Toon posts:

Harde Schijf testen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn harde schrijf niet meer benaderen. Heb kortsluiting in mijn moederbord gehad. Vraag niet hoe, door een stomme fout.

Nu wil ik via een andere computer mijn harde schrijf testen, want ik kan hem niet meer benaderen.
Krijg eerst de melding dat er een stroomstoring is geweest en dan vraag die hoe ik wil opstarten, met veilige modus of normaal. Als ik dat doe krijg ik alleen maar linksboven een knipperende cursor te zien. De harde schrijf kan door de kortsluiting m.i. niet kapot zijn.
Heeft iemand een tip hoe ik dit kan testen of hoe ik hem sowieso aan de praat kan krijgen. Heeft de schrijf een conflict met de andere hardware? Er schijnt ook een één of andere progje te zijn om te kunnen testen, maar die kan ik niet vinden.
Betreft een hitchi deskstar 7k80 80gb.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

offtopic:
Het is harde schijf ipv schrijf ;)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Diagnose programma kan je zo via google vinden, deze bv:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is een harde schrijf het tegenovergestelde van een harde lees? :P

Anyway, waarom denk je dat een kortsluiting je HDD niet gemold kan hebben? Harde schijven zijn vrij kwetsbaar, en er is meer dat een HDD kan "doden" dan een magneet. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 12:36
Als je hem niet kan benaderen vanaf je eigen pc lijkt het me onwaarschijnlijk dat je hem wel kan benaderen op een andere pc. Je zou hem eventueel kunnen verwijderen uit je pc en dan in die andere pc plaatsen om te testen.

Zelf zou ik ultimate boot cd downloaden en deze branden op cd en ervan booten. Hiermee kan je vele tests uitvoeren op je harddisk om te zien of hij daadwerkelijk kapot is.

Denk ook dat dit topic beter z'n plaats zal vinden in Opslagmedia & I/O Controllers maar dat is voor de modjes ;) maar misschien kan je ook nog wat vinden in de FAQ.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heel goed mogelijk dat je schijf daardoor stuk is natuurloijk ;) Kijk eens in de OM FAQ / Beleid. Daar staan wat stappen vermeld die je kan ondernemen. Er is namelijk zat over te vinden op dit forum, en we verwachten van onze bezoekers dat ze wel even zelf opzoek gaan naar een oplossing. Lees ook de Software Algemeen - Beleid en Algemene gedragsregels (Netiquette) daarover nog eens goed door :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Spelfoutje sorry!

Ik ben een beetje in paniek heb bepaalde gegevens vandaag nodig. Vandaar dat ik deze vraag heb uitgezet, Ik ken de regels maar nood breekt wet.

Heb inmiddels een bootable cd "barts pe"
Daar kan ik de schrijf met de dos prompt benaderen alles staat er op.
Nu ben ik bezig met een chkdsk. Ik denk dat er een één of andere sofware fout op staat i.v.m. de stroomstoring waardoor de schrijf niet meer wil opstarten.
Als het goed is hersteld tie nu ook alle fouten, hij is nu nog bezig, staat nu op 30%. Hoop dat ik de schrijf zo kan opstarten. Ervan uitgaande dat de harde schrijf nog goed is, en het niet lukt om um op te starten kan iemand me dan a.u.b. nog wat tips geven. Heb de gegevens echt keihard nodig!!!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08 22:00
Voor de volgende keer, maak backups van je bestanden. Op een USB stick, een 2e HDD, de geheugenkaart van je camera ofzo :P een backup is echt belangrijk voor belangrijke data.

Maar word je hdd nou wel herkend in je bios :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 08:48
Als de checkdisk niet helpt kun je de XP recovery console proberen. Deze kun je starten door te booten van je xp installatie cd. Voor details, zie bv dit artikel: http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm

Verwijderd

is je mbr nog intact? zit je schijf mischien op een andere ide kabel dan voorheen? anyway, als ik jou was zou ik de data er af trekken en opnieuw installeren, meeste OSes houden niet van dit soort geintjes (windows xp al helemaal niet)
groet,
spoon

Verwijderd

Topicstarter
Ja opnieuw formateren is de enige optie, maar de gegevens in mijn documenten heb ik nodig.
Nu heb ik de betreffende schrijf als slave op een ander pc gezet. Probleem is dat ik via de verkenner alles kan benaderen, alleen geeft tie aan dat de toegang wordt geweigerd. Waarschijnlijk komt dat omdat ik bij het openen van de computer er een wachtwoord heb opgezet. Weet iemand hoe ik op een andere manier mijn documenten van mijn schrijf toch kan benaderen.

• Graham
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:50:
Ja opnieuw formateren is de enige optie, maar de gegevens in mijn documenten heb ik nodig.
Nu heb ik de betreffende schrijf als slave op een ander pc gezet. Probleem is dat ik via de verkenner alles kan benaderen, alleen geeft tie aan dat de toegang wordt geweigerd. Waarschijnlijk komt dat omdat ik bij het openen van de computer er een wachtwoord heb opgezet. Weet iemand hoe ik op een andere manier mijn documenten van mijn schrijf toch kan benaderen.
Je zou Knoppix kunnen downloaden en daarvan booten. Als de HDD nog gewoon goed is dan moet dat werken. Zo kan je dat of een CD/DVD branden met je data of Samba draaien zodat je via het netwerk vanaf een andere PC de HDD kan benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Graham schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:19:
[...]

Je zou Knoppix kunnen downloaden en daarvan booten. Als de HDD nog gewoon goed is dan moet dat werken. Zo kan je dat of een CD/DVD branden met je data of Samba draaien zodat je via het netwerk vanaf een andere PC de HDD kan benaderen.
Is knoppix dan iets anders dan Barts PE???
Kan je met knoppix meer dan Barts PE? Zo ja dan wil ik dat wel proberen. Van dat laatste data branden of samba begrijp ik niet wat je bedoeld? Kan je daarover wat meer uitleg geven?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me helpen please, heb me gegevens met spoed nodig.
Is er een manier om de gegevens te benaderen om het wachtwoord te omzeilen?
Of is er nog een optie op barts pe die ik kan gebruiken, ik ken dit progje niet zo goed en weet dus ook niet wat je er allemaal nog mee kan doen?

• Graham
Kicken binnen 24 uur is niet echt netjes chai en is not done hier.

Knoppix is een Linux distro die geheel van DVD of CD draait en niets wijzigd aan je huidige systeem. Hij mount bij het opstarten meteen je partities die je onder Windows heb (zet ze op desktop). Je kan het hier downloaden. Verder kan je her en der op dit forum en de site van Knoppix vinden hoe het werkt.

Als ik nog tijd heb straks zal ik eventueel zelf even booten van Knoppix om te kijken hoe het ook weer ging met Samba, dus misschien krijg je nog een post met instructie maar ga iig zelf even zoeken.

Nou hier is een korte beschrijving hoe je Samba aan de praat krijg met Knoppix met screenshots ;)

1).Start Knoppix op door te booten van de CD en wacht tot dat je de desktop ziet met icoontjes.Dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/12c089a9d8208c3d9eaa9fd263ee03c7/thumb.jpg
clickable

Hier op ziet je onder andere de twee gemounte Windows XP partities die ik heb. (links boven in).

2).Je kunt Samba (om via een netwerk je HDD te benaderen vanaf een andere PC) zo opstarten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0677466d93b92d1d469c8cdb54f96923/full.jpg

Hier wordt je twee maal op een wachtwoord gevraagd om de toegang te beveiligen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2dad4db2b1230e92aea4884b15477c1b/full.jpg

Yes, op antwoorden...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/396761f7fd9fffb173d40aa58e4224fc/full.jpg

3). Een alternatief mits je een brander hebt in je PC (met de HDD) is dit programma:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/53f56a515009be0a1fc59381c4065a13/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2175923f852f0f82a7a82474b662c049/thumb.jpg
clickable

[ Voor 62% gewijzigd door Graham op 19-11-2005 16:41 . Reden: knoppix mini-howto ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx. Graham voor je moeite.

Inmiddels heb ik met Barts PE een aantal bestanden op een andere schrijf veilig gesteld.
Heb inmiddels dus geen haast meer. Ik kan dus mijn bestanden veilig over zetten naar een andere schrijf, maar het liefst zou ik um gewoon weer aan de praat krijgen.

Ik ben echter alleen een leek op dit gebied. Ik zie dat Barts pe vele mogelijkheden heeft net zoals knoppix. De manier hoe jij het net met die screens uitlegt is dat de wijze hoe ik xp vanaf mijn harde schrijf weer aan de praat kan krijgen? Dat was dus eigenlijk ook mijn eerdere vraag, wat het verschil is tussen knoppix en barts en wat je allemaal met die samba kunt doen.
Als het een manier is om xp weer aan de praat te krijgen wil ik het graag proberen.

• Graham
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 16:50:
Thx. Graham voor je moeite.

Inmiddels heb ik met Barts PE een aantal bestanden op een andere schrijf veilig gesteld.
Heb inmiddels dus geen haast meer. Ik kan dus mijn bestanden veilig over zetten naar een andere schrijf, maar het liefst zou ik um gewoon weer aan de praat krijgen.

Ik ben echter alleen een leek op dit gebied. Ik zie dat Barts pe vele mogelijkheden heeft net zoals knoppix. De manier hoe jij het net met die screens uitlegt is dat de wijze hoe ik xp vanaf mijn harde schrijf weer aan de praat kan krijgen? Dat was dus eigenlijk ook mijn eerdere vraag, wat het verschil is tussen knoppix en barts en wat je allemaal met die samba kunt doen.
Als het een manier is om xp weer aan de praat te krijgen wil ik het graag proberen.
Barts PE ken ik niet maar het ziet er naar uit dat het een soort van Windows bootable OS van CD is dus kan zijn dat het op Knoppix lijkt, geen ervaring zelf.

Met Knoppix kan je de harddisk benaderen maar om het weer als werkende harddisk krijg zul je denk ik heel de harddisk moeten formateren (eerst partities eraf en rebooten) dus ben je alles kwijt. Daarom lijkt het me verstandig om eerst een goede backup te maken voordat je dat probeert.

Samba is gewoon een manier om een harddisk te delen over een netwerk. Je kunt dus gewoon je harddisk benaderen vanaf een andere computer.

Ik zou zeggen probeer het eens uit en zie wat jezelf beter vindt.
Pagina: 1