VMware vs Virtual PC Review ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Misschien is het tegen de regels om een review te posten, maar ik hoop dat de admins dat dan door de vingers kunnen zien :P

Ik ben maar eens gaan experimenteren met VMware en Virtual PC. Voor diegene die nog niet weten wat dit is: Je kan met deze programma's een geheel OS simuleren onder een bestaand besturingsysteem.

Mijn computer

CPU: Amd Thunderbird 1400@1506
GEHEUGEN: 512MB SDRAM
Hardeschijf: Quantum Bigfoot 2.1GB :7
3COM Netwerkaart (100/10Mbps)
CREATIVE AWE64 GOLD

Windows 2000 Professional SP2

Eerste indruk

VMware Workstation 3.0

Zeer eenvoudig te installeren. De configuratie is zeer duidelijk.

Virtual PC 4.3

Lijkt verdacht veel op VMware opties zijn zo goed als hetzelfde.

Os keuze & Installatie

Ik heb gekozen voor Windows 98 als besturingsysteem aangezien ik daar toch een bootable cd van had rondslingeren.

Beide programma's ondersteunen bootable cd's dus das erg lekker.

VMware laat bij het opstarten eerst een BIOS e.d. zien zoals je bij een normaal systeem ziet. Erg grappig maar het komt de opstart tijd niet ten goede. Bij Virtual PC begin je gelijk met booten van je OS.

Bij VMware moest ik eerst gaan partitioneren en vervolgens formatteren. Terwijl ik bij Virtual PC gelijk een C schijf geformatteerd en wel hebt.

Installeren verliep verder zonder problemen, het nam aardig wat tijd in beslag maar dat kwam doordat die ouwe bigfoot nu niet echt bepaald snel was :+

Nadat ik windows erop geramd had was het tijd voor de drivers.

VMware vind je videokaart niet en toen kwam ik er na wat research achter dat je een driver tooltje moest installeren waarna je vervolgens een SVGA driver heb. Plus dat daarna je muis wat beter reageert.

Virtual PC ziet mijn videokaart als een S3 trio kaartje van 4MB :D

Verder werken alle netwerk drivers en geluidskaart drivers e.d na behoren.

Benchmark & Stabiliteit

Ik heb op beide virtual pc's Sisoft Sandra 2002 geinstalleerd en vervolgens een CPU benchmark gedaan om te kijken welke qua snelheid het beste uit de verf komt.

VMware:

Afbeeldingslocatie: http://www.emocium.com/user/deathknight/pictures/VMware%20Sisoft.jpg

Virtual PC:

Afbeeldingslocatie: http://www.emocium.com/user/deathknight/pictures/Virtual%20PC%20Sisoft.jpg

Verder moet ik constateren dat ik bij VMware veel meer BSOD's en Fatale uitzonderingen heb. Als ik met VMware benchmark krijg ik eerst een fatale uitzondering en vervolgens gaat hij pas benchmarken.

Eindconclusie

Beide programma's zijn zowat gelijk aan elkaar, hier en daar zitten in Virtual PC iets meer opties. Hij start sneller op is stabieler en bovenal nog sneller ook.

Mijn keuze valt dus op Virtual PC

De keuze voor een Windows 98 virtual machine lijkt me dus duidelijk. Het zou best kunnen zijn dat voor Windows 2000 de verschillen er weer heel anders uitzien.

That's all folks :P

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

hmm interresant, ik draai VMware puur om wat andere os's te proberen, novell e.d. dit kan dus ook gewoon onder windoos... ik weet niet hoe het daar zit met PC review, weet je daar ook iets van ??

Deze plek is te koop.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Op woensdag 27 maart 2002 01:21 schreef DeathKnight het volgende:

VMware laat bij het opstarten eerst een BIOS e.d. zien zoals je bij een normaal systeem ziet. Erg grappig maar het komt de opstart tijd niet ten goede. Bij Virtual PC begin je gelijk met booten van je OS.
Een ander belangrijk verschil is dat VMware beter een virtual PC weet te emuleren (iets waar je pas achter komt als je BeOS, QNX of freeBSD installeert) en dat VMware ook voor linux te krijgen is (en je dus met Virtual PC nog altijd niet van dat kankàh-windows afbent.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 11:23 schreef Burne het volgende:

[..]

Een ander belangrijk verschil is dat VMware beter een virtual PC weet te emuleren (iets waar je pas achter komt als je BeOS, QNX of freeBSD installeert) en dat VMware ook voor linux te krijgen is (en je dus met Virtual PC nog altijd niet van dat kankàh-windows afbent.
Virtual PC heeft ook een bios e.d. alleen skipped hij daar gelijk doorheen. Dus ik denk niet dat hij minder is in het emuleren. Ik heb gisteren even zitten spelen in het bios van Virtual PC en das ook erg grappig ;)
Op woensdag 27 maart 2002 11:15 schreef KeeZ.TI het volgende:
hmm interresant, ik draai VMware puur om wat andere os's te proberen, novell e.d. dit kan dus ook gewoon onder windoos... ik weet niet hoe het daar zit met PC review, weet je daar ook iets van ??
Je kan met Virtual PC ook Novell en andere unix based os'en mee draaien ;)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Ik heb Virtual PC ook even gebruikt, maar ik ben nu terug overgestapt naar VMware.

't zal wel aan de verschillende configuraties van pc's liggen welke dat het beste draait, maar VMware ishier veel sneller (p4 2.8, 1Gb, RAID0)

Het enige waar dat VirtualPC een pluspunt op heeft over VMware is dat VirtualPC gewoon standaard hardware emuleert (S3 Trio, SB 128) en VMware zijn eigelijk hardware (VMware display driver). Maar als je de VMware tools geinstalleerd hebt, draait het vlot.

Ook heeft VMware heeft meer opties voor NAT, terwijl dat die opties in VirtualPC niet zo uitgebreid zijn... Wat me wel stoort is dat VMWare 2 services installeerd en automatisch mee laat opstarten zelfs al gebruik je VMware niet. VirtualPC speelt wat vals op dit gebied, omdat het zéér veel geintegreerd is in Windows (het host os)...
DeathKnight schreef op 27 maart 2002 @ 01:21:
VirtualPC heeft ook een bios, kijk maar eens goed als je een virtual machine opstart.
De BIOS van VMware is wel uitgebreider...

Het enige waar dat ik nog geen oplossing voor heb, is als je een virtual machine boot, dat het volume van je host pc omlaag gaat... Maar echt heel hard heb ik er nog niet naar gezocht.

[ Voor 40% gewijzigd door Shaidar op 05-02-2004 07:54 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
damn man, kijk eens naar de data tussen jouw posting (hierboven) en de topic

Pana 5j

Verwijderd

Wij hebben binnen onze toko beide pakketen geprobeerd.

Opzich vonden we vmware stabieler dan virtual pc.

1 heel groot voordeel van virtual pc is dat je shared folders heel makkelijk kan doen in virtual pc tov vmware.
bv een share naar je host d schijf onder win98 of dos in vmware is niet eenvoudig te doen.. met VPC paar klikken en klaar.

Vmware vreet minder geheugen..

Ander probleem wat we hadden was dat bepaalde dos progs die een serieele port aansturen wel onder VPC draaien maar niet onder vmware.
Onder VPC maar wel heel traag..

PS. wij blijven bij vmware.

/martin

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Haha die is oud.. tegenwoordig gebruik ik virtual pc nog maar heel sporadisch. Maar het zou best kunnen dat anno 2004 Vmware een stuk beter werkt.

Verwijderd

Oud topic ff wakker maken, goed?
Er is nóg een speler in dit segment. Waar Microsoft Virtual PC heeft overgenomen vreest iedereen (logischerwijs) voor het lot van OS/2 ondersteuning. Dat lijkt nu gewaarborgd: http://xoomer.virgilio.it/acantato/articles/2004/vmtest.html

Werkt wel, maar kan nog niet in de slipstream blijven van Virual PC.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-08 10:56

Turkish

zhé germans

Als ik het zo bekijk is Virtual Station voorlopig nog geen alternatief voor Virtual PC ;)
Ik ben zelf van mening dat virtual pc en VMware voorlopig de beste oplossing zijn om een virtuele pc te bouwen en goed te testen.

Overigens gebruik ik inmiddels ook Microsoft Virtual Server (het is nog wel een beta), het grote voordeel hiervan is dat het via IIS helemaal webbased te bedienen is. Inloggen op een adres op de hostserver en je kan klikken/tikken in een scherm in een webpage. Zeer mooi gemaakt en het werkt ook nog. Ik vraag me af of iemand weet wat er veranderd wordt voordat dat ding gereleased wordt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat hier verder: VMware vs Virtual PC !