Toon posts:

[A8N-E]Vreemd opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem:

Ik heb net een nieuwe computer gekocht:

a-open h600B 350 W
Asus a8n-e PCIe
Athlon 64 3200+ Skt 939
Corsair2x 512MB DDR400 TwinX XMS CL2 +LED Activity Lights
Sapphire X800 GTO 256 mb PCI-express tvo dvi
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x
Maxtor 160 GB SATA

Ik dus heel leuk de pc in elkaar bouwen... Niks aan de hand. Ik installeer mijn legale windows XP PRO engels... ook niks aan de hand. Ik installeer vervolgens drivers van moederbord (nieuwste) en videokaart --> probleem. Wanneer ik het xp bootscreen te zien krijg is mijn HD druk bezig. Opeens is dat afgelopen en blijft het bootscreen onbeperkt "lopen". wanneer ik een paar keer probeer opnieuw probeer op te starten werkt hij weer gewoon. Dus ik dacht dat het aan de xp installatie zou liggen. Vervolgens (om te testen) installeer ik een andere versie van xp ditmaal een nederlandse. Alles heeft precies 2 dagen gewerkt :| Wanneer ik nu de pc opstart krijg ik dus weer het "oneindige xp bootscreen". opstarten in veilige modus lukt wel gewoon.

Wat heb ik zelf gedaan?

Op de site van asus vond ik wel wat over filesystem crashes.Deze zou verholpen kunnen worden met een bios update naar 1.008. gelukkig had ik everest op de pc staan zodat ik in veilige modus snel kon kijken welke versie bios ik had. En jahoor... versie 1.008. Dit is het probleem dus ook niet.

Ook heb ik een bios reset gedaan maar ook dit hielp helaas niet.

Ook heb ik gezocht op Got. Daar kwam ik wel iets tegen hier maar was niet helemaal hetzelfde probleem. Mijn hardeschijf komt uit een ouder systeem en werkt gewoon nog 100%

heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en hoe is dit op te lossen? Alvast bedankt!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
Ik had precies hetzelfde probleem; bij mij bleef 't weg (tot nutoe iig, +/- 2 weken) zolang ik de nForce drivers niet installeerde; ik heb alleen Asus Probe erop gezet en voorderest niks.

Hopelijk help ik je hier _iets_ mee :/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Je moet de NForce drivers wél installeren, alleen niet alle. Sla de firewall, netwerksuite en VOORAL de IDE-drivers over. Dan zal alles het perfect doen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt. maar als het zou liggen aan de N-force 4 IDE drivers vind ik het toch nog steeds een beetje vreemd. Want in principe zou dit gewoon moeten werken. waarom zitten die drivers er dan bij als ze toch niet goed zijn? |:(

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:36:
Ok bedankt. maar als het zou liggen aan de N-force 4 IDE drivers vind ik het toch nog steeds een beetje vreemd. Want in principe zou dit gewoon moeten werken. waarom zitten die drivers er dan bij als ze toch niet goed zijn? |:(
Die drivers zijn bugged en onstabiel helaas. Hetzelfde krijg je als je de firewalldrivers/software gaat installeren. Erg slecht (schandelijk imho) maar helaas de realiteit.

Hebben alle Nforce4 borden dit probleem trouwens of is het Asus specifiek? Ik hoor mensen met andere borden er niet vaak over namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

en als ik nou toevallig hetzelfe systeem heb gekocht (TwinMOS ipc Corsair, maar verder t zelfde) en WEL een IDE drive wil gebruiken?

Heb ik nu een probleem? Zijn er pata->sata verloop stukjes of zoiets?

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
ik heb sind kort het zelfde moederbord en heb er 1 sata disk en 2 oude ide disks aanhangen geen enkel probleem.
waarom zou je verloopstekkertjes willen :?

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Bor de Wollef schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:50:
[...]

Die drivers zijn bugged en onstabiel helaas. Hetzelfde krijg je als je de firewalldrivers/software gaat installeren. Erg slecht (schandelijk imho) maar helaas de realiteit.

Hebben alle Nforce4 borden dit probleem trouwens of is het Asus specifiek? Ik hoor mensen met andere borden er niet vaak over namelijk.
Ik heb een A8N-E met 1 IDE schijf (voorlopig) en heb de IDE drivers en de firewall software en netwerksuite erop zitten... alles werkt perfect :?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb exact het probleem uit de startpost ook gehad, maar dan met een MSI K8N-SLI Platinum (nforce4 sli chipset) en een SATA HDD. Sinds ik de nieuwste bios heb geflashed en de nieuwste nvidia chipset drivers (6.70) heb ik er gelukkig geen last meer van.
Henk007 in "MSI K8N Neo Series"

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 19-11-2005 00:12 ]

• The__Virus
De IDE-driver is niet per se nodig, Windows heeft er zelf ook 1 aanboord, zodat je hardeschijf gewoon werkt. Alleen als je met RAID draait, is die driver nodig (samen met de RAID-driver). De IDE-driver is bij sommige gewoon prima te gebruiken, bij anderen wordt de pc er instabiel van of wil deze niet meer opstarten.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
voeding is ook een beetje aan de matige kant..

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Opstart problemen ASUS A8N-E

Lees dit eens; precies hetzelfde (mijn eigen topic ;))

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik heb sinds kort ook zo iets vaag

Afgelopen weekend heb ik XP opnieuw moeten installeren (op RAID0), en sinds gister heb ik ineens dat hij gewoon vastloopt als hij niks doet, HD led blijft branden en je kan de muis niet meer bewegen.
Soms boot hij niet eens voorbij windows, soms hangt hij vlak na het inloggen in windows en soms na een uur pas.

Voor de herinstallatie afgelopen weekend heb ik nooit ergens last van gehad

Verwijderd

Topicstarter
IRCfreAk schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:54:
voeding is ook een beetje aan de matige kant..
Nee dit lijkt mij niet het probleem. Heb weleens een zwaarder systeem zien draaien op deze voeding. verder geen problemen. Het lijkt nu allemaal te werken na de de-installatie van de drivers. na een herinstallatie dit keer niet de IDE drivers geinstalleerd. Toch blijft het vreemd...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee. Er zijn inmiddels 1000 topics op GoT waarin dit probleem beschreven staat in combinatie van een Maxtor en een (Asus)nforce4 bord en een Maxtor DM9 of 10 schijf.

Als je even de moeite had genomen om mijn link te bestuderen of even de GoT search te gebruiken ([search= maxtor nforce4]) en je had het al wat minder vreemd gevonden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• WingsOfFury
Haha, ik had er niet eens opgelet. Dit is weer typisch zon geval waarin de nForce 4 + maxtor slechte werkte. Idd een beetje research en je had het gevonden, want overal staan er waarschuwingen voor...

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Is het mogelijk om de IDE-drivers gewoon te de-installeren of moet je windows weer helemaal opnieuw installeren?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:33
Zijn gewoon te deinstalleren, driver veranderen naar standaard IDE controller is voldoende(de kanalen uiteraard ook)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:34

nIghtorius

Poef!

Gunner schreef op donderdag 17 november 2005 @ 11:33:
[...]

Nee. Er zijn inmiddels 1000 topics op GoT waarin dit probleem beschreven staat in combinatie van een Maxtor en een (Asus)nforce4 bord en een Maxtor DM9 of 10 schijf.

Als je even de moeite had genomen om mijn link te bestuderen of even de GoT search te gebruiken ([search= maxtor nforce4]) en je had het al wat minder vreemd gevonden.
WingsOfFury schreef op donderdag 17 november 2005 @ 13:36:
Haha, ik had er niet eens opgelet. Dit is weer typisch zon geval waarin de nForce 4 + maxtor slechte werkte. Idd een beetje research en je had het gevonden, want overal staan er waarschuwingen voor...
Wat zij zeggen.. een Maxtor SATA (niet de PATA versie) heeft verschrikkelijke compatbiliteitsproblemen met nforce4 gebaseerde borden. lees: vreemde crashes, gegevens die spontaan corrupt raken.. niet op willen starten.. algemene systeem instabiliteit (tot zelfs dat Prime95 stresstesten eruit knallen :? )

Ruil de Maxtor om voor een andere merk schijf of schaf een Maxtor PATA schijf aan. en als je op de linke manier probeert.. probeer dan de Maxtor Firmware te flashen naar de nieuwste versie (maar dit is geen garantie dat het alsnog goed gaat werken).

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• WingsOfFury
Ik heb nu mijn SATA schijfje binnen, een Seagate, en had ff wat dingen overgezet van een IDE schijf -> IDE drivers geinstalleerd.
Nu die IDE schijf eruit is... heb ik geen problemen! *Drivers staan er nog steeds op*

Het is dus duidelijk dat je het aan je maxtor-nforce 4 combo ligt. Het verhaal van die drivers slaat nergens op, tenzij dit per mobo verschilt, maar dan eet ik mijn pet op :o

[ Voor 6% gewijzigd door WingsOfFury op 20-11-2005 04:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op zondag 20 november 2005 @ 04:09:
Ik heb nu mijn SATA schijfje binnen, een Seagate, en had ff wat dingen overgezet van een IDE schijf -> IDE drivers geinstalleerd.
Nu die IDE schijf eruit is... heb ik geen problemen! *Drivers staan er nog steeds op*

Het is dus duidelijk dat je het aan je maxtor-nforce 4 combo ligt. Het verhaal van die drivers slaat nergens op, tenzij dit per mobo verschilt, maar dan eet ik mijn pet op :o
Ok en wat nou als ik bijvoorbeeld een WD sata2 schijf koop. Deze als master zetten en dus daarvan windows booten. Kan ik ik die 160 GB Maxtor dan probleemloos als 2de schijf erin hebben. Of kan ik hem toch beter inruilen?

• The__Virus
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 10:10:
Ik heb sinds kort ook zo iets vaag

Afgelopen weekend heb ik XP opnieuw moeten installeren (op RAID0), en sinds gister heb ik ineens dat hij gewoon vastloopt als hij niks doet, HD led blijft branden en je kan de muis niet meer bewegen.
Soms boot hij niet eens voorbij windows, soms hangt hij vlak na het inloggen in windows en soms na een uur pas.

Voor de herinstallatie afgelopen weekend heb ik nooit ergens last van gehad
Dit heb ik ook! Hij loopt alleen niet vast het bij booten of inloggen, maar als ik net bezig ben! Ik had er al een topic over geopend, maar er lijkt geen oplossing te zijn. Vraagje: heb jij je pc ook overgeklokt? Misschien dat als ik weer defaults laad, het dan allemaal goed werkt (nog niet geprobeerd, ben er al mee verzoend). Weet niet of dit bij jou ook zo is?

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 20 november 2005 @ 11:14:
[...]

Dit heb ik ook! Hij loopt alleen niet vast het bij booten of inloggen, maar als ik net bezig ben! Ik had er al een topic over geopend, maar er lijkt geen oplossing te zijn. Vraagje: heb jij je pc ook overgeklokt? Misschien dat als ik weer defaults laad, het dan allemaal goed werkt (nog niet geprobeerd, ben er al mee verzoend). Weet niet of dit bij jou ook zo is?
Ja nu gaan we 2 problemen door mekaar heen halen heb ik het idee. Het Probleem van die andere is niet hetzelfde als dat van mij. ik heb gewoon opstart problemen.

Ik ben dus nu van plan om een nieuwe HD te kopen. Een WD of seagate want met maxtor gaat het dus niet lukken volgens jullie. Kan ik die maxtor dan wel als 2de schijf in me pc laten of is het verstandig om deze in te ruilen. Persoonlijk denk ik dat het wel kan want hij heeft alleen problemen tijdens booten. niet tijdens het werken erop.

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 10:31:
[...]

Ok en wat nou als ik bijvoorbeeld een WD sata2 schijf koop. Deze als master zetten en dus daarvan windows booten. Kan ik ik die 160 GB Maxtor dan probleemloos als 2de schijf erin hebben. Of kan ik hem toch beter inruilen?
Als het goed is wel ja. Maxotr boot niet goed met de nF 4, maar als data schijf zou hij wel meoten werken.

Leen anders een schijf van een vriend/kennis voor een weekje en test het ff goed, dan weet je het zeker voordat je een nieuwe koopt.

SATA schijven hebben trouwens geen slave en master ;) Je hebt SATA1, 2, 3, 4 op je A8N-E zitten (kijk ff in je boekje waar ze zitten), zet je maxtor dus op 2 en je WD op 1 :)

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:27:
[...]

SATA schijven hebben trouwens geen slave en master ;) Je hebt SATA1, 2, 3, 4 op je A8N-E zitten (kijk ff in je boekje waar ze zitten), zet je maxtor dus op 2 en je WD op 1 :)
I know. Klinkt gewoon makkelijk dat master en slave 8)
Ik zal hem eens testen met een andere schijf. Als data schijf werkt hij prima dus denk dat het best kan. Bedankt voor de tips

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:12:
[...]

I know. Klinkt gewoon makkelijk dat master en slave 8)
Haha, klopt :P

Succes ermee en post ff je resultaat ;)

Verwijderd

echt een schande ja

Mijn nforce2 systeem van asus boot ook niet meer na de installatie van de officiele juiste nforce drivers :')
IDE drivers zijn daar ook het probleem, terwijl je ze speciaal hebt gedownload voor je board :P Schande

Verwijderd

Topicstarter
Door het slechte weer had mijn nieuwe hardeschijf (Samsung 80GB Sata2) wat vertraging opgelopen. Maar hij is er dan nu eindelijk :) Ik heb meteen deze als sata1 geinstalleerd en die maxtor 160 GB op sata 2.

Nadat windows zonder problemen was geinstalleerd was het de beurt aan de drivers. En ja hoor. Geen problemen meer met opstarten. Heb hem denk ik wel iets van 30 x opnieuw laten starten. Denk dat mijn computer nu wel het "levende" bewijs is dat de A8N-E en de Maxtor diamondmax 10 serie niet samen gaan.

Iedereen bedankt voor hun tips! _/-\o_
Pagina: 1