[HD] Maxtor 80GB tikt..

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hey,

Ik heb de laatste tijd (sinds vanavond merkte ik het op) last van getik van mijn Maxtor 80GB 6Y080P0, 8MB cache, 2 jaar oud... Het gebeurd op een willekeurig moment, het maakt niet uit of ik een programma opstart of dat ik gewoon zit te chatten via MSN (en dus niet veel van de hardeschijf af lees?).

Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht en kwam al gauw tot ontdekking dat dit geen onbekend feitje is. Dingen zoals dat je harde schijf sterft (ik heb hem momenteel 2 jaar, is hij dan al door zijn levensjaar heen?), bij de koude start (is vanavond al 10x gebeurd ofzo, en dan staat mijn PC sinds 3 uur 's middags aan) e.d.

En het rare is, maakt een voeding veel uit? Ik draaide eerst een 420W voeding (van Enermax dacht ik) maar die leende ik eerst van broer en die wou hem graag weer terug hebben. Nu heb ik een Chieftex 350W erin en heb zelf de volgende hardware erin zitten:

De specs:
AMD Athlon XP 2100+
Asus A7V8X mobo
Kingston PC 2700 512MB RAM (dacht ik)
Sapphire ati radeon 9800 pro atlantis
Maxtor 80GB 6Y080P0 8MB cache..
Plextor CD writer 40/12/40A
Fan controller met euhm:
1x 92mm papst fan
6x normale 80mm fans, vermogen varierend tot 1 - 2W. Bijna niets dus.

De voltlijnen (volgens speedfan):
+3.3V: 3.33V
+5V: 4.97V
+12V: 12.34V
-12V: -11.28V (is dat niet vrij 'laag' (eigenlijk hoog)?)
-5V: -4.86V
VCOREA: 1.68V
VINR0: 1.68V

S.M.A.R.T. geeft 100% performance en fitness aan.

Mijn uiteindelijke vraag dus: Wat betekent dit? Ik heb gelezen dat de lezer hoofd recalibeerd. Maar, ik heb een maand geleden geformat en toen draaide ik nog 420W voeding en had geen last van (heel veel) getik. Toen ik gisteravond dus 350W erin heb gezet begon het. Ligt het aan de voeding? Onstabiele 12V lijnen? Of slurpt mijn PC raar genoeg zoveel stroom (lijkt mij van niet) ?

En hoe 'gevaarlijk' is dit? Heb ik kans dat bv morgen mijn hd zijn klikje heeft geklikt? :X

(ondertussen dat ik dit bericht in 10 - 15minuten heb getypt heb ik al 3x een klik gehoord. Ik was dan slechts wat aan het rondkijken in programma's voor temperaturen, volt lijnen, etc.)

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan je voeding ligt. Als die namelijk tekort zou komen, zou je veel meer problemen hebben. Ik heb een soortgelijke configuratie gehad met een 350W voeding en dat deed het goed.

(edit: sorry, lezen is ook een vak 8)7. Je had er geen last van met je 420W. Misschien kan het dan wel aan je voeding liggen...)

"Dingen zoals dat je harde schijf sterft (ik heb hem momenteel 2 jaar, is hij dan al door zijn levensjaar heen?)"

Dat zou best kunnen. Als je pc 24/7 aanstaat om bijv. te downloaden kan dat de levensduur van je harde schijf behoorlijk verkorten. Mijn Western Digital was ook na anderhalf jaar rijp voor een RMA. Download even Powermax van Maxtor. Hiermee kan je je schijf testen op defecten. Zie link:

http://www.maxtor.com/por...orage/DiamondMax%20Family

Mochten er fouten geconstateerd worden, dan zou ik zo snel mogelijk een backup maken van al je gegevens.

suc6

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 11:12 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn maxtor 160 GB die tikt ook en ik heb powermax gedraaid en die constateerd inderdaad een foutmelding...ik weet die foutmelding nu niet uit mijn hoofd, zit op mijn werk nu.

Maar ik denk wel dat jouw schijf en die van mij wel aan het sterven zijn...

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou de HD eens testen met HD Tune. Kijk de SMART parameters eens na (Health venster) en check de surface (Error Scan).
Ik heb dit probleem al verschillende keren gehad (met verschillende HD's) en meestal lag het aan de voeding. Volgens mijn ervaring is de HD het eerste apparaat dat raar begint te doen als de voeding niet meekan.
Jammer genoeg heb ik al vrij veel ervaringen met crappy voedingen.

Verwijderd

Ik heb een Maxtor 80GB 6Y080L0 en hoor ook af en toe een klikt. Tijdens normaal gebruik maakt het me nie zo veel uit, omdat er geen prestatieverlies is. Maar telkens als ik aan het gamen ga, dan begint de HD te klikken, blokkeert heel de boel en moet ik resetten. Zeer vervelend uiteraard, want ik kan al maanden geen game meer spelen.
Het gaat niet om een warmteprobleem, alle temps zijn relatief laag.

specs:

Case Master 400W

Asus A7N8X-X
Athlon XP 2500+
512 DDR ram
Maxtor 80GB 6Y080L0
Maxtor 250GB 7B250R0
Radeon 9800 pro 128mb
CDRW station
2 x 80mm Fan

Grtz

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Ik heb nu ruim twee jaar 24/7 twee Maxtors (6Y0800 en 6L080L4) draaien. Ik hoor af en toe een tik. Geen enkel probleem tot nu toe. (8>
Wat me opvalt zijn de temperatuurverschillen van tien graden. (goede airflow)

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Verwijderd

Vergeten te vermelden dat ik met PowerMax geen enkele error krijg, bij alle 3 de tests...

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 23:51
Heb zelf ook z'n 80GB Maxtor.

Heb em enkele jaren geleden gekocht, hij begon al te tikken toen hij pas nieuw was. Ik dacht ook dat er iets mis was dus heb ik em binnengedaan voor RMA. Een nieuwe gekregen, maar die deed precies hetzelfde 8)7 . Maarja hij draait al enkele jaren stabiel dus ik denk dat die tikken geen kwaad kunnen.

Heb ook al eens van voeding verwisseld (300W --> 400W, voltlijnen zijn nu beter op spec) maar dat heeft niets veranderd.

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 18:09

CdD

Lekker reageren in een topic uit de oertijd, maar ik vond het zwaar overdreven om een eigen topic aan te maken.

Ik heb ook een Maxtor 80GB 6Y080P0, vier jaar al. Sinds een paar dagen hoor ik ook een harde "tik", op willekeurige momenten. Het beeld freezd dan ff een seconde heb ik het idee, maar daarna is er niks aan de hand, dus de pc loopt niet vast. Misschien tript de kop 'm oid? Aan de voeding kan het niet liggen lijkt me: een Tagan 480Watter, rúim voldoende voor m'n systeem (zie sig)

Temperatuur van de schijf is 18°C, meld HD Tune. Daar heb ik ook de schijf mee getest; bleek allemaal in orde te zijn.. Ik geloof er alleen geen f*ck van :/

Gaat ie binnekort deaud?

99pixels.nl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dit ook al tijden met zo'n schijfje (precies dezelfde) in mn tweede PC. De data die erop staat is niet belangrijk, dus ik zie wel. Gaat al wel een jaar ofzo goed en ik heb er soms ook wekenlang geen last van (en dan soms ineens weer heel vaak). Maar het is iig niet gezond lijkt me ;)

Bij mij gebeurt het trouwens vooral als ik de PC net aanzet en als ie dus nog koud is.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 22-03-2007 18:27 ]

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 18:09

CdD

Bij mij is het volgens mij ook vooral als ie koud is..

99pixels.nl

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb al een tijdje hetzelfde probleem met een van mijn Maxtors (DiamondMax 9 serie maar dan 120GB). Omdat ik geen 120GB aan muziek kwijt wil raken heb ik zojuist 2 320GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven besteld. Nooit meer Maxtor voor mij.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OM FAQ / Beleid Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oude topics opzoeken is twéé. De FAQ is één :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.