VMware vs Virtual PC

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 16:46
Modbreak:Dit topic is afgesplitst van VMware vs Virtual PC Review ;)

Ik weet het, Major oud topic, maar precies waar ik wat meer over wil weten.
Met de huidige stand van zaken: VMware inmiddels op V5 en Virtual Server net live wil ik graag weten wat men er nu van vindt. Ik persoonlijk heb altijd met VMware gewerkt, maar begin me steeds meer te irriteren aan de beperkingen hiervan, zeker ten opzichte van Virtual PC. Bv dat je bij VPC zonder problemen de virtuele harde schijf groter kan maken en dat VPC zonder problemen de laatste build van Vista draait, terwijl VMware wel een template voor longhorn heeft, maar ik nog geen enkele longhorn heb kunnen draaien in VMware.

Heel graag meer ervaringen!

[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 19-11-2005 14:37 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Verwijderd

Ik heb 2 jaar VMWare gebruikt (eerst WS toen GSX) maar ik kreeg er steeds meer problemen mee. Sinds een tijdje gebruik ik VPC 2004 en VS 2005 en dit bevalt echt een stuk beter. VMWare heeft op een paar vlakken iets geavanceerdere opties maar alles wat ik wil zit in VS2005 (binnenkort komt R2 uit, ik draai nu SP1 beta).

Wat me vooral aanspreekt: VPC / VS is sneller dan VMWare!!!

Uiteindelijk wil ik echter ook met (VMWare) ESX Server gaan werken. Hiervoor is echter (nu nog) SCSI hardware nodig en die heb ik niet. Ik hoop dat deze eis in versie 3.0 gaat verdwijnen.

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:38
wij gebruiken hier vooral virtual pc (tja ms partner...) maar een mooie Client - Server omgeving testen is echt heel langzaam... Ook de NAT naar het productie netwerk werkt erg traag. Wat voorlopige tests op vmware lijken uit te komen op een groot prestatie verschil met name bij Windows XP. windows 2003 performt wel aardig onder virtual pc.

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

actieman schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:13:
wij gebruiken hier vooral virtual pc (tja ms partner...) maar een mooie Client - Server omgeving testen is echt heel langzaam... Ook de NAT naar het productie netwerk werkt erg traag. Wat voorlopige tests op vmware lijken uit te komen op een groot prestatie verschil met name bij Windows XP. windows 2003 performt wel aardig onder virtual pc.
VPC is geoptimaliseerd voor Windows > 2000, dat merk je echt heel erg. Maar VMWare is meer compatible dan VPC (behalve de geluidskaart die doet het niet onder DOS).

Als je trouwens een legale lege Image hebt voor vmware kan je VMware Player gebruiken

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Virtual disks groter maken kan ook gewoon in VMware. Het grote doordeel van VMware vind ik zelf de mogelijkheid om "host only" lan segementen te maken die je ook nog eens in bandbreedte kunt knijpen en kunt voorzien van packetloss. Dat is echt super om netwerk applicaties te testen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:33:
Virtual disks groter maken kan ook gewoon in VMware. Het grote doordeel van VMware vind ik zelf de mogelijkheid om "host only" lan segementen te maken die je ook nog eens in bandbreedte kunt knijpen en kunt voorzien van packetloss. Dat is echt super om netwerk applicaties te testen.
Cool hoe kan je dan bandbreedte knijpen? zeker pas vanaf 5.0....

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:36:
[...]

Cool hoe kan je dan bandbreedte knijpen? zeker pas vanaf 5.0....
Yep, versie 5+ feature volgens mij.

Verwijderd

ik heb alleen ervaring met VMware ESX server dus ik kan het niet vergelijken met andere programma's maa rik zal mijn bevindingen ff posten :)

mijn test systeempje: sun s40z server (2 cpu's, 8 gb ram, 1x 10/100 mbit NIC, 1x gigabit NIC)
10/100 mbit switch
workstation met gigabit NIC

als je de demo download dan moet je het bovenop windows ofzo draaien maar als je de volledige versie gebruikt dan heb je dat niet nodig aangezien VMware een aangepaste linux versie gebruikt als OS.

network performance:
opzicht vond ik het netwerk gedeelte heel mooi gedaan! ik zal ff een ascii tekening maken om het uit te leggen.

fysieke topologie:
<wolk> -> switch A -> 2x UTP naar sun server

topologie zoals windows etc denkt dat het is:
<wolk> -> switch A -> Virtual switch -> virtual machines
-> sun server
kortom: hij maakt van 1 NIC een switch en verdeelt op die manier het netwerk.

de netwerk performance was ook niet slecht vind ik. van een virtual machine naar een physical machine had ik een snelheid van ongeveer 9 mb/s en van virtual naar virtual een dikke 20 mb/s.

snelheid:
ik heb niet echt intensieve dingen gedaan op de virtual machines aangezien ik geen gratis CPU test dingetje wist enzo maar alles liep heel erg soepel moet ik zeggen. echte multitasking heb ik niet gedaan met wat browsen op internet, dingen kopieren op het netwerk en DNS+DHCP server tegelijk draaien ging zonder enige moeite

gebruiksgemak:
hier komen we op een punt dat ik heel belangrijk vind. eigenlijk heb ik hier niets dan lof over!
je logt op je ESX server in door via een browser (FF en IE werkte allebij) (uiteraard op een andere machine die je server kan berijken via het netwerk). zodra je bent ingelogd wijst alles zich eigenlijk vanzelf.
de belangrijkste gegevens die je wilt weten zijn binnen een paar klikjes te zien en je virtual machines beheren gaat ook vreselijk makkelijk.

P2V:
dit is een hele mooie optie. met de P2V assistant kan je een bestaande physical machine "kopieren" naar een VM. dit gaat ook behoorlijk eenvoudig en best snel (snelheid is natuurlijk afhankelijk van je HD grootte)

features:
alles wat het moet kunnen kan het ook en in de volgende versie komen er nog vreselijk handige functies bij. zo komt er een functie bij die +- hetzelfde is als wat de 3 party tool van www.leostream.com doet (virtual controller), en nog een handvol nieuwe opties

eindconclusie:
ik vind het een heel erg goed en handig programma en zal hier bij mijn baas ook zeker gaan voorstellen om het te implementeren in de test omgeving en mss zelfs in de productie omgeving (vooral vanwege dat leostream tooltje)
eigenlijk heb ik niet echt slecte punten kunnen ontdekken in het programma

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 19:14
Het enige waar dat VirtualPC een pluspunt op heeft over VMware is dat VirtualPC gewoon standaard hardware emuleert (S3 Trio, SB 128) en VMware zijn eigelijk hardware (VMware display driver). Maar als je de VMware tools geinstalleerd hebt, draait het vlot.
Aan de ene kant misschien een voordeel maar ik vind juist het voordeel van VMWare dat hij z'n eigen standaard drivers installeert. Wat betekent dat je het op elke PC kan gebruiken ongeacht wat voor hardware erin zit. Als je VMWare installeert kan je eenvoudig die paar bestandjes kopieren/clonen en je draait op exact dezelfde omgeving maar dan op een andere machine.
Die P2V lijkt me ook erg handig! Maar ben alleen bekend met workstation, maar wellicht in de toekomst met de server versies.

• Bor

Bor

Volgens mij kun je P2V ook gewoon gebruiken voor VMWare workstation. Het enige wat het doet is een virtual machine aanmaken namelijk. Of zijn de virtual machines niet uitwisselbaar tussen de server en workstation versies? Dat zou ik niet zo handig vinden namelijk.

Verwijderd

Als je net als ik ook helemaal gestoord wordt van virtual PC en geen zin hebt om al je VM's opnieuw te installeren is hier nog een briljant tooltje van VMWare:
virtual machine importer

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 12:56 ]

Verwijderd

Weet iemand wat de hardware-eisen zijn van ESX Server v3??

Zo ja, worden deze eisen versoepeld? Met name de SCSI eis is m.i. een probleem. Deze is namelijk hard (het werkt dus niet als je geen SCSI hebt). Officieel moet je ook minimaal DP hebben maar met 1 proc gaat het ook gewoon... De netwerkkaart(en)-eis is volgens mij ook niet keihard.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 05:15
Als je een megaraid sata adapter gebruikt, werkt het... Zijn verschillende mensen op de vmware forums die dat hebben draaien (met ESX 2.5)

Bij de weg, die dual cpu eis is er niet voor niets... Service console claimt behoorlijk hard.
Heb het hier draaien op een dual P3 700 met 4GB ram (DL380), en in eerste instantie liep het niet lekker, tot ik zag dat er maar 1 cpu aan de gang was. Wat dingetjes geregeld, en toen hij 2 cpus zag ging het een heeeel stuk beter. Ook claimt het service console zijn eigen nic!

[ Voor 72% gewijzigd door UltraSub op 19-11-2005 13:54 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Open in het vervolg gerust een nieuw topic; ik heb de berichten maar even afgesplitst. Doorgaan in zo'n oud topic heeft echt niet zoveel zin

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Nou, dit vind ik dan wel weer netjes van MS:
Dear Virtual Server Beta User,

Thank you for participating in the Microsoft Virtual Server 2005 R2
Beta program. This email provides a status update of the Beta program
as well as exciting news regarding the upcoming release of Virtual
Server 2005 R2.

BETA PROGRAM
The Virtual Server 2005 R2 Beta program has come to a close. We
thank everyone who has taken the time to download and use the Beta
build and we appreciate all the feedback that you have sent us. We
hope that when you receive the final release version, you'll like it
as much as we do.

PRODUCT NAME CHANGE
As you might have noticed, we've changed the product name from
Virtual Server 2005 SP1 to Virtual Server 2005 R2. When we sat back
and took a look at all the new functionality we added in this
release, we realized that it was much more than a typical service
pack. Some of the key features of this release are:

High Availability
Clustering virtual machines across hosts
Host clustering support

Greater Scalability
64-bit (x64) host support

Improved Performance
Up to 50% drop in CPU utilization

Improved Manageability
PXE network boot support

Better Interoperability
Linux guest support

FREE COPY OF VIRTUAL SERVER 2005 R2
As a gesture of our appreciation of your efforts associated with this
Beta program, we will be offering every Beta user a free copy of
Virtual Server 2005 R2 Enterprise Edition (both x86 and x64
editions). Full information on how to obtain your free copy of
Virtual Server 2005 R2 Enterprise Edition will be emailed to you
within the next few weeks.

Thank you for your participation in the Virtual Server 2005 R2 Beta program!

Sincerely,

The Virtual Server 2005 R2 Team
Edit: R2 lijkt al final te zijn:

http://www.microsoft.com/...ver/howtobuy/default.mspx

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 02:25 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 23:05

backupdevice

No Risk , Full Push

Op workstation niveau zal er weinig verschil inzitten.

Tussen de server producten wel, en dan mag MS niet eens in de schaduw staan van VMware . ( Sorry ben vcp-er :Y) )

MS wilt een consolidatie en virtualisatieproduct op de markt zetten waarmee ze bedrijven gaan ( let op gaan, wan top dit moment ondersteunt MS nog geen productieservers ) adviseren om oa productieservers op te draaien......... MS VS is een aplicatie, dus je productieservers draaien in een aplicatie die ook weer op een OS draait. ( only windows ) Je creert dus een heleboel overhead en als je host os vastloopt ( het blijft windows ;) ) bye bye productieservers.

Als je naar de VMware kant gaat kijken, dan is GSX te vergelijken met VS. Voordeel van GSX is dat het ook op linux draait, en meer als alleen windows kan virtualiseren.

ESX daarintegen, blaast heel MS weg.

Ik heb een installatie gedaan bij een klant van ESX, die ook VS had draaien. Op exact dezelfde machine kreeg ik 5!!!!! productieservers meer draaiend als dat de klant op de VS server had draaien ( balen he die 30 % overhead......) Toen ik erachter kwam dat de klant een SAN had staan , heb ik meteen die VS server platgegooid, ESX erop, Virtual Center geinstalleerd, en een uur later zat de klant lekker met Vmotion te spelen. Templates gingen als zoete broodjes over zijn netwerk naar de 2e ESX server.

Met de nieuwe 3.0 versie van ESX , gaat VMware nog meer afstand nemen.... Zonder veel te verklappen, denk aan dynamic Vmotion......

Dus werkstationniveau zal MS wel in de buurt komen, maar als we het over consolidatie en productie gaan hebben dan zijn ze heel ver achter :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Het is toch ook zo dat je onder VMWare geen drivers van je TV-kaart (PCI) kan installeren? Maar dat dit wel weer lukt onder Virtual PC, correct me if i'm wrong...

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:01
Wat ik niet begrijp is dat VMWARE P2V niet een win98 machine kan virtualiseren :(

Hop,hop,hop!

Pagina: 1