD liep al in en heb ook een k6-2 450 op een amd bord gehad zonder problemen) Aan begin van het p4 tijdperk was dit een p4 op een intelbord. Sinds de amd64 is er voor mij geen enkele reden voor een p4 en zelfs alle overige redenen zijn bijna verdwenen sinds de komst van de venice core. Ik denk dat alleen professionele audio/video bewerkers nog een geldige reden hebben om een p4 te gebruiken. De nforce 4 chipset werkt perfect, zolang je maar een nieuwe bios hebt en niet de firewall suite gebruikt. Na de pIII zijn alle via chips die ik geprobeerd heb een drama geweest.
Ik heb ook geen voorkeur qua merk. Ik koop hetgeen wat ik op dat moment kan krijgen voor de beste/prijs kwaliteit verhouding.
Afgaan op een merknaam is in de ICT hardware-markt sowieso niet verstandig (imho). Immers veranderen producten vaak en zullen er nieuwe problemen ontstaan.
Voor ati/nvidia/voodoo is het eigenlijk net zo. Bij de komst van mmx kwamen de eerste echte 3d kaarten, nvidia riva en voodoo. Beide kaarten presteerden ultiem en een duidelijk winnaar was er ook niet. Daarna kwam de voodoo II welke zijn gelijke niet kende. Hierna nam nvidia weer het voor touw welke ze pas bij de geforce 4 en 5 aan Ati overdroegen. En sinds de geforce 6 is het weer Nvidia.
Bovenstaande is MIJN MENING. Kijk dus voor jezelf wat belangrijk is. Stabiliteit kan geen reden meer zijn.
Het lezen van
actuele benchmarks is de sleutel bij prestatie en eventueel compatibiliteit.
Veel mensen zijn nog steeds negatief over XGI, de benchmarks uit 2003 worden nog vaak aangehaald terwijl de huidige drivers veel beter zijn en de kaart dus beter zal presteren en een betere image quality heeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 03:26:
* Thandor is begonnen met een Intel 386 / SX 33 Mhz...
Naderhand naar een AMD 486 DX/2 66Mhz.. Toen een AMD K5 / 133 waarvan ik de cpu nog werkend heb

en erna naar een Athlon 600Mhz, die heeft 1.5 jaar meegedraaid en toen in de verkoop gegaan. M'n volgende setup was een Athlon 1200 die zich gemakkelijk naar 1533 liet klokken en erna overgestapt op Sempron 2400+ die zich overigens ook makkelijk op 2GHz z'n werk deed. Nog geen 3 maanden erna overgestapt op een Athlon 64 3200+ met de nodige hardware. Dus ja eigenlijk bijna heel m'n Computer leven ervaar ik op een AMD platform.
En jouw AMD Athlon XP 2100 'Palomino' dan ?

Niks mis mee zolang je niet de Budget rommel aan gaat schaffen, Altijd wel stabiel geweest..
Tussen budget en 'budgetrommel' zit een hele grote stap. ASRock is budget van de onderste plank, toch draait een ASRock K7S8XE Rev3.0 'AS Rock';ofwel zo stabiel als steen

_JGC_ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:37:
Intel, mja, wat zal ik er van zeggen, die dingen hebben me nooit echt aangetrokken. Echter de laatste tijd heb ik thuis allerlei oude slot-1 Intel dingen draaien. Niets beter dan de i440BX met een 100MHz FSB CPU erop, die dingen raggen altijd door.
De Intel i440BX is inderdaad een chipset die een goede naam heeft. Zelfs de high-end Intel Pentium !!! 'Tualatin' processoren kunnen er nog op

(al dan niet mer wat getweak

)
Tegenwoordig zijn AMD Athlon64 CPUs nogal populair bij tweakers. Krijg je mensen die net om de hoek komen kijken, Sweex kastje met "300W" PSU erin, flinke Athlon64 erin met lekker wat MHz, dikke Geforce 6600GT erin, lekker stroom vreten, maar die PSU zakt gewoon in, of het nou een Athlon64 of een P4 is. Dat je dan voornamelijk ellende met AMD voorbij ziet komen is logisch: zowat iedereen bouwt die krengen, ook mensen die net om de hoek komen kijken.
Inderdaad, bovenste quote is meer een gedeelte van een samenvatting van dit topic

Zelfde idee met harddisks: goh we hebben hier veel Maxtor schijven terug als winkel. Toch leuk als je bedenkt dat Maxtor gewoon snelle en goedkope schijven maakt die elke winkel in het standaard assortiment hebben. Als een winkel dan 50x zoveel Maxtor verkoopt als WD, is de uitval ook gewoon 50x zo hoog.
Uitval, dat is bij processoren niet zozeer het geval. Eerder onstabiliteit door één of ander onderdeel.
Gebruik bij dergelijke post liever een quote zodat men weet tegen
wie je het hebt
Is wel zo makkelijk toch?

El Psycho schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:05:
Nou ik heb gedurende de jaren vrij veel systemen gehad, sommige werkten heerlijk andere minder. Sommige heb ik het probleem kunnen identificeren, sommige niet.
Intel 8088, nooit problemen mee gehad

intel 80486DX2, nooit problemen mee gehad

intel pentium 120, veel problemen mee gehad ( was 1 van de eerste Aldi pc's)
intel Pentium II 350, geweldige pc (had een 440BX chipset, dus wat verwacht je anders

)
AMD 550, veel problemen mee gehad ( was een compaq, dus wat verwacht je anders? (vooral de S3 kaart zorgde voor veel problemen met de drivers ) )
intel Pentium IV 1.2 GHz, qua stabiliteit nooit problemen gehad, maar 't ding was traaaaaaag ( 128 MB RD-RAM is gewoon te weinig en altijd te duur geweest om te upgraden )
AMD Athlon 2200+ ( nooit problemen mee gehad )
AMD Athlon 2800+ ( ook nooit problemen mee gehad, maar mobo is ook nog steeds die van de 2200+, dus da's logisch ).
Secuur zijn met specificaties

. Een Intel Pentium 4 1,2GHz bestaat namelijk niet