ik heb alleen ervaring met VMware ESX server dus ik kan het niet vergelijken met andere programma's maa rik zal mijn bevindingen ff posten
mijn test systeempje: sun s40z server (2 cpu's, 8 gb ram, 1x 10/100 mbit NIC, 1x gigabit NIC)
10/100 mbit switch
workstation met gigabit NIC
als je de demo download dan moet je het bovenop windows ofzo draaien maar als je de volledige versie gebruikt dan heb je dat niet nodig aangezien VMware een aangepaste linux versie gebruikt als OS.
network performance:
opzicht vond ik het netwerk gedeelte heel mooi gedaan! ik zal ff een ascii tekening maken om het uit te leggen.
fysieke topologie:
<wolk> -> switch A -> 2x UTP naar sun server
topologie zoals windows etc denkt dat het is:
<wolk> -> switch A -> Virtual switch -> virtual machines
-> sun server
kortom: hij maakt van 1 NIC een switch en verdeelt op die manier het netwerk.
de netwerk performance was ook niet slecht vind ik. van een virtual machine naar een physical machine had ik een snelheid van ongeveer 9 mb/s en van virtual naar virtual een dikke 20 mb/s.
snelheid:
ik heb niet echt intensieve dingen gedaan op de virtual machines aangezien ik geen gratis CPU test dingetje wist enzo maar alles liep heel erg soepel moet ik zeggen. echte multitasking heb ik niet gedaan met wat browsen op internet, dingen kopieren op het netwerk en DNS+DHCP server tegelijk draaien ging zonder enige moeite
gebruiksgemak:
hier komen we op een punt dat ik heel belangrijk vind. eigenlijk heb ik hier niets dan lof over!
je logt op je ESX server in door via een browser (FF en IE werkte allebij) (uiteraard op een andere machine die je server kan berijken via het netwerk). zodra je bent ingelogd wijst alles zich eigenlijk vanzelf.
de belangrijkste gegevens die je wilt weten zijn binnen een paar klikjes te zien en je virtual machines beheren gaat ook vreselijk makkelijk.
P2V:
dit is een hele mooie optie. met de P2V assistant kan je een bestaande physical machine "kopieren" naar een VM. dit gaat ook behoorlijk eenvoudig en best snel (snelheid is natuurlijk afhankelijk van je HD grootte)
features:
alles wat het moet kunnen kan het ook en in de volgende versie komen er nog vreselijk handige functies bij. zo komt er een functie bij die +- hetzelfde is als wat de 3 party tool van
www.leostream.com doet (virtual controller), en nog een handvol nieuwe opties
eindconclusie:
ik vind het een heel erg goed en handig programma en zal hier bij mijn baas ook zeker gaan voorstellen om het te implementeren in de test omgeving en mss zelfs in de productie omgeving (vooral vanwege dat leostream tooltje)
eigenlijk heb ik niet echt slecte punten kunnen ontdekken in het programma