Misschien is het tegen de regels om een review te posten, maar ik hoop dat de admins dat dan door de vingers kunnen zien 
Ik ben maar eens gaan experimenteren met VMware en Virtual PC. Voor diegene die nog niet weten wat dit is: Je kan met deze programma's een geheel OS simuleren onder een bestaand besturingsysteem.
Mijn computer
CPU: Amd Thunderbird 1400@1506
GEHEUGEN: 512MB SDRAM
Hardeschijf: Quantum Bigfoot 2.1GB
3COM Netwerkaart (100/10Mbps)
CREATIVE AWE64 GOLD
Windows 2000 Professional SP2
Eerste indruk
VMware Workstation 3.0
Zeer eenvoudig te installeren. De configuratie is zeer duidelijk.
Virtual PC 4.3
Lijkt verdacht veel op VMware opties zijn zo goed als hetzelfde.
Os keuze & Installatie
Ik heb gekozen voor Windows 98 als besturingsysteem aangezien ik daar toch een bootable cd van had rondslingeren.
Beide programma's ondersteunen bootable cd's dus das erg lekker.
VMware laat bij het opstarten eerst een BIOS e.d. zien zoals je bij een normaal systeem ziet. Erg grappig maar het komt de opstart tijd niet ten goede. Bij Virtual PC begin je gelijk met booten van je OS.
Bij VMware moest ik eerst gaan partitioneren en vervolgens formatteren. Terwijl ik bij Virtual PC gelijk een C schijf geformatteerd en wel hebt.
Installeren verliep verder zonder problemen, het nam aardig wat tijd in beslag maar dat kwam doordat die ouwe bigfoot nu niet echt bepaald snel was
Nadat ik windows erop geramd had was het tijd voor de drivers.
VMware vind je videokaart niet en toen kwam ik er na wat research achter dat je een driver tooltje moest installeren waarna je vervolgens een SVGA driver heb. Plus dat daarna je muis wat beter reageert.
Virtual PC ziet mijn videokaart als een S3 trio kaartje van 4MB
Verder werken alle netwerk drivers en geluidskaart drivers e.d na behoren.
Benchmark & Stabiliteit
Ik heb op beide virtual pc's Sisoft Sandra 2002 geinstalleerd en vervolgens een CPU benchmark gedaan om te kijken welke qua snelheid het beste uit de verf komt.
VMware:

Virtual PC:

Verder moet ik constateren dat ik bij VMware veel meer BSOD's en Fatale uitzonderingen heb. Als ik met VMware benchmark krijg ik eerst een fatale uitzondering en vervolgens gaat hij pas benchmarken.
Eindconclusie
Beide programma's zijn zowat gelijk aan elkaar, hier en daar zitten in Virtual PC iets meer opties. Hij start sneller op is stabieler en bovenal nog sneller ook.
Mijn keuze valt dus op Virtual PC
De keuze voor een Windows 98 virtual machine lijkt me dus duidelijk. Het zou best kunnen zijn dat voor Windows 2000 de verschillen er weer heel anders uitzien.
That's all folks
Ik ben maar eens gaan experimenteren met VMware en Virtual PC. Voor diegene die nog niet weten wat dit is: Je kan met deze programma's een geheel OS simuleren onder een bestaand besturingsysteem.
Mijn computer
CPU: Amd Thunderbird 1400@1506
GEHEUGEN: 512MB SDRAM
Hardeschijf: Quantum Bigfoot 2.1GB
3COM Netwerkaart (100/10Mbps)
CREATIVE AWE64 GOLD
Windows 2000 Professional SP2
Eerste indruk
VMware Workstation 3.0
Zeer eenvoudig te installeren. De configuratie is zeer duidelijk.
Virtual PC 4.3
Lijkt verdacht veel op VMware opties zijn zo goed als hetzelfde.
Os keuze & Installatie
Ik heb gekozen voor Windows 98 als besturingsysteem aangezien ik daar toch een bootable cd van had rondslingeren.
Beide programma's ondersteunen bootable cd's dus das erg lekker.
VMware laat bij het opstarten eerst een BIOS e.d. zien zoals je bij een normaal systeem ziet. Erg grappig maar het komt de opstart tijd niet ten goede. Bij Virtual PC begin je gelijk met booten van je OS.
Bij VMware moest ik eerst gaan partitioneren en vervolgens formatteren. Terwijl ik bij Virtual PC gelijk een C schijf geformatteerd en wel hebt.
Installeren verliep verder zonder problemen, het nam aardig wat tijd in beslag maar dat kwam doordat die ouwe bigfoot nu niet echt bepaald snel was
Nadat ik windows erop geramd had was het tijd voor de drivers.
VMware vind je videokaart niet en toen kwam ik er na wat research achter dat je een driver tooltje moest installeren waarna je vervolgens een SVGA driver heb. Plus dat daarna je muis wat beter reageert.
Virtual PC ziet mijn videokaart als een S3 trio kaartje van 4MB
Verder werken alle netwerk drivers en geluidskaart drivers e.d na behoren.
Benchmark & Stabiliteit
Ik heb op beide virtual pc's Sisoft Sandra 2002 geinstalleerd en vervolgens een CPU benchmark gedaan om te kijken welke qua snelheid het beste uit de verf komt.
VMware:

Virtual PC:

Verder moet ik constateren dat ik bij VMware veel meer BSOD's en Fatale uitzonderingen heb. Als ik met VMware benchmark krijg ik eerst een fatale uitzondering en vervolgens gaat hij pas benchmarken.
Eindconclusie
Beide programma's zijn zowat gelijk aan elkaar, hier en daar zitten in Virtual PC iets meer opties. Hij start sneller op is stabieler en bovenal nog sneller ook.
Mijn keuze valt dus op Virtual PC
De keuze voor een Windows 98 virtual machine lijkt me dus duidelijk. Het zou best kunnen zijn dat voor Windows 2000 de verschillen er weer heel anders uitzien.
That's all folks
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen