Zinnigheid van een geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hallo,

Ik luister veel muziek op mijn PC. Op het moment gebruik ik daarvoor de onboard chip van mijn ASUS A8V Deluxe (zo'n standaard AC'97 ding) i.c.m. de Creative P380. Dat klinkt opzich prima, maar beter is natuurlijk altijd beter :)

Dus de vraag: hoeveel zin heeft het om een aparte geluidskaart aan te schaffen? Het gaat echt alleen om het geluid, niet om line-ins, line-outs en weet ik veel wat :)

En daar bovenop: als een geluidskaart beter is, welke dan wel? Ik zie in de pricewatch vooral 5.1 kaarten staan enzo, maar die hoeven natuurlijk niet persé het beste 2.1 geluid te geven :)

Wie heeft raad?

leoaq.fm // Jeune Loop

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tja, het schijnt beter te klinken in sommige gevallen. De vraag is of je het op jouw speakers gaat horen, mijn ervaring is dat betere speakers veeeeel meer uitmaken dan een geluidskaartje dat wat duurder is.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

kijk anders eens in het topic over de creative X-Fi,
daar staan erg veel ervaringen met deze kaart.
en dit is dan zo'n beetje de krachtigste kaart voor de normale consument

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:03:
Dat lijkt me een beetje overkill als het nut van een geluidskaart nog niet echt vaststaat :)

leoaq.fm // Jeune Loop

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Ik heb een Audigy 2 en een Realtek on-board. Mijn speakerset bestaat uit een Altec-Lansing ADA 995. Voor muziek zal ik geen genoegen nemen met een Realtek 5.1 chipset. De Bass die er uit komt vind ik niet om aan te horen. Niet dat de Audigy 2 creme de la creme is. Maar het verschil is op mijn speakerset zo groot, wereld van verschil lijkt het wel.

Ik kan je dus van harte een andere kaart aanraden voor muziek. Als je ook maar een beetje degelijke speakerset hebt, zul je meteen het verschil horen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Het nut van een geluidskaart? Hangt er een beetje van af wat je precies van een geluidskaart verwacht.
Heb je een geluidsinstallatie in de buurt dan kan je een digitaal of analoog signaal naar je versterker doorsturen waardoor je beter geluid kan krijgen. Uiteraard afhankelijk van het soort boxen dat je hebt staan. Simpele pc boxjes merk je het verschil nauwelijks tussen je onboard chip en een duur geavenceerd geluidskaartje. Je kan je oude platen cassettebandjes omzetten naar je pc. Er zijn zat mogelijkheden te bedenken die je met een geluidskaart kunt doen. Als je enkel voor 2.1 gaat dan is een SB Live! van een euro of 15 al meer dan genoeg.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Als ik zo naar je speakerset kijk (Creative Inspire P380), wat een 2.1 setje is, denk ik niet dat het nuttig is. Je zal misschien wel wat verschil horen, maar het zal zo minimaal zijn dat de kosten de baten echt niet dekken.
Dus zolang je deze set hebt, zou ik echt lekker op de onboard geluidskaart blijven zitten.
Wat jij hier als "tip" aangeeft slaat natuurlijk helemaal de plank mis....
Tis fijn dat het de krachtigste consumentenkaart is, maar echt zwaar overdreven als je geen eax, 5.1(en hoger) enzo gebruikt.

Zoals hierboven al is aangegeven denk ik dat je meer baat zal halen uit een duurdere speakerset.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Dus als ik het een beetje goed begrijp dan is het zo: met een geluidskaart klinkt het zeker beter, maar als je maar 2.1 hebt en niet echt gigantisch geweldige speakers dan maakt het verder weinig uit of je nu een geluidskaart van 20 of 100 euro koopt.

Als dit zo is, welke is dan eerder aan te raden:

Terratec Aureon 5.1 PCI
Terratec 128i PCI
Creative SoundBlaster Live 5.1
Creative SoundBlaster Live 24-bit (Retail)

Die zitten allemaal zo rond de 25 euro. Ik wil dus een zo helder/mooi mogelijk geluid. Mijn muziek staat vooral in 224kbps mp3. Encoden, MIDI, microfoons enzo kunnen me dus geen fluit schelen :)

Overigens zal ik mijn speakers niet snel gaan vervangen; die heb ik 2 maanden geleden nieuw gekocht :P

[ Voor 19% gewijzigd door sjaakaq op 16-11-2005 10:51 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Over onboard dingen: ze zijn goedkoop en dat merk je dan ook wel, vaak meer ruis dan een losse kaart en de CPU ontlasting is ook niet echt goed.
Creative geluidskaarten: al het geluid wordt geresampled naar 48KHz en de DAC's schijnen niet de beste te zijn.

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1082376

Welke geluidskaarten zijn dan beter?
De m-audio 7.1 en Maya 44 schijnen een goed alternatief te zijn. Hang natuurlijk ook van je budget af. :)
leokennis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:50:
Dus als ik het een beetje goed begrijp dan is het zo: met een geluidskaart klinkt het zeker beter, maar als je maar 2.1 hebt en niet echt gigantisch geweldige speakers dan maakt het verder weinig uit of je nu een geluidskaart van 20 of 100 euro koopt.
Nou, ik draai met een 2.0 systeem (gewoon stereo dus) en ik weet zeker dat het wel uit maakt dan. :P

Terratec Aureon 5.1 PCI
Terratec 128i PCI
Ik zou zeggen de 1e Terratec

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 10:57 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

leokennis schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:50:

Terratec Aureon 5.1 PCI
Terratec 128i PCI
Tja, eigenlijk allemaal niet, maar voor 25 euro zal het sowiso lastig worden vrees ik. Allemaal doen ze 48 Khz resampling. Ik zie niet de de Aureon wel 44.1 Khz doet.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 16-11-2005 11:00 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Goed; ik post nog maar eens mijn eigen bevindingen
Ik luister al sinds ik een pc heb via een losse versterker en 'echte' speakers.

Oude kaarten:
Simpel Escom-kaartje: Niks op aan te merken.
Soundblaster-16: Niks op aan te merken.
Gravis Ultrasound: Niks op aan te merken.
Naamloos goedkoop ding: schandalig veel ruis en bijgeluiden.

Nieuwe(re) kaarten
Soundblaster live: Niks op aan te merken.
Diverse geintegreerde geluidskaarten in laptops: Niks op aan te merken.
NForce: Niks aan te merken op de digitale uitgang, op de analoge uitgang is schijfactiviteit hoorbaar.
Onboard audio (ac-97): Niks op aan te merken.
Terratec dmx xfire: Niks op aan te merken op zowel de digitale als analoge uitgang.

Zoals je ziet zijn eigenlijk alle geluidskaarten prima om aan te horen. De enige kritiek die ik heb betreft de uitwerking van het analoge gedeelte op sommige kaarten. Maar dat is gelukkig gemakkelijk hoorbaar; de bijgeluiden daarvan zijn onmogelijk te missen.

Dus ik zou zeggen: blijf maar mooi bij je huidige setup. Als je dan toch iets wilt verbeteren, begin dan met betere speakers.

Siditamentis astuentis pactum.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hmm oké; gemengde geluiden :P

Ik kan ook aan een 7 jaar oude (oid) Creative PCI128 oid komen. Ik neem aan dat deze helemaal niks beter is dan een onboard van tegenwoordig, of wel?

leoaq.fm // Jeune Loop

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Varienaja schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:26:
Goed; ik post nog maar eens mijn eigen bevindingen
Ik luister al sinds ik een pc heb via een losse versterker en 'echte' speakers.

(...)

Zoals je ziet zijn eigenlijk alle geluidskaarten prima om aan te horen. De enige kritiek die ik heb betreft de uitwerking van het analoge gedeelte op sommige kaarten. Maar dat is gelukkig gemakkelijk hoorbaar; de bijgeluiden daarvan zijn onmogelijk te missen.

Dus ik zou zeggen: blijf maar mooi bij je huidige setup. Als je dan toch iets wilt verbeteren, begin dan met betere speakers.
zoals je ziet zijn alle kaarten prima om aan te horen

juist

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij ben jij wel erg snel tevreden hoor ;) Het verschil met zo'n oude SB 16 en de huidige kaarten is toch wel enorm groot hoor. Zelfs huidige onboard is beter ;)

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

deepspace schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:41:
Volgens mij ben jij wel erg snel tevreden hoor ;) Het verschil met zo'n oude SB 16 en de huidige kaarten is toch wel enorm groot hoor. Zelfs huidige onboard is beter ;)
Ik weet niet. Ik was altijd erg tevreden met m'n SB16, en bij mijn weten is het analoge gedeelte van de Creative geluidskaarten sindsdien nooit (veel) verbeterd. Ik heb 't kaartje nog wel ergens liggen. We kunnen altijd nog een luistersessie organiseren ;)

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je hebt mijn verhaal toch gelezen? Dus: gezien?

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een audigy (1), en moet zeggen dat er goed geluid uitkomt! Ik heb alles analoog aangesloten, en het klinkt niet verkeerd moet ik zeggen! Bij onboard oplossingen hoor je vaak nogal geruis. Voor Audigy's zijn kx-drivers beschikbaar, die wisselt de front en rear DAC's om (die van de rear schijnt beter te zijn, omdat de front een 'standaard ac-97' oplossing is, en de rear iets met ICH geloof ik... Digitaal heb ik geen ervaring mee :p

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik zou nooit aanraden om geld in de knip te houden als je toch specifieke eisen stelt aan je geluid. Onboard is tegenwoordig echt niet veel slechter meer (subjectief natuurlijk wel; er zullen weinigen het signaal helemaal uit gaan pluizen naar signaal-ruisverhoudingen oid), maar er is 1 reden waarom ik het af raad: omdat het onboard is, wordt het gedeeld (duh).
Nu weet ik niet of de kaart veel belasting te verwerken krijgt, het kan heel lang goed gaan, maar als je daarnaast ook nog onboard video, lan en weet ik wat al niet meer hebt, dan moet dat vaak tegelijk werken en dat zul je als je pc aan z'n limiet zit waarschijnlijk wel gaan merken (stotteren van geluid ed.).

Mijn tip is dan ook: hang er een kaartje van een paar tientjes bij die gemaakt is om alleen geluid te verwerken. Dat werkt gewoon het best en dat verschil ga je zeker merken (ja, zelfs wel met goedkope speakers).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb al heel wat problemen zien passeren hier op dit forum met die kaart. En Creative is legendarisch wanneer het om brakke drivers e.d. gaat. Pin je niet vast op Creative. Er zijn genoeg alternatieve merken. Terratec is ook kwaliteit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb mijn onboard geluid (van Asus A8n-sli) vergeleken met een Audigy 2 zs met Logitech Z2300 speakers. Ik hoorde geen noemenswaardig verschil.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Even een report :P :

Ik zag op internet zo'n Terratec staan. Ik wilde vooruit betalen (15 euro) maar de verkoper wilde absoluut niet via de post versturen 8)7

Nu heb ik een Soundblaster 128PCI die heel oud is er in zitten, en ik heb het idee dat vooral de basweergave veel beter is; minder brommerig en veel gedetaillerder...zou dat echt kunnen of is dat een gevalletje van placebo-effect :P ??

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Cubix schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:12:
Ik heb mijn onboard geluid (van Asus A8n-sli) vergeleken met een Audigy 2 zs met Logitech Z2300 speakers. Ik hoorde geen noemenswaardig verschil.
Ik heb hetzelfde moederbord en een Audigy 2 kaart, en ik hoor wel duidelijk verschil.
Beiden aangesloten op een Gainclone versterker met JMR Speakers.
De Audigy klinkt veel strakker dan de onboard kaart, en dat merk je des te meer met muziek.
Ik heb de Audigy zelfs gekocht omdat ik niet tevreden was over het geluid van de onboard kaart.
Die klonk veel te rommelig, weinig dynamiek, onzuiver zelfs.

@ Leokennis

Dat 128PCI kaartje heb ik jaren terug ook gehad, was daar redelijk tevreden over. Ik weet niet hoe de Audigy in verhouding staat tot de 128PCI kaart, Ik weet alleen dat de audigy opgebouwd is uit betere componenten (voor wat het waard is).

Foo

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Mm. Mij staat bij dat aparte geluidskaarten - met name de goedkope - de processor niet écht ontlasten... (Maar vraag me niet waar ik dat heb gelezen ..;) ).
Overigens .. hard-disk geluid op een N-force2 chipset .. is een kwestie van drivers op mijn PC met een speciaal Asus AN8X (nogwat) bord.

eagle

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

Allemaal leuk en aardig hoor de claims dat de nieuwe geluidskaart zoveel beter klinkt dan die andere, maar ik vraag me toch sterk af of die verschillen er ook nog zijn in een dubbel blinde test. Geluidskaarten zijn allemaal zo lineair als het maar zijn kan, ruis niveau's liggen bij goede instellingen en zonder problemen (IDE activiteit hoorbaar of iets van die strekking) ook erg laag. Dat is al jaren zo, ik zou niet weten wat er aan te verbeteren valt.
Dan heb je nog het onderwerp van het resampelen: natuurlijk niet goed om dat te doen, maar of het nou zo dramatisch is weet ik niet. Ik weet wel dat als ik de sample rate van de output bij mijn Audigy verander van 44.1KHz naar 48 of 96KHz dat ik geen verschil hoor (ik realiseer me dat zoiezo het geluid eerst van 44.1KHz naar 48KHz wordt geresampeled).

En zeker in dit geval: er hangt gewoon een goedkoop computer speaker setje aan, ik denk dat de invloed van de geluidskaart totaal in het niet valt bij de invloed van zo'n speakersetje.

Dus ik zou bij de huidige setup blijven tenzij je nu problemen hebt met bijgeluiden die niet op te lossen zijn of iets in die geest.

• SanderTje!
  • Niet online
Een geluidskaart is wel degelijk zinnig; denk bijvoorbeeld aan hardwarematige acceleratie. Nooit meer overslag en minder belasting van andere core-componenten in je PC. Zelf heb ik een oude maar goed vertrouwde Audigy 2 van Creative. Is wel 5.1, maar gebruik hem gewoon met 2 goede speakers. Vooral de hardwarematige equalizer is erg goed. De lage tonen omhoog schroeven gaat prima, in tegenstelling zoals dat gaat bij WinAmp bijvoorbeeld. Ik zou in ieder geval niet meer zonder geluidskaart willen :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja, zelf had ik eerst onboard audio, dat was aardig maar.. ik miste wat. En nu heb ik een audigy 2 ZS, geluid is beter en ik heb acceleratie in games. En daarvoor hoef je echt geen Xi-Fi te kopen, een audigy 2 ZS is al een goede start.

Het verschil zit vooral inderdaad in de bassen en het bereik van het geluid, de onboard AC97 chip is gewoon van duidelijk mindere kwaliteit op dat gebiedt.

Ik moet hierbij zeggen, heb niet de best boxen dus het is en blijft subjectief.

There is no place like ::1

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op donderdag 01 december 2005 @ 02:38:
Allemaal leuk en aardig hoor de claims dat de nieuwe geluidskaart zoveel beter klinkt dan die andere, maar ik vraag me toch sterk af of die verschillen er ook nog zijn in een dubbel blinde test. Geluidskaarten zijn allemaal zo lineair als het maar zijn kan, ruis niveau's liggen bij goede instellingen en zonder problemen (IDE activiteit hoorbaar of iets van die strekking) ook erg laag. Dat is al jaren zo, ik zou niet weten wat er aan te verbeteren valt.
Nou, dat valt toch nog best tegen hoor. Zeker bij onboard geluid wil je nog wel eens last hebben van ruis, en ook zijn ze niet altijd linear. Daarnaast: output stages van die dingen zijn vaak zo brak dat je met een wat langere kabel al problemen gaak krijgen met je response. Ik kan in ieder geval het verschil tussen mijn Burrbrown USB DAC en mijn oude Terratec kaart duidelijk waarnemen. Die haal ik er echt wel blind uit. Beide kaarten zijn lineaal recht, doen niet aan resampling, en hebben goede uitgangen. Toch is het verschil duidelijk waarneembaar. De Terratec klinkt beter ;). Vergelijk ik het dan de Terratec met mijn RME DAC's, dan denk ik niet dat ik een blinde test zal doorstaan. Voordeel van de RME DAC's is vooral de lage output impedantie, wat met 5 meter kabel eraan wel heel goed uitkomt.
Dan heb je nog het onderwerp van het resampelen: natuurlijk niet goed om dat te doen, maar of het nou zo dramatisch is weet ik niet. Ik weet wel dat als ik de sample rate van de output bij mijn Audigy verander van 44.1KHz naar 48 of 96KHz dat ik geen verschil hoor (ik realiseer me dat zoiezo het geluid eerst van 44.1KHz naar 48KHz wordt geresampeled).
Vaak is resampling inderdaad niet te horen, maar vaak zat ook wel, vooral bij AC97 onboard chips, want die doen dat gewoon echt heel slecht. Vermodelijk gaat dat tegenwoordig ook stukken beter dan vroeger natuurlijk, ook daar staat de techniek niet stil.
En zeker in dit geval: er hangt gewoon een goedkoop computer speaker setje aan, ik denk dat de invloed van de geluidskaart totaal in het niet valt bij de invloed van zo'n speakersetje.
Dat klopt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 01-12-2005 07:58 ]

Verwijderd

Als je al een goede versterker en goede speakers hebt, loont het zeker de moeite om een geluidskaart met betere AD/DA-converters en gebalanceerde 1/4" jack outputs te kopen. Een kaart zoals een Echo Mia vind je al voor tussen de 125 en de 175 euro! De geluidskwaliteit is dan stukken beter dan bij een Creative, of nog erger, onboard kaartje..

• Jag

Jag

Zoveel maakt die output impedantie nou ook weer niet uit hoor. 5m is helemaal niks, ik weet uit ervaring dat 50m ongebalanceerd ook prima gaat :). Vergeet niet dat de input impedantie van een ongebalanceerde input 10KOhm is, daar valt de kabel impedantie toch wel redelijk bij in het niet.
Wat betreft dat verschil horen tussen de ene en de andere geluidskaart: ik vraag me altijd meteen af hoe het dan getest is. Er zal vast in enkele gevallen verschil waarneembaar zijn, maar je kan je afvragen of zo'n verschil dat alleen hoorbaar is als je met je billen bij elkaar geknepen in een a-b test zit te luisteren erg interessant is. Ik snap dat dit onderwerp een stuk toegankelijker is dan de onderwerpen die naar mijn mening belangrijk zijn, maar volgens mij is hier vooral veel psychoakoestiek aan de gang :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 01:11:
Wat betreft dat verschil horen tussen de ene en de andere geluidskaart: ik vraag me altijd meteen af hoe het dan getest is. Er zal vast in enkele gevallen verschil waarneembaar zijn, maar je kan je afvragen of zo'n verschil dat alleen hoorbaar is als je met je billen bij elkaar geknepen in een a-b test zit te luisteren erg interessant is. Ik snap dat dit onderwerp een stuk toegankelijker is dan de onderwerpen die naar mijn mening belangrijk zijn, maar volgens mij is hier vooral veel psychoakoestiek aan de gang :).
Nou, als ik bij de eene kaart het verschil wel duidelijk hoor, en bij de andere kaart niet, hoewel ik dat eigenlijk andersom had verwacht, dan denk ik niet dat dat de psychoakoestiek is, ook al was mijn test subjectief. Het verschil was gewoon echt behoorlijk. Als ik de kaarten los beluister klinkt het echter allemaal prima hoor, dus op zich is het niet dramatisch vervelend :P

Wat betereft impedantie: Bij mijn oom heb ik zijn onboard ook via zo'n 30 meter kabel aangesloten op zijn amp. Het was echt duidelijk waarneembaar dat het hoog gedempt was t.o.v direct aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 02-12-2005 09:12 ]

• Jag

Jag

Instellingen echt helemaal neutraal? Als er echt een groot verschil was, zal ie idd ook niet lineair zijn.

Wat betreft die 30m, dat is ook wel een flinke afstand. Dan kan de capaciteit van de kabel zeker wel wat HF roll off geven.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 20:46:
Instellingen echt helemaal neutraal? Als er echt een groot verschil was, zal ie idd ook niet lineair zijn.
Beiden zijn lineal plat, en ik stel never nooit wat in, PCM wordt gewoon direct, zonder conversie naar de DAC's gestuurd.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Eigenlijk kan ik niet serieus posten in dit topic aangezien ik altijd al van aparte geluidskaarten gebruik heb gemaakt. Maar 1 ding kan ik wel zeggen... Tot een jaar geleden maakte ik gebruik van een SB live (versie 1... een van de eerste in NL destijds. 450 gulden :D ) , ik heb hem echter vervangen door een audigy 2 en was stomverbaasd over het kwaliteitsverschil in geluid tussen deze 2 kaarten! Had amper vooruitgang verwacht maar de audigy 2 klinkt gewoon stukken gedetailleerder en zuiverder.... Hoe dat je dit moet vergelijken met de huidige onboard meuk weet ik niet, maar ik blijf bij echte geluidskaarten.... :)

PS. m'n speakerset is een simpele 5.1 creative inspire. Niks wereldschokkends in ieder geval.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SuBBaSS schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:06:
maar er is 1 reden waarom ik het af raad: omdat het onboard is, wordt het gedeeld (duh).
Maar een losse kaart komt ook aan diezelfde pci bus te hangen, met als gevolg dat het niets uit maakt wat betreft de resources (tenzij je het ding op een 2e PCI bus hangt, maar niet veel pcs hebben 2 pci bussen).

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Wat ook is dat bij een onboard je cpu de rekenkracht leverd voor het afspelen en bij een kaartje de chips Dit betekend dat je cpu ontlast wordt en dus zijn rekenkracht ergens anders in kan steken.

Vroeger kon ik dat prima snappen met een p1 of p2 maar tegenwoordig heb je rekenkracht te over (dikke p4, a64 of dualcores). Die kunnen prima het rekenwerk aan terwijl je surft en een muziekie luistert.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

Ik vind het geen enkel nut hebben dat is mijn meing. Een vriend van mij heeft een geluidskaart audigy2 van 50 euro ofzo in zijn pc, en ik merk 0.0% verschil met de geluidskaart die ik heb op me A8N-Sli Deluxe dus ;)

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

^^^ je bedoeld je onboard chip ?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik moet zeggen dat het subjectief beter klinkt op m'n bejaarde SB Live 5.1 dan op de onboard AC '97. Toevallig werkte dat kaartje laatst ineens weer en dan merk je het verschil, zelfs met een stelletje goedkope boxjes :P

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zit er dan eigenlijk ook kwaliteitsverschil tussen de line-in's van deze kaarten/onboard geluid? En is dat verschil groot?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19
Ik moet zeggen ik ben absoluut geen audiofiel. Ik heb een PCI Audigy1 en later ook een PCI Audigy2 in mijn PC gehad. Ik gebruikte ze alleen voor geluid van games en om af en toe een MP3 te luisteren.
Ben nu weer terug bij mijn onboard geluidskaartje van mijn MSI K8N Neo4-FI en vind niet dat er een wereld van verschil is. Heb dus de PCI Audigy2 onlangs verkocht aan een kennis

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-12-2005 09:34 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
Mijn 2 centjes:

De onboard chipsets van de huidige mobo's doen hun werk gewoon behoorlijk.
Bijgeluiden zijn vaak te verhelpen met nieuwe/andere drivers.

Losse geluidskaarten klinken duidelijk anders dan onboard audiochips, of je het verschil hoort en/of mooier vindt is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wat wel een voordeel is van de wat duurdere geluidskaarten (audigy of hoger) is dat ze de processor werk uit handen nemen, je merkt in b.v. games dat het allemaal wat soepeler gaat.

Kortom: Probeer eens een geluidskaart te lenen van 'n vriend, dan kun je zelf het verschil beluisteren.
Meningen van anderen (ook mijn mening :+ ) blijven vaak persoonlijk en/of subjectief!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Creative shit neem je imho alleen als (recentere versies van) EAX een punt is, anders doe je je die junk niet aan. Neem dan een leuke Maudio/Terratec of andere kaart met leuke DAC's en fatsoenlijke line out. Gaat voor muziek beter klinken dan een Soundblaster/X-FI.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jag

Jag

En toen deed je een blinde abx test en toen kon je het ineens allemaal niet waar maken deze claims. Ik denk dat dat voor de meeste uitspraken in dit topic geldt eerlijk gezegd :). Maar, dat is een oude discussie. Ik ben er sceptisch over iig. Mijn eigen geluidskaart is kaarsrecht iig, heb ik zelf wel eens gemeten (in- en output signaal dat via tig meter kabel plus mixertje liep vergeleken met Smaart Live, recht binnen 1 dB). En ik heb zo'n vies Creative ding ;).

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Met udail.wav wil ik best even een ABX testje doen :9

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:17
Ik ga dit oude topic ff uit de sloot trekken aangezien ik met precies hetzelfde zit. Ik heb nu een Z2300 set aan mn onboard hangen, maar ik heb het idee dat het beter kan. Is vooral voor muziek, dus stereo. Ik denk dat ik het verschil wel zal horen als ik een apart geluidskaartje erbij prik. Ik ga voor een simpele Terratec. Nu mijn vraag: zal ik verschil horen tussen bijvoorbeeld een Terratec Aureon 5.1 Fun of een nog simpelere Terratec 128i PCI (en natuurlijk de onboard...)

[ Voor 1% gewijzigd door Dropsen op 12-04-2006 16:06 . Reden: voutje ]

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 10:18

2mb

Ik kan je niet zeggen of jij verschil kan horen, alleen wat ik zelf weet ;)
Ik heb in m'n huidige pc een onboard AC '97 chip zitten en een aparte Terratec DMX XFire 1024 (al wat ouder type) geluidskaart. Ik heb ooit beide eens getest met een koptelefoon (werkt vaak het beste) en ik kon duidelijk veel ruis horen uit de onboard. De Terratec is daarentegen fluisterstil. Dat vond ik genoeg reden om die te gebruiken :)

Drivers zijn vaak ook beter bij een losse kaart, minder CPU gebruik, lagere latency (belangrijk voor muziekprogramma's) etc.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Wilde toch nog even mijn eigen topic kicken :) Ik ben inmiddels ongeveer een jaartje verder en inmiddels ge-upgrade naar een JBL Creature II + tweedehands Terratec DMX Xfire 1024. Kijk, ik zit op een kamertja van 12m2 en gebruik het computergeluid alleen voor muziek (geen games/films), dus meer dan 2.1 heeft geen zin, en op 12m2 heeft het volgens mij ook weinig zin om echt grote boxen aan te schaffen. Anyway, ik kan niet anders zeggen dan dat ik duidelijk verschil hoor. Van Creative P380/Soundblaster PCI128-->JBL Creature II/Soundblaster PCI128 was al een groot verschil (vooral veel gedetailleerdere bas), maar van JBL Creature II/Soundblaster PCI128-->JBL Creature II/Terratec DMX Xfire 1024 is ook een verschil; de muziek klinkt veel gedetailleerder en vooral het onderscheiden van verschillende muziekinstrumenten lijkt veel beter te gaan; een beter "stereobeeld" (zo noemen ze dat toch :P ?) dus.

Dit om aan te geven dat, volgens mij, een andere geluidskaart dus wel degelijk uitmaakt.

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1